Hallitus nimesi hallitusohjelmassaan tärkeimmäksi talouspoliittiseksi tavoitteekseen kestävän kasvun aikaan saamisen.

Talou­den tavoit­teita voi uhata epäon­nis­tu­mi­nen – ”Halli­tus ei ole kasvu­ta­voit­tees­saan onnistunut”

9.10.2025

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN

KUVITUS TUOMAS IKONEN

Suomen talous on elpy­mässä, mutta maan halli­tuk­sen itsel­leen aset­ta­miin talous­po­liit­ti­siin tavoit­tei­siin nähden apu voi tulla liian myöhään. Mikäli halli­tus epäon­nis­tuu, se voi syyt­tää siitä myös itseään.

Maan halli­tuk­sen tavoit­teena on paran­taa suoma­lais­ten elin­ta­soa, kään­tää Suomen talous kestä­vään kasvuun ja kään­tää hyvin­voin­tia uhkaava velkaan­tu­mis­ke­hi­tys. Näin kertoi päämi­nis­teri Petteri Orpon (kok) johtama halli­tus keskei­sistä talous­po­liit­ti­sista tavoit­teis­taan halli­tus­oh­jel­mas­saan kesällä 2023.

Halli­tus on istu­nut runsas pari vuotta ja halli­tus­kau­den loppuun on aikaa reipas vuosi. Tekijä kysyi muuta­milta talou­den asian­tun­ti­joilta, vieläkö halli­tuk­sen keskei­set talous­ta­voit­teet ovat saavutettavissa.

TALOUSKASVU TUOTTI PETTYMYKSEN

Halli­tus nimesi halli­tus­oh­jel­mas­saan tärkeim­mäksi talous­po­liit­ti­seksi tavoit­teek­seen kestä­vän kasvun aikaan saami­sen. Talous­kasvu on myös keskei­nen edel­ly­tys, jotta halli­tus saavut­taisi muut­kin taloutta koske­vat tavoit­teensa. Mutta tois­tai­seksi talous­ke­hi­tys on ollut pettymys.

Vuonna 2023 halli­tuk­sen aloit­taessa työnsä Suomen talous oli taan­tu­massa. Vuodelle 2025 ennus­te­lai­tok­set ennus­ta­vat jo lievää kasvua, mutta vauhti ei näytä kiivas­tu­van merkit­tä­västi vuosina 2026 ja 2027.

– Kiis­ta­tonta on, että halli­tus ei ole kasvu­ta­voit­tees­saan onnis­tu­nut, tutki­mus­lai­tos Labo­ren johtaja Mika Mali­ranta sanoo.

Sen sijaan syyt epäon­nis­tu­mi­seen ovat Mali­ran­nan mukaan moni­nai­sem­mat. Suomen talous on toki kärsi­nyt useista ulkoi­sista teki­jöistä, kuten keskeis­ten vien­ti­mai­den heikosta talous­ke­hi­tyk­sestä, Venä­jän hyök­käys­so­dasta Ukrai­naan tai Yhdys­val­tain presi­dentti Donald Trum­pin tulli­se­koi­luista. Mutta halli­tus on myös omilla päätök­sil­lään edesaut­ta­nut vaisua kasvukehitystä.

– Sikäli kun halli­tuk­sen teke­millä toimilla on myön­tei­nen vaiku­tus talous­kas­vuun, toimien tuot­ta­mat hyödyt reali­soi­tu­vat vain normaali- tai korkea­suh­dan­ne­ti­lan­teissa, Mali­ranta muotoilee.

– Esimer­kiksi tilan­teissa, joissa työvoi­man kysyntä on puut­teel­lista, ei auta, vaikka kuinka työn tarjon­nan lisää­mi­seen kannustetaan.

Mali­ran­nan mukaan halli­tuk­sen isot säästö- ja työmark­ki­na­pää­tök­set ovat varmasti olleet osal­taan vaikut­ta­massa sitkeänä pysy­nee­seen, heik­koon talous­ke­hi­tyk­seen. Päätös­ten vuoksi moni kulut­taja on rajoit­ta­nut kulu­tus­taan, mikä puoles­taan on jarrut­ta­nut yksi­tyis­ten inves­toin­tien kehitystä.

Kiis­ta­tonta on, että halli­tus ei ole kasvu­ta­voit­tees­saan onnistunut.

Halli­tus on toki yrit­tä­nyt tukea toimil­laan talous­kas­vua. Se muun muassa julkisti jo halli­tus­oh­jel­mas­saan neljän miljar­din euron inves­toin­tioh­jel­man infra- ja korjaushankkeineen.

Keväällä puoli­vä­li­rii­hessä halli­tus julkisti veron­alen­nuk­sia ja puolus­tus­me­no­jen lisäyk­siä sisäl­tä­neen talous­suun­ni­tel­mansa. Pake­tin halli­tus sanoi olevan kasvua tukeva.

Mali­ranta muis­tut­taa, että useat halli­tuk­sen esit­tä­mistä veron­alen­nus­pää­tök­sistä ovat ennem­min­kin kasvua tuhoa­via. Ylim­män margi­naa­li­ve­roas­teen laskua lukuun otta­matta veron­alen­nuk­set eivät maksa itse­ään takai­sin halli­tuk­sen oletus­ten mukaisesti.

– Veron­alen­nus­pää­tök­sillä synny­tet­tiin sopeut­ta­mis­tar­vetta, jonka kanssa nyt ollaan tekemisissä.

KESTÄVÄ KASVU JÄÄNEE HAAVEEKSI

Kesän aikana on saatu viit­teitä, että Suomen talous alkaa elpyä. Mutta Mali­ran­nan mielestä apu halli­tuk­sen näkö­kul­masta voi tulla liian myöhään. Ennus­teet eivät lupaa, että talou­den nousu­kii­toa olisi luvassa.

– Vaatisi keski­suurta ihmettä, että tästä talous­kuo­pasta pääs­täi­siin edes pinnalle halli­tus­kau­den loppuun mennessä. Kyllä kasvu on silloin vielä kesken.

Vaatisi keski­suurta ihmettä, että tästä talous­kuo­pasta pääs­täi­siin edes pinnalle halli­tus­kau­den loppuun mennessä.

Mali­ranta uskoo yhä, että Suomella on pidem­mällä aika­vä­lillä hyvät kasvu­mah­dol­li­suu­det. Mutta kasvua tuke­via toimia on löydyt­tävä seuraa­van­kin halli­tuk­sen työkalupakista.

– Ehdo­ton edel­ly­tys on, että koulu­tus­pa­nos­tuk­semme pysy­vät pitkä­jän­tei­sesti korkealla tasolla, Mali­ranta sanoo.

– Koros­tai­sin nime­no­maan vahvaa perus­tut­ki­musta ja sitä kautta vahvaa perus­o­pe­tuk­sen roolia. Sieltä tulee sovel­ta­van tutki­muk­sen pohjaa ja sieltä tulee myös osaa­jia, joita tarvit­semme tule­vassa tuot­ta­vuu­den kasvussa. Talous­kasvu kuiten­kin perus­tuu tuot­ta­vuu­den kasvuun.

AKTIIVINEN TYÖLLISYYSPOLITIIKKA UNOHTUNUT

Osana kasvu- ja julki­sen talou­den tasa­pai­no­tus­ta­voi­tet­taan halli­tus asetti suuria odotuk­sia työl­li­syy­den kehit­ty­mi­selle. Halli­tus­oh­jel­mas­saan halli­tus kertoi, että se tavoit­te­lee työl­lis­ten määrän kasvat­ta­mista vähin­tään 100 000 työl­li­sellä vuoteen 2027 mennessä. Tämä vahvis­taisi julkista taloutta yli 2 miljar­dilla eurolla.
Halli­tuk­sen tavoit­tei­siin kuului myös 80 prosen­tin työl­li­syy­saste vuoteen 2031 mennessä.

Tavoit­tei­siin nähden Suomen työl­li­syy­den kehi­tys on ollut lohdu­ton. Työl­li­syy­saste on laske­nut ja työt­tö­myy­saste nous­sut reilut pari vuotta. Tilas­to­kes­kuk­sen mukaan 15–74-vuotiaiden työt­tö­myy­sas­teen tren­di­luku oli 9,6 prosent­tia heinä­kuussa 2025. 20–64-vuotiaiden työl­li­syy­sas­teen tren­di­luku oli puoles­taan 75,8 prosenttia.

– Maail­man­ti­lan­teessa ja ‑talou­dessa on tapah­tu­nut asioita, jotka näky­vät meil­lä­kin. Talou­den heikko suhdanne on saanut monet alat ahdin­koon. Työt­tö­miä on vuodessa parissa tullut lisää alalle kuin alalle. Tämä ei tarkoita, etteikö halli­tus olisi leik­kaus­lin­jan sijaan voinut vaikut­taa aktii­vi­sella työl­li­syys­po­li­tii­kalla ja alojen tuki­toi­milla kehi­tyk­seen. Tällai­siin toimiin se ei ole ryhty­nyt, Teol­li­suus­lii­ton tutki­mus­pääl­likkö Anu-Hanna Anttila sanoo.

Kyse on halli­tus­oh­jel­malla ja budjet­ti­poh­jalla tietoi­sesti tuote­tusta rakennemuutoksesta.

Sen sijaan halli­tus on tehnyt paljon rajuja toimia, joilla se on heiken­tä­nyt niin työl­lis­ten kuin työt­tö­mien asemaa ja toimeen­tu­loa. Anttila muis­tut­taa, että halli­tus on itse­kin tuot­ta­nut merkit­tä­vän määrän työt­tö­miä esimer­kiksi vähen­tä­mällä julki­sen sekto­rin eli valtion ja kuntien työpaik­koja huomat­ta­vasti. Ilmassa on ollut haluja suun­taa leik­kaus­toi­mia myös eri järjes­töi­hin eli kolman­teen sektoriin.

– Kyse on halli­tus­oh­jel­malla ja budjet­ti­poh­jalla tietoi­sesti tuote­tusta raken­ne­muu­tok­sesta, jolla nime­no­maan pyri­tään muut­ta­maan ja vähen­tä­mään julki­sen sekto­rin ja kolman­nen sekto­rin tehtä­viä. Tarkoi­tuk­sena lienee siir­tää niiden tehtä­vät yksi­tyi­selle sekto­rille puhtaaksi bisnek­seksi, eikä se kyllä ole kansa­lai­sen tai kunta­lai­sen kannalta edul­li­sin vaihtoehto.

Työt­tö­myy­den kasvun hillit­se­mi­seksi halli­tus olisi Antti­lan mielestä voinut esimer­kiksi tukea ahdin­koon ajau­tu­neita aloja, kuten raken­nus­teol­li­suutta. Raken­nusa­lan vaikeu­det ovat vaikut­ta­neet myös Teol­li­suus­lii­ton jäse­na­lo­jen työpaik­koi­hin, kun talo­jen raken­ta­mi­seen, korjaa­mi­seen ja kalus­ta­mi­seen ei ole ollut kysyntää.

TYÖLLISTEN MÄÄRÄ TUSKIN YLTÄÄ TOIVOTTUUN

Erityi­sen huolis­saan Anttila on pitkä­ai­kais­työt­tö­mien suuresta määrästä, joka vain jatkaa kasvu­aan. ELY-keskus­ten kehit­tä­mis- ja hallin­to­kes­kus KEHA:n työl­li­syys­kat­sauk­sen mukaan heinä­kuun lopussa oli yli vuoden yhtä­mit­tai­sesti työt­tö­mänä olleita lähes 129 000 ja yli kaksi vuotta työt­tö­mänä yli 62 000.

– Enin osa pitkä­ai­kais­työt­tö­mistä on ikään­ty­neitä työn­te­ki­jöitä. Pide­tään yllä puhetta elini­käi­sestä oppi­mi­sesta ja työurien piden­tä­mi­sestä. Onko tällä maalla todella varaa pitää näin monia näin pitkään pois työelä­mästä, Anttila kysyy.

Suomen talous on elpy­mässä, mutta ennus­tei­den mukaan työl­li­syys­ti­lanne ei parane merkit­tä­västi pariin vuoteen. Antti­lan mukaan näyt­tää vahvasti siltä, että halli­tuk­sen 100 000 työl­li­sen tavoite jää saavut­ta­matta. Seuraa­valla halli­tuk­sella on edes­sään iso työ työl­li­syy­den kohentamisessa.

– Vaikka työvoi­ma­pal­ve­lui­den hoito on viety kunta- ja alue­ta­solle, se on edel­leen halli­tus­oh­jel­ma­ky­sy­mys. Työvoi­ma­po­li­tii­kan pitäisi olla akti­voi­vaa. Tämä tarkoit­taa esimer­kiksi työt­tö­män työn­haun tuke­mista sekä koulu­tus ja urasuun­ni­tel­mien teke­mistä ja osatyö­ky­kyis­ten työn­te­ko­mah­dol­li­suuk­sien yksi­löl­listä kartoittamista.

JULKISEN TALOUDEN VELKASUHDE PYSYNEE KASVUSSA

Halli­tuk­sen kolmas, keskei­nen talou­den tavoite – velka­suh­teen tait­ta­mi­nen – näyt­tää sekin lipu­van ulot­tu­mat­to­miin. Euros­ta­tin tilas­to­jen mukaan Suomen julki­syh­tei­sö­jen velka suhteessa brut­to­kan­san­tuot­tee­seen oli maalis­kuun lopussa hieman alle 84 prosenttia.

