Ammattiliitto UAW:n jäsenet lakkoilivat työehtosopimuksen saavuttamiseksi General Motorsin Lansingin tehtaalla Michiganissa 29.9.2023.

Liitto saapui USA:n etelävaltioihin

TEKSTI HEIKKI JOKINEN

KUVAT LEHTIKUVA/AFP

Yhdys­val­tain autotyö­läisten liitto UAW saa viimeinkin jalan­sijan maan eteläisten osaval­tioiden autoteh­taissa. Vuonna 2014 Volkswagen tarjosi työnte­ki­jöille yritys­neu­vostoa tehtaal­laan Chatta­noo­gassa Tennessessä.

Työläiset torjuivat sen niukasti äänes­tyk­sessä valtavan ulkopuo­listen vasta­kam­panjan jälkeen. Osaval­tion oikeis­to­po­lii­ti­kotkin uhkasivat yhtiön veroe­tujen poista­mi­sella, mikäli se alkaa keskus­tella työnte­ki­jöi­densä kanssa. Liitto hävisi seuraa­vankin äänes­tyksen 2019.

Maalis­kuussa 2024 UAW ilmoitti, että se on kerännyt tukikortit 70 prosen­tilta Chatta­noogan tehtaan työläi­sistä. Liitto vaatii nyt viran­omai­silta oikeutta saada toimia tehtaalla ja aloittaa työehtosopimusneuvottelut.

UAW perusti viime vuonna 40 miljoonan Yhdys­val­tain dollarin (36,8 miljoonaa euroa) rahaston tukemaan järjes­täy­ty­mistä, erityi­sesti etelän auto- ja akkuteh­tailla. Maassa on 13 autoteh­dasta, joilla liitto ei ole päässyt toimimaan.

Honda, Toyota ja Hyundai nostivat palkkoja tehtail­laan sen jälkeen, kun liitto kertoi kohdis­ta­vansa niihin järjestäytymiskampanjan.

Kampanjaa tukee liiton sopimus marras­kuussa 2023 General Motorsin, Ford Motorsin ja Stellan­tiksen kanssa. Se nostaa neljässä vuodessa palkkoja ja etuja vähin­tään 33 prosen­tilla. Solidaa­rinen sopimus kohentaa erityi­sesti pieni­tu­loisten ja määrä­ai­kaisten palkkoja, osin ne tuplaten.

Palkat ja edut etelän tehtailla olivat jo aiemmin heikommat, ja kolmen suuren sopimus leventää kuilua. Honda, Toyota ja Hyundai nostivat palkkoja tehtail­laan sen jälkeen, kun liitto kertoi kohdis­ta­vansa niihin järjestäytymiskampanjan.

Maalis­kuussa UAW kertoi, että se on kerännyt tukikortin jo yli puolelta Mercedes-Benzin Alabaman tehtaan työläi­sistä. Hyundain tehtaalla Alaba­massa ja Toyotan tehtaalla Missou­rissa kortin on jo allekir­joit­tanut 30 prosenttia työläi­sistä. Maan lakien mukaan liitto voi vaatia edustusoi­keutta, kun sillä on takanaan yli puolet työntekijöistä.

Nämä ovat ennen­nä­ke­mät­tömiä läpimur­toja liitolta. Tie sopimuk­siin on kuitenkin pitkä. Yhtiöt, oikeis­to­po­lii­tikot ja lobbarit tulevat tekemään kaikkensa estääk­seen ne, eikä rahasta ole puutetta.