Parempaa elämää raken­ta­massa – hyvin­voin­ti­val­tion tarinassa on monta vaihetta

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVITUS TUOMAS IKONEN

Suomessa lähdet­tiin 1900-luvun alussa liikkeelle kaukai­silla tavoit­teilla tasa-arvosta ja turval­li­sem­masta elämästä. Maail­man­so­tien jälkeen ammat­tiyh­dis­tys­liike oli keskei­sessä roolissa, kun hyvin­voin­ti­val­tiota raken­net­tiin. 1990-luvulta lähtien hyvin­voin­ti­val­tiota on vuoroin purettu ja säily­tetty. Tulevai­suu­des­sakin kyse on siitä, millaisen yhteis­kunnan haluamme.

Hyvin­voin­ti­valtio turvaa kansa­lai­sille laajoja tasave­roisia oikeuksia, jotka liittyvät toimeen­tu­loon, tervey­den­huol­toon ja koulutukseen.

Tarina suoma­laisen hyvin­voinnin raken­ta­mi­sesta menee usein näin: sotien jälkeen köyhä kansa rakensi yhdessä hyvin­voin­ti­val­tion ja nousi menes­ty­vien kansa­kun­tien joukkoon.

Kaukaa katsot­tuna juoni on selkeä, mutta samalla moni yksityis­kohta jää näkemättä. Ajallinen etäisyys kultaa ja multaa muistoja.

– Läpi histo­rian hyvin­voin­ti­val­tion raken­ta­minen on ollut monen­laisten poliit­tisten kiistojen aihe, sanoo histo­rian­tut­kija ja yliopis­ton­leh­tori Eemeli Hakoköngäs Helsingin yliopistolta.

Esimer­kiksi maksuton koulutus ei ollut lähes­kään kaikkien mielestä hyvä uudistus, mutta jälki­kä­teen katsoen harva olisi purka­massa 1970-luvulla raken­nettua peruskoulujärjestelmää.

ÄÄNIOIKEUS VALOI POHJAN

Suoma­laisen hyvin­voin­ti­val­tion aktii­vinen raken­ta­minen alkoi toisen maail­man­sodan jälkeen 1950-luvulla. Hyvin­voin­ti­val­tion raken­ta­misen kulta­kau­deksi usein määri­tel­lään 1960–1980-luvut.

Raken­ta­minen ei kuiten­kaan alkanut tyhjästä sotien jälkeen. Jo 1900-luvun alussa työväen­liike oli esittänyt vaati­muksia parem­masta elämästä.

Vuonna 1903 SDP:n Forssan ohjel­massa asetet­tiin tavoit­teeksi muun muassa yleinen ja yhtäläinen äänioi­keus, sukupuolten tasa-arvo, julkinen tervey­den­huolto ja maksuton oppivelvollisuus.

Ei voitaisi ajatella hyvin­voin­tiyh­teis­kuntaa, joka olisi harvojen käsissä.

Yleinen ja yhtäläinen äänioi­keus saatiin voimaan vuoden 1907 eduskun­ta­vaa­leihin. Joitain tervey­del­li­seen, talou­del­li­seen ja oikeu­del­li­seen asemaan liittyviä rajoi­tuksia vielä oli, mutta lähtö­koh­tai­sesti kaikilla yli 24-vuotiailla oli äänioikeus.

– Ei voitaisi ajatella hyvin­voin­tiyh­teis­kuntaa, joka olisi harvojen käsissä, eikä olisi demokraat­tista päätök­sen­tekoa tai naisten äänioi­keutta, Hakoköngäs sanoo.

1900-luvun alussa monet tavoit­teet olivat omaan aikaansa radikaa­leja, mutta valoivat pohjaa tuleville muutoksille.

SYNTYI TARVE NEUVOTELLA

1910–1930-luvuilla perus­te­tiin senaatin sosiaa­li­toi­mi­kunta ja säädet­tiin ensim­mäiset lait oppivel­vol­li­suu­desta ja eläkkeistä.

