Kuka muistaa solidaarisuuden?

TEKSTI SUVI SAJANIEMI
KUVITUS EMILIE UGGLA

”Voimaa, uskal­lusta, lämmintä luotta­musta luo solidaa­ri­suus.” Niin vakuut­tavat Bertold Brechtin kuulun työväen­laulun sanat. Söivätkö muut sanat Suomen ay-liikkeeltä solidaarisuuden?

– Tässä on ollut pitkä, pitkä aika, jolloin muunlaiset sanat ovat tulleet solidaa­ri­suuden tilalle. Mutta taval­listen ihmisten halu tehdä muillekin hyvää, ei vain itselle tai lähipii­rille, ei ole kadonnut minnekään.

Katja Syvärinen
Katja Syvärinen

SAK:n varapu­heen­joh­taja Katja Syvärinen uskoo, että solidaa­ri­suus on edelleenkin koko ay-liikkeen selkä­ranka, vaikka matkan varrella käsit­teen käyttö onkin saattanut muuttua.

– Jos tätä katsoo työväen­liik­keen histo­rian näkökul­masta, solidaa­ri­suus on yhdessä tekemistä ja yhteis­rin­ta­massa vaadittua kaikkien työnte­ki­jöiden olojen paran­ta­mista. Ei vain oman alan.

KUKA ”KEIKAUTTI”, KUKA HYÖTYI?

Syvärinen myöntää, että työtä­te­ke­vien näkövink­keli on saatu ”keikah­ta­maan”, kai 1990-luvun juppi­kult­tuu­rista alkaen, enemmän yksin pärjää­misen eetoksen puolelle. Tästä kertoo YTK:n, oikeis­to­laisten yrittä­jien perus­taman pelkän työttö­myys­kassan, nousu. Työnan­ta­ja­puoli toimii sen sijaan sangen solidaa­ri­sesti ja koordi­noi­dusti keske­nään, väittipä se julki­suu­dessa miten päinvas­taista tahansa.

Ja sitten oli UPM:n lakko­kiista, joka koski hyvin järjes­täy­ty­neen alan vahvaa ammat­ti­liittoa ja tehtaita, joissa palkka­kus­tan­nukset ovat muihin kuluihin nähden hyvin pienet. Tämä ei ole Syväri­sestä sattumaa. Pesosen & Wahlroosin ideolo­gi­sena tavoit­teena on ay-liikkeen murskaa­minen. Tämä miljoo­nik­kojen absurdi risti­retki, Syvärisen sanoin ”päätyyn ja päädystä läpi”, voi kuitenkin lopulta palvella ay-liikettä.

– Kun riittävän kovaa piste­tään selkä seinää vasten, saattaa se rakentaa meille uuden solidaa­ri­suuden. Solidaa­ri­suu­teen kuuluu sekin, että vahvinkin voi tarvita tukea. Kyllä se auttaa, kun AKT tai JHL:n raideam­mat­ti­laiset saartavat.

Teolli­suus­liit­tokin on jo tukenut Paperi­liiton lakko­laisia ja Syvärinen vielä muistuttaa, että Raumalla järjes­tet­tiin äsket­täin Soppaa ja solidaa­ri­suutta -tilai­suus.

”Maa on kaiken kansan, mutta herrat maata hallitsee. Leivän saa ja oikeutta, vain jos niistä taistelee.”

SOLIDAARISUUTTA, KENELLE?

– Turvan suuruus riippuu siitä, paljonko palkkaa olet onnis­tunut saamaan. Poliit­ti­sena tavoit­teena on ay-liikkeellä ollut pitkään se, että työttö­myys­turvan ja eläkkeiden on perus­tut­tava ansaitsemiseen.

– Mutta kenen ay-liike? Miten palve­lemme alusta­ta­louden työnte­ki­jöitä tai niitä yrittäjiä, jotka pitäisi määri­tellä työsuh­tei­siksi, mutta jotka on pakotettu yrittäjiksi?

Syvärinen uskoo, että on vain ajan kysymys, milloin suoma­lainen ay-liike joutuu kääntä­mään kelkkaansa ja nosta­maan jonkin­laisen perus­tu­loa­jat­telun ansio­turvan rinnalle.

Kun riittävän kovaa piste­tään selkä seinää vasten, saattaa se rakentaa meille uuden solidaarisuuden.

