Oppilaitostiedotusharjoittelija Jenni Matikainen jakaa Varian opiskelijoille lomakkeet, joilla liitytään Teollisuusliiton opiskelijajäseneksi.

Työelä­mä­tietoa ja uusia opiske­li­ja­jä­seniä – ”Tulee iloinen fiilis, kun näkee kiinnos­tu­neita kasvoja”

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVAT PATRIK LINDSTÖRM

Teolli­suus­liiton oppilai­tos­tie­do­tus­har­joit­te­lijat kiertävät ammat­tiop­pi­lai­toksia ja kertovat työelämän perus­teista sekä liiton jäsenyy­destä. Vantaalla ammat­tio­pisto Varialla vierailua pidet­tiin terve­tul­leena ja liittoon liittyi monta uutta opiskelijajäsentä.

Ammat­tio­pisto Varian Hiekka­harjun toimi­pis­teessä Vantaalla kone- ja tuotan­to­tek­niikan tiloissa harjoi­tel­laan metal­li­levyn manke­lointia, eli taivu­tusta pyöreään muotoon.

Tuntio­pet­taja Sami Kontiainen ohjeistaa opiske­li­joita leikkaa­maan yhden milli­metrin paksui­sesta metal­li­le­vystä 50 milliä leveän soiron, joka taivu­te­taan pyöreään muotoon, jonka halkai­sija on 100 milliä. Esitai­vutus on tarpeen, eikä levyä kannata taivuttaa levyman­ke­lissa liian montaa kertaa.

– Liika manke­lointi venyttää kappa­letta, Kontiainen opastaa.

Tuntio­pet­taja Sami Kontiainen antaa ohjeet seuraa­vaan harjoitukseen.

Manke­loin­ti­teh­tävän valmiiksi saanut Jasper Ruottinen kertoo, että opinnot alkoivat edellisviikolla.

– Armei­jassa tein saman­kal­taisia hommia panssa­ri­vau­nua­sen­ta­jana. Armeijan jälkeen päätin, että tällaiset työt kiinnos­tavat, Ruottinen kertoo.

Ensim­mäisten päivien kokemukset ovat olleet positii­visia: koneet tulevat tutuksi ja opiskelu maistuu. Hitsaus­töitä ja koneis­ta­mista Ruottinen odottaa innolla. Edessä oleva työelämä vaikuttaa lupaavalta.

Jasper Ruottinen sai kipinän kone- ja tuotan­to­tek­niikan opiske­luun armei­jassa, jossa hän palveli panssarivaunuasentajana.

– Hyvältä näyttää, tältä alalta löytyy töitä, Ruottinen sanoo.

Ammat­tiyh­dis­tys­liik­keestä ja ammat­ti­lii­toista Ruottinen kertoo tietä­vänsä vähän. Seuraa­vaksi onkin ohjel­massa Teolli­suus­liiton järjes­tämä tiedo­tus­ti­lai­suus koulun auditoriossa.

Teolli­suus­liiton oppilai­tos­tie­do­tus­har­joit­te­li­joiden vetämässä tilai­suu­dessa käydään läpi työeh­toja, työso­pi­muksia, opiske­li­ja­jä­se­nyyttä ja jäsene­tuja. Parikym­mentä opiske­lijaa palauttaa täytetyn lomak­keen ja liittyy Teolli­suus­liiton opiskelijajäseneksi.

Metal­li­levyn manke­loin­ti­har­joi­tuksen loppu­tulos näyttää tältä.

HYVÄ MIELI, TÄRKEÄ TYÖ

Teolli­suus­liiton oppilai­tos­tie­do­tus­har­joit­te­lijat Heta Uhtio, Jenni Matikainen ja Aki Harju kertovat, että Varian tiedo­tus­ti­lai­suus ja tiedo­tustyö kaikki­nensa ovat olleet positii­visia kokemuksia.

– Tuntuu, että olen saanut hyvän pereh­dy­tyksen ja tuen tähän työhön. On turval­lista lähteä tiedot­ta­maan, Uhtio kertoo.

