Fört­roen­de­män­nen har ingen förståelse för Nestes beslut

”Varför ska man ha massiva samar­betsför­hand­lin­gar vart femte år, då man emel­lanåt skulle kunna försöka lösa frågor till­sam­mans”, frågar sig huvudfört­roen­de­män­nen Sami Ryynä­nen och Kimmo Aho.

1.12

Huvud­bild. Huvudfört­roe­de­män­nen vid Nestes raffi­na­de­rier i  Borgå och Nåde­dal, Sami Ryynä­nen och Kimmo Aho.

Neste kom med ett dystert besked efter att samar­betsför­hand­lin­garna månda­gen 30.11 slutför­des. Verk­sam­he­ten vid raffi­na­de­riet i Nåden­dal upphör senast i slutet av mars. Samman­lagt förs­vin­ner 370 jobb från Nåden­dal och raffi­na­de­riet i Sköld­vik i Borgå.

– Jag är lika choc­kad som de andra arbets­ta­garna över beslu­tet. Varenda en av oss hade hopp om att Nåden­dal skulle finnas kvar som en del av lednin­gens fram­tidspla­ner, säger Kimmo Aho, huvudfört­roen­de­man för raffi­na­de­riet i Nådendal.

– Då man är medve­ten om det ekono­miska läget för före­ta­get, skulle en utveckling av produk­tio­nen i Nåden­dal varit ett fullt genomför­bart alter­na­tiv. Före­ta­get ville ändå inte ha det så. De tog beslu­tet under­ligt hastigt, i brådska. Det verkar som om man vill köra igenom nedlägg­nin­gen nu under coro­na­kri­sen och skylla på det.

Enligt Kimmo Aho, huvudfört­roe­de­man på Nestes raffi­na­deri i Nåden­dal, måste Neste se till att det ska vara möjligt att driva före­tags­verk­sam­het här även i fort­sätt­nin­gen. Det innebär att Neste måste riva anlägg­nin­gen och rengöra jorden. FOTO VESA-MATTI VÄÄRA 

För raffi­na­de­riet i Sköld­vik i Borgå innebär beslu­tet att 140 jobb ska bort. Det är inte klart i det här skedet hur det hela ska förde­las mellan produk­tion­sar­be­tare, tjäns­te­män och högre tjänstemän.

Det är heller inte klart hur de nya arbet­supp­gif­terna som före­ta­get plane­rat in förde­las mellan Borgå och Nådendal.

– I stäl­let för klar­het lever vi i oviss­het. Vi vet inte ännu vad som kommer att hända åt vem. Arbets­gi­va­ren kommer att föra diskus­sio­ner med de anställda där det sen kommer fram om jobbet fort­sät­ter eller om det blir nya arbet­supp­gif­ter i stället.

Vi vet inte ännu vad som kommer att hända åt vem

– Diskus­sio­nerna fort­sät­ter fram till slutet av januari och då senast borde det vara klart vilka som kommer att bli uppsagda. Jag är orolig för att lednin­gen nu skapat en situa­tion där de anställda tävlar med varan­dra om det arbete som blir kvar, säger Sami Ryynä­nen, huvudfört­roen­de­man på Borgåraffinaderiet.

”MAN SKULLE INTE HA BEHÖVT STÄNGA NÅDENDAL”

Neste har moti­ve­rat sitt beslut med mins­kad efterfråga på fossila bräns­len och en ökning förvän­tad ökning av efterfrå­gan på förny­bara bräns­len. Före­ta­get tar också i ett press­me­de­lande fram coro­na­kor­tet som en möjlig orsak till den mins­kade efterfrå­gan på olje­pro­duk­ter och kommer med bedöm­nin­gen att efterfrå­gan inte repar sig till samma nivå som före pandemin.

Den stora bilden är följande: Före­ta­get moti­ve­rar sitt beslut med en strä­van att förbättra konkurrenskraften.

