Eero Heikkinen: ”Mitä kaikkea liitto onkaan!”

13.1.2022

TEKSTI SUVI SAJANIEMI
KUVA VESA RANTA

EERO HEIKKINEN

CNC-sorvari, varapää­luot­ta­mus­mies, Metal­power Oy, Kempele
Jäsen­huol­taja, Oulun metal­li­työ­väen ao. 56

”Jäsenet eivät aina tiedä, miten laaja-alaisesti Teolli­suus­lii­tossa on porukkaa. Kun kaksi ammat­tio­sastoa lakkau­tet­tiin ja ne yhdis­tet­tiin meihin, joku ihminen jopa erosi liitosta. Harmi, etteivät he osanneet ajatella, mitä kaikkea liitto kantaa sisällään.

Meidän osastos­samme on nyt 1 300 jäsentä. Omalla 100 hengen työpai­kal­lani on koko ajan uusien työnte­ki­jöiden haku päällä, mutta saata­vuuson­gelmia on, on työvoi­ma­pula. Jäsenistä huoleh­ti­minen alkaa minulla jo siellä työpai­kalla, jossa olen varapää­luot­ta­mus­mies. Kyselen kaikilta uusilta, ovatko he liiton jäseniä ja tehdään perintäsopimukset.

Jäsen­huol­tajan tärkei­siin tehtä­viin kuuluu rästi­homma. Liitosta tulee esimer­kiksi tieto niistä jäsenistä, joiden työnan­taja ei ole tilit­tänyt pitkään aikaan työnan­ta­ja­pe­rin­nässä olevia jäsen­mak­suja. Välillä lähetän jäsenelle kirjeen, välillä tekstaan, välillä soitan. Kirjee­seen katson aina valmiiksi, jos on joitain katkeamia jäsen­mak­sussa, vaikka heinäkuu, ja sitten kyselen, että mitähän sinä siinä kuussa teit ja mistähän tämä johtuu.

Kelan rahalle siirty­neitä on usein. He eivät ole muista­neet ilmoittaa liittoon. Samoin on vanhuuse­läk­keelle siirty­neitä. Muistutan heitä, että laittavat liittoon paperin eläkkeelle lähdöstä.

Minusta on hyvä, että ammat­tio­saston halli­tuksen kokouk­sessa käydään aina uudet jäsenet läpi. Tiede­tään, mihin työpaik­kaan on tullut uusia.

Ne tapaukset ovat helppoja, joissa on vaikka samasta firmasta 10 ihmiseltä maksut rästissä. Silloin soitan firman palkan­las­ki­jalle ja sanon, että laitapa maksut menemään. Ja se on aika ovelaa, että vuokra­työn­te­ki­jälle ei vahin­gos­sa­kaan kerrota, että hänen on tehtävä uusi perin­tä­so­pimus, kun hän siirtyy talon kirjoille. Asia voi paljastua vaikka silloin, kun työntekijä näyttää tilinauhaa luotta­mus­mie­helle ja kysyy, että missäs se jäsen­maksu on. En tiedä sitten, miten tahal­lista se kerto­matta jättä­minen on…

Minusta on hyvä, että ammat­tio­saston halli­tuksen kokouk­sessa käydään aina uudet jäsenet läpi. Tiede­tään, mihin työpaik­kaan on tullut uusia. Samaten ajan e‑hallinnasta syysko­kouk­seen listoja, jotta tiedämme, mikä on esimer­kiksi jäsenistön keski-ikä. Nyt se on 50 vuoden tuntu­massa. Meillä oli ennen 50 naisjä­sentä, nyt on 150, tämä taas on hyödyl­linen tieto naisjaoston vetäjälle. Toivon, että meidän 10 ammat­tio­saston yhteis­työ­ryhmä pyytäisi liitosta koulu­tusta e‑hallinnasta. Saisin silloin kaivettua vielä lisää hyödyl­listä esiin jäsenlistoista.

Minä yritän näyttää omalla esimer­killä, että liittoon kannattaa kuulua. Jos työpai­kalla tulee ongelma tai kiista, silloin näkyy, kun liiton luotta­mus­mies auttaa. Luotta­mus­mie­henä on turva­tumpi olo, kun pitää huolta siitä, että osasto saa jäseniä. Voisihan sitä pitää oma-aloit­tei­sesti osaston järjes­tä­mis­kam­panjan. Kaikki luotta­mus­miehet kävisivät hallit läpi ja pyytäi­sivät jäseneksi, samalla voisi selvittää jäsenille tes-tilannetta.”