– En muista, että minun opiske­luai­ka­nani olisi ollut tällaista tiedo­tusta. Sekin ajoi minut tähän tehtä­vään. Haluan, että itseäni nuorem­milla on paremmat tiedot, Harju sanoo.

Heta Uhtio jakaa Varian opiske­li­joille lomak­keita, joilla liity­tään Teolli­suus­liiton opiskelijajäseneksi.

Kokemusten mukaan noin puolet tiedo­tuk­siin osallis­tu­neista liittyy opiskelijajäseniksi.

– Hyvin mielin voi tehdä, kun kokee tämän työn tärkeäksi, Matikainen sanoo.

Teolli­suus­liiton opiske­li­ja­jä­se­nyys on maksuton, ja se sisältää lähes kaikki liiton jäsenedut. Opiske­lijat saavat jäsene­tuna myös SAKKI-opiske­li­ja­kortin ja sen tuomat opiskelijaedut.

Elokuussa alkanee­seen neljän kuukauden harjoit­te­luun kuului alussa pereh­dy­tys­viikko Helsingissä.

– Vastaan­otto on ollut lämmin. Tuntuu, että on osa työyh­teisöä, Uhtio kertoo.

Aki Harju, Heta Uhtio ja Jenni Matikainen pitävät loppu­vuoden 2024 aikana oppilai­tos­tie­do­tuksia eri puolilla Suomea.

LIITTOKOKOUKSESTA KÄYTÄNTÖÖN

Oppilai­tos­tie­do­tus­har­joit­te­li­joita ohjaavat Teolli­suus­liiton järjes­tö­toi­mit­sijat Tuomas Suihkonen ja Mikael Kölhi. Aktii­vinen oppilai­tos­tie­dot­ta­minen ja opiske­li­ja­jä­senten hankinta perustuu keväällä 2023 kokoon­tu­neen Teolli­suus­liiton liitto­ko­kouksen linjauksiin.

– Nouda­tamme sitä, mitä liiton jäsenet ovat päättä­neet liitto­ko­kouk­sessa, Suihkonen kertoo.

Liitto­ko­kouksen vahvis­ta­massa liiton strate­giassa linja­taan tavoit­teeksi, että vuonna 2028 suurin osa opiske­li­joista liiton aloilla liittyy jäseneksi jo opiskeluaikana.

Nouda­tamme sitä, mitä liiton jäsenet ovat päättä­neet liittokokouksessa.

Harjoit­te­lijat tekevät oppilai­tos­tie­do­tuksia vapaa­eh­toisten oppilai­tos­tie­dot­ta­jien kanssa. Helsin­ki­läisen Uhtion alue on Teolli­suus­liiton Uuden­maan toiminta-alue, lappeen­ran­ta­laisen Matikaisen alue on Etelä-Suomi ja raahe­laisen Harjun alue on Pohjois-Suomi.

– Harjoit­te­li­joiden vastuulla ovat omien aluei­densa oppilai­tokset, Kölhi kertoo.

TIEDOLLE ON KYSYNTÄÄ

Harjoit­te­lijat pohtivat omien kokemus­tensa kautta, että perus­kou­lussa ja toisen asteen koulu­tuk­sessa pitäisi olla enemmän opetusta työelämän perus­asioista, kuten ammattiyhdistysliikkeestä.

– Työpai­kalla pääluot­ta­mus­mies tuli kysymään jäseneksi. Olisi ollut hyvä, että opiske­lujen kautta olisi tiennyt, mikä se pääluot­ta­mus­mies on, Matikainen muistelee ensikos­ke­tus­taan ammattiliittoon.

Monelle nuorelle ei ole selvää, että palkat ja muut työehdot on saavu­tettu yhdessä joukkovoimalla.

– Mieles­täni näistä asioista pitäisi puhua enemmän, Harju toteaa.

– Tiedo­tustyö tuntuu tärkeältä, koska suuri osa opiske­li­joista ei tiedä, mikä liitto on, Uhtio sanoo.

Tiedo­tustyö tuntuu tärkeältä, koska suuri osa opiske­li­joista ei tiedä, mikä liitto on.

