Tekijä 19.11.2019 Risto Härkönen kerää moottorisahoja Siilinjärven Pöljällä. Kuva: Pentti Vänskä

HARRASTAJA: Risto Härkö­nen on moot­to­ri­sa­ha­ke­räi­li­jöi­den kuninkuussarjaa

Risto Härkö­sen kokoel­massa on 720 moot­to­ri­sa­haa. Noin 300 niistä voidaan nykäistä käyn­tiin. Tupla­kap­pa­leita keräi­lijä hank­kii vain varaosiksi.

RISTO HÄRKÖNEN

Osas­to­mies, sairaseläkkeellä
Siilin­järvi

Punai­set, keltai­set ja orans­sit sahat nököt­tä­vät iän, merkin ja valmis­tus­maan mukaan siis­tissä järjes­tyk­sessä. Sini­set Hyun­dait ja Home­li­tet poik­kea­vat väri­ruo­dusta, samoin kookas kullan­vä­ri­nen Be-Bo.

– Siitä alkoi Part­ne­rin histo­ria, Risto Härkö­nen esittelee.

Siilin­jär­ven Pöljällä asuva Härkö­nen rakensi saha­va­ras­tol­leen rungon truk­ki­la­voista ja katon Yaran vanhoista kuljetinpelleistä.

– Menin silloi­selle Kemi­ralle kansa­kou­lu­poh­jalta, missä tein osas­to­mie­hen hommia 38 vuotta. Ajoin pyörö­ko­netta, puhdis­tin paik­koja ja piik­ka­sin rumpuja, kaik­kea mahdollista.

Moot­to­ri­sa­hat kiin­nos­ti­vat häntä jo alle kouluikäisenä.

– Kaksi metsu­ria piti meillä kotona Nurmek­sessa kort­tee­ria. Heidän piti tuoda joka ilta Home­lite sisälle ja purkaa se, jotta saha lähti aamulla käyn­tiin. Ja metsässä kahvi­tun­nilla sama juttu.

Isom­pana Härkö­nen pääsi kasvatti-isänsä reessä metsä­töi­hin. Isän sahoista on jäänyt parhai­ten mieleen Raket 751, joka latki bensaa hyvin­kin kymme­nen litraa päivässä.

– Ensim­mäi­nen saha, jonka laitoin itse kuntoon, oli Jonse­re­din raato vuodelta 1985. Siitä kaikki alkoi. Muuta oppia kuin kanta­pään kautta en ole käynyt.

Härkö­nen korjaa ja raken­te­lee saho­jaan vanhaan asun­to­vau­nuun tuunaa­mas­saan vers­taassa. Pöly­ni­mu­rista ja auton pako­put­kesta yhdis­telty kaasui­muri imai­see katkut ulos, kun tulee aika kokeilla, käynnistyykö.

Kymme­nen vuotta sitten Härkö­nen jäi saira­se­läk­keelle Parkin­so­nin taudin takia. Vers­taalla työs­ken­tely sujuu yhä mainiosti. Vain pienim­pien nippe­lei­den kohdalla on kysyt­tävä Liisa-vaimoa kave­riksi.

VANHIN VUODELTA 1945

Kokoel­massa on yli 30 saha­merk­kiä Ameri­kasta, Japa­nista, Kana­dasta, Kiinasta, Puolasta, Ruot­sista, Saksasta, Suomesta ja Venä­jältä. Härkö­nen on koon­nut myös omia malle­jaan yhdis­te­le­mällä eri merk­kien kompo­nent­teja keske­nään – aivan kuten isot­kin valmistajat.

Kokoel­man alku­pa­loja ovat aasia­lai­set Tanaka, Echo, Komatsu ja Shin­daiwa, sekä omat käyt­tö­sa­hat. Mielui­sin on Husqvarna 242, mihin monet metsu­rit­kin ovat luottaneet.

Ensim­mäi­siä Suomeen tuotuja moot­to­ri­sa­hoja käytet­tiin pelkäs­tään kaatoon. Saho­jen matkassa tuli kelkka, jolla saha vedet­tiin puulta toiselle. Sahat yleis­tyi­vät 1960-luvulla.

Kokoel­man vanhin saha on vuonna 1945 valmis­tettu englan­ti­lai­nen Sankey Aspin. Sen Härkö­nen osti 400 markalla peri­kun­nalta Keite­leeltä. Lähes 20-kiloi­nen mötikkä kiin­ni­te­tään nahka­val­jailla raivaus­sa­han tapaan.

– Nykyi­set sahat ovat Aspi­nin sylin­te­rin kokoi­sia, hän vertaa.

Lahden Rauta­teol­li­suu­den valmis­tama Termit vuodelta 1965 on sekin ison­puo­lei­nen. Sahaan on laitettu pyörät ja ylös­päin sojot­tava pakoputki.

– Tällä on ajettu pelti­kat­toa, Härkö­nen kertoo.

