Sami Aapro: Työt­tö­myys­kas­sat voisi­vat hoitaa koko työttömyysturvan

TEKSTI SAMI AAPRO
KUVA SANNA NUUTINEN

Suoma­lai­nen työt­tö­myys­tur­va­jär­jes­telmä on raken­tu­nut pitkälti työt­tö­myys­kas­so­jen varaan jo yli 125 vuoden ajan. Kassat ovat huoleh­ti­neet ansio­päi­vä­ra­han maksa­mi­sesta ja selviy­ty­neet tehok­kaasti niin talous­krii­seistä, finans­si­krii­sistä kuin pande­mian aiheut­ta­mista poik­keus­ti­lan­teista. Voisiko koko työt­tö­myys­tur­van toimeen­pano olla jatkossa kassoilla?

Työt­tö­myys­kas­sat ovat jo nyt tehok­kaita toimeen­pa­ni­joita. Kasso­jen vahvuus on niiden asian­tun­te­mus ja jous­ta­vuus. Esimer­kiksi koro­na­pan­de­mian aikana kassat pystyi­vät nopeasti mukau­tu­maan laki­muu­tok­siin ja käsit­te­le­mään suuren määrän hake­muk­sia lyhyessä ajassa. Pienem­mät ja keski­suu­ret toimi­jat ovat usein kette­räm­piä kuin suur­ten hallin­nol­lis­ten raken­tei­den kautta toimi­vat järjestelmät.

Tällä hetkellä kassat vastaa­vat ansio­päi­vä­ra­han maksa­mi­sesta, mutta perus­päi­vä­ra­han ja työmark­ki­na­tuen maksa­mi­nen kuuluu Kelalle. Työt­tö­myys­kas­so­jen yhteis­jär­jes­tön viime vuonna kasso­jen jäse­nille teet­tä­män kyse­lyn mukaan 74 prosent­tia kasso­jen jäse­nistä kannat­taa sitä, että myös perus­päi­vä­ra­han ja työmark­ki­na­tuen toimeen­pano siir­ret­täi­siin kassoille. Keskit­tä­mi­nen olisi siis myös kasso­jen jäsen­ten toivoma muutos.

Työt­tö­mät saisi­vat kaikki etuuk­siin liit­ty­vät palve­lut yhdestä paikasta ilman, että heidän tarvit­see selvit­tää, kuuluuko heidän tukensa Kelalle vai kassalle.

Työt­tö­myys­kas­sat ovat jo valmiiksi asian­tun­ti­jaor­ga­ni­saa­tioita työt­tö­myys­tur­van toimeen­pa­nossa. Kassoilla on osaa­mi­sen lisäksi jo olemassa olevat resurs­sit hoitaa työt­tö­myy­se­tuuk­sien toimeen­pano katta­vasti ja ne voisi­vat ottaa vasta­tak­seen myös muiden kuin jäsen­tensä etuuk­sien käsit­te­lyn. Keskit­tä­mällä koko työt­tö­myys­turva kassoille saavu­tet­tai­siin useita etuja:

  • Selkeämpi ja suju­vampi prosessi: Työt­tö­mät saisi­vat kaikki etuuk­siin liit­ty­vät palve­lut yhdestä paikasta ilman, että heidän tarvit­see selvit­tää, kuuluuko heidän tukensa Kelalle vai kassalle.
  • Parem­mat työl­li­syys­pal­ve­lut: Kassat kehit­tä­vät parhail­laan uusia työl­li­syys­pal­ve­luita, jotka autta­vat työn­ha­ki­joita löytä­mään töitä. Tämä voisi olla keskei­nen osa työt­tö­myys­tur­van palvelukokonaisuutta.
  • Auto­ma­ti­sointi ja tehok­kuus: Kolmen suurim­man työt­tö­myys­kas­san uusi yhtei­nen raken­teilla oleva etuuk­sien maksa­tus­jär­jes­telmä tuo korkean auto­maa­tion, suorat rekis­te­riyh­tey­det ja tieto­tur­val­li­set proses­sit, mikä nopeut­taa hake­mus­ten käsit­te­lyä ja lyhen­tää käsittelyaikoja.
  • Kette­ryys: Kassat mukau­tu­vat nopeasti ja jous­ta­vasti uusiin vaati­muk­siin poik­keus- ja krii­si­ti­lan­teissa, joissa nopea reagointi on välttämätöntä.
  • Työn­ha­ki­joi­den parempi tuki: Työt­tö­myys­kas­so­jen uudet työl­li­syys­pal­ve­lut helpot­ta­vat työn­ha­kua. Teko­ä­ly­poh­jai­set järjes­tel­mät voivat yhdis­tää työn­ha­ki­joita avoi­miin työpaik­koi­hin sekä tarjota tukea esimer­kiksi CV:n ja työha­ke­mus­ten laatimisessa.

Minkä tahansa toimin­nan keskit­tä­mi­nen tuo aina muka­naan myös haas­teita. Jos koko työt­tö­myys­tur­van toimeen­pano olisi vain yhden toimi­jan vastuulla, järjes­telmä voisi muut­tua raskaaksi ja alttiiksi häiriöille. Malli, jossa koko työt­tö­myys­tur­vaa hoitaa useampi pieni tai keski­suuri ei-julki­nen toimija, jollai­sia työt­tö­myys­kas­sat ovat, luo hajau­tet­tua riskinhallintaa.

Koko työt­tö­myys­tur­van hoidon keskit­tä­mi­nen kassoille ei saisi tarkoit­taa palve­lui­den jäykis­ty­mistä. Työt­tö­myys­kas­soissa koros­tuu henki­lö­koh­tai­nen palvelu ja nopea reagointi jäsen­ten tarpei­siin. Jos työt­tö­myys­tur­van keskit­tä­mi­nen kassoille toteu­te­taan, on varmis­tet­tava, että palve­lut säily­vät laaduk­kaina ja että kassat voivat jatkos­sa­kin kehit­tää palve­lui­taan jäsenilleen.

Työt­tö­myys­tur­van toimeen­pa­non keskit­tä­mistä kassoille kannat­taa pohtia vaka­vasti. Kassoilla on jo valmiiksi asian­tun­te­mus ja infra­struk­tuuri, jonka avulla toimeen­pano voisi olla suju­vam­paa, tehok­kaam­paa ja asia­kas­läh­töi­sem­pää. Samalla on kuiten­kin varmis­tet­tava, että järjes­telmä pysyy jous­ta­vana ja tukee työn­ha­ki­joi­den tarpeita parhaalla mahdol­li­sella tavalla.

Työt­tö­myys­kas­soille keski­tetty työt­tö­myys­tur­van hoita­mi­nen voisi olla askel kohti parem­paa ja yksin­ker­tai­sem­paa palve­lua työn­ha­ki­joille – kunhan se raken­ne­taan huolel­li­sesti ja käyttäjälähtöisesti.

Kirjoit­taja on Avoi­men työt­tö­myys­kas­san kassanjohtaja.