Oppilai­tokset ovat mielel­lään ottaneet vastaan liiton tiedotustilaisuudet.

– Huomaa, että opettajat tykkäävät, kun otamme yhteyttä, Matikainen kertoo.

Myös opiske­lijat ovat suhtau­tu­neet kunnioit­ta­vasti ja ilmapiiri on ollut hyvä.

– Tulee tosi iloinen fiilis, kun on salin edessä ja näkee kiinnos­tu­neita kasvoja, Matikainen sanoo.

Leevi Rainet­salo arvioi hitsaus­sauman laatua.

RAKENNUKSELTA HITSAAJAKSI

Tiedo­tus­ti­lai­suuden ja ruokailun jälkeen palaamme opetus­ti­loihin. Valokaari palaa hitsaus­työ­pis­teessä suoja­verhon takana, kun toisen vuoden opiske­lija Leevi Rainet­salo harjoit­telee sauman tekoa.

– Täällä on laaduk­kaat hitsaus­ko­neet vanhoista malleista aivan uusiin. Näillä pääsee kokei­le­maan kaikkea, Rainet­salo sanoo.

Hän on aiemmin suorit­tanut raken­nusalan ammat­ti­tut­kinnon ja työsken­nellyt betoniraudoittajana.

– Raken­nusa­lalla tilanne on niin huono, että piti keksiä jokin toinen ammatti.

Metal­li­teol­li­suu­dessa työti­lanne näyttää paremmalta.

– Meyeril­lekin tulee uusia laiva­ti­lauksia, niin sieltä löytyy työtä, Rainet­salo antaa esimerkin.

Leevi Rainet­salo hankkii uuden ammatin, koska raken­nusa­lalla työt ovat käyneet vähiin.

Tällä hetkellä Rainet­salo on Raken­nus­liiton jäsen, mutta jatko menee työteh­tä­vien mukaan.

– Jos alan tehdä hitsaa­jan­työtä täysi­päi­väi­sesti, siinä vaiheessa kannattaa vaihtaa jäsenyys Teollisuusliittoon.

Ammat­ti­liiton jäsenyys tuo turvaa muun muassa työttö­myyden varalta.

– Ammat­ti­kou­lusta saa perus­idean, mutta töissä ymmärrät, mitä varten liitot ovat olemassa, Rainet­salo sanoo.

Ensim­mäisen vuoden opiske­lija Sami Malmila esitai­vuttaa metal­li­levyä, jotta pyöreään muotoon manke­lointi onnistuu helpommin.

AMMATTILIITTO-OPPIA KOTOA

Juuri opinnot Varialla aloit­tanut Sami Malmila kertoo, että perheen­jä­senen vinkki ohjasi hänet kone- ja tuotan­to­tek­niikan pariin.

– Hitsaus­puoli kiinnostaa enimmäk­seen tällä hetkellä. Sitä voisi mahdol­li­sesti tehdä ammatiksi, Malmila sanoo.

Koulussa ei hirveästi kerrottu ammat­ti­lii­toista. Tai jos kerrot­tiin, niin pintapuolisesti.

Teolli­suus­liiton järjes­tä­mässä tiedo­tus­ti­lai­suu­dessa Malmila täytti lomak­keen ja liittyi opiskelijajäseneksi.

– Liiton vierailu oli erittäin hyvä. Sieltä saa sellais­takin tietoa, jota ei välttä­mättä lue netissä.

Sami Malmila kertoo saaneensa ay-oppia perheenjäseniltään.

Ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen perus­teet Malmila on oppinut perimätietona.

– Koulussa ei hirveästi kerrottu ammat­ti­lii­toista. Tai jos kerrot­tiin, niin pinta­puo­li­sesti. Syvempää tietoa olen saanut perheenjäseniltäni.

Toisen vuoden opiske­lija Marcus Forsel valmis­tautuu harjoit­te­le­maan hitsausta.

OSAAJILLE RIITTÄÄ TÖITÄ

Toisen vuoden opiske­lija Marcus Forsel on palannut opintoihin armei­jassa vietetyn välivuoden jälkeen.

