Wärtsilästä moni on löytänyt uransa – Pääluottamusmies: “Eripuraa tulee harvoin”
Vaasan Wärtsilällä monella työntekijällä on vuosikymmenien ura samassa yrityksessä. Mielekkyyttä lisäävät vaihteleva työ ja keskusteleva ilmapiiri.
Teknologiayhtiö Wärtsilällä menee hyvin. Vaasassa Wärtsilä Finland Oy:llä valmistetaan moottoreita, joita käytetään sekä Wärtsilän moottorivoimalaitoksiin että merimoottoreina laivoissa.
Polttoaineet vaihtelevat käyttökohteen mukaan. Erityisesti tulevaisuuden polttoaineet, metanoli, ammoniakki ja vety, ovat Wärtsilän tuotekehityksen ytimessä.
Tilauskertymä viime vuoden tammikuusta syyskuuhun karttui 7 prosenttia, liikevaihto 5 prosenttia ja vertailukelpoinen liiketulos 51 prosenttia. Tällä hetkellä moottorivoimaloiden valmistus on liiketoiminnallisesti tuottavaa.
Wärtsilällä työurat ovat usein pitkiä. Moni on saanut alkusysäyksen työhön talon oman konepajakoulun kautta.
Pitkien työurien taustalla on viihtyminen työpaikalla. Työntekijöiden edustajien ja johdon välillä on harvoin eripuraa. Viimeksi on neuvoteltu esimerkiksi työaikamalleista, mikä sekin saatiin sovussa sovittua.
Wärtsilällä on leimallista se, että jokainen saa olla oma itsensä. Työntekijät ovat myös hyvin sitoutuneita tehtäviinsä. On kiinnostavaa, että globaalissa yrityksessä korostuu myös kotimaisuus. Moni työntekijä on löytänyt elämänuransa Wärtsilältä.
MONIPUOLINEN TYÖNKUVA TUO MIELEKKYYTTÄ
Millainen työpaikka Wärtsilä sitten on?
27 vuotta Wärtsilällä työskennellyt koordinaattoriasentaja Sami Taipale kertoo, että työnkuva Wärtsilällä on monipuolinen.
– Me tehdään kaikenlaisia moottoreita. W31-moottoreita, joka on uudempi tuote, ja W32- ja W34 -moottoreita, jotka ovat vanhempia malleja. Sylinterin halkaisijat vaihtelevat näissä siis 310 ja 340 millin välillä. Siitä nuo nimet, Taipale kertoo.
– Olen kyllä tykännyt työstäni. Tein ennen nykyisiä tehtäviä 20 vuotta asennustöitä. Sitten olin kolmisen vuotta kehittäjänä. Tämän jälkeen minua pyydettiin tiiminvetäjäksi, jossa on 12 henkilöä yhdessä tiimissä. Jos jotain erityistä tulee moottoriin, niin meidän tiimi hoitaa asian. Vien viestin aina tiimille. Yleisesti ottaen hoidan kaikenlaisia juoksevia asioita tässä nykyroolissa, Taipale sanoo.
Olen ruuvannut kaikenlaisia moottoreita kaiken ikääni.
Taipale tekee myös asennustöitä koordinaattoriasentajan tehtävien ohella.
– Teen asennustöitä varsinkin iltavuorossa. Mutta ei sitä kannata mitään kauhean isoa aloittaa yksin tekemään. Tämä on ennen kaikkea tiimityötä.
Wärtsilä on Taipaleen mukaan ennen kaikkea varma työpaikka.
– Tämä on aika vaihtelevaa työtä. Jokainen päivä on aika erilainen. Linjakokoonpanossa menee moottorin kokoonpanoon aikaa pari viikkoa per moottori. Päiväni ovat 8-tuntisia, joskus saattaa venähtää puolella tunnilla. Olen ruuvannut kaikenlaisia moottoreita kaiken ikääni. Juuri yhden auton tässä remppasin, ja sain sen katsastuksesta läpi, Taipale kertoo.
“SAA HAASTAA ITSEÄÄN”
Sähkö- ja automaatiotiimin koordinaattoriasentaja Jari Lindroos kertoo myös arvostavansa työn vaihtelevuutta.
– Minulla on aika lailla kaiken kattava työnkuva. Työkaverin kanssa vastataan koko automaatiopuolesta. Tarkoitus on auttaa tuotantoa töissä, hankitaan osia ja koordinoidaan koko moottorin rakentamisprosessia sähkö- ja automaatioasennuksen osalta. Tehtäväni on olla koko firman porukan kanssa yhteyksissä. Kontaktit vaihtelevat aina tarkastajista suunnitteluun, automaatiopuoleen ja tuotekehitykseen, Lindroos kertoo.
Lindroos on ollut sähköasentajana aiemmin ja yhteensä 18 vuotta talossa. Viimeisen vuoden verran hän on toiminut koordinaattorina.
– Tämä on vähän monipuolisempaa hommaa. Koska tunnen talon, niin voin hyvin olla avuksi.