– Maail­man­so­tien jälkeen työväen­puo­lueet saivat enemmän valtaa kuin ennen sotia. Se mahdol­listi sosiaa­listen tavoit­teiden edistä­misen, Hakoköngäs sanoo.

Suomen Työnan­ta­jain Keskus­liitto tunnusti 23.1.1940 ammat­ti­liitot ja keskus­jär­jestö SAK:n neuvot­te­luos­a­puo­liksi työmark­ki­na­ky­sy­myk­sissä. Tätä kutsu­taan tammi­kuun kihlaukseksi.

– Suomessa ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen vallan kasvuun sisältyi työnan­ta­ja­puolen halu ja tarve neuvo­tella. Halut­tiin ylläpitää yhteis­kun­ta­rauhaa ja työrauhaa, Hakoköngäs sanoo.

Työeh­to­so­pi­mus­laki säädet­tiin vuonna 1946.

SUOMALAINEN KOLMIKANTA

Suoma­lai­seksi malliksi muotoutui sopia monista työmark­ki­noiden kysymyk­sistä ja hyvin­voin­ti­val­tion perus­pi­la­reista kolmi­kan­tai­sesti, eli samassa pöydässä olivat työnte­ki­jöiden ja työnan­ta­jien edustajat sekä maan hallitus. Tällä korpo­ra­tis­ti­sella tavalla saavu­tet­tiin paljon.

– Suoma­laisen korpo­ra­tismin historia sotien jälkei­senä aikana on olennainen osa Suomen histo­riaa ja se on vaikut­tanut hyvin­voin­ti­val­tion keskei­sien element­tien toteu­tu­mi­seen, Hakoköngäs sanoo.

Tehtiin isoja päätöksiä, jotka hyödyt­tivät laajasti monia suomalaisia.

Kolmi­kan­tai­sissa tulopo­liit­ti­sissa (tupo) neuvot­te­luissa lyötiin lukkoon montaa päätöstä, jotka ovat säily­neet. Laajan sopimisen hyvä puoli on vakaus. Päätöksiä ei purettu halli­tusten vaihtuessa.

– 1960–1980-lukujen tupoissa sovit­tiin keskei­sistä hyvin­voin­ti­val­tion askelista. Hyvin­voin­ti­val­tion raken­ta­minen korpo­ra­tismin kautta toi jatku­vuutta. Tehtiin isoja päätöksiä, jotka hyödyt­tivät laajasti monia suoma­laisia, Hakoköngäs sanoo.

Esimer­kiksi vuonna 1964 säädet­tiin koko kansan sairaus­va­kuu­tuk­sesta, mikä oli merkit­tävä yhteis­kun­nal­linen uudistus.

UUSIA SUUNTIA 1990-LUVULLA

1990-luvulla käännyt­tiin myös hyvin­voin­ti­val­tion tarinassa suuntaan, jossa alettiin puhua enemmän hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nasta. Laman aikana valtion toimia karsit­taessa yhä enemmän siirtyi yksilön, perheiden, yritysten ja järjes­töjen hoidettavaksi.

Vuosi­tu­hannen vaihteen jälkeen kolmi­kan­tainen sopiminen on tullut monilta osin päätök­seensä. Työnan­ta­ja­puoli on vetäy­tynyt keski­te­tyistä työmark­ki­na­rat­kai­suista ja pääosin muustakin kolmi­kan­tai­sesta sopimisesta.

Eläke­jär­jes­telmän uudis­tukset ovat olleet sitkein kolmi­kan­taisen sopimisen muoto. Viimeksi tammi­kuussa 2025 työmark­ki­naos­a­puolet kertoivat päässeensä sopuun eläke­uu­dis­tuk­sesta, joka tehtiin maan halli­tuksen tehtävänannosta.

