Avoimen työttömyyskassan johtaja Irene Niskanen.

Ire­ne Nis­ka­nen: Mil­lai­sia muu­tok­sia työttömyysturvaan?

TEKSTI IRENE NISKANEN
KUVA KITI HAILA

Työt­tö­myys­tur­va­jär­jes­tel­män tar­koi­tus on tur­va­ta työt­tö­män työn­ha­ki­jan talou­del­li­set mah­dol­li­suu­det työn hakuun ja mah­dol­lis­taa paluu työ­mark­ki­noil­le. Ansio­päi­vä­ra­hal­la kor­va­taan työt­tö­myy­sai­kai­sia talou­del­li­sia mene­tyk­siä. Päi­vä­ra­han pii­riin pää­se vas­ta sen jäl­keen, kun on jo ollut työ­elä­mäs­sä vähin­tään kuusi kuukautta.

Kes­kus­te­lua ansio­tur­va­jär­jes­tel­mäs­tä käy­dään eni­ten juu­ri edus­kun­ta­vaa­le­ja ennen. Puo­lu­eet, työ­mark­ki­na­jär­jes­töt ja muut tahot tuo­vat esiin uudis­ta­mis­esi­tyk­si­ään. Esi­tyk­sil­lä on eri­lai­sia vai­ku­tuk­sia jul­ki­seen talou­teen ja työt­tö­män etuusoi­keu­teen ja ‑tasoon.

Ansio­tur­vaa kos­ke­vis­sa kes­kus­te­luis­sa on yleen­sä esil­lä sii­hen esi­te­tyt leik­kauk­set, mut­ta paran­nuk­sia­kin on teh­ty esi­mer­kik­si koro­na­pan­de­mian aikaan, tuol­loin tosin väliaikaisesti.

Mitä paran­nuk­sia työt­tö­myys­tur­vaan on esi­tet­ty? On esi­tet­ty vii­den päi­vän oma­vas­tuu­ajan pois­ta­mis­ta ja kuut­ta kuu­kaut­ta lyhyem­pää työs­sä­oloeh­toai­kaa. Molem­mat muu­tok­set aut­tai­si­vat pää­se­mään nopeam­min työt­tö­myys­tur­van piiriin.

On esi­tet­ty myös sovi­tel­lun päi­vä­ra­han suo­jao­san nos­ta­mis­ta 300 euros­ta 500 euroon. Suo­jao­san nos­to kan­nus­tai­si otta­maan parem­min vas­taan osa-aikais­ta tai lyhyt­kes­tois­ta työ­tä ja nos­tai­si etuus­tu­lon mää­rää osa- ja pät­kä­työn ajalta.

Jo vuo­des­ta 2016 asti on sel­vi­tet­ty mah­dol­li­suut­ta yhdis­tää pal­kan­saa­ja­na ja yrit­tä­jä­nä toi­mi­vien työt­tö­myys­tur­va yhdis­tel­mä­va­kuu­tuk­sek­si. Näin työt­tö­myys­tur­van pii­riin pää­si­si­vät nykyi­sin tur­van ulko­puo­lel­le jää­vät, jot­ka eivät täy­tä työs­sä­oloeh­toa pal­kan­saa­ja­na tai yrittäjänä.

Jos ansio­tur­vaa hei­ken­ne­tään, se lisää muun sosi­aa­li­tur­van menoja.

Entä esi­te­tyt leik­kauk­set? Nii­tä onkin huo­mat­ta­vas­ti enem­män kuin parannusesityksiä.

Jul­ki­suu­des­sa on usein esil­lä ansio­päi­vä­ra­han tason alen­ta­mi­nen, tason por­ras­ta­mi­nen ja ansio­tur­van kes­ton lyhen­tä­mi­nen. Esit­tä­jien mukaan työ­tön työl­lis­tyy sitä nopeam­min, mitä alhai­sem­pi etuus on taik­ka mitä lyhyem­män ajan ansio­tur­vaa mak­se­taan. Tämä kum­mas­tut­taa, sil­lä suu­rin osa työl­lis­tyy työt­tö­myy­den ensim­mäis­ten kuu­kausien aika­na. On myös esi­tet­ty mal­lia, jos­sa etuu­den taso tai kes­to mää­räy­tyi­si kul­loin­kin val­lit­se­van työl­li­syys­suh­dan­teen mukaan. Täs­tä oli­si vai­kea saa­da oikeu­den­mu­kais­ta ja toi­mi­vaa mallia.

Esil­lä on ollut myös työs­sä­oloeh­don piden­tä­mi­nen. Työt­tö­myys­tur­van pii­riin pää­si­si nykyi­sen kuu­den kuu­kau­den sijaan vas­ta vuo­den työs­sä­olon jäl­keen. Lisäk­si esil­lä on ollut työs­sä­oloeh­toon vaa­dit­ta­van työn ker­ty­mi­nen nykyi­sen työs­sä­oloa­jan sijaan ansai­tun tulon mukaan. Muu­tos vai­kut­tai­si työs­sä­oloeh­don mää­räy­ty­mi­sen lisäk­si myös päi­vä­ra­han tasoon ja las­ki­si osal­la työn­ha­ki­jois­ta etuu­den mää­rää. Ansio­tur­van toi­meen­pa­non kan­nal­ta tämä työs­sä­oloeh­don muut­ta­mi­nen vaa­ti­si, että tulo­re­kis­te­riin vie­tä­vät palk­ka­tie­dot oli­si­vat huo­mat­ta­vas­ti nykyis­tä kattavammat.

Oma­vas­tuu­ai­kaa on esi­tet­ty piden­net­tä­väk­si nykyi­ses­tä vii­des­tä päi­väs­tä seit­se­mään päi­vään.  Lisäk­si on esi­tet­ty loma­kor­vauk­sen jak­so­tuk­sen palaut­ta­mis­ta, mikä tar­koit­tai­si, että työ­suh­teen päät­tyes­sä mak­set­tu loma­kor­vaus siir­täi­si ansio­päi­vä­ra­han mak­sa­mi­sen aloi­tus­ta myöhemmäksi.

Jos edes osa näis­tä edel­lä mai­ni­tuis­ta leik­kauk­sis­ta toteu­tui­si, niil­lä ei oli­si jul­ki­seen talou­teen vain sääs­tö­vai­ku­tuk­sia. Jos ansio­tur­vaa hei­ken­ne­tään, se lisää muun sosi­aa­li­tur­van menoja.

Kir­joit­ta­ja on Avoi­men työt­tö­myys­kas­san johtaja.