Opetushallituksen yli-insinööri Jaana Villikka-Storm ja Teollisuusliitton ammatillisen koulutuksen asiantuntija Kari Hyytiä. KUVA LAURI ROTKO

VÄITTÄJÄT: Sisäl­tääkö ammatil­linen koulutus tarpeeksi työelämätietoa?

Ammatil­linen koulutus uudistui. Opete­taanko nuorille riittä­västi työelämän perusasioita?

Katso video, kuinka ammatil­lisen koulu­tuksen sisäl­töjen raken­nelma kestää. VIDEO LAURI ROTKO

VÄITTÄJÄT


JAANA VILLIKKA-STORM
YLI-INSINÖÖRI
OPETUSHALLITUS


KARI HYYTIÄ
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN ASIANTUNTIJA
TEOLLISUUSLIITTO

SANOTAAN, ETTÄ NUORET TUNTEVAT HUONOSTI TYÖELÄMÄN PELISÄÄNTÖJÄ, JA TÖIHIN TULLAAN MITEN SATTUU. PITÄÄKÖ OLLA HUOLISSAAN?

KARI HYYTIÄ: Oppilai­tosten ja yhteis­työ­kump­pa­nien palaut­teesta päätellen petraa­mista on. Kaikilla ei välttä­mättä ole tietoa, milloin töihin tullaan, miten pidetään tauot tai mitä työtur­val­li­suus tarkoittaa. Voi myös miettiä, onko opetta­jilla riittä­västi aikaa opettaa näitä.

JAANA VILLIKKA-STORM: Opetus­mi­nis­te­riön mieli­ku­va­tut­ki­muksen mukaan ammatil­linen koulutus antaa hyvät perus­val­miudet, mutta työelä­mä­taidot nostet­tiin kehit­tä­mi­sa­lu­eeksi. Valmiudet opiske­li­joilla vaihte­levat, kirjo on iso ja riippuu siitä, miten paljon on kokemusta työelä­mästä. Suurim­malla osalla on kokemusta, mutta esimer­kiksi proses­si­teol­li­suu­dessa on työpaik­koja, jonne otetaan vain jo 18 vuotta täyttäneitä.

HYYTIÄ: Ikäky­symys on myös työtur­val­li­suus­ky­symys. Tietenkin sekin vaikuttaa, jos kotona on työttö­myyttä tai vieraan­tu­mista työelä­mästä ja työn mallia ei ole saatu.

”Sekin vaikuttaa, jos kotona on työttö­myyttä tai vieraan­tu­mista työelä­mästä ja työn mallia ei ole saatu”, Kari Hyytiä sanoo. KUVA LAURI ROTKO

ONKO KOULUTUKSEN OPPISISÄLLÖISSÄ TARPEEKSI TYÖELÄMÄTIETOA?

VILLIKKA-STORM: Perus­tut­kin­toihin on sisäl­ly­tetty työelä­mä­osaa­mista ja taitoja, jotka arvioi­daan näytöissä aidoissa työelämän tehtä­vissä. Myös yhteiset tutkinnon osat sisäl­tävät työelä­mä­osaa­mista. Opiske­lijan on tunnet­tava työelämää ja alan osaamis­tar­peita, hänen pitää ymmärtää mikä on esimer­kiksi työso­pimus ja hän saa valmiuksia toimia työelämän pelisään­töjen mukaan. Näiden lisäksi voi opiskella myös yrittäjyyttä.

HYYTIÄ: Yrittä­jä­jär­jestöt lobbaavat hyvin asiaansa, ja on hienoa, että yrittä­jyy­dellä työllis­te­tään ihmisiä. Mutta myös ammat­ti­lii­toilla on valmiuksia ja halua tulla kerto­maan työelämän asioista.

KUULLAANKO AMMATTILIITTOJA OPINTOSISÄLTÖJEN SUUNNITTELUSSA?

HYYTIÄ: Kyllä meiltä pyyde­tään perus­te­luja ja lausuntoja.

VILLIKKA-STORM: Työelämä on vahvasti mukana tutkinnon perus­teiden laadin­nassa niin työelä­mä­toi­mi­kun­tien kuin järjes­töjen kautta. Perus­tei­siin voi ottaa kantaa jo valmis­telun aikana.

”Jos opiske­li­jalla on valmiuksia hankkia osaamista työpai­kalla, siellä oppiminen voi olla hyvinkin isossa osassa”, Jaana Villikka-Storm näkee. KUVA LAURI ROTKO

OPISKELIJALLE LAADITAAN HENKILÖKOHTAINEN OSAAMISEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA (HOKS). VOIDAANKO HENKILÖKOHTAISET TARPEET HUOMIOIDA RIITTÄVÄN HYVIN?

VILLIKKA-STORM: Opinto­pis­teet kertovat vaaditun osaamisen tasosta, mutta oppilai­tokset tekevät suunni­telmat, miten asiat opete­taan. Jos opiske­li­jalla on valmiuksia hankkia osaamista työpai­kalla, siellä oppiminen voi olla hyvinkin isossa osassa.

