Sami Aapro: Työttö­myys­kassat voisivat hoitaa koko työttömyysturvan

TEKSTI SAMI AAPRO
KUVA SANNA NUUTINEN

Suoma­lainen työttö­myys­tur­va­jär­jes­telmä on raken­tunut pitkälti työttö­myys­kas­sojen varaan jo yli 125 vuoden ajan. Kassat ovat huoleh­ti­neet ansio­päi­vä­rahan maksa­mi­sesta ja selviy­ty­neet tehok­kaasti niin talous­krii­seistä, finans­si­krii­sistä kuin pande­mian aiheut­ta­mista poikkeus­ti­lan­teista. Voisiko koko työttö­myys­turvan toimeen­pano olla jatkossa kassoilla?

Työttö­myys­kassat ovat jo nyt tehok­kaita toimeen­pa­ni­joita. Kassojen vahvuus on niiden asian­tun­temus ja jousta­vuus. Esimer­kiksi korona­pan­de­mian aikana kassat pystyivät nopeasti mukau­tu­maan lakimuu­tok­siin ja käsit­te­le­mään suuren määrän hakemuksia lyhyessä ajassa. Pienemmät ja keski­suuret toimijat ovat usein kette­rämpiä kuin suurten hallin­nol­listen raken­teiden kautta toimivat järjestelmät.

Tällä hetkellä kassat vastaavat ansio­päi­vä­rahan maksa­mi­sesta, mutta perus­päi­vä­rahan ja työmark­ki­na­tuen maksa­minen kuuluu Kelalle. Työttö­myys­kas­sojen yhteis­jär­jestön viime vuonna kassojen jäsenille teettämän kyselyn mukaan 74 prosenttia kassojen jäsenistä kannattaa sitä, että myös perus­päi­vä­rahan ja työmark­ki­na­tuen toimeen­pano siirret­täi­siin kassoille. Keskit­tä­minen olisi siis myös kassojen jäsenten toivoma muutos.

Työttömät saisivat kaikki etuuk­siin liittyvät palvelut yhdestä paikasta ilman, että heidän tarvitsee selvittää, kuuluuko heidän tukensa Kelalle vai kassalle.

Työttö­myys­kassat ovat jo valmiiksi asian­tun­ti­jaor­ga­ni­saa­tioita työttö­myys­turvan toimeen­pa­nossa. Kassoilla on osaamisen lisäksi jo olemassa olevat resurssit hoitaa työttö­myy­se­tuuk­sien toimeen­pano katta­vasti ja ne voisivat ottaa vasta­tak­seen myös muiden kuin jäsen­tensä etuuk­sien käsit­telyn. Keskit­tä­mällä koko työttö­myys­turva kassoille saavu­tet­tai­siin useita etuja:

  • Selkeämpi ja sujuvampi prosessi: Työttömät saisivat kaikki etuuk­siin liittyvät palvelut yhdestä paikasta ilman, että heidän tarvitsee selvittää, kuuluuko heidän tukensa Kelalle vai kassalle.
  • Paremmat työlli­syys­pal­velut: Kassat kehit­tävät parhail­laan uusia työlli­syys­pal­ve­luita, jotka auttavat työnha­ki­joita löytä­mään töitä. Tämä voisi olla keskeinen osa työttö­myys­turvan palvelukokonaisuutta.
  • Automa­ti­sointi ja tehok­kuus: Kolmen suurimman työttö­myys­kassan uusi yhteinen raken­teilla oleva etuuk­sien maksa­tus­jär­jes­telmä tuo korkean automaa­tion, suorat rekis­te­riyh­teydet ja tieto­tur­val­liset prosessit, mikä nopeuttaa hakemusten käsit­telyä ja lyhentää käsittelyaikoja.
  • Kette­ryys: Kassat mukau­tuvat nopeasti ja jousta­vasti uusiin vaati­muk­siin poikkeus- ja kriisi­ti­lan­teissa, joissa nopea reagointi on välttämätöntä.
  • Työnha­ki­joiden parempi tuki: Työttö­myys­kas­sojen uudet työlli­syys­pal­velut helpot­tavat työnhakua. Tekoä­ly­poh­jaiset järjes­telmät voivat yhdistää työnha­ki­joita avoimiin työpaik­koihin sekä tarjota tukea esimer­kiksi CV:n ja työha­ke­musten laatimisessa.

Minkä tahansa toiminnan keskit­tä­minen tuo aina mukanaan myös haasteita. Jos koko työttö­myys­turvan toimeen­pano olisi vain yhden toimijan vastuulla, järjes­telmä voisi muuttua raskaaksi ja alttiiksi häiriöille. Malli, jossa koko työttö­myys­turvaa hoitaa useampi pieni tai keski­suuri ei-julkinen toimija, jollaisia työttö­myys­kassat ovat, luo hajau­tettua riskinhallintaa.

Koko työttö­myys­turvan hoidon keskit­tä­minen kassoille ei saisi tarkoittaa palve­luiden jäykis­ty­mistä. Työttö­myys­kas­soissa korostuu henki­lö­koh­tainen palvelu ja nopea reagointi jäsenten tarpei­siin. Jos työttö­myys­turvan keskit­tä­minen kassoille toteu­te­taan, on varmis­tet­tava, että palvelut säilyvät laaduk­kaina ja että kassat voivat jatkos­sakin kehittää palve­lui­taan jäsenilleen.

Työttö­myys­turvan toimeen­panon keskit­tä­mistä kassoille kannattaa pohtia vakavasti. Kassoilla on jo valmiiksi asian­tun­temus ja infra­struk­tuuri, jonka avulla toimeen­pano voisi olla sujuvampaa, tehok­kaampaa ja asiakas­läh­töi­sempää. Samalla on kuitenkin varmis­tet­tava, että järjes­telmä pysyy jousta­vana ja tukee työnha­ki­joiden tarpeita parhaalla mahdol­li­sella tavalla.

Työttö­myys­kas­soille keski­tetty työttö­myys­turvan hoita­minen voisi olla askel kohti parempaa ja yksin­ker­tai­sempaa palvelua työnha­ki­joille – kunhan se raken­ne­taan huolel­li­sesti ja käyttäjälähtöisesti.

Kirjoit­taja on Avoimen työttö­myys­kassan kassanjohtaja.