Nina Wess­berg: Arbets­li­vets erfa­ren­het­sex­per­ter behövs

TEXT NINA WESSBERG
FOTO KITI HAILA

Jag minns dem än så väl, de som kom på skol­be­sök då jag gick i skolan. Besö­ken var ett välkom­met avbrott, en fläkt av vuxen­li­vet som fanns där utanför skolans väggar, en liten insyn i arbets­li­vet jag en dag skulle in i.

Det var brand­man­nen, försam­lin­gens missio­när, skådes­pe­la­ren, poli­sen, riks­dags­po­li­ti­kern, narko­ma­nen som kommit ur sitt miss­bruk, den som mobbats i skolan och nu berät­tade om sina erfa­ren­he­ter som vuxen, foto­gra­fen som besökt Seren­geti natio­nal­park i Tanza­nia och hen som från rulls­tol berät­tade om vad som hänt när han dök i vatt­net på fel ställe.

De bjöd på histo­rier och berät­tade om sina liv. Männis­ko­ö­den jag minns än idag. De var alla exper­ter eller som man idag så gärna vill kalla det, erfarenhetsexperter.

Vi är alla erfa­ren­het­sex­per­ter på vårt eget liv. Vi har alla histo­rier att berätta vidare. Och alla är vi här bara en kort stund och under den tiden är det nödvän­digt att vi ger våra kuns­ka­per vidare. Det hand­lar om livs­vis­dom, men även om arbets­li­vet och kuns­ka­per om facket.

Det hand­lar om livs­vis­dom, men även om arbets­li­vet och kuns­ka­per om facket.

De stude­rande i yrke­sut­bild­nin­gen behö­ver träffa erfa­ren­het­sex­per­ter från arbets­li­vet, ett arbets­liv dit de är på väg inom några år. De behö­ver få veta vilka rättig­he­ter och skyl­dig­he­ter de har i arbets­li­vet. De behö­ver få veta hur de bäst kan bevaka sina egna och sina arbets­kom­pi­sars och samti­digt hela branschens intres­sen. De behö­ver helt enkelt bättre kuns­kap om arbets­li­vets spelregler.

Idag erbju­der inte alla läroans­tal­ter de här kuns­ka­perna. Samti­digt är diskus­sio­ner om fackets bety­delse snarare undan­tag än regel i de flesta finländska hemmen. Här har vi som fackför­bund ett viktigt uppdrag. Vi ska nå ut till dessa blivande arbets­ta­gare och därmed även fram­tida fackmedlemmar.

Det här lyckas bäst om vi hjälps åt. De stude­rande behö­ver dig, det lokala arbets­li­vets erfa­ren­het­sex­pert, att berätta om hur det funge­rar på jobbet och varför det är viktigt att vara med i facket. När de unga sedan ser dig i sin vardag, i kassa­kön eller på en fotbolls­match, blir facket något vardagligt som det är lätt att närma sig med frågor. Genom att du träf­far stude­rande, garan­te­rar du även fackets medlems­rek­ry­te­ring inför framtiden.

Industri­fac­ket hjäl­per till. Facket stöder dig som skolin­for­ma­tör, du får utbild­ning, grund­ma­te­rial och person­ligt stöd för uppdra­get. Då du besö­ker olika utbild­nings­lin­jer får du ersätt­ning för inkomst­bort­fall och givet­vis ersät­ter facket dina resekostnader.

De unga behö­ver dig – kom med och gör skill­nad. Ett skol­be­sök gör ett intryck som varar i årtionden.

Nina Wess­berg är orga­ni­sa­tion­som­buds­man på Industrifacket

Svensksprå­kiga yrkesutbildare

Axxell
Prac­ticum
Optima
YA! Yrke­sa­ka­de­min i Österbotten 

Bland annat följande utbild­nings­pro­gram förbe­re­der de stude­rande för att jobba inom Industri­fac­kets branscher:

Grun­dexa­men inom bilbranschen
maskin- och produktionsteknik
medie- och visuell framställning
konstindustri
data- och kommunikationsteknik
trädgårdsbranschen
textil- och modebranschen
träin­dustri (snic­kare)
hästskötare
skogsbranschen
lantbruksbranschen