Hannu Siltala: Vetovoimaa ammatil­li­siin opintoihin

Opinto-ohjaajat (opot) ovat keskei­sessä roolissa, kun nuoret harkit­sevat menisi­vätkö perus­koulun jälkeen lukioon vai ammatil­li­siin opintoihin. Erityinen haaste on, miten nuoret saatai­siin hakeu­tu­maan teolli­suus­aloille. Ammatil­listen oppilai­tosten opojen keskeinen tehtävä on ohjata nuoria koulu­tus­ko­ko­nai­suuk­sien valin­noissa. Se on tärkeää, jotta opinnot eivät keskey­tyisi väärien valin­tojen vuoksi.

Näitä ja monia muita teolli­suusa­lojen ammatil­lisen koulu­tuksen haasteita käsitel­tiin helmi­kuussa järjes­te­tyssä Opetus­hal­li­tuksen Proses­si­teol­li­suus ja tuotanto- sekä Tekno­logia ja palvelut -osaamisen ennakoin­ti­työ­ryh­mien työpa­jassa. Vastauk­sena teolli­suusa­lojen ammat­teihin hakeu­tu­misen haastee­seen nähtiin, että teolli­suusa­lojen työnan­ta­jien pitäisi avata perus­kou­lujen työelä­mään tutus­tu­mis­jak­soille (TET) nykyistä huomat­ta­vasti enemmän harjoittelupaikkoja.

Perus­kou­luihin ja ammatil­li­siin oppilai­tok­siin kaivat­tai­siin kipeästi sellaisia opoja, joilla on riittävä tuntemus teolli­suuden ammateista. 

Teknisen koulu­tuksen korkea­kou­lu­tut­kinnon suorit­ta­neilta pitäisi poistaa opoiksi pätevöi­ty­misen muodol­liset esteet. Nuorille kaivat­tai­siin teolli­suus­aloilla opiske­levia ja jo ammateissa työsken­te­leviä myönteisiä esikuvia. Yhtenä mahdol­li­suu­tena nähtiin, että nuoret esitte­li­sivät videolla ammattejaan.

Perheiden rooli on tärkeä nuorten perus­koulun jälkei­sissä koulu­tus­va­lin­noissa. Alan ammat­tien esittelyä nuorille ja heidän vanhem­mil­leen voisi lisätä järjes­tä­mällä teolli­suusa­lojen yritysten ja oppilai­tosten yhteisiä ammatti-iltoja perheille. Teolli­suuden julki­suus­kuva olisi saatava parem­maksi ja houkut­te­le­vam­maksi. Nuorten Taitaja-kilpai­lujen näkyvyyttä voisi parantaa hyödyn­tä­mällä televi­siota ja sosiaa­lisen median eri kanavia. Teolli­suuden ammateista voisivat kertoa myös nuoria kiinnos­tavat tubettajat.

Opintojen keskeyt­tä­minen on iso ongelma osalle ammat­tiin opiske­le­vista. Keskeyt­tä­misten taustalla on monia syitä. Yksi merkit­tävä syy on oppilaiden heikot perus­taidot matemaat­ti­sissa ja luonnon­tie­teel­li­sissä aineissa sekä lukemi­sessa ja kirjoit­ta­mi­sessa. Nämä taidot olisi saatava kuntoon kertaa­malla perus­kou­lussa opittua ennen kuin ryhdy­tään opiske­le­maan varsi­naisia ammat­tiai­neita. Opintojen keskeyt­tä­misiä voidaan välttää myös autta­malla oppilasta tekemään ajoissa motivaa­tiota ylläpi­täviä valin­toja opiske­lu­ko­ko­nai­suuk­sissa tai antamalla tukea kokonaan uudelle alalle tähtää­viin opintoihin ryhtymisessä.

HANNU SILTALA
Teolli­suus­liiton koulutuspäällikkö

KUVA KITI HAILA