On vielä huomioi­tava, että solidaa­ri­suuden oikeu­den­mu­kai­sim­pana ilmen­ty­mänä pidetään usein nimeno­maan verova­roin kustan­nettua, pohjois­maista hyvin­voin­tiyh­teis­kuntaa. Ei anneta almuja tai lasketa, hyödynkö juuri minä näistä juuri minun maksa­mis­tani veroista, vaan suodaan esimer­kiksi koulutus ja tervey­den­hoito kaikille.

– Perus­tulo on verova­roin rahoi­tettua sosiaa­li­turvaa. Siinä mielessä perus­tulo on solidaa­ri­suutta. On myös muistet­tava, että tutki­mus­tieto kertoo perus­tulon kannus­tavan työn tekemiseen.

Syvärinen miettii euroop­pa­lai­sit­tain hyvin voimak­kaasti sukupuolen perus­teella jakau­tu­nutta työelä­määmme myös solidaa­ri­suuden kannalta.

– Mehän väitämme, että koulu­tusta arvos­te­taan ja että sen pitäisi näkyä palkassa. Mutta mitä korkeasti koulu­tettu lasten­tar­han­opet­taja saa ja mitä insinööri saa?

MIESTYÖNTEKIJÄT EIVÄT KASVA PUISSA

Solidaa­ri­suuden aatteelle vastak­kainen, sukupuo­leen perus­tuva palkan ja arvos­tuksen jaottelu alkaa olla Juhani Vähämäen mielestä ”liuden­tu­massa”. Vähämäki on varsinkin perin­teistä työväen­lii­kettä tutkinut yliopiston lehtori Itä-Suomen yliopistosta.

Juhani Vähämäki
Juhani Vähämäki

– Nykyään ymmär­re­tään yhä paremmin, että miestyön­te­kijät eivät tipahda taivaasta eivätkä kasva puissa. Heidät on tehtävä, ruokit­tava, koulu­tet­tava, ylläpi­det­tävä ja hoivat­tava. Kuinka naisval­taisten alojen työ ei olisi millään lailla tuottavaa? Perheen ja työn yhteen­so­vit­ta­mi­sesta puhutaan yhä enemmän. Kuka pystyy edes sanomaan, missä työkyky luodaan?

Vähämäki kaihtaa myös puhetta ”avain­ryh­mistä” ja ”ei-avain­ryh­mistä”. Puhe hyödyttää vain työnan­tajia, jotka haluavat luoda vastak­kai­na­set­telua työnte­ki­jä­ryh­mien välille.

– Tämän tyyppinen jaottelu ei kuulu solidaa­ri­suuden ideaan. Kun lukee työväen­liik­keen varhaisia asiakir­joja, sieltä näkee, että liike on yrittänyt estää nimeno­maan strate­gisten alojen avulla nais- ja lapsi­työ­voiman hyväk­si­käytön kaikilla aloilla.

Solidaa­rinen ay-liike on aina sellaista yhteis­toi­mintaa, jolle on ominaista kaiken vihan ja pelon puuttu­minen, Vähämäki korostaa. Solidaa­ri­suus ei siis voi koskaan rakentua vihol­lis­ku­vien varaan. Solidaa­rinen työväen­liike ei yritä kahmia poliit­tista valtaa, vaan se on yhdessä toimi­vien ihmisten vapaut­tavaa joukko­voimaa, jolla paran­ne­taan kaikkien työnte­ki­jöiden olosuhteita.

– Solidaa­ri­suus on työväen­liik­keen vastaus keski­näi­selle kilpai­lulle, vihalle, kateu­delle ja nationalismille.

Tutki­jakin yllyttää suoma­laista ay-liikettä löytä­mään keinot, joilla alusta­ta­lous­laiset, maahan­muut­tajat ja kaikki muutkin silppua ja pätkää prekaa­reina uuras­tavat ihmiset saadaan järjestäytymään.

Ay-liikkeen on avaudut­tava uusille työnteon muodoille.

– Ay-liikkeen on avaudut­tava näille uusille työnteon muodoille. Sitä kautta raken­ne­taan uusi 2000-luvun työväen­liike, vaikka vanhat välineet tai ajatte­lu­tavat eivät kenties enää sovi.