– Fiilikset ovat hyvät. Täällä on laadu­kasta opetusta ja pääsee tekemään itsenäi­sesti, Forsel sanoo.

Apu on lähellä, kun kysymyk­siin tarvitsee vastauksia tai omaa työjälkeä pitää arvioida.

– Homma toimii. Meillä on hyvin huolletut laitteet, ja täällä myös opete­taan, miten hitsari voi itse huoltaa laitteita.

Forsel on pohtinut myös jatko-opintoja ja erikois­tu­mista sukellushitsaajaksi.

– Täällä saa hyvät perus­taidot hitsaa­mi­seen. Kun opettelee tekemään laadu­kasta saumaa, pääsee sitten erikoistumaan.

Marcus Forsel arvioi, että ammat­ti­liitot tavoit­tavat nuoria muun muassa oppilai­tok­sissa vierai­le­malla ja viesti­mällä sosiaa­li­sessa mediassa.

Hän on luotta­vainen, että työura aukeaa opintojen jälkeen.

– Metal­lia­lalla on aika paljon työpaik­koja ja työmaille tarvi­taan hitsaajia. Jos osaa tehtävät ja on pätevyys­pa­perit, pääsee töihin.

Teolli­suus­liiton tiedo­tus­ti­lai­suu­dessa Forsel kävi ensim­mäisen opiske­lu­vuoden aikana. Hän pohtii, että liittojen kannattaa viestiä nuorille monia kanavia pitkin.

– Sosiaa­linen media on varmaan paras tapa tavoittaa nuoria. Esimer­kiksi Insta­gramia käyte­tään tosi paljon, Forsel sanoo.

Opinto-ohjaaja Sirpa Latva­koski pitää ammat­ti­liit­tojen vierai­luja oppilai­tok­sissa tärkeinä.

LIITTOJEN VIERAILUT TÄRKEITÄ

Opinto-ohjaaja Sirpa Latva­koski Varialta kertoo, että ammat­ti­liit­tojen vierailut ovat säännöl­listä toimintaa ammattiopistolla.

– Tällaiset vierailut ovat tärkeitä. Opiske­li­ja­kun­nassa on suoraan perus­kou­lusta tulleita. Heillä ei varmasti ole paljoa tietoa liitoista, Latva­koski sanoo.

Yhteis­kun­taoppia ei ole paljoa perus­kou­lussa, eikä oppimäärä ole suuri ammattiopinnoissakaan.

– Yksi pakol­linen kurssi on yhteis­kun­ta­tai­toja. Se on hyvin vähän.

Opiske­li­joissa näkyy selvästi, että osalla on kotona ammat­ti­liit­tojen jäseniä ja osalla ei.

– Jotkut vanhemmat ovat valveu­tu­neita ja osaavat ohjata lastansa.

Yksi pakol­linen kurssi on yhteis­kun­ta­tai­toja. Se on hyvin vähän.

Tekniikan alojen töitä tehdään yleensä tehtaissa ja työmailla, joihin ei ole pääsyä esimer­kiksi perus­koulun TET-harjoit­te­luissa. Kaikilla nuorilla ei ole tietoa, millaisia tekniikan alojen työt käytän­nössä ovat.

Latva­koski kertoo, että perus­kou­lu­lai­sille järjes­tetyt tutus­tu­mis­käynnit ammat­tiop­pi­lai­tok­sissa ovat tärkeitä.

– He, jotka käyvät tutus­tu­massa, tietävät, mihin ovat hakemassa.

Varia jakaa tietoa myös kouluvierailuilla.

– Viime vuonna aloitet­tiin Varia tourit. Esimer­kiksi kone- ja tuotan­to­tek­niikan koneis­tajat vierai­livat tieto­ko­neiden ja 3D-tulos­ti­mien kanssa peruskouluissa.

Tuntio­pet­taja Jarkko Saari­koski pitää ammat­tio­pet­tajan ja urhei­lu­val­men­tajan tehtäviä samankaltaisina.

