Sami Aapro: Työttömyyskassat voisivat hoitaa koko työttömyysturvan
Suomalainen työttömyysturvajärjestelmä on rakentunut pitkälti työttömyyskassojen varaan jo yli 125 vuoden ajan. Kassat ovat huolehtineet ansiopäivärahan maksamisesta ja selviytyneet tehokkaasti niin talouskriiseistä, finanssikriisistä kuin pandemian aiheuttamista poikkeustilanteista. Voisiko koko työttömyysturvan toimeenpano olla jatkossa kassoilla?
Työttömyyskassat ovat jo nyt tehokkaita toimeenpanijoita. Kassojen vahvuus on niiden asiantuntemus ja joustavuus. Esimerkiksi koronapandemian aikana kassat pystyivät nopeasti mukautumaan lakimuutoksiin ja käsittelemään suuren määrän hakemuksia lyhyessä ajassa. Pienemmät ja keskisuuret toimijat ovat usein ketterämpiä kuin suurten hallinnollisten rakenteiden kautta toimivat järjestelmät.
Tällä hetkellä kassat vastaavat ansiopäivärahan maksamisesta, mutta peruspäivärahan ja työmarkkinatuen maksaminen kuuluu Kelalle. Työttömyyskassojen yhteisjärjestön viime vuonna kassojen jäsenille teettämän kyselyn mukaan 74 prosenttia kassojen jäsenistä kannattaa sitä, että myös peruspäivärahan ja työmarkkinatuen toimeenpano siirrettäisiin kassoille. Keskittäminen olisi siis myös kassojen jäsenten toivoma muutos.
Työttömät saisivat kaikki etuuksiin liittyvät palvelut yhdestä paikasta ilman, että heidän tarvitsee selvittää, kuuluuko heidän tukensa Kelalle vai kassalle.
Työttömyyskassat ovat jo valmiiksi asiantuntijaorganisaatioita työttömyysturvan toimeenpanossa. Kassoilla on osaamisen lisäksi jo olemassa olevat resurssit hoitaa työttömyysetuuksien toimeenpano kattavasti ja ne voisivat ottaa vastatakseen myös muiden kuin jäsentensä etuuksien käsittelyn. Keskittämällä koko työttömyysturva kassoille saavutettaisiin useita etuja:
- Selkeämpi ja sujuvampi prosessi: Työttömät saisivat kaikki etuuksiin liittyvät palvelut yhdestä paikasta ilman, että heidän tarvitsee selvittää, kuuluuko heidän tukensa Kelalle vai kassalle.
- Paremmat työllisyyspalvelut: Kassat kehittävät parhaillaan uusia työllisyyspalveluita, jotka auttavat työnhakijoita löytämään töitä. Tämä voisi olla keskeinen osa työttömyysturvan palvelukokonaisuutta.
- Automatisointi ja tehokkuus: Kolmen suurimman työttömyyskassan uusi yhteinen rakenteilla oleva etuuksien maksatusjärjestelmä tuo korkean automaation, suorat rekisteriyhteydet ja tietoturvalliset prosessit, mikä nopeuttaa hakemusten käsittelyä ja lyhentää käsittelyaikoja.
- Ketteryys: Kassat mukautuvat nopeasti ja joustavasti uusiin vaatimuksiin poikkeus- ja kriisitilanteissa, joissa nopea reagointi on välttämätöntä.
- Työnhakijoiden parempi tuki: Työttömyyskassojen uudet työllisyyspalvelut helpottavat työnhakua. Tekoälypohjaiset järjestelmät voivat yhdistää työnhakijoita avoimiin työpaikkoihin sekä tarjota tukea esimerkiksi CV:n ja työhakemusten laatimisessa.
Minkä tahansa toiminnan keskittäminen tuo aina mukanaan myös haasteita. Jos koko työttömyysturvan toimeenpano olisi vain yhden toimijan vastuulla, järjestelmä voisi muuttua raskaaksi ja alttiiksi häiriöille. Malli, jossa koko työttömyysturvaa hoitaa useampi pieni tai keskisuuri ei-julkinen toimija, jollaisia työttömyyskassat ovat, luo hajautettua riskinhallintaa.
Koko työttömyysturvan hoidon keskittäminen kassoille ei saisi tarkoittaa palveluiden jäykistymistä. Työttömyyskassoissa korostuu henkilökohtainen palvelu ja nopea reagointi jäsenten tarpeisiin. Jos työttömyysturvan keskittäminen kassoille toteutetaan, on varmistettava, että palvelut säilyvät laadukkaina ja että kassat voivat jatkossakin kehittää palveluitaan jäsenilleen.
Työttömyysturvan toimeenpanon keskittämistä kassoille kannattaa pohtia vakavasti. Kassoilla on jo valmiiksi asiantuntemus ja infrastruktuuri, jonka avulla toimeenpano voisi olla sujuvampaa, tehokkaampaa ja asiakaslähtöisempää. Samalla on kuitenkin varmistettava, että järjestelmä pysyy joustavana ja tukee työnhakijoiden tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.
Työttömyyskassoille keskitetty työttömyysturvan hoitaminen voisi olla askel kohti parempaa ja yksinkertaisempaa palvelua työnhakijoille – kunhan se rakennetaan huolellisesti ja käyttäjälähtöisesti.
Kirjoittaja on Avoimen työttömyyskassan kassanjohtaja.