Panna kansa toista vastaan, herroille on tärkeää. Yhteis­voimin ainoas­taan, riistäjää voi järkyttää.”

”TOISISTA VÄLITTÄMISTÄ”

– Solidaa­ri­suus on aina toisista välit­tä­mistä. Se on yhteis­vas­tuuta. Se on halua ja tahtoa auttaa.

Näin määrit­telee solidaa­ri­suuden Teolli­suus­liiton työym­pä­ris­tö­pääl­likkö Vesa Kotaviita. Mitä hän vastaa kysymyk­seen siitä, löytyykö suoma­lai­sesta ay-perheestä solidaarisuutta?

Vesa Kotaviita
Vesa Kotaviita

– Mitä vastaisin, mitä voisin vastata? Tämä on iso kysymys. Mutta pakkohan solidaa­ri­suutta on olla. Koko ay-liikkeen yhtei­senä tavoit­teena on oltava se, että kaikkien työ on ihmisar­voista, kaikkien työolot ovat hyvät ja että kaikki saavat riittävän palkan. Näitä tavoit­teita kohden on yhdessä ja yhteis­rin­ta­massa tehtävä töitä.

Työym­pä­ris­tö­pääl­likkö sanoo, että yhtei­sinä tavoit­teina on oltava laadukas työelämä ja se, että terveyttä tai työkykyä ei työssä menetetä. Niin sanotun palkka­har­mo­ni­soinnin tavoit­teena on matalam­pien palkka­ta­sojen nousu. Tätä on pidet­tävä edelleen yhtenä solidaa­ri­suus­työn keihäänkärkenä.

– SAK:laisessa ay-liikkeessä siihen on yhdessä puheissa pyritty, mutta aina vain kauem­maksi siitä on jääty. Tässä asiassa olisi solidaa­ri­suus­hen­gessä ollut paran­ta­misen varaa.

– Meidän on hyvä tuulettaa ajatuk­siamme luovasti. On kysyt­tävä yhdessä, mikä on tulevai­suuden solidaa­ri­suus. Kuka sitä ylläpitää ja miten? On muistet­tava, että sosiaa­li­turvaa tai työnte­ki­jöitä suojaavaa lainsää­däntöä ei saatu sillä, että joku hyvän­tah­toi­sesti ne antoi. Solidaa­ri­suus merkitsee tahtoa ja uskoa siihen, että yhteisiä asioita saavu­te­taan joukkovoimalla.

– Kyllä, kyllä solidaa­ri­suu­della on kunnian­pa­lau­tuksen paikka! Kotaviita tiivistää.

”Prole­taarit vapaut­tanne, ette ilmai­seksi saa. Itse joukko­voi­mal­lanne, maail­manne vallatkaa.”

UKRAINA SEN TODISTAA

Teolli­suus­liiton kansain­vä­lisen toiminnan päällikkö Jari Hakka­rainen toteaa, että kautta ay-liikkeen histo­rian solidaa­ri­suus on kuulunut liikkeen keskei­siin arvoihin. Liiton ammat­tio­sas­tojen ja jäsenten lahjoi­tukset Ukrainan autta­mi­seksi ovat hänestä tästä jatku­mosta ”upea osoitus”. Teolli­suus­liiton tietojen mukaan tähän mennessä yli sata ammat­tio­sastoa on lahjoit­tanut eri järjes­töjen kautta yli 90 000 euroa.

Jari Hakkarainen
Jari Hakka­rainen

– Olen ylpeä siitä autta­misen halusta ja tiedon janosta, jota jäsenemme ovat osoit­ta­neet, Hakka­rainen sanoo.

Liitolla on pitkiä solidaa­ri­suus­hank­keita yhdessä SASK:in kanssa Aasiassa, Afrikassa ja Latina­lai­sessa Ameri­kassa. Hankkeilla tuetaan erityi­sesti työnte­ki­jöiden kollek­tii­vista neuvot­te­luoi­keutta. Se on osa globaalia taistelua, jota ay-liike käy työeh­tojen kurjis­ta­misen ja ympäristön turme­le­misen kaltai­silla keinoilla käytyä kilpailua vastaan. Epäter­veen kilpailun estäminen turvaa suoma­lai­siakin työpaik­koja, Hakka­rainen muistuttaa.