– Eläkea­siassa tuntuu toimivan isomman kuvan katso­minen. Eläkkeitä on pakko ajatella vuosi­kym­meniä eteen­päin, Hakoköngäs sanoo.

NEUTRAALEJA PÄÄTÖKSIÄ EI OLE

Ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen asemaa on myös arvos­teltu, ja viimei­simmät oikeis­to­hal­li­tukset ovat tehneet uudis­tuksia kuule­matta aidosti työntekijäpuolta.

Joidenkin mielestä ay-liike tulee demokraat­tisen päätök­sen­teon kentille, jonne on asiaa vain vaaleilla valituilla edustajilla.

Hakoköngäs kuitenkin muistuttaa, että vaikka ay-liike ja SAK ovat näkyviä toimi­joita, eivät ne ole lainkaan ainoita edunval­vojia ja tausta­vai­kut­tajia. Jos ay-liike heikkenee, tilalle on tulijoita.

– Onhan muitakin edunval­von­ta­jär­jes­töjä, jotka täyttävät valta­tyh­jiötä. Poliit­tinen päätök­sen­teko ei ole koskaan neutraalia, Hakoköngäs sanoo.

PALKKATYÖYHTEISKUNNAN LAPSI

Hyvin­voin­ti­val­tion tarina on myös palkka­työyh­teis­kunnan tarina. Turva­ver­koille syntyi tarve, kun yhä useampi suoma­lainen sai elantonsa palkka­työstä. Suomi oli vielä maail­man­so­tien jälkeen maata­lous­val­tainen maa, mutta teollis­tu­minen oli nopeaa sotia seuran­neina vuosikymmeninä.

Palkka­työn yleis­ty­minen loi myös sosiaa­lisia riskejä, jotka liittyivät muun muassa työttö­myy­teen, työky­vyt­tö­myy­teen, lapsen saami­seen ja korkeaan ikään.

– Hyvin­voin­ti­valtio on palkka­työyh­teis­kunnan lapsi, sanoo sosiaa­li­po­li­tiikan profes­sori Heikki Hiilamo Terveyden ja hyvin­voinnin laitokselta.

Palkka­työyh­teis­kunta loi tarpeen ja poliit­tisen voiman tarpeen taakse. Tässä ammat­tiyh­dis­tys­liike on ollut hyvin keskeinen.

Riskejä vastaan tarvit­tiin turva­verk­koja, joista hyvin­voin­ti­valtio koostuu. Kun yhä useampi suoma­lainen teki palkka­työtä ja kuului ammat­ti­liit­toihin, syntyi muutosvoima.

– Palkka­työyh­teis­kunta loi tarpeen ja poliit­tisen voiman tarpeen taakse. Tässä ammat­tiyh­dis­tys­liike on ollut hyvin keskeinen, Hiilamo sanoo.

Palkka­työyh­teis­kunta mahdol­listi myös hyvin­voin­ti­val­tion rahoi­tuksen. Kun ihmiset ansait­sevat selkeää rahapalkkaa, sitä on myös mahdol­lista verottaa.

SEKAMALLIN HYVINVOINTIA

Suoma­lai­sessa hyvin­voin­tiyh­teis­kun­nassa yhdis­tyvät kaikille kansa­lai­sille verova­roin tarjot­tava tuet ja palvelut sekä sosiaa­li­va­kuu­tus­mak­suihin ja ansio­ta­soon perus­tuva sosiaaliturva.

Esimer­kiksi työttö­myys­tur­va­jär­jes­tel­mässä on kaikille tarjottu perus­päi­vä­raha sekä työttö­myys­kas­sojen jäsenyy­teen perus­tuva ansio­si­don­nainen työttömyyspäiväraha.

Sekamallia selittää muun muassa, se, että sotien jälkeen poliit­tinen valta oli vasem­mis­tolla ja maalaisliitolla.