Termi­tiä valmis­tet­tiin 1960-luvulla, mutta seit­sen­hep­pai­nen saha ei ollut myyn­ti­me­nes­tys. Toista koti­maista, Hyryä, hänellä on kolme kappa­letta. Auto-Koneis­tamo valmisti Hyrystä neljää mallia vuosina 1958–1969.

Venä­läistä uustuo­tan­toa edus­ta­vat kaksi posti­au­ton väristä Druzh­baa. Härkö­sen mukaan niillä saha­taan Venä­jällä koti­tar­peiksi vieläkin.

Amerik­ka­lai­nen yli 20 kiloa painava 1950-luvun Indiana vakuut­taa pitkällä laipal­laan. Siinä Härkö­nen on vähän oikaissut.

– Istu­tin sahaan moton laipan, kun en muuta löytä­nyt. Koris­te­lun vuoksi laitoin sellai­sen myös saksa­lai­seen Dolmariin.

Amerik­ka­laista Wrigh­tia, jonka terä heiluu viiti­sen sent­tiä edes­ta­kai­sin, keräi­lijä kutsuu seksisahaksi.

SAHOILLAKIN ON TUNNEARVO

Alle kuusi­ki­loi­nen Home­lite XL-12 tuli mark­ki­noille vuonna 1963. Amerik­ka­lai­sen kevyt­sa­han runko oli valettu magne­siu­mista ja alumii­ni­sy­lin­teri oli kovakromattu.

– Saha oli 1970–80-luvuilla metsu­reilla aika käytetty, Härkö­nen kertoo.

Kokoel­man vanhim­malla Jonse­re­dilla on erityi­nen tunnearvo, sillä Lola Odusoga piti sitä käsis­sään Härkö­sen rompe­to­ri­ko­julla Rauta­lam­milla missi­vuo­te­naan. Kuva tapah­tu­masta päätyi paikallislehteen.

Suosikki on myös Raket 621vuodelta 1971.

– Tämä on kaik­kein lujin saha, mitä ikinä on tehty. Se on teho­kas ja lähtee hyvin käyn­tiin. Ketju­jar­rua ei vielä ole, mutta on jo lippa käsien suojana. Mutta en jaksa tätä enää metsässä kantaa.

Maanan­tai­mal­lia kokoel­massa edus­taa vuosina 1976–1978 myyn­nissä ollut Part­ner 51. Härkö­nen kertoo, että maahan­tuoja keräsi sahoja pois, kun ne eivät talvella pelan­neet ollenkaan.

Sahoissa on tyyp­pi­vi­koja, mutta niitä löytyy myös omistajista.

– Ei huol­leta, vaan saha­taan niin kauan, kuin saha pyörii. Jos sahaa paljon, pitää kerran viikossa putsata ilman­puh­dis­tin ja teroit­taa ketjua ahke­rasti. Sahaa voi säilyt­tää kylmä­va­ras­tossa. Mutta jos sitä ei käytä talvella, tyhjen­ne­tään tankki tai lisä­tään säilön­tä­ai­netta bensan sekaan.

VIELÄ MAHTUU

Turva­va­rus­teita tai muita tarvik­keita Härkö­nen ei keräile. Mutta muuan aarre on: Suonen­joelta hankittu keltai­nen Jonse­red keltai­sessa puulaa­ti­kossa kaik­kine tarvikkeineen.

Moot­to­ri­sa­ha­ke­räi­li­jöi­den kunin­kuus­sar­jaan kuuluva kokoelma on kart­tu­nut vaih­to­kau­poilla, lahjoi­tuk­silla ja roskalavoilta.

Jos tavoi­teltu saha menee nenän edestä, siihen ei kateus auta. Hinta­pu­hut­te­luun Härkö­nen kertoo joutu­vansa vain harvoin. Vaimon huoleen hänellä vakiovastaus:

– Lope­tin alko­ho­lin käytön 15 vuotta sitten ja sijoi­tan siitä sääs­ty­vät rahat moot­to­ri­sa­hoi­hin. Ei siitä minulle ongel­maa ollut. Riitti, kun kasvatti-isäni ampui itsensä sen takia.

Into­hi­moi­sesta keräi­li­jästä kasvaa vuosien saatossa oman kohteensa asian­tun­tija. Paitsi vuosi­mal­lit ja merkit, Härkö­nen tietää jokai­sesta sahas­taan, millai­nen tekniikka kuoren alle kätkey­tyy. Toimi­vista hän osaa kertoa, miten ne käyttäytyvät.

Keräi­lyn luon­tee­seen kuuluu, että kokoelma ei ole koskaan valmis.

– Jonse­re­din kuula­sy­ty­tyk­sellä toimi­van puoli­die­sel-mallin jos vielä saisin…

TEKSTI IRENE PAKKANEN
KUVAT PENTTI VÄNSKÄ