NUORET JA AIKUISET YHDESSÄ

Kone- ja tuotan­to­tek­niikan tuntio­pet­taja Jarkko Saari­koski kertoo, että lukuvuoden aloitus on perin­tei­sesti vilkasta aikaa. Opiske­li­joiden osaamiset kartoi­te­taan, jotta harjoi­tukset eivät ole liian vaikeita tai helppoja.

– Henki­lö­koh­tais­ta­minen tuo normaalia kiirettä. Se vaatii pysäh­ty­mistä opiske­lijan kanssa, Saari­koski kertoo.

Ammat­tio­pe­tuk­sessa on koettu hiljat­tain iso muutos, kun nuoriso- ja aikui­so­pinnot yhdistettiin.

– Nuori­so­puo­lelle se teki hyvää. Nuoret saavat hyvän näkemyksen heiltä, joilla on jo kokemusta työelämästä.

On tarpeen, että heti opintojen alussa liitot ja työnan­tajat käyvät kerto­massa työelämästä.

Tietoa lisäävät myös työmark­ki­noiden edusta­jien vierailut.

– Ilman muuta on tarpeen, että heti opintojen alussa liitot ja työnan­tajat käyvät kerto­massa työelämästä.

Saari­koski vertaa ammat­tio­pet­tajan työtä urhei­lu­val­men­tajan tehtä­vään. Kone- ja tuotan­to­tek­niikan työsuo­ri­tuk­setkin vaativat toistoa ja nopeutta, kuten monissa urheilulajeissa.

– Sparra­taan ja toimi­taan enemmän valmen­ta­jina kuin opetta­jina. Urhei­lu­val­men­nuksen asiat pätevät aika hyvin täälläkin, Saari­koski sanoo.

TEORIASTA KÄYTÄNTÖÖN

Opinnot alkavat kymmenen viikon oppilai­tos­jak­solla ja jatkuvat työpai­koissa koulu­tus­so­pi­muk­sella kymmenen viikkoa. Saari­koski arvioi, että yhteistyö työpaik­kojen kanssa on toiminut hyvin, vaikka yhteis­työy­ri­tyk­sistä voi syntyä kilpailua.

– Siinä on se haaste, että meillä on muitakin oppilai­toksia tällä alueella, Saari­koski sanoo.

Suunni­tel­missa on, että alun oppilai­tos­jaksoa voitai­siin pidentää, jotta opiske­li­joilla on entistä paremmat valmiudet lähteä yrityksiin.

– Aika hyvin opiske­lijat ovat pärjän­neet, mutta haluamme kehittää opetuksen laatua.

Perus­lait­teisto pitää olla sellaista, että se vastaa työelämää. Kalustoa kyllä päivitetään.

Myös ajanta­saiset laitteet luovat laatua opetukseen.

– Perus­lait­teisto pitää olla sellaista, että se vastaa työelämää. Kalustoa kyllä päivi­te­tään. Tuolla on muovissa kymmenen uutta hitsaus­ko­netta, Saari­koski sanoo osoit­taen vierei­seen halliin.

Työelä­mä­läh­töi­syys on opetuksen perusta: opetta­jien osaaminen pyritään siirtä­mään opiske­li­joille käytännön kautta.

– Pakko on olla teoriaa, mutta mahdol­li­simman nopeasti tuomme teorian luokka­huo­neesta tähän saliin, Saari­koski kertoo.

 

Työrauha tilauk­sessa

Ammatil­linen koulutus on elänyt viime vuodet muutok­sessa. Vuonna 2018 voimaan tulleessa ammatil­lisen koulu­tuksen refor­missa on yhdis­tetty nuoriso- ja aikuis­kou­lutus sekä lisätty työpai­koilla oppimista. Muutos ei vielä­kään ole täysin valmis.

Samaan aikaan rahoi­tusta on rustattu suuntaan ja toiseen. Sipilän hallitus teki isot koulu­tus­leik­kaukset, Marinin hallitus palautti osan rahoi­tuk­sesta ja nyt Orpon-Purran hallitus leikkaa ammatil­lisen koulu­tuksen vuosit­tai­sesta rahoi­tuk­sesta 120 miljoonaa euroa.