HYYTIÄ: Työelä­mä­tai­to­jenkin konkreet­tinen harjoit­telu painottuu enemmän työpai­koille, mutta muuten se voi olla aika minimaa­lista. Puutteita näissä asioissa voi olla myös yrittä­jien, esimiesten tai opinto-ohjaa­jien taholla.

VILLIKKA-STORM: On tärkeää, että kouluissa nouda­te­taan tiettyjä pelisään­töjä, se että tunnille tullaan ja osallis­tu­taan työpa­joihin. Siellä nuori jo oppii, että töihinkin tullaan ajoissa. Kyse on pitkälle asenteesta.

HYYTIÄ: Järjes­telmä tukee nyt oma-aloit­teisia ja rohkeita nuoria, jotka uskal­tavat kysyä. Ne jotka tarvit­sevat apua, eivät kehity niin hyvin. Kyllä tämä nykyinen pelimaa­ilma asettaa osalle opiske­li­joista oman haasteensa, kun yöt pelataan ja aamulla pitäisi lähteä töihin.

OSAAVATKO OPETTAJAT OPETTAA TYÖELÄMÄN PELISÄÄNTÖJÄ, MILLAINEN KOSKETUS HEILLÄ ON TYÖPAIKKOJEN TYÖELÄMÄÄN?

VILLIKKA-STORM: Hajontaa varmasti on. Toisilla työelämän tuntemus saattaa olla 20 vuoden takaa, mutta on myös opettajia, joilla on oma yritys ja jotka samalla tekevät opetus­töitä. Yleisesti opetta­jilla on hyvät yhteydet työelämään.

HYYTIÄ: Hyvällä opetta­jalla on erittäin suuri rooli, ja hänen tehtä­vänsä on tehdä oppilaista yhteis­kun­ta­kel­poisia. Hänen työ- ja elinkei­noe­lämän tunte­muk­sel­laan on merki­tystä. On paljon niitä, jotka ovat tulleet ammat­ti­kou­lu­tuksen ja työelämän kautta opettajan työhön – heillä työelämän kokemus on vahvaa. Näitä osaajia siirtyy paljon eläkkeelle, eikä uusia tule nopeasti.

”Hyvällä opetta­jalla on erittäin suuri rooli, ja hänen tehtä­vänsä on tehdä oppilaista yhteis­kun­ta­kel­poisia”, Kari Hyytiä muistuttaa. KUVA LAURI ROTKO

AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUI. MITEN UUSI JÄRJESTELMÄ ON LÄHTENYT KÄYNTIIN?

VILLIKKA-STORM: Uusi lainsää­däntö tuli voimaan vuoden 2018 alussa, ja ensim­mäiset yhteis­haun kautta tulleet opiske­lijat aloit­tivat vasta syksyllä. Ollaan siis vielä aika alkuvai­heessa, ja järjes­tä­jä­koh­tai­sesti ollaan hyvin eri tilanteissa.

HYYTIÄ: Oppilai­tok­sissa on ollut yt-neuvot­te­luja, siellä on tilahaas­teita, ja koko rahoitus on muuttunut tulos­poh­jai­seksi. Samoin on tekemistä siinä, miten työpai­koilla hoide­taan riittävä pereh­dytys ja ohjaus. Samalla kun tutkin­tojen rakenne muuttuu, yhtälö on iso, eikä kaikki ole vielä kunnossa.

MILLAISIA AMMATTILAISIA OPPILAITOKSET NYT TUOTTAVAT?

HYYTIÄ: Laatu­kri­tee­reissä pitää olla tarkkana nyt ja jatkossa. Me tarvit­semme kovan tason osaajia, ja siksi tutkin­noista ei saa päästä liian helposti läpi. Nämä järjes­telmät tietyllä lailla takaavat, että näin tapahtuu.

VILLIKKA-STORM: Uusi ammatil­linen koulutus, jossa näytöt tapah­tuvat työelä­mässä ja arvioi­jina on myös työelämän edustajia, takaa paremmin sen, että meille valmistuu ammat­ti­laisia, jotka täyttävät työelämän vaatimukset.

”Uusi ammatil­linen koulutus, jossa näytöt tapah­tuvat työelä­mässä, takaa paremmin ammat­ti­laisia työelämän vaati­muk­siin”, Jaana Villikka-Storm sanoo. KUVA LAURI ROTKO

TYÖELÄMÄN PELISÄÄNNÖT AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA

Toisen asteen ammatil­liset perus­tut­kinnot sisäl­tävät yhteiset tutkinnon osat, joihin on sisäl­ly­tetty yhteis­kunta- ja työelä­mä­osaa­mista. Alueina ovat mm. työelä­mässä toimi­minen ja yrittä­jyy­teen liittyviä osin valin­naisia osia. Perus­tut­kin­toihin sisältyy työelä­mä­osaa­mista myös kunkin toimialan tarpeen mukaan. Ammatil­liset perus­tut­kinnot ovat osaamis­pe­rus­teisia. Osaaminen määri­tel­lään osaamis­pis­teillä, ei opinto­vii­koilla. Työpai­kalla tapah­tuvaa oppimista tehdään joko koulu­tus­so­pi­muk­sella (palkatta) tai oppiso­pi­muk­sella (palkal­linen).

TEKSTI SAMI TURUNEN
KUVAT JA VIDEO LAURI ROTKO