Ai tekoäly vai? Rengiksi kelpaa, isännäksi ei mitenkään
Tekoäly kelpaa edunvalvonnan apuvälineeksi, mutta neuvottelu, sopiminen ja päätösten tekeminen on ihmisten työtä, totesivat Teollisuusliiton luottamusmiehet Murikassa.
Teollisuusliiton vuotuisessa luottamusmiesten teemaseminaarissa perehdyttiin tekoälyyn ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin edunvalvonnan hoitamisessa. 3.–4. joulukuuta Murikkaan kokoontuneet luottamusmiehet kuuntelivat tarkasti Työväen Sivistysliiton TSL:n asiantuntijan Janne Laulumaan verkon yli pitämän esityksen ja vetivät johtopäätöksensä napakasti ja nopeasti.
– Internetissä eletään totuuden jälkeistä aikaa. Siellä liikkuu paljon väärää informaatiota. Tekoälysovellukset puolestaan keräävät dataa verkosta, eivätkä ne osaa erottaa oikeaa tietoa virheellisestä tai vääristellystä informaatiosta. Siihen, mitä tekoälyllä eteensä saa, ei voi eikä pidä sokeasti luottaa, vaan asiat on aina tarkistettava itse, Kone Hissien päätoiminen pääluottamusmies Jani Jalonen sanoo.
– Tekoäly ei ikinä korvaa omaa asiantuntemusta, eikä osaamista luottamustehtävien hoitamisessa. Se ei myöskään korvaa sosiaalista vuorovaikutusta ja kasvokkain toimimista, Jalonen toteaa.

Jalosen kanssa samoilla linjoilla on Nokian Renkaiden päätoiminen pääluottamusmies Teresa Kvick.
– Tekoäly ei korvaa luottamusmiestä. Tehtävän hoitaminen on paljon muutakin kuin tiedon jakamista. Tekoäly ei keskustele, eikä pallottele. Se ei kysy, mitä kuuluu eikä mieti, miten sinulla ihmisenä menee. Tekoäly ei ajattele laaja-alaisesti, eikä pohdi, miten tietyt asiat vaikuttavat vaikka työssä jaksamiseen. Tekoäly voi olla hyvä renki, mutta isäntänä se on huono, Kvick arvioi.

Finn Lamex Safety Glassin pääluottamusmies Jonni Nevala korostaa, että luottamusmiehen tietolähde numero yksi on oman alan työehtosopimus ja siihen liittyvät tulkinnat.
– Kun neuvottelut tulevat vastaan, kaivan ensimmäiseksi esiin oman alan työehtosopimuksen, katson mitä asioista täsmälleen sanotaan ja tarvitsemani lisätiedot kysyn aluetoimistosta. Jos neuvotteluihin valmistautumisessa toimisi vain tekoälyn varassa, prosessi voisi lähteä virheellisten tietojen pohjalta hullumman kautta liikkeelle, Nevala pohtii.

TEKOÄLYSTÄ KOKEMUSTA TÖISTÄ JA KOTIKONTTORISTA
Jaloselle tekoälyn käyttö on töiden puolesta arkipäivää. Kone Hissit on hänen mukaansa tekoälysovellusten hyödyntämisen edelläkävijä hissituotannossa.
– Käytämme esimerkiksi kunnossapidon töissä useita tekoälysovelluksia, joiden tehtävänä on auttaa ja tukea työntekoa. Ne hakevat laitetietoja ja käsittelevät dataa nopeasti. Se helpottaa työntekoa, mutta ei missään nimessä ohjaa toimintaa. Päätökset tekee aina ihminen, Jalonen sanoo.
Kvickin mukaan ihmiset ovat tekoälyjen kanssa useammin tekemisissä kuin ehkä huomaavat.
– Esimerkiksi robotti-imuri on tekoälylaite, jota käytetään arjessa ajattelematta, että nyt se tekoäly siivoaa kotini. Kun kirjoittaa jotain Googleen, alkaa sen tekoälyavustaja Gemini syöttää tiivistelmiä.
Tekoäly ei ikinä korvaa omaa asiantuntemusta eikä osaamista.
– Niinpä tekoälyä tulee käytettyä luonnostaan, kun sitä syydetään joka puolelta. Se tulee muuttamaan arkea töissä, kotona ja harrastuksissa. Tämän kehityksen kanssa on syytä olla hereillä, ja tekoälyn käytössä pitää olla kriittinen, harkitseva ja varovainen, Kvick kommentoi.
Nevala muistuttaa myös siitä, että tekoälyjen tarjoileman tiedon tarkistamisen lisäksi tarkkana pitää olla sen suhteen, mitä tietoja tekoälyille syöttää.
– Yksityisyyden suoja on tärkeä asia. Sen takia yleisiin tekoälyihin ei pidä syöttää itsestä tai muista ihmisistä tunnistettavia tietoja. Sama pätee työpaikan salassa pidettäviin asioihin. Tekoälyille on myös tavallista, että niihin syötettyjä tietoja käytetään niiden kouluttamiseen. Tämäkin seikka on paikallaan aina tarkistaa ennen kuin aloittaa tekoälysovellusten käyttämisen, Nevala sanoo.

KRIITTINEN, MUTTA POSITIIVINEN ASENNE
Jalonen on testaillut tekoälyn käyttöä tekstien kirjoittamisessa ja todennut, että tuotokset eivät ole tuntuneet oman käden jäljeltä.
– Tekoälyn tuottamat tekstit tuntuivat keinotekoisilta. Se ei ollut luontevaa eikä toiminut. Siksi kirjoitan tekstit ja esimerkiksi työpaikkatiedotteet edelleen itse. Toisaalta esimerkiksi muistioiden ja asialistojen tekemisessä tekoälystä on apua, kunhan silloinkin tarkistaa sisällöt ennen kuin julkaisee mitään, Jalonen sanoo.
Kvick on kokeillut puheiden kirjoittamista tekoälyllä ja tullut samaan tulokseen kuin Jalonen.
– En ole niitä tekoälykkäitä puheita pitänyt, kun en kokenut niitä omakseni. Joitain tekoälyn kanssa sorvaamiani runoja olen kuitenkin joulukorteissa käyttänyt.
Tekoäly on hyvä tiedon kokoamisessa ja tiivistämisessä.
– Tekoäly on hyvä tiedon kokoamisessa ja tiivistämisessä. Sen käyttöä voi lisätä, mutta varsinaisen kirjoittamisen ja esimerkiksi työpaikkatiedottamisen pidän edelleen omissa näpeissä, Kvick linjaa.
Luottamusmiesten teemaseminaarissa esiteltiin useita kirjoittamisen sekä valokuvien ja videoiden valmistamisen tueksi tarkoitettuja tekoälysovelluksia. Nevala aikoo tutustua niihin ja ottaa niitä käyttöönsä.
– Nyt kun sain tietoa ja esimerkkejä uusista sovelluksista ja mahdollisuuksista, meinaan ruveta käyttämään niitä enemmän esimerkiksi jäsenille tiedottamisessa ja ammattiosaston mainosten tekemisessä.
– Tekoäly ei korvaa omaa osaamista ja arviointikykyä, mutta voi tuoda uutta tietoa ja toimia apuvälineenä. Suhtaudun tekoälyn käyttämiseen kriittisesti, mutta positiivisesti, Nevala toteaa.



