Kuka muis­taa solidaarisuuden?

TEKSTI SUVI SAJANIEMI
KUVITUS EMILIE UGGLA

”Voimaa, uskal­lusta, lämmintä luot­ta­musta luo soli­daa­ri­suus.” Niin vakuut­ta­vat Bertold Brech­tin kuulun työväen­lau­lun sanat. Söivätkö muut sanat Suomen ay-liik­keeltä solidaarisuuden?

– Tässä on ollut pitkä, pitkä aika, jolloin muun­lai­set sanat ovat tulleet soli­daa­ri­suu­den tilalle. Mutta taval­lis­ten ihmis­ten halu tehdä muil­le­kin hyvää, ei vain itselle tai lähi­pii­rille, ei ole kadon­nut minnekään.

Katja Syvärinen
Katja Syvä­ri­nen

SAK:n vara­pu­heen­joh­taja Katja Syvä­ri­nen uskoo, että soli­daa­ri­suus on edel­leen­kin koko ay-liik­keen selkä­ranka, vaikka matkan varrella käsit­teen käyttö onkin saat­ta­nut muuttua.

– Jos tätä katsoo työväen­liik­keen histo­rian näkö­kul­masta, soli­daa­ri­suus on yhdessä teke­mistä ja yhteis­rin­ta­massa vaadit­tua kaik­kien työn­te­ki­jöi­den olojen paran­ta­mista. Ei vain oman alan.

KUKA ”KEIKAUTTI”, KUKA HYÖTYI?

Syvä­ri­nen myön­tää, että työtä­te­ke­vien näkö­vink­keli on saatu ”keikah­ta­maan”, kai 1990-luvun juppi­kult­tuu­rista alkaen, enem­män yksin pärjää­mi­sen eetok­sen puolelle. Tästä kertoo YTK:n, oikeis­to­lais­ten yrit­tä­jien perus­ta­man pelkän työt­tö­myys­kas­san, nousu. Työnan­ta­ja­puoli toimii sen sijaan sangen soli­daa­ri­sesti ja koor­di­noi­dusti keske­nään, väit­tipä se julki­suu­dessa miten päin­vas­taista tahansa.

Ja sitten oli UPM:n lakko­kiista, joka koski hyvin järjes­täy­ty­neen alan vahvaa ammat­ti­liit­toa ja tehtaita, joissa palk­ka­kus­tan­nuk­set ovat muihin kului­hin nähden hyvin pienet. Tämä ei ole Syvä­ri­sestä sattu­maa. Peso­sen & Wahl­roo­sin ideo­lo­gi­sena tavoit­teena on ay-liik­keen murs­kaa­mi­nen. Tämä miljoo­nik­ko­jen absurdi risti­retki, Syvä­ri­sen sanoin ”päätyyn ja päädystä läpi”, voi kuiten­kin lopulta palvella ay-liikettä.

– Kun riit­tä­vän kovaa piste­tään selkä seinää vasten, saat­taa se raken­taa meille uuden soli­daa­ri­suu­den. Soli­daa­ri­suu­teen kuuluu sekin, että vahvin­kin voi tarvita tukea. Kyllä se auttaa, kun AKT tai JHL:n raideam­mat­ti­lai­set saartavat.

Teol­li­suus­liit­to­kin on jo tuke­nut Pape­ri­lii­ton lakko­lai­sia ja Syvä­ri­nen vielä muis­tut­taa, että Raumalla järjes­tet­tiin äsket­täin Soppaa ja soli­daa­ri­suutta -tilai­suus.

”Maa on kaiken kansan, mutta herrat maata hallit­see. Leivän saa ja oikeutta, vain jos niistä taistelee.”

SOLIDAARISUUTTA, KENELLE?

– Turvan suuruus riip­puu siitä, paljonko palk­kaa olet onnis­tu­nut saamaan. Poliit­ti­sena tavoit­teena on ay-liik­keellä ollut pitkään se, että työt­tö­myys­tur­van ja eläk­kei­den on perus­tut­tava ansaitsemiseen.

– Mutta kenen ay-liike? Miten palve­lemme alus­ta­ta­lou­den työn­te­ki­jöitä tai niitä yrit­tä­jiä, jotka pitäisi määri­tellä työsuh­tei­siksi, mutta jotka on pako­tettu yrittäjiksi?

Syvä­ri­nen uskoo, että on vain ajan kysy­mys, milloin suoma­lai­nen ay-liike joutuu kään­tä­mään kelk­kaansa ja nosta­maan jonkin­lai­sen perus­tu­loa­jat­te­lun ansio­tur­van rinnalle.

