Epätyy­pil­li­syys hallintaan

Epätyy­pil­liset työsuh­teet ovat tulleet jäädäk­seen. Työnte­ki­jöiden näkökul­masta olennaista on samalla tavalla kuin tyypil­li­sis­säkin työsuh­teissa se, miten niitä säädel­lään ja miten sääntelyä nouda­te­taan. Toinen tärkeä seikka on, miten yhteis­kunnan palvelut tukevat epätyy­pil­listen töiden tekemistä.

Katse on kohdis­tet­tava ennen muuta sinne, missä epäkohtia on päässyt synty­mään. Esimer­kiksi se, että joidenkin ihmisten elämän­ti­lan­tee­seen epätyy­pil­liset työt sopivat hyvin ei tarkoita sitä, että ne sopisivat ongel­mitta kaikille. Kyky ja mahdol­li­suus toimia työnan­tajan asetta­malla epäsään­nöl­li­sellä aikatau­lulla ja sen mukai­sella ailah­te­le­valla tulota­solla vaihtelee elämän­ti­lan­teen mukaan. Yksine­lä­vällä opiske­li­jalla jouston­vara ainakin aikatau­lujen suhteen on toden­nä­köi­sesti suurempi kuin lapsi­per­heiden vanhem­milla, joiden arki ohjautuu paitsi lasten myös yhteis­kunnan tarjoa­mien palve­lujen mukaan. Jos työmark­kinat halutaan todella saada pelaa­maan, on elämän­ti­lanne pystyt­tävä ottamaan nykyistä paremmin huomioon työn tarjon­nassa ja yhteis­kunnan palve­luissa, kuten esimer­kiksi päivä­ko­tien käytettävyydessä.

Epätyy­pil­li­siin työsuh­tei­siin liittyvä jossain määrin koros­tunut kielteinen piirre on ollut työntekijän arvon kiistä­minen, pelkän välinearvon näkeminen. Siinä on havait­ta­vissa kaksi toteu­tu­mis­tapaa. Ensim­mäinen on viesti siitä, että jos töitä ei ota vastaan silloin kuin työnan­taja niitä tarjoaa, ei toista tarjousta tule. Toinen on työsuh­teen aineel­li­sista ehdoista, kuten palkasta ja muista korvauk­sista, luista­minen ja laatuun liitty­vistä tekijöistä, kuten tauoista, tinki­minen. Hyväk­si­käy­tölle ei työelä­mässä ole sijaa. Siksi säänte­lyllä pitää pystyä puuttu­maan epäkoh­tiin tehokkaasti.

Oma lukunsa ovat niin kutsutut nolla­tun­ti­so­pi­mukset. On vähin­tään kysee­na­laista, ovatko ne sopimuksia lainkaan, kun velvoit­ta­vuus ja sitou­tu­misen tarve koskee vain toista osapuolta eli työnte­kijää. Teolli­suuden nuorten esittämä 18 tunnin työtun­ti­mi­nimi viikkoa kohden on edelleen kelpo keskus­te­lu­na­vaus nolla­tun­ti­so­pi­musten histo­riaan siirtä­mi­seksi. Tyhjän saa pyytämättäkin.

Epätyy­pil­listen työsuh­teiden lisään­ty­minen käynnistyi 1990-luvun alkupuolen lamasta. Se oli samalla pääte­piste Suomen teollis­tu­misen ja moder­ni­soi­tu­misen myötä toteu­tu­neelle kahdek­sasta neljään työsken­telyn yleis­ty­mi­selle. Epätyy­pil­li­syys ei kuiten­kaan ole lisään­tynyt niin paljon kuin sen kasvun alkuvai­heissa enimmil­lään ennus­tet­tiin. Silti kysymyk­sessä on kehitys­kaari, joka on tuonut mukanaan ongelmia ja lieveil­miöitä työnte­ki­jöille ja työmarkkinoille.

Työn teettä­misen ja tekemisen muodot muuttuvat ja uudis­tuvat edelleen. Parasta kehitystä olisi se, että muutos ei toisi mukanaan uusia väliin­pu­toajia. Kokemus puoles­taan osoittaa, että harras toive ei riitä. Työeh­doista kiinni pitäminen ja niiden kehit­tä­minen edellyt­tävät tehokasta edunvalvontaa.


PETTERI RAITO
Päätoi­mit­taja

LUE MYÖS: Nuoren työ on usein pätkää, vuokra­työtä ja nolla­tun­ti­so­pi­muksia – epätyy­pil­linen työ haastaa edunval­vonnan (13.11.2019)