Matti Roitto: Vaali työturvallisuutta – muista työturvallisuusvaalit
Kauan sitten aloitin uutena kesätyöntekijänä eräässä kemianteollisuuden yrityksessä. Muistan yhä työsuojeluvaltuutetun ja muiden perehdyttäjien antamat selkeät ohjeet. Varusteita, mahdollisia vaaran paikkoja ja turvallisia toimintatapoja käytiin läpi moneen kertaan. Ja syystä:
”Jos jostain ylempää putoo tippa tai pari jotain, niin muista: älä kato ylös! Älä noudata vaistoo. Noudata ohjeita. Se ei oo välttämättä vettä, kun täällä ollaan. Mee ensin pois alta…”
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2023 työtapaturmia sattui 118 383. Teollisuuden aloilla niitä tapahtui yli 14 000. Vaaratilanteita, henkisesti tai fyysisesti kuormittavia olosuhteita ja muuta vähemmän mukavaa voi olla jokaisella työpaikalla. Niiden ennakointi, torjunta ja työympäristön parantaminen on äärimmäisen tärkeää.
Työsuojeluvaalit pidetään 1.11.–31.12.2025. Tavoitteena on, että jokaisella vähintään 10 henkilöä työllistävällä työpaikalla olisi työsuojeluvaltuutettu – kuten laki edellyttää. Tällä hetkellä noin 1 200 työpaikkaa Teollisuusliiton sopimusaloilla on ilman valtuutettua. Myös varavaltuutettuja ja työsuojeluasiamiehiä tarvitaan.
Työsuojelulla on Suomessa pitkät juuret. Teollisuus oli alusta alkaen edelläkävijä, sillä teollistuminen toi mukanaan uusia töitä, koneita ja laitteita – mutta myös uusia riskejä. Sääntely puuttui pitkään, mikä korosti turvallisuuden kehittämisen tarvetta.
Vuonna 1889 Suomessa työolosuhteita valvomaan, epäkohtiin puuttumaan ja ristiriitoja sovittelemaan oli kuitenkin perustettu kaksi ”ammattientarkastajan” tehtävää. Mallia oli haettu Englannista, jossa toiminta oli aloitettu joitain vuosikymmeniä aiemmin. Ammattientarkastajat olivat kuitenkin työnantajataustaisia ja toiminta epävirallista.
Työsuojelulla on Suomessa pitkät juuret.
Työnantajien kiinnostus työolosuhteiden parantamiseen kasvoi – usein toki tuottavuuden ja kustannussäästöjen näkökulmasta. Ammattientarkastajat suosittelivat kuitenkin myös työnjohdon koulutuksen parantamista terveydenhoidon osalta. Turvalliset ja asianmukaiset työasut nähtiin tärkeinä esimerkiksi laitteisiin tarttumavaaran vähentämiseksi. Myös henkisen rasituksen ja vahinkojen yhteys oli huomattu. Vuonna 1898 Suomessa säädettiin laki työtapaturmien korvaamisesta saksalaisen Otto von Bismarckin työsuojelulainsäädännön mallin innoittamana.
Uusiin riskeihin ja vaaroihin kuului työn kuormittavuus, eli pitkät ja raskaat päivät ja vähäinen vapaa-aika. Niihin haluttiin erityisesti työntekijäpuolella puuttua. Viimeistään ensimmäinen maailmansota loi joukkoliikehdintää, mukaan lukien työntekijöiden järjestäytymisen. Suomessa puututtiin ensimmäisenä kuormitukseen, eli työaikoihin jo vuonna 1917. Silloin saatiin säädettyä työaikalaki ja saatiin 8‑tunnin työpäivä sekä 47 tunnin työviikko. Perässä tuli vuonna 1918 työsuojelutarkastustoiminta.
Ensimmäinen, pääosin tehdastyötä koskeva Työturvallisuuslaki saatiin aikaan vuonna 1930. Vasta silloin ammattientarkastajat saivat laillisen aseman ja toimintavaltuudet. Laki uudistettiin vuonna 1958. Silloin työnsuojelun piiriä lavennettiin ja määrättiin vähimmäistaso, jota ei voitu sopimuksinkaan alittaa. Edistysaskeleista huolimatta työsuojelu oli pitkään pääasiassa viranomaisten ja työnantajien vastuulla. Tietoon ja kasvatuksen luotettiin paljon työsuojelun välineinä.
Työntekijöiden näkemyksiä ja esityksiä edistettiin keskusjärjestö SAK:n kautta. Ennaltaehkäisy sekä työhyvinvointi nousivat yhä tärkeämmiksi teemoiksi. Vuosien vieriessä edettiin aiemmasta itsesuojelusta työsuojeluhallinnon perustamisen 1970-luvulla. Vuonna 1973 työsuojelun valvonnasta annetun lain myötä työntekijöiden edustajat pääsivät osallistumaan toimintaan myös työpaikkatasolla.