Ukrainan tilanne ei ole välit­tö­mästi muuttanut liiton solidaarisuustoimintaa.

– Kun olosuh­teet maassa vakiin­tuvat rauhal­li­siksi, voi maan jälleen­ra­ken­ta­mi­sessa ja sosiaa­listen oikeuk­sien kehit­tä­mi­sessä tulla kuitenkin kysee­seen myös Suomen ja Ukrainan ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen kahden­kes­kinen toiminta.

”Nahkas valkoinen tai musta, ruskea tai keltainen, veljesi teuras­tusta, ethän tahdo työläinen.”

MAAPALLO TARVITSEE SOLIDAARISUUTEMME

– Minulle solidaa­ri­suus on tätä: tee sitä, mitä haluaisit muitten tekevän sinulle. Ja sitten ottaisin luonnon mukaan, sillä olemas­sao­lomme tällä maapal­lolla on täysin riippu­vainen luonnosta, sanoo Suvi Huttunen.

Suvi Huttunen
Suvi Huttunen

Huttunen on SYKE:n eli Suomen ympäris­tö­kes­kuksen johtava tutkija, joka on pereh­tynyt erityi­sesti ekolo­gi­seen solidaa­ri­suu­teen. Käsitettä voi verrata ay-liikkeen esiin nosta­maan vaati­muk­seen reilusta siirty­mästä, jolla tarkoi­te­taan ilmas­ton­muu­toksen vastaisten toimien sosiaa­lista oikeudenmukaisuutta.

Huttunen epäilee, että tällainen reiluus ei poista perus­on­gelmaa, eli liika­ku­lu­tus­tamme, eikä myöskään sosiaa­lisia epäkohtia. Suoma­lai­sella kulutuk­sella ihmis­kun­nalle tarvit­tai­siin neljä maapalloa, eikä esimer­kiksi hiili­kai­vos­työ­läisten etujen valvo­minen kerro mitään siitä, miten työttömät tai muut sosiaa­li­turvan varassa elävät pärjäävät.

SYKE:n tutkija kuulut­taakin saman­ai­kai­sesti sekä sosiaa­lista että ekolo­gista kestä­vyyttä. Tekninen, pinnal­linen moder­ni­sointi ei riitä, vaan luonnon­va­rojen kulutuksen on tosia­sial­li­sesti lasket­tava ja luonnon monimuo­toi­suutta on vahvis­tet­tava. Tämän on tapah­dut­tava keski­luok­kaisten, länsi­maissa asuvien, liian paljon luonnon­va­roja kulut­ta­vien ihmisten kustannuksella.

– Puhumme materian ja tavaroiden määrän laskusta, emme elämisen tason laskusta. Voimme varmasti elää onnel­lista elämää, vaikka ostamme vähän vähemmän vaatteita emmekä lentele Thaimaahan, Huttunen kuvailee.

Voimme varmasti elää onnel­lista elämää, vaikka ostamme vähän vähemmän vaatteita emmekä lentele Thaimaahan.

SYKE:n tutkija painottaa, että kaikissa päätök­sissä on pidet­tävä kirkkaana ekolo­gisen kestä­vyyden vaatimus. On haastet­tava koko jatku­vaan talous­kas­vuun perus­tuva, ilmas­to­ka­ta­stro­fiin vievä järjes­telmä. Tämä haasto palauttaa ekolo­gisen solidaa­ri­suuden työväen­liik­keen ja sen solidaa­ri­suus­kä­sit­teen äärelle.

Huttunen kysyy yhdessä Aino Rekolan kanssa kirjoit­ta­mas­saan tutki­muk­sessa: ”…voisiko yhteen­kuu­lu­vuuden, vasta­vuo­roi­suuden ja keski­näis­riip­pu­vuuden periaat­tei­siin nojau­tuva kasvatus tai tervey­den­huolto turvata ekolo­gista kestä­vyyttä paremmin kuin tehok­kuuden ja kasvun periaat­teita noudattava?”

”Siis voimaa ja uskal­lusta. Kelle kuuluu huomis­päivä, kelle kuuluu maailma?”

Kursi­voidut lainaukset ovat Bertold Brechtin sanoit­ta­masta ja Hans Eislerin sävel­tä­mästä Solida­ri­täts­lied-laulusta, jonka on suomeksi levyt­tänyt Agit Prop.