Valtion budjetti 2024

Halli­tus kurjis­taa, muttei nosta veroja

TEKSTI JUKKA NORTIO
KUVITUS TUOMAS IKONEN

Suomen lähi­his­to­rian oikeis­to­lai­sin halli­tus on laati­nut poik­keuk­sel­li­sen kuohun­taa herät­tä­neen tulo- ja menoar­vio­esi­tyk­sensä. Kysyimme kolmelta talou­den ja sosi­aa­li­po­li­tii­kan asian­tun­ti­jalta muun muassa, miksi leik­kauk­sia tehdään eikä vero­tusta kiristetä.

Työnan­ta­jat ja hyvin toimeen­tu­le­vat ovat kilvan ihas­tel­leet halli­tuk­sen kaavai­le­maa sosi­aa­li­tur­van rapaut­ta­mista ja työelä­män peli­sään­tö­jen heiken­nyk­siä. Ne tuke­vat muka maan taloutta ja paran­ta­vat työllisyyttä.

Työn­te­ki­jät, heikossa sosi­aa­li­sessa asemassa olevat sekä monet talous­tie­teen- ja sosi­aa­li­po­li­tii­kan asian­tun­ti­jat ovat tyrmis­ty­neet moni­te­räis­ten leik­kaus­ten kohdis­ta­mi­sesta haavoit­tu­vim­massa asemassa oleviin kansalaisiin.

SATASEN LEIKKAUS KUUSSA KURJISTAA ARJEN

Jyväs­ky­län yliopis­ton työelä­mä­pro­fes­sori ja talous­po­li­tii­kan arvioin­ti­neu­vos­ton jäsen Seija Ilma­kun­nas koros­taa, että erilai­set leik­kauk­set ja meno­li­säyk­set näky­vät kansa­lais­ten arjessa eri tavalla.

Kun tiukalla budje­tilla elävältä työtä teke­vältä yksin­huol­ta­jalta viedään asumis­tuesta sata­nen kuussa, aiheut­taa se konkreet­ti­sesti talou­del­li­sen kata­stro­fin. Toisaalta hävit­tä­jä­han­kin­nat, oikeus­lai­tok­sen kasva­vat menot tai monille vuosille ajoit­tu­vat väylä­hank­keet näky­vät vain harvan arjessa.

Vero­poh­jan rapau­tu­mi­sesta ei ole kannettu huolta.

Budje­tissa on hyvin erilai­sia motii­veja kuten talou­del­li­nen kasvu, kansa­lais­ten hyvin­vointi, tulon­jaon paran­ta­mi­nen ja turval­li­suu­den sekä puolus­tuk­sen näkö­kulma. Eri motii­vien meno­koh­teita ei voi aset­taa rinnak­kain ja mitata samoilla mitta­reilla. Halli­tus kuiten­kin etsii halli­tus­oh­jel­maansa noja­ten tasa­pai­non eri motii­vien välillä.

Tulon­ja­ko­ta­voite ei ole Ilma­kun­nak­sen mukaan halli­tus­oh­jel­man erityissuojeluksessa.

AJAAKO HALLITUS TIETOISESTI HYVINVOINTIVALTIOTA ALAS?

Halli­tus ei rahoita isoja meno­hank­kei­taan vero­tu­lo­jen lisäyk­sillä. Pieniä vero­muu­tok­sia on luvassa, kun muun muassa oluen vero­tusta laske­taan ja siide­rei­den sekä viinien koro­te­taan. Autoi­li­joille halli­tus ojen­taa käden laske­malla polt­toai­ne­ve­ro­tusta 100 miljoo­nalla eurolla, mutta toisaalta matka­ku­lu­jen vero­vä­hen­ny­soi­keutta pienen­ne­tään. Se, miten nämä muutok­set näky­vät hinnoissa, on epävarmaa.

Valtio­va­rain­mi­nis­te­riö oli esit­tä­nyt vero­kar­toi­tuk­ses­saan muun muassa ener­gia­ve­ro­jen koro­tuk­sia sekä listaa­mat­to­mien yritys­ten vero­huo­jen­nus­ten pienen­tä­mistä. Niihin halli­tus ei ole halun­nut tart­tua, vaan on valin­nut valtio­va­rain­mi­nis­te­riön esityk­sestä ne kohdat, jotka sopi­vat sen aatemaailmaan.

– Vero­poh­jan rapau­tu­mi­sesta ei ole kannettu huolta, Ilma­kun­nas sanoo.

Vero­tuk­sen muutok­set ovat aivan margi­naa­li­sia samalla kun menot kasva­vat huomattavasti.

– On outoa, ettei vero­tuk­sen puolella tehdä juuri mitään. Tämä on selkeä arvo­va­linta, Ilma­kun­nas jatkaa.

Myös työn ja talou­den tutki­mus­lai­tos Labo­ren tutki­musoh­jaaja ja ennus­te­pääl­likkö Ilkka Kiema hämmäs­tyy valtion vero­tu­lo­jen pysy­mistä ennal­laan ja joiden­kin vero­jen alenemista.

Halli­tus ajaa tiukassa talous­ti­lan­teessa soli­daa­ri­suus­ve­ron alara­jan koro­tusta, mikä merkit­see suuri­tu­lois­ten vero­tuk­sen keve­ne­mistä. Erilais­ten tulo­ve­ro­muu­tos­ten ansiosta yli 8 000 euroa kuukau­dessa saavat suhteessa eniten hyötyä halli­tuk­sen suunnitelmista.

– On tehty poliit­ti­nen päätös laskea veroja. Tämä on halli­tuk­sen selkeä linjaus. On puhdas mieli­pi­de­ky­sy­mys, pitääkö tulo­pe­rus­taa kasvat­taa vai supis­taa menoja. Nyt on päätetty leikata, Kiema sanoo.

Onko rahoi­tus­kriisi ja entistä suurem­mat leik­kauk­set osalle päätök­sen­te­ki­jöistä se lopul­li­nen tavoite?

Vaarana on Ilma­kun­nak­sen mukaan kriisi, kun meno­pai­nei­siin reagoi­daan kasvat­ta­malla menoja, eikä rahoi­tusta samalla kasvateta.

Ilma­kun­nas pohtii, ajat­te­le­vatko päätök­sen­te­ki­jät nykyi­sen julki­sen sekto­rin liian isoksi ja vero­tuk­sen liian kireäksi. Kun rahoi­tus­poh­jan anne­taan rapau­tua, on julkista sekto­ria jatkossa kavennettava.

– Oleel­li­sin kysy­mys onkin, miten tietoista tällai­nen toiminta on: onko rahoi­tus­kriisi ja entistä suurem­mat leik­kauk­set osalle päätök­sen­te­ki­jöistä se lopul­li­nen tavoite, Ilma­kun­nas kysyy.

LEIKKAUKSET VIILTÄVÄT TYÖSSÄ KÄYVÄN ARKEA

Halli­tuk­sen leik­kauk­set ja valmis­teilla olevat sosi­aa­li­tur­vaa ja työelä­mää koske­vat laki­hank­keet heiken­tä­vät eniten työt­tö­mien, sosi­aa­li­tur­van varassa elävien ja pieni­palk­kais­ten elämää. Yksi halli­tuk­sen perus­väit­tä­mistä on, että työt­tö­mät pitää saada keinolla millä hyvänsä töihin. Sosi­aa­li­tur­van leik­kauk­set kohdis­tu­vat kuiten­kin myös pieni­tu­loi­siin töissä käyviin kansalaisiin.

– Halli­tuk­sen arviota uudis­tus­ten myön­tei­sistä työl­li­syys­vai­ku­tuk­sista varjos­taa se, että tällai­set sosi­aa­li­tur­va­leik­kauk­set vain köyh­dyt­tä­vät työs­sä­käy­vien kansa­lais­ten koti­ta­louk­sia, Ilma­kun­nas sanoo.

Leik­kauk­sissa on myös vahva suku­pol­vi­nä­kö­kulma eli niiden kohdis­tu­mi­nen pieni­tu­loi­siin lapsi­per­hei­siin samalla kun eläke­läi­set pääse­vät vähällä.

– Kun synty­vyys romah­taa, on erit­täin huoles­tut­ta­vaa, ettei halli­tus huomioi leik­kaus­ten vaiku­tuk­sia eri suku­pol­viin, Ilma­kun­nas sanoo.

Miten halli­tus voi perus­tella sitä, että työt­tö­mien ja työn­te­ki­jöi­den elämän vaikeut­ta­mi­nen terveh­dyt­tää taloutta?

– Talous­tiede olet­taa, että talou­del­li­set kannus­teet saavat ne hake­maan töitä ponnek­kaam­min, joille se on mahdol­lista. Toisaalta on paljon tutki­mus­tie­toa siitä, että pelkät talou­del­li­set kannus­teet eivät toimi pitkään työt­tö­minä olleilla. Työn­saan­nin paran­ta­mi­nen heillä vaatii osaa­mi­sen vahvis­ta­mista ja työn­ha­ku­pal­ve­luja. Meillä on iso joukko pitkä­ai­kais­työt­tö­miä, joiden toimeen­tulo laskee näiden uudis­tus­ten myötä, THL:n tutki­mus­pro­fes­sori Pasi Moisio sanoo.

VALTIONVARAINMINISTERIÖ VIE JA MUUT VIKISEVÄT

Ilma­kun­nas joutuu talous­po­li­tii­kan arvioin­ti­neu­vos­ton jäse­nenä pohti­maan, miten hallitus­ohjelma ja valtion budjetti syntyvät.

– Valtion­va­rain­mi­nis­te­riön rooli on nyt mieles­täni yliko­ros­tu­nut muun valmis­te­lun kustan­nuk­sella. Sen tehtä­vänä on ollut tehdä laskel­mat tarvit­ta­vien sopeu­tus­toi­mien määrästä, kartoit­taa mahdol­li­set sopeu­tus­toi­met ja esit­tää valin­toja niiden kesken ja arvioida vaiku­tuk­set. Osa näistä on luon­te­via tehtä­viä minis­te­riölle, mutta kaikki eivät tässä laajuu­dessa, Ilma­kun­nas sanoo.

Valtion­va­rain­mi­nis­te­riön rooli on nyt mieles­täni yliko­ros­tu­nut muun valmis­te­lun kustannuksella.

Muun muassa työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riö voisi laskea budje­tin pohjaksi omia arvioi­taan eri poli­tiik­ka­toi­mien työllisyysvaikutuksista.

– Valtio­va­rain­mi­nis­te­riö on keskit­ty­nyt varmis­ta­maan ennen kaik­kea julki­sen talou­den kestä­vyyttä, jolloin sosi­aa­li­nen ja ekolo­gi­nen kestä­vyys ovat sivuo­sassa sen pape­reissa. Tilanne olisi tasa­pai­noi­sempi, jos työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riöllä sekä sosi­aali- ja terveys­mi­nis­te­riöllä olisi roolia asioissa, jotka kuulu­vat niiden hallin­no­na­laan, Ilma­kun­nas sanoo.

VALTION BUDJETTI ON TEHTY VANHENTUNEILLA ENNUSTEILLA

Valtio­va­rain­mi­nis­te­riön viime joulu­kuussa esit­tämä arvio kuuden miljar­din euron sopeu­tuk­sesta esite­tään edel­leen asian­tun­ti­ja­nä­ke­myk­senä, vaikka talou­den suhdan­ne­kuva on muut­tu­nut vuodessa melkoisesti.

– Näke­myk­semme on se, että nyt tulee suhdan­ne­kuoppa ja sen jälkeen nousu. Tätä valtio­va­rain­mi­nis­te­riön arvioissa ei voitu enna­koida, Kiema sanoo.

Koska talous on menossa nyt kuop­paan, ei taloutta pitäisi liiaksi kurjis­taa. Labore tiivis­tää tilan­teen osuvasti ennus­tees­saan: ”Kuop­paan vajo­tessa kannat­taa lopet­taa kaivaminen”.

– Sopeu­tus­tar­peita on, mutta niitä ei pitäisi toteut­taa pelkäs­tään meno­leik­kauk­silla. Toimia pitäisi toisaalta lykätä siihen, että talous lähtee jälleen kasvuun, Kiema sanoo.

Sopeu­tus­tar­peita on, mutta niitä ei pitäisi toteut­taa pelkäs­tään menoleikkauksilla.

Kään­nös olisi kuiten­kin halli­tuk­selle vaikeaa, sillä se on valin­nut poliit­ti­sen jous­ta­mat­to­muu­den, joka on näky­nyt sekä sen budjet­ti­rat­kai­suissa että neuvot­te­luissa ay-liik­keen kanssa.

Kun Kiema arvioi budjet­tieh­do­tusta koko­nai­suu­tena talous­tie­teen näkö­kul­masta, hän ei pidä sitä elvyt­tä­vänä eikä kiristävänä.

– Halli­tus lupasi tasa­pai­no­tusta, mutta ei tällä budje­tilla siihen pääse. Tämä valtion budjetti vastaa halli­tus­puo­luei­den tavoit­teita eli leika­taan veroja ja sääs­te­tään toisaalla sosi­aa­li­me­noissa, Kiema sanoo.

TALOUDEN TASAPAINOLLA TAVOITELLAAN HYVINVOINTIA

Moisio koros­taa budje­tin yhtey­dessä sitä, että edus­kun­nan tärkein tehtävä on valtion talou­den pitä­mi­nen tasa­pai­nossa. Hallitus­ohjelma ja halli­tuk­sessa olevien puoluei­den arvo­va­lin­nat määrää­vät keinot, joilla tasa­pai­noon pääs­tään. Talou­della ja tasa­pai­noi­sella budje­tilla ei kuiten­kaan ole itsearvoa.

– Talous on olemassa ihmis­ten hyvin­voin­nin tuot­ta­mi­seksi, Moisio sanoo.

Budje­tissa on runsaasti meno­li­säyk­siä uusiin väyliin, puolus­tuk­seen, polii­sille sekä oikeus­lai­tok­seen. Miten ne voidaan selit­tää samalla, kun leikataan?

– Se, mihin rahaa laite­taan, mistä leika­taan ja mistä sääs­te­tään sekä miksi näin tehdään, heijas­taa poliit­ti­sia arvo­va­lin­toja, Moisio sanoo.

Halli­tuk­sen poli­tiikka ja nyt tehty budjet­tie­si­tys herät­tä­vät keskus­te­lua yhteis­kun­nas­tamme laajemminkin.

– Sellai­nen reto­riikka tuntuu kovalta, että itsek­kyys ja omasta edusta huoleh­ti­mi­nen noste­taan ansioiksi. Se on itse­kes­keistä ajat­te­lua maail­masta. Tämä julki­nen puhe kuvas­taa arvo­jen yleistä kove­ne­mista, Ilma­kun­nas sanoo.

 

Valtion budjetti valmis­tuu joulukuussa

Tämän artik­ke­lin haas­tat­te­lut on tehty valtio­va­rain­mi­nis­te­riön budjet­tieh­do­tuk­sen perus­teella syys­kuussa 2023. Budjet­tie­si­tys käsi­tel­tiin valtio­neu­vos­ton ylei­sis­tun­nossa ja julkais­tiin loka­kuun 9. päivänä. Siitä selviää budje­tin yksi­tyis­koh­dat, jotka kaikki eivät olleet julki tätä artik­ke­lia valmis­tel­taessa. Budje­tin käsit­tely alkoi edus­kun­nassa 10. loka­kuuta. Edus­kun­ta­kä­sit­te­lyn on määrä päät­tyä valtio­va­rain­va­lio­kun­nan mietin­töön ja siitä äänes­tä­mi­seen suuressa salissa 15.12.2023 mennessä.

 

Lue myös: Katri Aalto­nen: Leik­kaus­po­li­tii­kan seurauk­set kasau­tu­vat (Tekijä 20.3.2023)