Sari Perkiö: Verkostoituminen tukee oppimista
Ihminen on sosiaalinen olento. Teollisuusliiton lähikoulutuksissa Murikka-opistolla tai toiminta-alueilla opiskelijoilla on mahdollisuus verkostoitua. Verkostoituminen tukee oppimista monella tavalla. Kokemusten perusteella voidaan nimetä ainakin kuusi keskeistä tapaa, joilla verkostoituminen edistää oppimista.
Ensinnäkin tiedon jakaminen ja saaminen monipuolistuu, koska ihmisten välisissä verkostoissa liikkuu paljon hiljaista tietoa, jota ei löydy kirjoista tai netistä. Keskustelu muiden kanssa avaa uusia näkökulmia ja auttaa ymmärtämään asioita syvemmin. Esimerkiksi opiskelukaverin kanssa käyty mielipiteiden vaihto voi selkeyttää monimutkaista asiaa paremmin kuin yksin opiskelu.
Toisten kokemuksista oppiminen nopeuttaa omaa kehitystä. Muiden virheistä ja onnistumisista kuuleminen auttaa toivottavasti välttämään omalla kohdalla samoja sudenkuoppia. Luottamushenkilöiden lähikoulutuksissa puhutaan ja opitaan oppituntien välilläkin kokemuksen syvällä rintaäänellä. Koulutuksissa solmitaan jopa elinikäisiä ystävyyssuhteita ja kaveria jeesataan myös kurssien ulkopuolella.
Lähiopetuksessa opiskelijoiden motivointi sekä tuen antaminen ja saaminen on konkreettisempaa. Eri sopimusalojen työntekijöiden ja opiskelijoiden verkostot tarjoavat toisilleen vertaistukea ja rohkaisua. Ryhmässä oppiminen voi lisätä motivaatiota ja sitoutumista. Palautteen saaminen opettajalta ja kanssaoppijoilta kannustaa puskemaan eteenpäin. Opiskelijaryhmä tai työyhteisö kannustaa jatkamaan silloin, kun oppiminen tuntuu haastavalta. Toisen onnistumisesta voi saada vetoapua omaan oppimiseen.
Oppiminen ei ole vain yksilösuoritus, vaan parhaimmillaan sosiaalinen ja yhteisöllinen prosessi.
Uusien resurssien ja mahdollisuuksien löytäminen voi tuntua helpommalta opiskeluporukassa. Erilaiset verkostot ja ihmiskontaktit johdattavat monenlaisten asioiden äärelle, kuten keskusteluihin, uusiin koulutuksiin, työpajoihin, tapahtumiin, harrastuksiin – tai jopa työuralla eteenpäin. Usein verkostojen kautta löytyy myös ajankohtaisinta tietoa käsillä olevasta aiheesta.
Oppiminen tapahtuu usein vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Lähiopetus mahdollistaa verkostoitumisen ja yhdessä oppimisen niille, jotka oppivat paremmin ryhmässä kuin itsekseen. Opiskelukaverien verkostoissa saadaan palautetta omasta ajattelusta, opiskelusta ja tehtävien edistymisestä. Oman toiminnan arviointi eli itsereflektointi on tärkeää, mutta myös reflektointi yhdessä muiden kanssa syventää oppimista.
Yhteenvetona voi todeta, että verkostoituminen rikastaa oppimista tuomalla siihen vuorovaikutusta, erilaisia näkökulmia ja konkreettista tukea. Oppiminen ei ole vain yksilösuoritus, vaan parhaimmillaan sosiaalinen ja yhteisöllinen prosessi. Teollisuusliiton järjestämä lähiopetus luottamushenkilöille, ammattiosaston aktiiveille ja kaikille jäsenille tarjoaa opiskelijoille verkostoitumista ja yhteisöllisiä oppimiskokemuksia.
Kirjoittaja on Teollisuusliiton koulutussuunnittelija.