Esimer­kiksi 1948 säädetty lapsi­lisä oli alussa vajaan vuoden ajan palkan lisä, mutta sittemmin se muutet­tiin kaikille äideille makset­ta­vaksi, jotta myös muut kuin palkka­työssä olevat saivat tuen.

Vastaa­vasti kotihoi­don­tuki on säädetty kaupun­geissa sijain­neiden päivä­ko­tien vasta­pai­noksi, jotta maaseu­dul­lakin oli tuki lasten hoitoon.

– Maalais­lii­tossa oli vahva voima, ja se korosti univer­saalia perus­turvaa, Hiilamo kertoo.

YHDENMUKAISUUS VAIHTELEE

Suomi on monella tavalla pohjois­mainen hyvin­voin­ti­valtio, mutta myös poikkeavia piirteitä löytyy.

Eläke­jär­jes­telmä edustaa pohjois­maista perinnettä.

– Eläke­jär­jes­telmä on poikkeuk­sel­lisen yhden­mu­kainen. Periaat­teessa kaikilla on samat etuudet, ja yksityisten vakuu­tusten rooli on erittäin pieni, Hiilamo sanoo.

Toisessa ääripäässä on perus­ter­vey­den­huolto, jota ei voi pitää yhdenmukaisena.

– Työnan­tajan kautta ja omalla rahalla hankitut vakuu­tukset kattavat huomat­tavan osan perus­ter­vey­den­huol­losta. Tässä muistu­tamme ehkä enemmän Yhdys­val­toja kuin Pohjois­maita, Hiilamo sanoo.

VÄESTÖKEHITYS RATKAISEE

Sosiaali- ja terveys­pal­ve­luissa uudis­ta­minen on ollut hankalaa. Pitkään uskot­tiin ja varsinkin toivot­tiin, että talous­kasvu kuittaa laskut, vaikka väestö ikääntyy.

– Ikään­ty­misen takia verotulot eivät riitä palve­luihin ja otetaan lisää velkaa. Jossain vaiheessa tilanne taas muuttuu, kun suuret ikäluokat väistyvät, Hiilamo sanoo.

Seuraa­vina vuosina palve­lujen säilyt­tä­minen on pitkälti kiinni siitä, miten työikäisen väestön määrä kehittyy.

– Meillä väestön ja osin myös talouden kasvu ovat maahan­muuton varassa. Jos se tyrehtyy, olemme lirissä. Pitäisin sitä valtiolle isompana uhkana kuin etu- ja palve­lu­ta­soja, Hiilamo sanoo.

Meillä väestön ja osin myös talouden kasvu ovat maahan­muuton varassa. Jos se tyrehtyy, olemme lirissä.

Orpon hallitus on leikannut sosiaa­li­turvaa ja vaikeut­tanut maahan­muuttoa. Paljon on muuttunut päätök­sen­teossa verrat­tuna hyvin­voin­ti­val­tion raken­ta­misen aikaan.

– Nythän työttö­myys­tur­vaan tehtiin todella radikaa­leja leikkauksia, joita ei olisi voinut kuvitella silloin, kun työttö­myys­tur­vasta sovit­tiin kolmi­kan­nassa, Hiilamo antaa esimerkin.

Haasteet ovat suuret, mutta uutiset hyvin­voin­ti­val­tion kuole­masta ovat ennen­ai­kaisia. Hiilamo arvioi perus­ra­ken­nus­pa­li­koiden olevan edelleen paikal­laan, vaikka rahoi­tuk­sessa on ongelmia.

– Julkisten palve­lujen ja tulon­siir­tojen piirissä on valtavan iso osa äänes­tä­jistä. En olisi huolis­sani siitä, että hyvin­voin­ti­val­tion poliit­tinen kannatus olisi vaarassa, Hiilamo sanoo.