Lindroosin mukaan oma asenne työhön ratkaisee.
– Tässähän pystyy haastamaan itseään. Voi kasvattaa osaamistaan, ja sitä mukaa pääsee tekemään ja auttamaan. Se on itsestä kiinni, miten viihtyy työssä.
Puoli elämää olen ollut täällä, ja olen kolmannessa polvessa wärtsiläläinen.
Lindroos on ollut Wärtsilällä teini-iästä asti.
– Kyllä täällä on viihtynyt. Puoli elämää olen ollut täällä, ja olen kolmannessa polvessa wärtsiläläinen.
– Jokaisella on silti omat huonot päivänsä. Yleensä kaikki kuitenkin järjestyy. Ilmapiiri töissä on ollut hyvä. Kun on niin laaja paikka niin siihen mahtuu kaikenlaista, Lindroos kertoo.
Lindroos on itse opetellut automaatiopuolta ahkerasti, ja nauttii siitä, että osaa auttaa muita siinä. Uutena on tullut tuotantoon 3D-tulostaminen, jonka toiminnassa Lindroos on ollut apuna. Kun 3D-tulostamiseen ja suunnitteluun perehtyy, niin saadaan tuotantoon myös apuvälineitä ja lisävarusteita tarpeen mukaan.
RISTIRIITOJEN SOPIJA
Teknologiateollisuuden työehtosopimuksen mukaan työpaikalle voidaan valita päätoiminen pääluottamusmies silloin, kun on yli 400 edustettavaa. Suomessa päätoimisuus on siis verrattain harvinaista.
– Nyt alkoi neljäs kausi päätoimisena pääluottamusmiehenä, eli seitsemäs vuosi alkoi vuoden vaihteessa, pääluottamusmies Janne Koskimäki sanoo.
– Olen ollut 28 vuotta Wärtsilällä. Ehdin olla ammattikoulun jälkeen reilut puoli vuotta muualla, mutta sitten aloitin Wärtsilän konepajakoulussa.
Työssään Koskimäki neuvottelee työnantajan ja työntekijöiden välisistä asioista. Myös ammattiliiton jäsenhankinta kuuluu pääluottamusmiehen työhön työsuhdeasioiden ohella.
Yksi viimeisin työpöydällä ollut ratkaistava ongelma liittyi työaikamalleihin.
– Keskustelimme työnantajien edustajien kanssa työaikamalleista. Haluaisimme työntekijöiden aloitteesta kokeilla erilaisia työvuoromalleja, Koskimäki kertoo.
– Kiinnostusta olisi etenkin kemianteollisuudessa käytettyihin katkeamattomiin vuorojärjestelmiin. Se tarkoittaa sitä, että olisi neljä kahdentoista tunnin päivää ja kuusi vapaata. Olisi kaksi aamua ja kaksi yötä ja kuusi vapaata.
Koskimäki aloitti edunvalvonnassa jo varhain.
– Aloitin luottamusmiehen työt 2006, jolloin minusta tuli osaston luottamusmies. Vuonna 2019 minut valittiin pääluottamusmieheksi ensimmäisen kerran, Koskimäki sanoo.
– On tähän aika tottunut ja on tässä hyvätkin puolensa. Aika pitkälle saa järjestellä omat työnsä sellaiseksi kuin haluaa.
Koskimäen mukaan asioilla on aina myös se toinen puoli. Aina kun istutaan neuvottelupöytään, niin neuvotellaan toisten asioista. Yleensä asiat henkilöidään pääluottamushenkilöön, vaikka mahdollinen riita ei olisikaan hänestä lähtöisin.
Hyvin vähän meillä on mitään riitaa tai skismaa johdon kanssa.
Haastavia tilanteita ei Koskimäen mukaan kuitenkaan tule paljon.
– Wärtsilä on siitä hyvä työnantaja, että täällä on ison firman edut. Työsopimuksista ei tarvitse riidellä. Yleensä ne riidat lähtevät siitä, että me työntekijät haluamme jotain, ja työnantaja ei ole siihen valmis.
Koskimäki on tyytyväinen työntekijöiden edunvalvonnan tasoon.
– Kyllä se hyvin toimii. Meillä on minun lisäkseni kahdeksan osaston luottamushenkilöä. Luottamushenkilöt kokoontuvat kerran kuukaudessa. Hyvin vähän meillä on mitään riitaa tai skismaa johdon kanssa.
”VAIHTUVUUS ON MINIMAALISTA”
Pääluottamusmies Koskimäen mukaan työpaikkana Wärtsilä on hyvä.
– No, työpaikasta tykkääminen on ihan päivästä kiinni, mutta jos katsoo, miten pitkiä työuria meillä on, niin voi sanoa, että tämä on hyvä työpaikka. Vaihtuvuus on ihan minimaalista. Meillä on ihmisillä 40 vuoden mittaisia työuria. Jos näin on, niin tuskin tämä on kovin huono työpaikka.
Koskimäen aloittaessa Wärtsilä oli maineensa mukaan Vaasan paras työpaikka.
