Niina Lilja: Kieli­taito on osa ammattitaitoa

TEKSTI NIINA LILJA

Suomessa elää tällä hetkellä enemmän muista maista muutta­neita henki­löitä kuin koskaan aikai­semmin ja ulkomaa­lais­taus­taiset työnte­kijät ovat osa työpaik­kojen arkea.

Työperäisen maahan­muuton lisäksi Suomeen muute­taan myös muista syistä, ja kotou­tu­mis­po­li­tiik­kamme kärkia­ja­tuk­sena on tukea aikuisten maahan­muut­ta­jien mahdol­li­simman nopeaa työllis­ty­mistä. Työllis­ty­mi­sessä suomen kielen oppiminen on avainasemassa.

Työelä­mässä tarvit­tavaa kieltä opitaan nykyajat­telun mukaan tehok­kaimmin työtä tehtäessä. Kieli­taito on osa ammat­ti­taitoa. Ammat­ti­lainen taitaa paitsi työnsä myös siitä puhumisen. Vain raken­ta­misen ammat­ti­lainen osaa kunnolla selittää, miten holvi­muotti raken­ne­taan tai miten ja miksi kerros­talon elementit asenne­taan tietyssä järjes­tyk­sessä. Ammat­ti­taidon ja kieli­taiton yhteen­kie­tou­tu­minen on yksi syy siihen, miksi aikuisten maahan­muut­ta­jien kotou­tu­mis­kou­lu­tuk­sesta osa toteutuu nykyi­sel­lään työhar­joit­te­luina, ja miksi ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa korostuu työpai­koilla oppiminen. Suomeen muutta­neet aikuiset ja monikie­li­sistä taustoista tulevat opiske­lijat ovat työpai­koilla oppimassa ammatil­listen taitojen lisäksi myös kieltä.

Suuri osa aikui­sista maahan­muut­ta­jista työllistyy työnte­ki­jä­aloille. Tutki­musta työnte­ki­jä­alojen kielestä ja kieli­tai­to­tar­peista on kuitenkin olemassa vasta vähän niin meillä Suomessa kuin maail­man­laa­jui­ses­tikin. Omassa raken­nusalan kieltä koske­vassa tutki­muk­ses­samme olemme toistu­vasti havain­neet, miten olennainen osa ammat­ti­taitoa monipuo­linen kieli­taito on. Työtur­val­li­suuden näkökul­masta riittävä ymmär­tä­misen taito on välttä­mä­töntä. Kieltä tarvi­taan kuitenkin myös ohjeiden antami­seen ja ymmär­tä­mi­seen, työn seuraa­vista vaiheista neuvot­te­luun ja ongel­mien ratkai­se­mi­seen. Jotta pääsisi osaksi työyh­teisöä, täytyy osata myös rupatella – mielel­lään muustakin kuin säästä.

Kieltä voi oppia vain sitä käyttämällä.

On kuitenkin utopis­tinen ajatus, että jokaisen työntekijän tulisi osata suomen kieli ennen kuin voi aloittaa työn. Utopiaa tämä on siksi, että kieltä voi oppia vain sitä käyttä­mällä. Telak­ka­työssä tarvit­tavaa kieli­taitoa voi oppia vain telakalla ja raken­tajan sanaston oppii kunnolla vasta raken­nus­työssä. Työpai­koilla ja työpo­ru­koilla onkin tärkeä rooli siinä, että suomea oppivat työnte­kijät pääsevät puhumaan ja oppimaan suomea. Useissa työteh­tä­vissä työn logiikan ymmär­tä­minen ja taito työssä tukee myös kielen oppimista. Kielen oppiminen työn lomassa vaatii kuitenkin hyvin aktii­vista otetta eikä oppimaan yleensä pysty ilman työka­ve­reiden apua.

Kirjas­samme Aikuiset maahan­muut­tajat arjen vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teissa rapor­toimme tutki­musta siitä, millaisia mahdol­li­suuksia kielen oppimi­seen tarjoutuu arjessa ja työpai­koilla. Yksi havainto on selvä: kieltä ei voi oppia ilman keskus­te­lu­kump­pa­neita. Suoma­laisten helma­synti on kääntää keskus­telu englan­niksi tai jollekin toiselle kielelle, jos keskus­te­lu­kump­pani puhuu suomea vain vähän. Oppimisen näkökul­masta parempi olisi pysytellä suomessa ja tukea ymmär­tä­mistä elehti­mällä ja osoit­te­le­malla. Me tarvit­semme osaavaa työvoimaa, ja siksi opiske­li­joiden ja uudelle alalle koulut­tau­tu­vien aikuisten autta­minen myös kielel­li­sesti on tärkeää. Kieli­taito on olennainen osa jokaisen työntekijän ammattitaitoa.

 

Kirjoit­taja on asian­tun­ti­ja­vies­tinnän profes­sori Tampe­reen yliopis­tossa. Hän johtaa raken­nusalan kieltä koskevaa tutki­mus­han­ketta ja on kiinnos­tunut työnte­ki­jä­am­mat­tien kielestä. Kirja ”Aikuiset maahan­muut­tajat arjen vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teissa” ilmestyi Vasta­painon kustan­ta­mana 2022.