Tekijä 19.11.2019 Risto Härkönen kerää moottorisahoja Siilinjärven Pöljällä. Kuva: Pentti Vänskä

HARRASTAJA: Risto Härkönen on mootto­ri­sa­ha­ke­räi­li­jöiden kuninkuussarjaa

Risto Härkösen kokoel­massa on 720 mootto­ri­sahaa. Noin 300 niistä voidaan nykäistä käyntiin. Tupla­kap­pa­leita keräi­lijä hankkii vain varaosiksi.

RISTO HÄRKÖNEN

Osasto­mies, sairaseläkkeellä
Siilin­järvi

Punaiset, keltaiset ja oranssit sahat nököt­tävät iän, merkin ja valmis­tus­maan mukaan siistissä järjes­tyk­sessä. Siniset Hyundait ja Homelitet poikkeavat väriruo­dusta, samoin kookas kullan­vä­rinen Be-Bo.

– Siitä alkoi Partnerin historia, Risto Härkönen esittelee.

Siilin­järven Pöljällä asuva Härkönen rakensi sahava­ras­tol­leen rungon trukki­la­voista ja katon Yaran vanhoista kuljetinpelleistä.

– Menin silloi­selle Kemiralle kansa­kou­lu­poh­jalta, missä tein osasto­miehen hommia 38 vuotta. Ajoin pyörö­ko­netta, puhdistin paikkoja ja piikkasin rumpuja, kaikkea mahdollista.

Mootto­ri­sahat kiinnos­tivat häntä jo alle kouluikäisenä.

– Kaksi metsuria piti meillä kotona Nurmek­sessa kortteeria. Heidän piti tuoda joka ilta Homelite sisälle ja purkaa se, jotta saha lähti aamulla käyntiin. Ja metsässä kahvi­tun­nilla sama juttu.

Isompana Härkönen pääsi kasvatti-isänsä reessä metsä­töihin. Isän sahoista on jäänyt parhaiten mieleen Raket 751, joka latki bensaa hyvinkin kymmenen litraa päivässä.

– Ensim­mäinen saha, jonka laitoin itse kuntoon, oli Jonse­redin raato vuodelta 1985. Siitä kaikki alkoi. Muuta oppia kuin kanta­pään kautta en ole käynyt.

Härkönen korjaa ja raken­telee sahojaan vanhaan asunto­vau­nuun tuunaa­mas­saan verstaassa. Pölyni­mu­rista ja auton pakoput­kesta yhdis­telty kaasui­muri imaisee katkut ulos, kun tulee aika kokeilla, käynnistyykö.

Kymmenen vuotta sitten Härkönen jäi saira­se­läk­keelle Parkin­sonin taudin takia. Verstaalla työsken­tely sujuu yhä mainiosti. Vain pienim­pien nippe­leiden kohdalla on kysyt­tävä Liisa-vaimoa kaveriksi.

VANHIN VUODELTA 1945

Kokoel­massa on yli 30 sahamerkkiä Ameri­kasta, Japanista, Kanadasta, Kiinasta, Puolasta, Ruotsista, Saksasta, Suomesta ja Venäjältä. Härkönen on koonnut myös omia malle­jaan yhdis­te­le­mällä eri merkkien kompo­nent­teja keske­nään – aivan kuten isotkin valmistajat.

Kokoelman alkupa­loja ovat aasia­laiset Tanaka, Echo, Komatsu ja Shindaiwa, sekä omat käyttö­sahat. Mieluisin on Husqvarna 242, mihin monet metsu­ritkin ovat luottaneet.

Ensim­mäisiä Suomeen tuotuja mootto­ri­sa­hoja käytet­tiin pelkäs­tään kaatoon. Sahojen matkassa tuli kelkka, jolla saha vedet­tiin puulta toiselle. Sahat yleis­tyivät 1960-luvulla.

Kokoelman vanhin saha on vuonna 1945 valmis­tettu englan­ti­lainen Sankey Aspin. Sen Härkönen osti 400 markalla perikun­nalta Keite­leeltä. Lähes 20-kiloinen mötikkä kiinni­te­tään nahka­val­jailla raivaus­sahan tapaan.

– Nykyiset sahat ovat Aspinin sylin­terin kokoisia, hän vertaa.

Lahden Rauta­teol­li­suuden valmis­tama Termit vuodelta 1965 on sekin isonpuo­leinen. Sahaan on laitettu pyörät ja ylöspäin sojot­tava pakoputki.

– Tällä on ajettu pelti­kattoa, Härkönen kertoo.