Kun riit­tä­vän kovaa piste­tään selkä seinää vasten, saat­taa se raken­taa meille uuden solidaarisuuden.

On vielä huomioi­tava, että soli­daa­ri­suu­den oikeu­den­mu­kai­sim­pana ilmen­ty­mänä pide­tään usein nime­no­maan vero­va­roin kustan­net­tua, pohjois­maista hyvin­voin­tiyh­teis­kun­taa. Ei anneta almuja tai lasketa, hyödynkö juuri minä näistä juuri minun maksa­mis­tani veroista, vaan suodaan esimer­kiksi koulu­tus ja tervey­den­hoito kaikille.

– Perus­tulo on vero­va­roin rahoi­tet­tua sosi­aa­li­tur­vaa. Siinä mielessä perus­tulo on soli­daa­ri­suutta. On myös muis­tet­tava, että tutki­mus­tieto kertoo perus­tu­lon kannus­ta­van työn tekemiseen.

Syvä­ri­nen miet­tii euroop­pa­lai­sit­tain hyvin voimak­kaasti suku­puo­len perus­teella jakau­tu­nutta työelä­määmme myös soli­daa­ri­suu­den kannalta.

– Mehän väitämme, että koulu­tusta arvos­te­taan ja että sen pitäisi näkyä palkassa. Mutta mitä korkeasti koulu­tettu lasten­tar­han­opet­taja saa ja mitä insi­nööri saa?

MIESTYÖNTEKIJÄT EIVÄT KASVA PUISSA

Soli­daa­ri­suu­den aatteelle vastak­kai­nen, suku­puo­leen perus­tuva palkan ja arvos­tuk­sen jaot­telu alkaa olla Juhani Vähä­mäen mielestä ”liuden­tu­massa”. Vähä­mäki on varsin­kin perin­teistä työväen­lii­kettä tutki­nut yliopis­ton lehtori Itä-Suomen yliopistosta.

Juhani Vähämäki
Juhani Vähä­mäki

– Nyky­ään ymmär­re­tään yhä parem­min, että mies­työn­te­ki­jät eivät tipahda taivaasta eivätkä kasva puissa. Heidät on tehtävä, ruokit­tava, koulu­tet­tava, yllä­pi­det­tävä ja hoivat­tava. Kuinka nais­val­tais­ten alojen työ ei olisi millään lailla tuot­ta­vaa? Perheen ja työn yhteen­so­vit­ta­mi­sesta puhu­taan yhä enem­män. Kuka pystyy edes sano­maan, missä työkyky luodaan?

Vähä­mäki kaih­taa myös puhetta ”avain­ryh­mistä” ja ”ei-avain­ryh­mistä”. Puhe hyödyt­tää vain työnan­ta­jia, jotka halua­vat luoda vastak­kai­na­set­te­lua työn­te­ki­jä­ryh­mien välille.

– Tämän tyyp­pi­nen jaot­telu ei kuulu soli­daa­ri­suu­den ideaan. Kun lukee työväen­liik­keen varhai­sia asia­kir­joja, sieltä näkee, että liike on yrit­tä­nyt estää nime­no­maan stra­te­gis­ten alojen avulla nais- ja lapsi­työ­voi­man hyväk­si­käy­tön kaikilla aloilla.

Soli­daa­ri­nen ay-liike on aina sellaista yhteis­toi­min­taa, jolle on ominaista kaiken vihan ja pelon puut­tu­mi­nen, Vähä­mäki koros­taa. Soli­daa­ri­suus ei siis voi koskaan raken­tua vihol­lis­ku­vien varaan. Soli­daa­ri­nen työväen­liike ei yritä kahmia poliit­tista valtaa, vaan se on yhdessä toimi­vien ihmis­ten vapaut­ta­vaa jouk­ko­voi­maa, jolla paran­ne­taan kaik­kien työn­te­ki­jöi­den olosuhteita.

– Soli­daa­ri­suus on työväen­liik­keen vastaus keski­näi­selle kilpai­lulle, vihalle, kateu­delle ja nationalismille.

Tutki­ja­kin yllyt­tää suoma­laista ay-liikettä löytä­mään keinot, joilla alus­ta­ta­lous­lai­set, maahan­muut­ta­jat ja kaikki muut­kin silp­pua ja pätkää prekaa­reina uuras­ta­vat ihmi­set saadaan järjestäytymään.

Ay-liik­keen on avau­dut­tava uusille työn­teon muodoille.

– Ay-liik­keen on avau­dut­tava näille uusille työn­teon muodoille. Sitä kautta raken­ne­taan uusi 2000-luvun työväen­liike, vaikka vanhat väli­neet tai ajat­te­lu­ta­vat eivät kenties enää sovi.