– Työsuojelukin pelittää tosi hyvin. Meillä on täyspäiväinen työsuojeluvaltuutettukin, joka on ollut virassaan 20 vuotta. Hän on kokenut kaveri ja tietää paljon. Myös Wärtsilän johto on kiinnostunut työsuojelusta, ja se on ollut tapetilla viimeiset pari vuotta, Koskimäki sanoo.
– Aina kun aloitetaan jokin palaveri, käydään läpi työsuojeluasiat. Katsotaan yhdessä, minkälaisia ongelmia on ollut, ja mitä niille on tehty. Kun vierailijoita tulee, niin käydään aina läpi myös työsuojeluasiat.
– En olisi ollut näin kauan, jos en olisi viihtynyt. Asennustyö ja koneistustyö ovat meidän tekemisemme ydintä, eikä se ole paljon muuttunut vuosien mittaan.
Kestävästi tuotetut polttoaineet tekevät tuloa
Sustainable Technology Hub (STH) Vaasassa on Wärtsilän ainoa tehdas Euroopassa, ja siellä valmistetaan moottoreita niin voimalakäyttöön kuin meriliikenteeseen. Vaasan tehtaan tehtaanjohtaja Jukka Saari kertoo, että Wärtsilä toimii globaalisti.
– Meillä on omaa toimintaa lähes 80 maassa ja 280 toimipisteessä, joten myös toimituksia on kaikkialle maailmassa. Liikevaihto jakautuu maantieteellisesti melko tasaisesti, Jukka Saari sanoo.
– Alamme “kuuma peruna” on uudet, kestävät polttoaineet, jotka tekevät tuloaan. Esimerkiksi merkittävä määrä valmistettavista merimoottoreista käyttää jo polttoaineenaan metanolia.
TEKNIIKAN TULEVAISUUS
Wärtsilän moottorivoimalaitokset tarjoavat joustavaa, tehokasta ja luotettavaa energiantuotantoa. Moottorivoimalaitokset ovat kestäviä pitkällä tähtäimellä, sillä ne tasapainottavat uusiutuvista energialähteistä ja sääolosuhteista johtuvaa voimantuotannon vaihtelua.
– Moottorivoimalaitoksemme on suunniteltu toimimaan erilaisilla kaasu- ja nestemäisillä polttoaineilla. Kaasumoottorit voivat käyttää erilaisia kaasupolttoaineita ja monipolttoainemoottorit joustavasti joko kaasua tai nestemäisiä polttoaineita, Saari kertoo.
Vihreä siirtymä on nimensä mukaan siirtymä, ei suora loikka.
Moottorivoimalaitokset voidaan myös mukauttaa käyttämään kestäviä polttoaineita. Nykyiset Wärtsilän kaasumoottorivoimalaitokset voivat käyttää jopa 25 tilavuusprosentin vetyseoksia maakaasun kanssa. Wärtsilä lanseerasi kesäkuussa 2024 ensimmäisenä maailmassa suuren mittakaavan vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen, joka toimii 100-prosenttisesti vedyllä. Vetyvalmis voimalaitos mahdollistaa tulevaisuuden nollapäästöiset voimajärjestelmät.
VIHREÄ SIIRTYMÄ
Jukka Saaren mukaan vihreän siirtymän ja kestävän kehityksen edistäminen muodostavat Wärtsilän strategian ytimen.
– Vihreä siirtymä on nimensä mukaan siirtymä, ei suora loikka. Teknologioidemme avulla asiakkaamme voivat siirtyä kohti sataprosenttisesti uusiutuvaa energiantuotantoa ja vähähiilistä ja lopulta hiiletöntä merenkulkua, Saari toteaa.
Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi teknologioita, jotka voivat käyttää kestäviä hiilineutraaleja ja hiilettömiä polttoaineita, kuten biopolttoaineita, metanolia, ammoniakkia ja vetyä.
– Me toimitamme joustavia ratkaisuja energiatehokkuuden maksimoimiseksi silloin, kun fossiilisia polttoaineita vielä tarvitaan sekä säätövoimaratkaisuja, joilla voidaan lisätä uusiutuvan energian osuutta sähköjärjestelmissä, Saari sanoo.
Wärtsilän tavoitteena on, että toiminta on hiilineutraalia ja yhtiön tuotevalikoima on valmis hiilettömiä polttoaineita varten vuoteen 2030 mennessä.
WÄRTSILÄ OYJ ABP
PERUSTETTU Vuonna 1834. Vaasan tehdas perustettu vuonna 1936. Huhtikuussa 2024 Wärtsilä täytti 190 vuotta.
KOTIPAIKKA Wärtsilän pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
OMISTAJAT Julkinen osakeyhtiö, jonka omistavat osakkeenomistajat.
TUOTANTO Wärtsilä on kansainvälisesti johtava innovatiivisen teknologian ja elinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla.
HENKILÖSTÖ Globaalisti 17 800 työntekijää.
LIIKEVAIHTO 6,0 miljardia euroa (2023).