Termitiä valmis­tet­tiin 1960-luvulla, mutta seitsen­hep­painen saha ei ollut myynti­me­nestys. Toista kotimaista, Hyryä, hänellä on kolme kappa­letta. Auto-Koneis­tamo valmisti Hyrystä neljää mallia vuosina 1958–1969.

Venäläistä uustuo­tantoa edustavat kaksi posti­auton väristä Druzhbaa. Härkösen mukaan niillä sahataan Venäjällä kotitar­peiksi vieläkin.

Amerik­ka­lainen yli 20 kiloa painava 1950-luvun Indiana vakuuttaa pitkällä laipal­laan. Siinä Härkönen on vähän oikaissut.

– Istutin sahaan moton laipan, kun en muuta löytänyt. Koris­telun vuoksi laitoin sellaisen myös saksa­lai­seen Dolmariin.

Amerik­ka­laista Wrightia, jonka terä heiluu viitisen senttiä edesta­kaisin, keräi­lijä kutsuu seksisahaksi.

SAHOILLAKIN ON TUNNEARVO

Alle kuusi­ki­loinen Homelite XL-12 tuli markki­noille vuonna 1963. Amerik­ka­laisen kevyt­sahan runko oli valettu magne­siu­mista ja alumii­ni­sy­lin­teri oli kovakromattu.

– Saha oli 1970–80-luvuilla metsu­reilla aika käytetty, Härkönen kertoo.

Kokoelman vanhim­malla Jonse­re­dilla on erityinen tunnearvo, sillä Lola Odusoga piti sitä käsis­sään Härkösen rompe­to­ri­ko­julla Rauta­lam­milla missi­vuo­te­naan. Kuva tapah­tu­masta päätyi paikallislehteen.

Suosikki on myös Raket 621vuodelta 1971.

– Tämä on kaikkein lujin saha, mitä ikinä on tehty. Se on tehokas ja lähtee hyvin käyntiin. Ketju­jarrua ei vielä ole, mutta on jo lippa käsien suojana. Mutta en jaksa tätä enää metsässä kantaa.

Maanan­tai­mallia kokoel­massa edustaa vuosina 1976–1978 myynnissä ollut Partner 51. Härkönen kertoo, että maahan­tuoja keräsi sahoja pois, kun ne eivät talvella pelan­neet ollenkaan.

Sahoissa on tyyppi­vi­koja, mutta niitä löytyy myös omistajista.

– Ei huolleta, vaan sahataan niin kauan, kuin saha pyörii. Jos sahaa paljon, pitää kerran viikossa putsata ilman­puh­distin ja teroittaa ketjua ahkerasti. Sahaa voi säilyttää kylmä­va­ras­tossa. Mutta jos sitä ei käytä talvella, tyhjen­ne­tään tankki tai lisätään säilön­tä­ai­netta bensan sekaan.

VIELÄ MAHTUU

Turva­va­rus­teita tai muita tarvik­keita Härkönen ei keräile. Mutta muuan aarre on: Suonen­joelta hankittu keltainen Jonsered keltai­sessa puulaa­ti­kossa kaikkine tarvikkeineen.

Mootto­ri­sa­ha­ke­räi­li­jöiden kunin­kuus­sar­jaan kuuluva kokoelma on karttunut vaihto­kau­poilla, lahjoi­tuk­silla ja roskalavoilta.

Jos tavoi­teltu saha menee nenän edestä, siihen ei kateus auta. Hinta­pu­hut­te­luun Härkönen kertoo joutu­vansa vain harvoin. Vaimon huoleen hänellä vakiovastaus:

– Lopetin alkoholin käytön 15 vuotta sitten ja sijoitan siitä säästyvät rahat mootto­ri­sa­hoihin. Ei siitä minulle ongelmaa ollut. Riitti, kun kasvatti-isäni ampui itsensä sen takia.

Intohi­moi­sesta keräi­li­jästä kasvaa vuosien saatossa oman kohteensa asian­tun­tija. Paitsi vuosi­mallit ja merkit, Härkönen tietää jokai­sesta sahas­taan, millainen tekniikka kuoren alle kätkeytyy. Toimi­vista hän osaa kertoa, miten ne käyttäytyvät.

Keräilyn luontee­seen kuuluu, että kokoelma ei ole koskaan valmis.

– Jonse­redin kuula­sy­ty­tyk­sellä toimivan puoli­diesel-mallin jos vielä saisin…

TEKSTI IRENE PAKKANEN
KUVAT PENTTI VÄNSKÄ