Kari Hyytiä: Lukioon vai ammattikouluun?

TEKSTI KARI HYYTIÄ
KUVA KITI HAILA

Otsikon kysymys tulee esille aina peruskoulujen päätymisen jälkeen. Kysymystä kannattaa pohtia hyvissä ajoin ennen koulujen päättymistä, sillä monelle nuorelle valinta on vaikea: mitä aion tehdä isona ja mikä ala minua kiinnostaa?

Lukio on viime aikoina ollut selvästi houkuttelevampi opiskelupaikka kuin tekniikan alojen ammatillinen koulutus. Opot eli opinto-ohjaajat voivat olla koulutuspaikan valitsemisessa apuna, jos heillä on tarpeeksi taustatietoa tekniikan aloista. Kysymys kuuluukin, kuinka monella opolla on riittävästi aikaa perehtyä eri vaihtoehtoihin?

Valintaan kannattaa syventyä vakavuudella. Joka tapauksessa opiskelu kannattaa aina, valitsee kumman reitin hyvänsä. Jos haluaa työllistyä nopeasti, kannattaa ehdottomasti valita ammatillinen koulutus. Suomen väestö vanhenee, työvoimapula on todellista ja uusia osaajia tarvitaan. Työllistyminen vaatii usein ammatillisen perustutkinnon, joka mahdollistaa paremman kiinnittymisen työelämään.

Lukioreitti kannattaa valita, jos lukeminen kiinnostaa enemmän kuin käytännön alat. Lukion suorittaminen kestää kolme vuotta, minkä jälkeen on valinnan paikka, mihin yliopistoon tai korkeakouluun kannattaa pyrkiä. Maisteriksi valmistuminen kestää ainakin viisi vuotta edellyttäen, että opinnot sujuvat mallikkaasti. Tämän jälkeen on mahdollisuus siirtyä työelämään, jos koulutusta vastaavaa työtä on tarjolla.

Ammatillisen koulutuksen kiinnostavuus on kiinni alan vetovoimatekijöistä.

Ammatillisen koulutuksen reitti on nopeampi. Perustutkinnon suorittaminen vie kahdesta kolmeen vuotta, minkä jälkeen on mahdollisuus siirtyä työelämään harjoittelemaan. Tämän jälkeen on mahdollista opiskella muun muassa oppisopimuksella, joka voidaan räätälöidä työtehtävän mukaan. Ammattikoulu on mainio paikka, jos tietää mitä haluaa ammatikseen tehdä. Ammattikoulusta on myös mahdollisuus jatkaa ammattikorkeakouluun ja jopa yliopistoon, joten ammattikoulun valitseminen ei välttämättä sulje pois myöhempiä koulutusmahdollisuuksia.

Ammatillisen koulutuksen kiinnostavuus on kiinni alan vetovoimatekijöistä. Meillä on ammattiyhdistysliikkeessä ja erityisesti työnantajien kanssa yhteinen tehtävä lisätä teollisuuden ammattien vetovoimaa. Tekniikan alat tarjoavat hyvin moninaisen osaamiskentän ja ovat huomattavasti mainettaan parempia aloja opiskella ja työllistyä. Suomen kilpailukyvyn ylläpitäminen ja kehittäminen ovat kiinni osaavista työntekijöistä.

Kirjoittaja on Teollisuusliiton ammatillisen koulutuksen asiantuntija.