HYVINVOINTIA KAIKILLE

Histo­rian­tut­kija ja Itä-Suomen yliopiston dosentti Tapio Bergholm kertoo, että ammat­tiyh­dis­tys­liike on saanut ajettua monia tavoit­tei­taan kahta kautta.

– Suomessa ay-liike on suhtau­tunut epäillen työnan­ta­jiin, joten monet asiat ovat laissa ja työeh­to­so­pi­muk­sissa, Bergholm sanoo.

Maail­man­so­tien jälkeen valtio­vallan ja työmark­ki­naos­a­puo­lien välille syntyi side, jossa valtio­valta pääsi vaikut­ta­maan työmark­ki­noihin ja työmark­ki­naos­a­puolet saivat sanavaltaa esimer­kiksi sosiaa­li­turva- ja eläke­jär­jes­tel­mien rakentamisessa.

Ammat­tiyh­dis­tys­liike on luonut hyvin­voin­ti­val­tion raken­teita, mutta myös hyvin­vointia, joka perustuu riittä­vään palkkaan ja säälli­siin työoloihin.

– Ay-liike voi ottaa piikkiinsä, että ihmiset pysyvät työky­kyi­sinä ja työurat voivat pidentyä, Bergholm sanoo.

Ay-liikettä usein moiti­taan väittäen, että se ajaa vain jäsenten asiaa, ei yleistä hyvää.

– Argumentti on mielen­kiin­toinen, mutta harhainen. Jos katso­taan vahvan ay-liikkeen maita, köyhätkin pärjäävät niissä paremmin, kuin heikkojen liittojen maissa, Bergholm sanoo.

SATTUMALLA OLLUT SIJANSA

Hyvin­voin­ti­val­tion raken­ta­misen matkalla nähty monta käännettä. Monessa risteyk­sessä olisi yhtä hyvin saatettu kääntyä toiselle polulle.

Työttö­myys­turva oli alussa tarkoitus hoitaa yleisellä työttö­myys­va­kuu­tuk­sella, mutta lopulta päädyt­tiin kassa­mal­liin. Lapsi­lisä oli alussa palkan lisä, mutta sittemmin siitä tuli kaikkien perheiden tuki.

Myös työttö­myys­kas­sojen tarina on mielen­kiin­toinen. Alussa kassat olivat aina ammat­ti­liit­tojen yhtey­dessä. Nykyään työttö­myys­kassat toimivat liitoista erillään.

– On sattumaa, ettei aikanaan kirjattu lakiin, että kassojen pitää olla ammat­ti­liit­tojen yhtey­dessä. Se oli niin itses­tään selvää, Bergholm sanoo.

Joka kerta on tehty lopul­linen ratkaisu, mutta aina tulee uusi.

Asumis­tu­kikin syntyi reaktiona toiseen uudistukseen.

– Asumis­tuki oli osa pakettia, jossa maata­lous­yrit­tä­jille annet­tiin eläke-etuja valtion rahoista. Asumis­tuki oli viritetty siten, että se kohdistui kaupun­ki­lai­se­lä­ke­läi­sille, Bergholm kertoo.

Sittemmin asumis­tuesta kehittyi yleinen sosiaa­li­turvan muoto.

– Monet käänteet ovat sattumaa, Bergholm sanoo.

KAMPPAILU JATKUU

Se on varmaa, että myös hyvin­voin­ti­val­tion tulevai­suu­dessa on monta käännettä ja päätöstä.

– Joka kerta on tehty lopul­linen ratkaisu, mutta aina tulee uusi, Bergholm sanoo.

Hän muistuttaa, ettei mikään hyvin­voin­ti­val­tioon liittyvä asia ole kiveen hakattu.

– Yhteis­kun­tae­lämä on koko ajan menossa parem­paan tai huonom­paan tai molem­piin suuntiin. Se on kamppai­lu­ky­symys. Yksi parhaim­mista vaikut­ta­misen tavoista on ammatil­linen järjes­täy­ty­minen, Bergholm sanoo.