Kauluspaitaan pukeutunut mies katsoo kameraan. Kuvassa on teksti "Petteri Raito, päätoimittaja".

Jykevät onnit­telut ammat­tiin valmistuneille

TEKSTI PETTERI RAITO

Viime vuonna ammat­tiin valmistui Opetus­hal­li­tuksen julkai­se­mien tietojen mukaan 72 000 perus‑, ammatti- tai erikoi­sam­mat­ti­tut­kinnon suorit­ta­nutta opiske­lijaa. Se oli 3 500 enemmän kuin vuotta aikai­semmin. Tutkin­to­tyyp­pejä vertail­taessa suurin nousu toteutui ammatti- ja erikoi­sam­mat­ti­tut­kinnon suorit­ta­neiden määrässä, joka kipusi 26 500:aan edellisen vuoden 23 800:sta. Toimia­loit­tain tarkas­tel­tuna vahvasti esiin nousivat kone‑, prosessi‑, energia- ja sähkö­tek­niikan alojen ammat­teihin valmis­tu­neet. Samalla myös ammatil­listen perus­tut­kin­tojen suorit­ta­neiden määrä kasvoi.

Edellä kuvatut lukemat ovat yksise­lit­teinen todiste ammatil­lisen koulu­tuksen suuresta tarpeesta ja korkeasta kysyn­nästä. Niiden molem­pien voi olettaa jatkuvan tänä ja tulevina vuosina joko jotakuinkin vallit­sevan tasoi­sena tai nousu­joh­tei­sena työmark­ki­noiden tilan­netta ja muutoksia mukai­le­vana kehityk­senä. Keskeinen kysymys on, miten tähän tarpee­seen ja kehitys­nä­ky­mään aiotaan Suomessa vastata?

Vastaus ei ole ammatil­li­sesta koulu­tuk­sesta leikkaa­minen, ei sen supis­ta­minen, eikä typis­tä­minen. Päinvas­toin. Kun Suomen menes­tyksen avaimia mieti­tään, on ammatil­lisen koulu­tuksen resurs­sien ja laadun turvaa­minen listan kärjessä. Kun tämä ajatus otetaan tosis­saan, ammatil­lista koulu­tusta ei enää nähdä ja kohdella säästö­koh­teena, vaan dynaa­misia vaiku­tuksia tuotta­vana kehityksen ajurina. Ammatil­linen koulutus on inves­tointi tulevai­suu­teen, jossa yhteis­kunnan kokonai­setu sekä yritysten ja ihmisten tavoit­teet voidaan yhdistää hyvin­vointia ja kasvua raken­ta­valla tavalla toisiinsa.

Ammat­tiin valmis­tu­neet ovat onnit­te­lunsa ansainneet.

Ammatil­lisen koulu­tuksen on jo nimensä mukai­sesti syytä olla työelä­mä­läh­töistä, mutta tätä päämäärää ei pidä tavoi­tella yleis­si­vis­tyksen ja ihmisenä kasva­misen ja kehit­ty­misen kustan­nuk­sella. Laadukas koulutus antaa ydinosaa­mi­seen valmis­ta­misen rinnalla aina välineitä ja edelly­tyksiä ymmärtää maailmaa, elämää ja ihmisiä. Samalla se vahvistaa arjessa selviy­ty­misen taitoja esimer­kiksi hiomalla kykyjä hahmottaa ja ratkaista vastaan­tu­levia ongelmia.

Pitkällä aikavä­lillä tarkas­tel­tuna laaduk­kaan koulu­tuksen kenties tärkein anti on motivaa­tion sytyt­tä­minen uuden oppimi­seen. Se on erittäin kestävä lähtö­kohta toisaalta muuttuvan maailman tuotta­mien vaivojen taltut­ta­mi­sessa, ja toisaalta elämän mielek­kääksi raken­ta­mi­sessa ja sellai­seksi kokemisessa.

Ammat­tiin opiskelu on ponnis­tuksia ja vaivan­näköä vaativaa työtä. Ammat­tiin valmis­tu­neet ovat jykevät onnit­te­lunsa ansain­neet. Sama pätee myös kaikkiin muihin opin tiellä edennei­siin kuten Teolli­suus­liiton Murikka-opiston kursseilta valmis­tu­nei­siin opiskelijoihin.