Förtroen­de­männen har ingen förståelse för Nestes beslut

”Varför ska man ha massiva samar­betsför­hand­lingar vart femte år, då man emellanåt skulle kunna försöka lösa frågor tillsam­mans”, frågar sig huvudfört­roen­de­männen Sami Ryynänen och Kimmo Aho.

1.12

Huvud­bild. Huvudfört­roe­de­männen vid Nestes raffi­na­de­rier i  Borgå och Nådedal, Sami Ryynänen och Kimmo Aho.

Neste kom med ett dystert besked efter att samar­betsför­hand­lin­garna måndagen 30.11 slutfördes. Verksam­heten vid raffi­na­de­riet i Nådendal upphör senast i slutet av mars. Samman­lagt försvinner 370 jobb från Nådendal och raffi­na­de­riet i Sköldvik i Borgå.

– Jag är lika chockad som de andra arbets­ta­garna över beslutet. Varenda en av oss hade hopp om att Nådendal skulle finnas kvar som en del av lednin­gens framtidsplaner, säger Kimmo Aho, huvudfört­roen­deman för raffi­na­de­riet i Nådendal.

– Då man är medveten om det ekono­miska läget för företaget, skulle en utveckling av produk­tionen i Nådendal varit ett fullt genomför­bart alter­nativ. Företaget ville ändå inte ha det så. De tog beslutet under­ligt hastigt, i brådska. Det verkar som om man vill köra igenom nedlägg­ningen nu under corona­krisen och skylla på det.

Enligt Kimmo Aho, huvudfört­roe­deman på Nestes raffi­na­deri i Nådendal, måste Neste se till att det ska vara möjligt att driva företags­verk­samhet här även i fortsätt­ningen. Det innebär att Neste måste riva anlägg­ningen och rengöra jorden. FOTO VESA-MATTI VÄÄRA 

För raffi­na­de­riet i Sköldvik i Borgå innebär beslutet att 140 jobb ska bort. Det är inte klart i det här skedet hur det hela ska fördelas mellan produk­tion­sar­be­tare, tjäns­temän och högre tjänstemän.

Det är heller inte klart hur de nya arbet­supp­gif­terna som företaget planerat in fördelas mellan Borgå och Nådendal.

– I stället för klarhet lever vi i ovisshet. Vi vet inte ännu vad som kommer att hända åt vem. Arbets­gi­varen kommer att föra diskus­sioner med de anställda där det sen kommer fram om jobbet fortsätter eller om det blir nya arbet­supp­gifter i stället.

Vi vet inte ännu vad som kommer att hända åt vem

– Diskus­sio­nerna fortsätter fram till slutet av januari och då senast borde det vara klart vilka som kommer att bli uppsagda. Jag är orolig för att ledningen nu skapat en situa­tion där de anställda tävlar med varandra om det arbete som blir kvar, säger Sami Ryynänen, huvudfört­roen­deman på Borgåraffinaderiet.

”MAN SKULLE INTE HA BEHÖVT STÄNGA NÅDENDAL”

Neste har motiverat sitt beslut med minskad efterfråga på fossila bränslen och en ökning förväntad ökning av efterfrågan på förny­bara bränslen. Företaget tar också i ett press­me­de­lande fram corona­kortet som en möjlig orsak till den minskade efterfrågan på oljepro­dukter och kommer med bedöm­ningen att efterfrågan inte repar sig till samma nivå som före pandemin.

Den stora bilden är följande: Företaget motiverar sitt beslut med en strävan att förbättra konkurrenskraften.

– Världen förän­dras, men de fossila bräns­lena kommer inte att försvinna trots att de allt mer ersätts av förny­bara bränslen, vilket i sig är en bra utveckling. Ur Nåden­dals­raf­fi­na­de­riets synvinkel skulle man ändå ha kunnat föra processen igenom ett lite mer långsik­tigt sätt och samti­digt hålla med oss i utveckling­sar­betet. Man måste inte lägga ner Nådendal. Man skulle ha kunnat utvecklat raffi­na­de­riet till ett bio- eller hybri­draf­fi­na­deri, säger Aho.

Borgå­raf­fi­na­de­riets huvudfört­roe­deman Sami Ryynänen anser att företags­led­ningen genom sitt beslut  inleder en  tid av osäkerhet. FOTO PEKKA ELOMAA

– En annan sak som jag funderat på är att raffi­na­de­riet i Nådendal ärm den enda anlägg­ningen i Finland som tillverkar bitum, som behövs vid tillverk­ning av asfalt. Här kan det gå så att då vägar­beten förut­sätter impor­terad bitum, blir det dyrare än i nuläget, konsta­terar Aho.

– Det känns som om man inte vänt på varje sten i den här frågan. Det kan till och med hända att det följder det här kommer att få är oklara också för ledningen, säger Ryynänen.

ROLLER ELLER MÄNNISKOR?

Terminal- och hamnverk­sam­heten, som syssel­sätter 45 personer, kommer att fortsätta. Utvecklingen av proces­serna i Borgå likaså.

Det handlar om den opera­tiva verksam­hets­mo­dellen för proces­se­ring av förny­bara bränslen i Borgå. Inom ramen för det här har Neste tills­vi­dare endast pratat med förtroen­de­männen om roller och hur de kommer att förändras.

Jag repre­sen­terar inte några roller, utan riktiga människor

– Jag repre­sen­terar inte några roller, utan människor. Om de anställda inte från bolagets sida uppfattas som människor såå ser nog inte framtiden så ljus ut, säger Aho.

–Flera av de problem som nu kom fram skulle ha varit lösta för länge sedan om man konti­nuer­ligt förhandlat med person­alen i stället för att inleda massiva samar­betsför­hand­lingar vart femte år.

– Samar­betsför­fa­randet är ett sätt att få folk med på förändringen som kommer att fortsätta fram till 2022. Om man tog med perso­nal­repre­sen­tan­terna till exempel med i ledningsgruppen för raffi­na­de­riet skulle det vara en bra början, säger Ryynänen.

OMSTÄLLNINGSSKYDDET HJÄLPER INTE ALLA

Neste har meddelat att företaget erbjuder sin personal i Nådendal i första hand nya arbet­supp­gifter och utbild­ning för dessa. Morot i form av stöd för att flytta boplats likaså.

De som blir utan jobb erbjuds olika pension­sar­ran­ge­mang och stödpaket. Till stödpa­keten hör bland annat en start­peng för utbild­ning och företagande.

– Omställ­ningss­kyddet är bättre än ingen­ting. Alla får ändå inte hjälp genom dem. Det kan handla till exempel om att det helt enkelt inte är möjligt att flytta efter jobb, säger Aho.

– Med hjälp av omställ­ningss­kyddet kan man säkert hjälpa människor om företaget tar det på allvar och inte bara gör något. Jag är lite skeptisk, men hoppas jag har fel.

– Min åsikt om omställ­ningss­kyddet gäller också för hela företaget. Det viktiga är ett samar­bete som man sköter på ett sådant sätt att man inte ska vara tvungen att ta till så här drastiska åtgärder, summerar Ryynänen.

TEXT PETTERI RAITO
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS