Sari Perkiö: Oppia ikä kaikki

8.11.2022

TEKSTI SARI PERKIÖ
KUVA KITI HAILA

Se kuuluisa vanha kansakin tiesi, että asioiden oppiminen on tärkeää. Oppimi­seen ja opiske­luun liittyy paljon sanon­toja. ”Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo”, kuvaa opiskelun aloit­ta­misen vaikeutta. Seitse­mässä veljek­sessä unohtui ähvän nimi, kun aikamiehiä opetet­tiin lukemaan. Kummasti sitä löytyy muuta puuhaa, kun pitäisi keskittyä lukemaan kokee­seen. Jotkut pääsevät opiske­lussa vauhtiin vasta tenttiä edeltä­vänä yönä ja yltävät parhaim­paansa paineen alla. Toiset etenevät hitaammin ja valmis­tau­tuvat rauhassa. Oppimi­sessa kaikki keinot ovat sallittuja.

”Oppia ikä kaikki” ‑sanonta viittaa elini­käi­seen oppimi­seen, mikä on nyt trendi­kästä – ellei jopa välttä­mä­töntä. Harva enää menee suoraan koulun­pen­kiltä konepa­jaan töihin, paiskii hommia samassa firmassa 40 vuotta – ja eläköityy aikanaan onnel­li­sesti kulta­kellon kera. Työelämä on sirpa­loi­tunut. Yritysten ja ammat­tien kirjo on jatku­vassa muutok­sessa. Työntekijän pitää olla valmis koulut­tau­tu­maan uusiin tehtä­viin tai kokonaan uuteen ammat­tiin. Vapaal­lakin moni haluaa opiskella ja kehittyä harras­tuk­ses­saan. Jatkuva oppiminen ei ole enää pelkkä sanonta.

”Virheistä oppii” on kaikille tuttu hokema. ”Viisasta miestä ei tunne siitä, että hän ei tee virheitä, vaan siitä, että hän ei tee samaa virhettä uudes­taan”, sanoi Winston Churc­hill. Miksi pelkäämme virheiden tekemistä, jos tie menes­tyk­seen kulkee epäon­nis­tu­misten kautta? Yleinen näkemys on, että opimme epäon­nis­tu­mi­sesta enemmän kuin menes­tyk­sestä. Tämä ajatus on tieto­kir­jai­lija ja yritys­kon­sultti Matti Hakasen mukaan väärä. Todel­li­suu­dessa opimme enemmän onnis­tu­mi­sista kuin epäonnistumisista.

Oppimi­sessa kaikki keinot ovat sallittuja.

Hakanen viittaa kirjas­saan Menes­ty­misen taito Shannonin infor­maa­tio­teo­riaan, jonka mukaan opimme yleensä enemmän onnis­tu­mi­sesta kuin epäon­nis­tu­mi­sesta. Perus­a­jatus on, että tieto vähentää epävar­muutta. Siten sen oppiminen, mikä toimii, antaa enemmän tietoa kuin sen oppiminen, mikä ei toimi. Jatkuva epäon­nis­tu­minen alentaa motivaa­tiota. Joskus se voi johtaa opittuun avutto­muu­teen ja yrittä­misen lopet­ta­mi­seen, vaikka menestys olisi mahdol­lista. ”Kaadu seitsemän kertaa, nouse kahdeksan”, sanoo japani­lainen sananlasku.

Onneksi meidän ei tarvitse opinnois­samme kaatua ja nousta yksin. Suomen opetus­jär­jes­telmä on useana vuonna valittu maailman parhaim­maksi. Se kattaa elini­käisen oppimi­semme elämän­kaaren varhais­kas­va­tuk­sesta aikuis­opis­ke­luun. Suomessa on raken­nettu laaduk­kaat opinpolut myös ammatil­li­seen sekä ammat­tiyh­dis­tys­kou­lu­tuk­seen. Hyödyn­tä­käämme siis laadu­kasta opetusta sen kaikissa muodoissa, lähi‑, etä- ja monimuoto-opiskelussa.

Kirjoit­taja on Teolli­suus­liiton koulutussuunnittelija.