– Värl­den förän­dras, men de fossila bräns­lena kommer inte att förs­vinna trots att de allt mer ersätts av förny­bara bräns­len, vilket i sig är en bra utveckling. Ur Nåden­dals­raf­fi­na­de­riets synvin­kel skulle man ändå ha kunnat föra proces­sen igenom ett lite mer lång­sik­tigt sätt och samti­digt hålla med oss i utveckling­sar­be­tet. Man måste inte lägga ner Nåden­dal. Man skulle ha kunnat utvecklat raffi­na­de­riet till ett bio- eller hybri­draf­fi­na­deri, säger Aho.

Borgå­raf­fi­na­de­riets huvudfört­roe­de­man Sami Ryynä­nen anser att före­tags­led­nin­gen genom sitt beslut  inle­der en  tid av osäker­het. FOTO PEKKA ELOMAA

– En annan sak som jag funde­rat på är att raffi­na­de­riet i Nåden­dal ärm den enda anlägg­nin­gen i Finland som till­ver­kar bitum, som behövs vid till­verk­ning av asfalt. Här kan det gå så att då vägar­be­ten förut­sät­ter impor­te­rad bitum, blir det dyrare än i nulä­get, kons­ta­te­rar Aho.

– Det känns som om man inte vänt på varje sten i den här frågan. Det kan till och med hända att det följ­der det här kommer att få är oklara också för lednin­gen, säger Ryynänen.

ROLLER ELLER MÄNNISKOR?

Termi­nal- och hamn­verk­sam­he­ten, som syssel­sät­ter 45 perso­ner, kommer att fort­sätta. Utvecklin­gen av proces­serna i Borgå likaså.

Det hand­lar om den opera­tiva verk­sam­hets­mo­del­len för proces­se­ring av förny­bara bräns­len i Borgå. Inom ramen för det här har Neste tills­vi­dare endast pratat med fört­roen­de­män­nen om roller och hur de kommer att förändras.

Jag repre­sen­te­rar inte några roller, utan riktiga människor

– Jag repre­sen­te­rar inte några roller, utan männis­kor. Om de anställda inte från bola­gets sida uppfat­tas som männis­kor såå ser nog inte fram­ti­den så ljus ut, säger Aho.

–Flera av de problem som nu kom fram skulle ha varit lösta för länge sedan om man konti­nuer­ligt förhand­lat med person­alen i stäl­let för att inleda massiva samar­betsför­hand­lin­gar vart femte år.

– Samar­betsför­fa­ran­det är ett sätt att få folk med på förändrin­gen som kommer att fort­sätta fram till 2022. Om man tog med perso­nal­repre­sen­tan­terna till exem­pel med i ledningsgrup­pen för raffi­na­de­riet skulle det vara en bra början, säger Ryynänen.

OMSTÄLLNINGSSKYDDET HJÄLPER INTE ALLA

Neste har medde­lat att före­ta­get erbju­der sin perso­nal i Nåden­dal i första hand nya arbet­supp­gif­ter och utbild­ning för dessa. Morot i form av stöd för att flytta boplats likaså.

De som blir utan jobb erbjuds olika pension­sar­ran­ge­mang och stöd­pa­ket. Till stöd­pa­ke­ten hör bland annat en start­peng för utbild­ning och företagande.

– Omställ­ningss­kyd­det är bättre än ingen­ting. Alla får ändå inte hjälp genom dem. Det kan handla till exem­pel om att det helt enkelt inte är möjligt att flytta efter jobb, säger Aho.

– Med hjälp av omställ­ningss­kyd­det kan man säkert hjälpa männis­kor om före­ta­get tar det på allvar och inte bara gör något. Jag är lite skep­tisk, men hoppas jag har fel.

– Min åsikt om omställ­ningss­kyd­det gäller också för hela före­ta­get. Det viktiga är ett samar­bete som man sköter på ett sådant sätt att man inte ska vara tvun­gen att ta till så här dras­tiska åtgär­der, summe­rar Ryynänen.

TEXT PETTERI RAITO
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS