Joni Holm lägger hytten på ett GTP-terrängfordon som serieproducerats på Sisu Auto i Karis.

I sista hand Putin och Trump bakom upps­ving på Sisu Auto i Raseborg

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Europa rustar upp för fulla muggar. Det märks av på Sisu Auto i Rase­borg där orderböc­kerna är fulla, produk­tio­nen ökar och före­ta­get söker mer personal.

På Sisu Autos fabrik i Karis i Rase­borg går det inte precis att skönja några som helst tecken på en sensom­mart­rög­het efter semes­ter­pe­rio­den. Här jobbar man på för fullt bland annat med att montera ihop Sisu GTP 4x4-terrängfordon.

Förs­var­sin­dustrin drar och det märker man av här, berät­tar huvudfört­roen­de­man Jorma Pelko­nen, som jobbat drygt 40 år på fabri­ken och sett betyd­ligt dystrare tider på jobbet.

Det är bra att avta­len med kunderna är så lång­va­riga efter­som det skapar förut­säg­bar­het för de anställda, anser de fört­roen­de­valda på Sisu Auto. Från väns­ter huvudfört­roen­de­man Jorma Pelko­nen, vice huvudfört­roen­de­man Sonja Mellin och arbe­tars­kydds­full­mäk­tige Marko Toivo­nen på Sisu Auto i Raseborg.

Det utta­lade målet är att produk­tio­nen ska öka från nuva­rande tre till­ver­kade fordon per vecka till fem under nästa år. Att växla upp produk­tio­nen går inte utan nyans­täll­nin­gar och före­ta­get rekry­te­rar hela tiden mer perso­nal. Perso­nals­tyr­kan inom produk­tio­nen har så gott som fördubblats i jämfö­relse med något år sedan.

– Arbe­tet går hela tiden i rikt­ning mot mer monte­ring av kompo­nen­ter. Det är något som har ändrats med åren. Chas­sina till exem­pel kommer direkt från en under­le­ve­ran­tör, berät­tar Pelkonen.

Trots att mili­tär­for­do­nen utgör en växande majo­ri­tet av produk­tio­nen så har också klas­si­ker­mo­del­len Polar för till exem­pel­vis virke­strans­port och vägun­derhåll fort­fa­rande en plats i produktionen.

Rauno Lauk­ka­nen förs­to­rar hålen till en vindruta till terräng­for­do­net GTP 4X4.

I produk­tions­hal­len jobbar de anställda i par på sex olika statio­ner med att montera ihop och förse fordo­nen med olika detal­jer för att sedan fort­sätta till följande station.

För ett år sedan gjorde det finska och svenska förs­va­ret en beställ­ning på drygt 260 mili­tär­for­don av Sisu Auto.

– Svenska förs­va­ret är till voly­men vår största kund för tillfäl­let. Svens­karna fick börja rusta upp nästan från noll. Det tar tid att börja bygga upp ett förs­var, säger vd:n Tomi Garde­meis­ter, som inledde sitt jobb på före­ta­get vid årss­kif­tet. Värdet på den beställ­nin­gen ligger på runt 200 miljo­ner euro och ramav­ta­let innehål­ler en option på upp till 15 år.

Högt­ryc­ket i produk­tio­nen har också lett till att man på flera avdel­nin­gar kommer att gå över till att jobba skift. De lokala förhand­lin­garna i frågan är redan slutförda, berät­tar de fört­roen­de­valda. Det är en förändring alla inte förhål­ler sig genomgående posi­tiva till.

– Det finns förstås av dem som vill jobba här för att det har varit ett dags­jobb. Jag är säker på att en del kommer att söka jobb någon annans­tans, säger Sonja Mellin, vice huvudfört­roen­de­man. De flesta anställda i produk­tio­nen kommer från trak­ten, Rase­borg, Ingå och Lojo.

Ukrainska Oksana Mukh­ta­rova jobbar i monteringen.

Joni Holm håller som bäst på med att ställa själva hytten på chas­sit på en av GTP 4X4 pansar­ter­räng­for­do­nen. Holm hör till grup­pen bestående av nykom­lin­gar i produk­tio­nen då han efter midsom­ma­ren bytte före­ta­gande inom bilre­pa­ra­tio­ner mot ett jobb på Sisu Auto. Övergån­gen till skif­tar­bete skräm­mer inte honom.

– Bilar jobbar jag med fort­fa­rande, lite större bara, säger Holm vid bilen som är två och halv meter hög och väger upp till 16 ton.

En annan fråga som man jobbar med är att den ökade produk­tio­nen inte ska skapa en situa­tion där det helt enkelt blir för bråt­tom och både de anställ­das hälsa och produk­tio­nen äventyras.

– Arbe­tars­kyd­det har varit med i de diskus­sio­nerna. Arbe­tars­kyd­det funkar, säger arbe­tars­kydds­full­mäk­tige Marko Toivo­nen.

Mauri Sivén arbe­tar på pneu­ma­ti­kav­del­nin­gen på Sisu Auto i Rase­borg. De mili­tära fordo­nen utgör en allt större andel av produk­tio­nen men Sivén före­drar de civila bilarna. ”Det är en större utma­ning att jobba till exem­pel med bilarna för virke­strans­port, där är varje bil unik”.

FÖRSVARSBOOM I VÄSTNYLAND?

Det är inte bara i Karis som förs­var­sin­dustrin har vuxit snabbt.  I Väst­ny­land har förs­vars­boo­men också märkts av på sprän­gäm­nes­till­ver­ka­ren Forcit i Hangö där man till­ver­kar sprän­gäm­nen av högre föräd­lings­grad också till förs­vars­bruk. Det hand­lar bland annat om sjöminor.

Före­ta­get kommer att bygga en helt ny fabrik i Björ­ne­borg där tyngd­punk­ten ligger på mer bulksprän­gäm­nen som TNT.

Den nygrun­dade förs­vars­koncer­nen Summa Defence har även Rase­borg som hemort. Före­ta­get ska till­verka bland annat den moderna krigfö­rin­gens stapel­vara som drönare och anlägg­nings­mas­ki­ner, men själva produk­tio­nen kommer inte att ske i Rase­borg, heter det.

Norsk-finska Nammo medde­lade nyli­gen om inves­te­rin­gar på nästan 300 miljo­ner i fyra produk­tion­san­lägg­nin­gar i Finland. Valmet Auto­mo­ti­ves bilfa­brik i Nystad har också efter utökat stat­ligt ägars­kap gått i en rikt­ning mot mer mili­tär produktion.

Det återstår ändå att se vad det innebär i prak­ti­ken då den senaste nyhe­terna från fabri­ken berät­tar om omfat­tande omställ­ningsför­hand­lin­gar där nästan 1 100 jobb är hotade.

Förs­vars­mak­ten och det svenska förs­va­ret är för tillfäl­let de största kunderna hos Sisu Auto.

Den mili­tära förs­vars­sats­nin­gen i Europa innebär ändå inte enbart vapen och tung metall. Det kan också handla om strum­por. Danska förs­va­ret har place­rat en stor order hos Sukka­mes­ta­rit i Ylöjärvi. I den tryckta tidnin­gen Tekijä Nr 6 2025 kan man läsa ett digert repor­tage från fabriken.

Både de fört­roen­de­valda och vd:n anser att förs­var­sin­rikt­nin­gen på Sisu Auto skapar förut­säg­bar­het då man i regel har att göra med stat­liga kunder.

– Det skapar en trygg­het för de anställda att det rör sig om stora beställ­nin­gar och långa avtal, säger Pelkonen.

Santeri Suoniemi (t.h) är ordfö­rande fackav­del­nin­gen på Sisu Auto. Här jobbar han med en motor på 320 häst­kraf­ter till­sam­mans med Nuno de Ponte.

STORA FÖRVÄNTNINGAR PÅ SKOTTSÄKER AMBULANS

De mili­tära fordo­nen som till­ver­kas i Karis ”ska använ­das för att utföra opera­tiva uppdrag i en utma­nande verk­sam­hets­miljö”. På klarspråk bety­der det att de ska gå att använda i krigszo­ner och utsät­tas för besk­jut­ning och verka i en kanske mine­rad terräng. Därför finns det dussi­net olika versio­ner av fordonet.

En av dem som förvän­tas ligga i serie­pro­duk­tion i fram­ti­den är en bepans­rad ambu­lans. De senaste årens krigs­ny­he­ter har beklagligt nog gjort det tydligt att inte ens vårdarna och ambu­lan­serna bespa­ras från skott­loss­ning trots att reglerna för krigfö­ring strikt förb­ju­der det.

Även de civila bilarna har en plats i produktionen. Det rör sig ofta om bilar för vägunderhåll eller skogsindustrins bruk.
Även de civila bilarna som klas­si­kern Sisu Polar har en plats i produk­tio­nen. Det rör sig ofta om bilar för vägun­derhåll eller skog­sin­dustrins bruk.

För vice huvudfört­roen­de­man Sonja Mellin är ambu­lan­ser bekanta från hennes tidi­gare arbete som akutvår­dare. Det blev allt som allt tio år i ambu­lan­sen innan neds­kär­nin­garna inom vården och en ökad press fick henne att se sig om efter ett annat jobb.

– Det blev helt enkelt för tungt. Jag kunde inte göra mitt jobb på ett tryggt sätt och se till patien­ter­nas bästa, säger hon.

Nu har Ingå­bon Mellin ett drygt år bakom sig med fabriks­jobb och säger sig trivas bra.

– Det har varit mycket att lära mig också fackligt då jag varit van vid vårdbranschens avtal.

Verks­täl­lande direk­tör Tomi Garde­meis­ter på Sisua Auto tror att omsätt­nin­gen på kommer att fördubblas under 2025 mycket tack vare de mili­tära terrängfordonen.

Då det görs många nya anställ­nin­gar kan det också innebära en utma­ning för de fackligt fört­roen­de­valda. Santeri Suoniemi är ordfö­rande för fackav­del­nin­gen på Sisu Auto. Han och huvudfört­roen­de­man Pelko­nen vill snacka med alla som börjar jobba i produk­tion. Allt snack hand­lar inte om anställ­nings­vill­kor även om det är det vikti­gaste, säger han.

– Industri­fac­kets kryss­ning är ett dragplås­ter, säger Suoniemi.

Industri­fac­kets kryss­ning ägde rum i septem­ber och mer än 1 700 medlem­mar i Industri­fac­ket deltog.

Bland de mili­tärgröna fordo­nen på gården kan man kanske inte låta bli att fundera över hur vi hamnade här. Efter Ryss­lands fulls­ka­liga anfall mot Ukraina rustar Europa upp och spen­de­rar miljar­der på mili­tä­ren, starkt påhe­jad, och inte alltid så vänligt tillfrå­gad, av Trumps USA. Då flera av de mer erfarna anställda på Sisu Auto var småbarn var ”make love, not war” en välkänd slogan.

Den har också dykt upp i samband med en demon­stra­tion på en förs­vars­mässa i Danmark som vd Tomi Garde­meis­ter besökte.

– Ja, det är väl bara att säga det till Putin, kons­ta­te­rar Gardemeister.