Teollisuusliiton edunvalvonnan puhelinpäivystys 22.11.2017. Vasemmalla Matti Rantanen, oikealla Janne Heinimäki.

Mahdol­li­sim­man hyvää palvelua

Uusi Teol­li­suus­liitto palve­lee vuoden 2018 alusta jäse­ni­ään työsuhde‑, jäse­nyys- sekä sosi­aali- ja työym­pä­ris­tö­asioi­den neuvon­nalla. Teol­li­suus­lii­ton muodos­ta­nei­den kolmen liiton koke­mus­ten perus­teella yhtey­den­ot­toja arvioi­daan tule­van uudelle liitolle jopa 80 000 vuodessa.

 

TYÖSUHDENEUVONTA
puh. 020 690 447
ma–pe 8.30–15.00

 

Teol­li­suus­lii­ton tekno­lo­gia­sek­to­rin sekto­ri­joh­taja Jyrki Virta­nen kertoo, että Teol­li­suus­lii­ton työsuh­de­neu­von­taan arvioi­daan tule­van ensi vuoden aikana yli 30 000 puhe­lua. Virta­sen mukaan palve­lu­nu­me­rosta kysy­tään kaik­kea mahdol­lista, mitä työsuh­tei­siin liittyy.

– Se vähän riip­puu aina vuode­na­jasta. Tietyssä kohtaa vuotta vaih­de­taan enem­män työpaik­kaa, ja halu­taan tietää irti­sa­no­mis­sään­nös­töjä, vuosi­lo­man aikaan halu­taan tietää vuosi­lo­mista ja arki­py­hien aikaan kysel­lään arki­py­histä, Virta­nen kertoo.

Työsuh­de­neu­von­nan päivys­tyk­seen on varau­duttu vastaa­van­lai­sella järjes­tel­mällä kuin vanhassa Metal­li­lii­tossa, eli tietty määrä liiton sopi­mus­asian­tun­ti­joita on aina päivys­tys­vuo­rossa. Tähän asti päivys­tä­jiä on yleensä ollut kolme kerral­laan, vuoden­vaih­teesta päivys­tä­jien luku­mää­rää arvioi­daan tarpeen mukaan.

Virta­nen tiedos­taa, että uuden liiton alojen ja työeh­to­so­pi­mus­ten kirjo on haaste päivystyspalvelulle.

– Tavoite on, että pysty­tään mahdol­li­sim­man hyvin palve­le­maan jäse­niä. Tässä on opet­te­lua kaikilla, se pitää ymmär­tää. Aikai­sem­min esimer­kiksi vanhan Metal­li­lii­ton tekno­lo­gia­teol­li­suu­den alalla oli kahdek­san työeh­to­so­pi­musta, niin nyt pitää osata 33. On sitä ennen­kin uutta opittu, Virta­nen sanoo.

– Lähtö­koh­tai­sesti kaik­kien päivys­tä­jien pitää tietää kaikista ylei­sim­mät keskei­set asiat, kuten arki­py­hä­sään­nök­set, irti­sa­no­mis­asiat ja sairaus­lo­mat. Sitten kun kysy­mys menee spesi­aa­liksi, siir­re­tään se alasta vastaa­valle henkilölle.

Työsuh­de­neu­von­nan tule­vai­suu­den kehi­tys­koh­teena Virta­nen näkee sähkö­pos­ti­pal­ve­lun kehit­tä­mi­sen ja liiton verk­ko­si­vu­jen kehit­tä­mi­sen aina vain toimivammiksi.

– Siitä on hyviä esimerk­kejä, että kun koti­si­vut ovat riit­tä­vän selkeät ja niiltä löytyy tarvit­tava tieto, puhe­lin­pal­ve­lun tarpeen määrä vähe­nee huomattavasti.

 

JÄSENPALVELU
puh. 020 690 446
jasenrekisteri@teollisuusliitto.fi
ma–pe 8.30–15.00

 

Jäse­nyy­syk­si­kön jäsen­re­kis­te­ri­vas­taava Kirsi Jääs­ke­läi­nen arvioi, että ensi vuonna jäsen­pal­ve­luun saapu­vien yhtey­den­ot­to­jen määrä saat­taa nousta jopa 30 000 puhe­luun. Jääs­ke­läi­nen perus­taa arvionsa siihen, että vuonna 2016 pelkäs­tään enti­sen Metal­li­lii­ton puhe­lin­pal­ve­luun tuli yli 24 000 puhe­lua, ja tänä­kin vuonna syys­kuun loppuun mennessä jo yli 20 000.

– Eniten kysy­tään jäsen­mak­suista: puut­tu­via jäsen­mak­su­viit­teitä, jäsen­mak­su­pro­sent­tia, jäsen­mak­su­va­pau­tuk­sista esimer­kiksi äitiys­lo­man yhtey­dessä. Toisaalta myös ammat­tio­sas­to­jen yhteys­tie­toja tai mitä pitää tehdä kun on jäämässä eläk­keelle. Kaik­kea mahdol­lista jäse­nyy­teen liit­ty­vää, kuvai­lee Jääs­ke­läi­nen jäsen­pal­ve­luun tule­via yhteydenottoja.

– Piik­kejä puhe­lu­mää­rissä tulee aina, kun meiltä lähtee jäsen­mak­su­jen rästi- tai kuule­mis­kir­jeet. Silloin kaiva­taan tietoja, kun jäse­nyy­dessä on jokin katko.

Vuoden alusta yhdis­ty­vässä jäse­nyy­syk­si­kössä on yhteensä 17 työn­te­ki­jää, jotka päivys­tä­vät puhe­lin­rin­gissä. Käytän­nössä yleensä ringissä on vajaa kymmen­kunta työntekijää.

– Soit­ta­jan keski­mää­räi­nen odotusaika oli viime vuonna yhdek­sän sekun­tia, tänä syksynä noin kuusi sekun­tia, Jääs­ke­läi­nen kertoo.

Jäsen­kun­nan ja ajan muut­tu­mi­nen näkyy Jääs­ke­läi­sen mukaan siinä, että puhe­lu­jen määrä on vähen­ty­nyt ja sähkö­pos­tin määrä on lisään­ty­nyt. Tänä syksynä enti­sen Metal­li­lii­ton jäsen­pal­ve­lusäh­kö­pos­tiin on tullut yli 50 sähkö­pos­tia päivässä. Jääs­ke­läi­nen veik­kaa tule­vai­suu­dessa määrän olevan lähem­pänä sataa päivässä.

– Tutkimme myös mahdol­li­suutta chat-palve­lun järjes­tä­mi­seen liiton koti­si­vu­jen kautta, aluksi vaikka edes muuta­man tunnin päivässä. Samoin some-kana­vien hyödyn­tä­mistä selvit­te­lemme, Jääs­ke­läi­nen kertoo mahdol­li­sista tule­vista palveluista.

 

SOSIAALI- JA TYÖYMPÄRISTÖNEUVONTA
puh. 020 690 449
ma–pe 8.30–15.00

 

Suurin uutuus Teol­li­suus­lii­ton päivys­tys­pal­ve­lui­hin verrat­tuna entis­ten kolmen liiton palve­lui­hin on eril­li­nen sosi­aali- ja työym­pä­ris­tö­asioi­den neuvonta. Työym­pä­ris­töyk­si­kön pääl­likkö Juha Pesola kertoo, että näiden asioi­den oman palve­lu­ka­na­van perus­ta­mi­selle nähtiin selkeä tarve.

– Meidän työsuo­je­lu­val­tuu­te­tut joka tapauk­sessa soit­ta­vat näissä sosi­aali- ja työsuo­je­lu­asioissa, joten olisi hyvä, että vastaa­massa olisi aina alan asian­tun­tija. Aina olisi joku, jonka tavoit­taa, joka olisi valmis­tau­tu­nut asioi­hin, ja jolla olisi aikaa niihin asioi­hin sinä päivänä vastata, Pesola kertoo.

– Samoin ajatel­tiin, että oman­kin työn järjes­tä­mi­sen kannalta olisi fiksum­paa vuoro­tella päivys­tystä, kuin että kaikki vastaa­vat koko ajan.

Peso­lan mukaan päivys­tys­pal­ve­lun tuot­ta­mi­nen on suuri ponnis­tus uuden Teol­li­suus­lii­ton kymme­nen hengen työympäristöyksiköltä.

– Tällai­sen palve­lun anta­mi­nen on meidän isoin hank­keemme alka­vassa liitossa.

Palve­lun ensi­si­jai­nen kanava on puhe­lin, ja sähkö­pos­tio­soi­te­kin on tulossa alku­vuo­desta. Chatia ja sosi­aa­li­sen median palve­lui­ta­kin Peso­lan mukaan tutkitaan.

– Mutta ensin pitää nähdä, miten resurs­sit riit­tä­vät. Lähde­tään liik­keelle mata­lalla kynnyk­sellä ja varmalla palve­lulla. Jokai­selle työsuo­je­lu­val­tuu­te­tulle ja jäse­nelle halu­taan tarjota suora ja nopea kontakti, mistä kysyä asioita.

TEKSTI ASKO-MATTI KOSKELAINEN
KUVA KITI HAILA

Sivun yläreu­nan kuva: Teol­li­suus­lii­ton työsuh­de­neu­von­nan päivys­tyk­sessä puhe­lui­hin vastaa­vat muun muassa sopi­mus­asian­tun­ti­jat Matti Ranta­nen (vas.) ja Janne Heini­mäki.