Halli­tus­oh­jel­massa halli­tuk­sen tavoi­te­lis­taan kuului myös julki­sen talou­den kohen­ta­mi­nen siten, että julki­sen talou­den alijäämä on korkei­taan 1 prosent­tia suhteessa brut­to­kan­san­tuot­tee­seen. Euros­ta­tin tilas­toissa julki­syh­tei­sö­jen alijäämä oli yli 3 prosent­tia maalis­kuun lopussa.

Ennus­teet tule­vasta eivät näytä yhtään parem­milta. Valtio­va­rain­mi­nis­te­riö arvioi kesällä, että velka­suhde ylit­tää 90 prosent­tia vuonna 2029.

Näillä näky­min ilman uusia sopeu­tus­toi­mia halli­tus ei tule tavoi­tetta ihan saavuttamaan.

Makro­ta­lous­tie­teen profes­so­rina Helsin­gin yliopis­tossa ja Helsinki GSE:ssä toimiva Niku Määt­tä­nen sanoo, että halli­tuk­sen halli­tus­kau­den loppuun asetettu velka­suh­teen vakiin­nut­ta­mis­ta­voite näyt­tää jäävän toteutumatta.

– Vakiin­tu­mi­nen toki voidaan saada aikaan vippas­kons­teilla, kuten halli­tuk­sen jo ilmoit­ta­malla kerta­luon­toi­sella tulou­tuk­sella eläke­ra­has­tosta. Mutta näillä näky­min ilman uusia sopeu­tus­toi­mia halli­tus ei tule tavoi­tetta ihan saavuttamaan.

Määt­tä­nen johtaa myös talous­po­li­tii­kan arvioin­ti­neu­vos­toa, jonka tehtä­vänä on arvioida talous­po­li­tii­kalle asetet­tu­jen tavoit­tei­den tarkoi­tuk­sen­mu­kai­suutta sekä niiden saavut­ta­mista. Arvioin­ti­neu­vosto arvioi jo vuoden alussa, että velka­suh­teen vakaut­ta­mis­ta­voite on halli­tuk­selle vaikea saavu­tet­tava. Tämä siitä­kin huoli­matta, että halli­tus oli toteut­ta­nut vuoden 2024 loppuun mennessä merkit­tä­vän osan yhdek­sän miljar­din euron suorista säästö- ja veronkorotuspäätöksistään.

Heikko talous­suh­danne selit­tää Määt­tä­sen mukaan velka­suh­teen kasvusta ison osan.

SOPEUTUKSESTA TUSKIN PÄÄSTÄÄN EROON

Velka­suh­teen tait­ta­mis­ta­voit­teesta halli­tus yrit­tää kuiten­kin pitää kiinni. Siksi se julkisti vuoden 2026 talous­ar­vio­esi­tyk­ses­sään noin miljar­din euron edestä uusia sääs­tö­toi­mia. Tähän halli­tus ajau­tui osin siksi, että kevään puoli­vä­li­rii­hessä se julkisti useita finans­si­po­li­tiik­kaa keven­tä­viä toimia.

Toteu­tuu halli­tuk­sen tavoite tai ei, tule­villa halli­tuk­silla on edes­sään samat meno­pai­ne­huo­let kuin nykyi­sellä halli­tuk­sella. Määt­tä­sen mukaan lyhyessä ajassa julki­seen talou­teen on ilmaan­tu­nut kaksi isoa teki­jää, joiden rahoit­ta­mista tule­vat halli­tuk­set joutu­vat ratko­maan. Löyty­vätkö rahat budje­tista vai lisä­täänkö velkaa?

– Ensim­mäi­nen on se, että kansain­vä­li­sesti korko­taso nousi nopeasti. Tästä on tullut valtion ja kuntien talou­teen usei­den miljar­dien lisä­lasku. Eikä näytä siltä, että valtion­lai­no­jen korko­taso laskisi tule­vai­suu­dessa merkit­tä­västi, Määt­tä­nen sanoo.

Eikä näytä siltä, että valtion­lai­no­jen korko­taso laskisi tule­vai­suu­dessa merkittävästi.

Määt­tä­sen mukaan korko­ta­son nousu saat­taa toisaalta pidem­män päälle nostaa työelä­ke­ra­has­to­jen tuot­toja, mikä voi vähen­tää työelä­ke­mak­sun nousu­pai­netta. Se ei ole kuiten­kaan varmaa, sillä vain osa rahas­toista on korkosijoituksia.

– Toinen on sitou­tu­mi­nen puolus­tus­me­no­jen kasvat­ta­mi­seen. Meillä on yhteis­kun­nassa laaja konsen­sus sille, että puolus­tus­me­noja tullaan kasvat­ta­maan aina­kin luok­kaa yksi prosentti suhteessa brut­to­kan­san­tuot­tee­seen. Se tarkoit­taa noin kolmea miljar­dia euroa vuodessa.