Panna kansa toista vastaan, herroille on tärkeää. Yhteis­voi­min ainoas­taan, riis­tä­jää voi järkyttää.”

”TOISISTA VÄLITTÄMISTÄ”

– Soli­daa­ri­suus on aina toisista välit­tä­mistä. Se on yhteis­vas­tuuta. Se on halua ja tahtoa auttaa.

Näin määrit­te­lee soli­daa­ri­suu­den Teol­li­suus­lii­ton työym­pä­ris­tö­pääl­likkö Vesa Kota­viita. Mitä hän vastaa kysy­myk­seen siitä, löytyykö suoma­lai­sesta ay-perheestä solidaarisuutta?

Vesa Kotaviita
Vesa Kota­viita

– Mitä vastai­sin, mitä voisin vastata? Tämä on iso kysy­mys. Mutta pakko­han soli­daa­ri­suutta on olla. Koko ay-liik­keen yhtei­senä tavoit­teena on oltava se, että kaik­kien työ on ihmi­sar­voista, kaik­kien työolot ovat hyvät ja että kaikki saavat riit­tä­vän palkan. Näitä tavoit­teita kohden on yhdessä ja yhteis­rin­ta­massa tehtävä töitä.

Työym­pä­ris­tö­pääl­likkö sanoo, että yhtei­sinä tavoit­teina on oltava laadu­kas työelämä ja se, että terveyttä tai työky­kyä ei työssä mene­tetä. Niin sano­tun palk­ka­har­mo­ni­soin­nin tavoit­teena on mata­lam­pien palk­ka­ta­so­jen nousu. Tätä on pidet­tävä edel­leen yhtenä soli­daa­ri­suus­työn keihäänkärkenä.

– SAK:laisessa ay-liik­keessä siihen on yhdessä puheissa pyritty, mutta aina vain kauem­maksi siitä on jääty. Tässä asiassa olisi soli­daa­ri­suus­hen­gessä ollut paran­ta­mi­sen varaa.

– Meidän on hyvä tuulet­taa ajatuk­siamme luovasti. On kysyt­tävä yhdessä, mikä on tule­vai­suu­den soli­daa­ri­suus. Kuka sitä yllä­pi­tää ja miten? On muis­tet­tava, että sosi­aa­li­tur­vaa tai työn­te­ki­jöitä suojaa­vaa lain­sää­dän­töä ei saatu sillä, että joku hyvän­tah­toi­sesti ne antoi. Soli­daa­ri­suus merkit­see tahtoa ja uskoa siihen, että yhtei­siä asioita saavu­te­taan joukkovoimalla.

– Kyllä, kyllä soli­daa­ri­suu­della on kunnian­pa­lau­tuk­sen paikka! Kota­viita tiivistää.

”Prole­taa­rit vapaut­tanne, ette ilmai­seksi saa. Itse jouk­ko­voi­mal­lanne, maail­manne vallatkaa.”

UKRAINA SEN TODISTAA

Teol­li­suus­lii­ton kansain­vä­li­sen toimin­nan pääl­likkö Jari Hakka­rai­nen toteaa, että kautta ay-liik­keen histo­rian soli­daa­ri­suus on kuulu­nut liik­keen keskei­siin arvoi­hin. Liiton ammat­tio­sas­to­jen ja jäsen­ten lahjoi­tuk­set Ukrai­nan autta­mi­seksi ovat hänestä tästä jatku­mosta ”upea osoi­tus”. Teol­li­suus­lii­ton tieto­jen mukaan tähän mennessä yli sata ammat­tio­sas­toa on lahjoit­ta­nut eri järjes­tö­jen kautta yli 90 000 euroa.

Jari Hakkarainen
Jari Hakka­rai­nen

– Olen ylpeä siitä autta­mi­sen halusta ja tiedon janosta, jota jäse­nemme ovat osoit­ta­neet, Hakka­rai­nen sanoo.

Liitolla on pitkiä soli­daa­ri­suus­hank­keita yhdessä SASK:in kanssa Aasiassa, Afri­kassa ja Lati­na­lai­sessa Ameri­kassa. Hank­keilla tuetaan erityi­sesti työn­te­ki­jöi­den kollek­tii­vista neuvot­te­luoi­keutta. Se on osa globaa­lia tais­te­lua, jota ay-liike käy työeh­to­jen kurjis­ta­mi­sen ja ympä­ris­tön turme­le­mi­sen kaltai­silla keinoilla käytyä kilpai­lua vastaan. Epäter­veen kilpai­lun estä­mi­nen turvaa suoma­lai­sia­kin työpaik­koja, Hakka­rai­nen muistuttaa.