Eero Löytö­mäki

– Ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa ei ole ollut työrauhaa pitkään aikaan, sanoo Teolli­suus­liiton koulu­tus­po­liit­tinen asian­tun­tija Eero Löytö­mäki.

Leikkaukset kohdis­te­taan aikuis­puo­lelle, eli heihin, joilla on jo tutkinto pohjalla. Samaan aikaan tekniikan aloilla on työvoi­ma­pulaa, jota paikkaa­maan tarvit­tai­siin myös alanvaihtajia.

– Nuori­soi­kä­luokka on niin pieni, ettei se kata eläköi­ty­misiä, Löytö­mäki kertoo.

AIKUISKOULUTUKSEN NÄLKÄVUODET

Koulu­tuksen järjes­tä­jien edunval­voja AMKE ry on arvioinut, että leikkaukset tarkoit­tavat 11 000 opiske­lijan vähen­nystä aikuis­puo­lelle, jossa ihmiset ovat voineet päivittää osaamis­taan muuttuvaa työelämää varten.

– Raken­ne­muu­tok­sessa pitäisi kouluttaa ihmisiä uusiin töihin, mutta nyt se vaikeutuu, Löytö­mäki sanoo.

Samaan aikaan maan hallitus on lakkaut­tanut aikuiskoulutustuen.

– Halli­tuksen koulu­tus­po­liit­tinen linja on muotou­tunut aikuis­kou­lu­tuksen nälkävuosiksi.

Leikkaukset kohdis­tuvat aikui­siin, mutta koskevat koko järjestelmää.

Ensim­mäisen tutkinnon opiske­lijat on haluttu rajata leikkausten ulkopuo­lelle, mutta rajan­veto ei ole helppoa, koska nuoret ja aikuiset opiske­levat yhdessä.

– Leikkaukset kohdis­tuvat aikui­siin, mutta koskevat koko järjestelmää.

Työpai­koilla oppiminen on tärkeässä roolissa nuorten koulu­tuk­sessa. Koulujen ja työpaik­kojen yhteistyö puoles­taan määrit­telee koulu­tuksen laatua.

– Ehtivätkö koulut kouluttaa työpaik­kaoh­jaajia ja miten hyvin yhteistyö pelaa, kun on säästöjen takia kauhea kiire, Löytö­mäki kysyy.

TYÖMARKKINAOPPIA LIITOILTA

Ammatil­lisen koulu­tuksen haasteet ovat suuria, mutta koulu­tuksen järjes­täjät ovat Löytö­mäen mukaan suoriu­tu­neet urakas­taan kunnialla.

– Ammatil­linen koulutus on mainet­taan parempi. Suurim­maksi osaksi sieltä tulee laatua.

Liitot paikkaavat vajetta, jota viral­li­siin opetus­suun­ni­tel­miin ei ole mahtunut tai ei ole haluttu mahduttaa.

Työelä­mä­tai­tojen opetta­mi­sessa olisi laajen­ta­misen varaa. Perus­koulun ja toisen asteen läpi käyneellä ei välttä­mättä ole kattavaa kuvaa työmark­ki­noista, ammat­ti­lii­toista ja työehtosopimuksista.

– Liitot paikkaavat vajetta, jota viral­li­siin opetus­suun­ni­tel­miin ei ole mahtunut tai ei ole haluttu mahduttaa.

Teolli­suus­liiton oppilai­tos­tie­dot­tajat paikkaavat vajetta kiertä­mällä oppilai­tok­sissa kerto­massa työelämän perusasioista.

– Olemme yhteis­kun­ta­vas­tuul­linen toimija, joka haluaa, että opiske­lijat pärjäävät työelä­mässä, Löytö­mäki sanoo.

 

Lue myös: ”Opiskelu on kuin hyvin rasvattu kone, kun on oma-aloit­teinen ja uskaltaa kysyä” (Tekijä 5.6.2023)
Veli-Matti Kauppinen: Osaamisen kehit­tä­mi­sessä takapakkia (Tekijä 2.4.2024)