Veli-Matti Kauppinen: Digilait­teet yleis­tyvät työelä­mässä ja vaativat uutta osaamista

TEKSTI VELI-MATTI KAUPPINEN
KUVA ANTTI HYVÄRINEN

Digita­li­saatio on muuttanut työelämää perus­teel­li­sesti ja muutos jatkuu kiihty­vällä tahdilla. Muun muassa tekoäly, automaatio ja muut uudet tekno­lo­giat tuovat mukanaan tehok­kuutta ja jousta­vuutta, mutta samalla ne synnyt­tävät haasteita, joihin organi­saa­tioiden, työnte­ki­jöiden ja yhteis­kunnan on vastattava.

Rutii­nin­omaiset tehtävät vähenevät ja tiedon saata­vuus sekä rapor­tointi helpot­tuvat. Työelä­mässä vaadi­taan yhä enemmän digitai­toja ja kykyä käyttää monimut­kaisia järjestelmiä.

Teolli­suus­liiton vuonna 2023 toteut­tama jäsen­tut­kimus kertoo, että työnte­ki­jöiden kokemus vaikuttaa asennoi­tu­mi­seen uutta tekno­lo­giaa kohtaan: digilait­teiden kanssa työsken­te­levät kokevat niiden tekevän työstä aiempaa kiinnostavampaa.

Enemmistö liiton jäsenistä suhtautuu digita­li­saa­tioon myöntei­sesti. Tutki­muk­seen vastan­neista teolli­suus­liit­to­lai­sista 59 prosenttia ajattelee robot­tien ja automaat­tien vähen­tävän työn fyysistä kuormit­ta­vuutta ja 42 prosenttia arvioi tuotta­vuuden kasvavan. Jäsenet myös kokevat, että uusi tekno­logia tekee työstä aiempaa kiinnos­ta­vampaa ja parantaa työturvallisuutta.

Digita­li­saatio ei ole vain tekninen muutos – se on myös kulttuu­rinen ja inhimil­linen murros, jonka haasteet ovat todellisia.

Osaaminen ei ole enää pelkäs­tään kerta­luon­tei­sesti hankittu tutkinto, vaan pikem­minkin jatkuvaa oppimista.

Yksi suurim­mista haasteista on osaamisen päivit­tä­minen. Tekno­logia kehittyy nopeammin kuin koulu­tus­jär­jes­telmät tai työpaik­kojen koulu­tus­pro­sessit, mikä voi johtaa osaamis­va­jei­siin. Tämä puoles­taan heikentää työnte­ki­jöiden motivaa­tiota ja yritysten kilpailukykyä.

SAK:n vuonna 2024 teettämän kyselyn mukaan peräti 70 prosenttia vastaa­jista ilmoitti osaamis­tar­pei­densa liittyvän uusien tekno­lo­gioiden käyttöön ottami­seen. Samaisen kyselyn mukaan lisäkou­lu­tus­tarve liittyy useimmin uuden tekno­lo­gian käyttöön­ot­toon tai työtur­val­li­suu­teen. Tekno­lo­gi­sissa taidoissa on merkit­tävää hajontaa ja lisäkou­lu­tuksen tarvetta on alkaen aivan perus­tai­doista ulottuen tekoälysovelluksiin.

Jatkuva oppiminen korostuu työelä­mässä entistä enemmän. Osaaminen ei ole enää pelkäs­tään kerta­luon­tei­sesti hankittu tutkinto, vaan pikem­minkin jatkuvaa oppimista. Erilaisten osaamisten tunnis­ta­minen ja tunnus­ta­minen nousee todella merkittäväksi.

Työpai­koilta on jo kuultu, että työn kuormitus kasvaa, kun erityi­sesti monio­saa­misen vaati­mukset lisään­tyvät. Työnan­ta­jien onkin tärkeää huomioida työnte­ki­jöiden jaksa­minen ja tukea sitä aktii­vi­sesti. Juhla­pu­heissa osaava henki­löstö on yrityksen paras voima­vara. Tämän täytyy näkyä myös heidän kouluttamisessaan.

Kirjoit­taja on Teolli­suus­liiton koulutuspäällikkö.