Ukrai­nan tilanne ei ole välit­tö­mästi muut­ta­nut liiton solidaarisuustoimintaa.

– Kun olosuh­teet maassa vakiin­tu­vat rauhal­li­siksi, voi maan jälleen­ra­ken­ta­mi­sessa ja sosi­aa­lis­ten oikeuk­sien kehit­tä­mi­sessä tulla kuiten­kin kysee­seen myös Suomen ja Ukrai­nan ammat­tiyh­dis­tys­liik­keen kahden­kes­ki­nen toiminta.

”Nahkas valkoi­nen tai musta, ruskea tai keltai­nen, veljesi teuras­tusta, ethän tahdo työläinen.”

MAAPALLO TARVITSEE SOLIDAARISUUTEMME

– Minulle soli­daa­ri­suus on tätä: tee sitä, mitä haluai­sit muit­ten teke­vän sinulle. Ja sitten ottai­sin luon­non mukaan, sillä olemas­sao­lomme tällä maapal­lolla on täysin riip­pu­vai­nen luon­nosta, sanoo Suvi Huttu­nen.

Suvi Huttunen
Suvi Huttu­nen

Huttu­nen on SYKE:n eli Suomen ympä­ris­tö­kes­kuk­sen johtava tutkija, joka on pereh­ty­nyt erityi­sesti ekolo­gi­seen soli­daa­ri­suu­teen. Käsi­tettä voi verrata ay-liik­keen esiin nosta­maan vaati­muk­seen reilusta siir­ty­mästä, jolla tarkoi­te­taan ilmas­ton­muu­tok­sen vastais­ten toimien sosi­aa­lista oikeudenmukaisuutta.

Huttu­nen epäi­lee, että tällai­nen reiluus ei poista perus­on­gel­maa, eli liika­ku­lu­tus­tamme, eikä myös­kään sosi­aa­li­sia epäkoh­tia. Suoma­lai­sella kulu­tuk­sella ihmis­kun­nalle tarvit­tai­siin neljä maapal­loa, eikä esimer­kiksi hiili­kai­vos­työ­läis­ten etujen valvo­mi­nen kerro mitään siitä, miten työt­tö­mät tai muut sosi­aa­li­tur­van varassa elävät pärjäävät.

SYKE:n tutkija kuulut­taa­kin saman­ai­kai­sesti sekä sosi­aa­lista että ekolo­gista kestä­vyyttä. Tekni­nen, pinnal­li­nen moder­ni­sointi ei riitä, vaan luon­non­va­ro­jen kulu­tuk­sen on tosia­sial­li­sesti lasket­tava ja luon­non moni­muo­toi­suutta on vahvis­tet­tava. Tämän on tapah­dut­tava keski­luok­kais­ten, länsi­maissa asuvien, liian paljon luon­non­va­roja kulut­ta­vien ihmis­ten kustannuksella.

– Puhumme mate­rian ja tava­roi­den määrän laskusta, emme elämi­sen tason laskusta. Voimme varmasti elää onnel­lista elämää, vaikka ostamme vähän vähem­män vaat­teita emmekä lentele Thai­maa­han, Huttu­nen kuvailee.

Voimme varmasti elää onnel­lista elämää, vaikka ostamme vähän vähem­män vaat­teita emmekä lentele Thaimaahan.

SYKE:n tutkija painot­taa, että kaikissa päätök­sissä on pidet­tävä kirk­kaana ekolo­gi­sen kestä­vyy­den vaati­mus. On haas­tet­tava koko jatku­vaan talous­kas­vuun perus­tuva, ilmas­to­ka­ta­stro­fiin vievä järjes­telmä. Tämä haasto palaut­taa ekolo­gi­sen soli­daa­ri­suu­den työväen­liik­keen ja sen soli­daa­ri­suus­kä­sit­teen äärelle.

Huttu­nen kysyy yhdessä Aino Reko­lan kanssa kirjoit­ta­mas­saan tutki­muk­sessa: ”…voisiko yhteen­kuu­lu­vuu­den, vasta­vuo­roi­suu­den ja keski­näis­riip­pu­vuu­den peri­aat­tei­siin nojau­tuva kasva­tus tai tervey­den­huolto turvata ekolo­gista kestä­vyyttä parem­min kuin tehok­kuu­den ja kasvun peri­aat­teita noudattava?”

”Siis voimaa ja uskal­lusta. Kelle kuuluu huomis­päivä, kelle kuuluu maailma?”

Kursi­voi­dut lainauk­set ovat Bertold Brech­tin sanoit­ta­masta ja Hans Eisle­rin sävel­tä­mästä Soli­da­ri­täts­lied-laulusta, jonka on suomeksi levyt­tä­nyt Agit Prop.