Turja Lehtonen

Turja Lehto­nen: Mitä useampi kokki, sen huonompi soppa – sopi­mista varjo­tu­pon aikana

TEKSTI TURJA LEHTONEN
KUVA KITI HAILA

Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den työeh­to­so­pi­mus­neu­vot­te­luita on käyty syksystä lähtien. Neuvot­te­li­jat ovat tavan­neet jo kymme­niä kertoja ja sovit­te­li­jalla on käyty lähes yhtä monta kertaa. Meneil­lään on nyt neljäs lakko­viikko tämän vuoden puolella.

Noin viikko sitten sovit­te­lija antoi sovin­toeh­do­tuk­sensa työrii­taan. Ehdo­tus ei ollut Teol­li­suus­lii­ton hyväk­syt­tä­vissä. Esimer­kiksi kahdelle ensim­mäi­selle vuodelle esitetty yhteensä vain 4,5 prosen­tin koro­tus palk­koi­hin kuulosti lähinnä huonolta pilalta. Työnan­ta­jien ja meidän näke­myk­semme oikeasta ja perus­tel­lusta palkan­ko­ro­tuk­sesta ovat eri planeetalta.

Teol­li­suus­lii­ton palk­ka­ta­voit­teet eivät romuta kilpai­lu­ky­kyä, mutta vasta­puo­lelle ne eivät ole silti kelvan­neet. Mekaa­ni­sessa metsä­teol­li­suu­dessa on nyt solmittu jo yli 50 yritys­koh­taista työeh­to­so­pi­musta. Palkan­ko­ros­tus­linja kahdelle vuodelle on ollut 7–9 prosent­tia. Tekno­lo­gian sopi­mus­pöy­dässä työnan­ta­jien esitys oli alle puolet siitä, mitä mekaa­ni­sessa metsä­teol­li­suu­dessa on sovittu.

Neuvot­te­lut ovat sotkettu taval­lista pahem­min. Kuten sanonta kuuluu, ”Mitä useampi kokki, sen huonompi soppa”. Hämmen­tä­jiä on nyt liian monta. Erityi­sesti neuvot­te­luita hanka­loit­taa Elin­kei­noe­lä­män keskus­lii­ton (EK) valvo­jan rooli. Työnan­ta­ja­liit­toja edus­tava elin­kei­noe­lä­män keskus­jär­jestö vetäy­tyi vuonna 2017 keski­te­tyistä tulo­po­liit­ti­sista ratkai­suista. Silti järjes­tössä on haluttu pitää voimak­kaasti työmark­ki­na­lan­gat omissa käsissä. Myös maan halli­tus on työmark­ki­naos­a­puoli, vaikka toista väittää.

Aikoi­naan keski­tet­tyjä tulo­po­liit­ti­sia ratkai­suja kutsut­tiin kansan­omai­sesti ”tupoiksi”. Niissä sopi­jaos­a­puo­lina oli työnan­ta­jien ja työn­te­ki­jöi­den omat keskus­jär­jes­töt sekä lisäksi valtiota edus­ta­massa maan halli­tus. Kolme osapuolta, eli niin sanottu kolmi­kanta. Tästä järjes­tel­mästä suoma­lai­nen elin­kei­noe­lämä halusi kovasti eroon.

Tällai­nen raken­nelma on kyhätty rajoit­ta­maan työn­te­ki­jöi­den palk­ka­ke­hi­tystä ja toimeentuloa.

Järjes­tel­mää kriti­soi­tiin esimer­kiksi siitä, että se ei kyen­nyt otta­maan tarpeeksi hyvin huomioon alakoh­tai­sia tarpeita. Keski­tet­ty­jen tulo­po­liit­tis­ten vahvuus oli, että niissä huoleh­dit­tiin melko hyvin palkan­saa­jien osto­voi­masta. Lisäksi ne toivat tulles­saan ennus­tet­ta­vuutta yhteis­kun­taan ja työmarkkinoille.

Mitä olemme saaneet tilalle? Kutsun mallia ”varjo­tu­poksi”. Viral­li­sesti neuvot­te­lu­pöy­dässä istu­vat Teol­li­suus­liitto ja Tekno­lo­gia­teol­li­suu­den työnan­ta­jat. Mutta taus­talla vaikut­taa EK:n haukan­katse. Lisäksi koko­nai­suu­teen vaikut­taa tammi­kuussa voimaan astu­nut työrii­ta­laki. Uusi lain­sää­däntö sitoo jatkossa valta­kun­nan­so­vit­te­li­jan kädet ylei­seen palk­ka­lin­jaan. Linjaan, jota hän on nyt itse muodos­ta­massa tekno­lo­gia­teol­li­suu­den neuvotteluissa.

Malli on siis hyvin saman­lai­nen kuin keski­te­tyt tulo­po­liit­ti­set ratkai­sut. Erona vanhaan on, että palkan­saa­jien osto­voi­masta huoleh­ti­mi­nen on jäänyt yksin työn­te­ki­jöi­den ammat­ti­liit­to­jen harteille. Teol­li­suus­lii­ton vastuulla onkin tällä hetkellä sopia noin kahden miljoo­nan palkan­saa­jan palkkaratkaisu.

Tällai­nen raken­nelma on kyhätty rajoit­ta­maan työn­te­ki­jöi­den palk­ka­ke­hi­tystä ja toimeen­tu­loa. Tämä kosket­taa yhtä lailla vien­ti­ve­toi­sen teol­li­suu­den, palve­lua­lo­jen tai julki­sen sekto­rin työntekijöitä.

Jos jokin on selvää, niin se, että suoma­lai­nen työmark­ki­na­jär­jes­telmä on saatu sekai­sin. Peiliin voivat katsoa maan halli­tuk­sen lisäksi Etelä­ran­nan herrat.

Kirjoit­taja on Teol­li­suus­lii­ton varapuheenjohtaja.