Käsitys työsuojelun tarkoituksesta laajeni edelleen. Sosiaaliset ja psyykkiset näkökulmat tulivat mukaan. Työsuojelun tavoitteetkin laajenivat. Työsuojeluorganisaatioita alettiin vihdoin rakentamaan niin, että työntekijäpuolen näkökulmat tulivat entistä paremmin huomioiduiksi.
Olemalla aktiivisesti mukana jokainen voi auttaa siinä, että työntekijöiden ääni kuuluu ja vaikuttaa.
1990-luvun suurin käänne työsuojeluasioissa oli eurooppalaiseen viitekehykseen ja direktiiveihin liittyminen, eli silloinen EY-jäsenyys. Historioitsija, professori Pauli Kettunen on kuitenkin huomauttanut, että Euroopan tasolla vuonna 2000 esitetyt ajatukset työn turvallisuudesta ja olosuhteiden parantamisesta tuottavuutta lisäävänä tekijänä eivät Suomessa olleet tuolloin todellakaan uusi ilmiö.
Nykyään etenkin julkisessa keskustelussa työelämästä ja työsuojelusta painopiste on kovin usein tieto- ja asiantuntijatyön haasteissa. Tärkeitä ovat toki nekin. Syytä on silti muistaa, että merkittävä osa työntekijöistä tekee yhä esimerkiksi teollista tai palvelullista, suorittavaa työtä, jossa hybridi- tai etätyömaailman haasteet ovat kovin vieraita. Sen sijaan tavoitteet paremmasta ja turvallisemmasta työelämästä eivät ole.
Työsuojeluasiat ovat käytännönläheinen ja konkreettinen tapa vaikuttaa omaan ja työkaverien elämään. Olemmehan yleensä noin kolmasosan päivästämme töissä. Työsuojelun kehittämistarvetta korostavat viime aikojen työelämäheikennykset ja otsikoissa olleet törkeät hyväksikäyttötapaukset.
Työsuojeluun ja ympäristöön liittyvissä kysymyksissä on aina vara parantaa, vaikka Suomessa työsuojelun tilanne on ollut pitkään parempi kuin monessa muussa maassa. Olemalla aktiivisesti mukana jokainen voi auttaa siinä, että työntekijöiden ääni kuuluu ja vaikuttaa. Ja että näin on myös tulevaisuudessa.
Kirjoittaja on Teollisuusliiton erikoistutkija.
Lähteet:
Aleksynska, M., & Schmidt, A. (2014). A chronology of employment protection legislation in some selected European countries. Geneva: ILO.
Bergholm, T. (2014). SAK ja työsuojelu-uudistukset 1970-luvulla. Teoksessa Hannikainen, M., & Hannikainen, M. (2014). Työväestö ja hyvinvointi, 177. Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura.
Brodie, D. (2003). A history of British labour law: 1867–1945. Hart Publishing.
Kettunen, P. (1994). Suojelu, suoritus, subjekti: Työsuojelu teollistuvan Suomen yhteiskunnallisissa ajattelu- ja toimintatavoissa. Suomen historiallinen seura.
Kettunen, P. (2009). Työsuojelun pitkä linja: luottamus tietoon ja kasvatukseen.
Kärkkäinen, K., tiedekunta, H., Sciences, F. o. H. a. S., laitos, H. j. e., Ethnology, D. o. H. a., yliopisto, J., & Jyväskylä, U. o. (2021). Suomalaista työelämää turvaamassa: Työsuojelua koskevan käsitteistön muutokset 1970–2010. (viitattu 6.10.2025)
Korppi-Tommola, Aura: Hjelt, Vera. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1997– (viitattu 5.10.2025)
Kämäräinen, M. (1999). Itsesuojelusta EY-direktiiveihin: Työsuojelukoulutuksen muotoutuminen Suomessa vuosina 1889–1994. Väitöskirja, Tampereen yliopisto.
Ritter, G. A. (1983). Sozialversicherung in Deutschland und England: Entstehung und Grundzüge im Vergleich. CH Beck.
Rodgers, G.; Lee, E.; Swepston, L; Van Daele, V. (eds) 2009. The ILO and the Quest for Social Justice, 1919–2009. ILO, Geneva.
Strengell, L. T. (2005). Taistelu siveellisyyden puolesta?: Voikkaan lakko 1904–1905. Joensuun yliopisto.
Tilastokeskus, Työtapaturmat, 2008–2023
Tilastokeskus, Työtapaturmien määrä väheni 2,5 % vuonna 2023. (viitattu 8.10.2025)
Työturvallisuuslaki (kumottu) 104 / 1930.
Työturvallisuuslaki (kumottu) 299 / 1958.