Viestintätutkimuksesta hyvät arvosanat liitolle – Monipuolinen viestintä tavoittaa tehokkaasti
Teollisuusliiton tuoreen viestintätutkimuksen mukaan liiton viestintä tavoittaa jäsenet tehokkaasti. Eniten tietoa haetaan liiton verkkosivuilta. Tekijä-lehteä luetaan entistä aktiivisemmin ja erityisesti verkkolehden suosio on kasvanut.
Teollisuusliiton tutkimusyksikkö toteutti huhti–toukokuussa 2024 Teollisuusliiton viestintätutkimuksen, joka kartoitti jäsenten mielipiteitä liiton eri viestintäkanavista. Kyselyyn vastasi 1 504 Teollisuusliiton jäsenpaneelin jäsentä.
Viestintätutkimus jatkoi vuonna 2019 tehtyä Tekijä-lehden lukijatutkimusta, mutta nyt viestinnän kokonaisuutta tarkasteltiin laajemmin. Tulokset antavat kuvan siitä, miten liiton viestintä tavoittaa jäsenistön, millaisia mielipiteitä viestintä herättää ja millä tavoin viestintää voisi kehittää.
Kyselyn tulosten mukaan Teollisuusliiton verkkosivut ovat vastaajien suosituin tiedonlähde, ja hyvänä kakkosena tulee Tekijä-lehti. Myös liiton uutiskirjeet tavoittavat jäsenet tehokkaasti.
SOSIAALISEN MEDIAN MERKITYS KASVAA
Tutkimuksen perusteella liiton monikanavainen viestintä toimii hyvin. Vastaajat toivovat lisää viestintää erityisesti nuorten suosimille alustoille, kuten TikTokiin, jotta liiton viestit tavoittaisivat paremmin myös alalle opiskelevat tai työelämään vasta siirtyneet jäsenet.
Somekanavien yleisessä käytössä WhatsApp ja Facebook ovat vastaajien suosituimmat viestintäkanavat, mutta nuoremmat jäsenet käyttävät aktiivisesti myös muita alustoja kuten Instagramia, YouTubea, Discordia ja Telegramia.
Vaikka viestinnän yleinen tyytyväisyys on korkealla, osa vastaajista kaipaa entistä ajankohtaisempaa viestintää ja nopeampaa reagointia esimerkiksi työehtosopimusneuvotteluihin liittyvissä tilanteissa. Osa jäsenistä koki, että tärkeät tiedot löytyvät liian usein ensin muualta, ja vasta myöhemmin liiton omista viestintäkanavista.
LEHTEÄ LUETAAN YHÄ AKTIIVISESTI
Viestintätutkimuksen mukaan Tekijä-lehti on säilyttänyt asemansa tärkeänä tiedonlähteenä jäsenille. Peräti 95 prosenttia vastaajista lukee lehteä ainakin jossain muodossa. Vastausten mukaan painetun lehden lukutiheys lisääntyy vastaajan iän myötä.
Painettua lehteä suosivat erityisesti naiset, kun taas miehet tarttuvat useammin lehden digitaalisiin versioihin, kuten verkkolehteen ja painetun lehden näköislehteen. Verkkolehden lukeminen on lisääntynyt vuoden 2019 kyselystä, ja älypuhelimen suosio lukuvälineenä on kasvanut varsinkin nuorten keskuudessa.
Painettu lehti on kuitenkin edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa lukea Tekijä-lehteä. Painettua lehteä lukee usein tai silloin tällöin 85 prosenttia vastaajista. Samalla tavalla mitattuna verkkolehteä ilmoitti lukevansa 15 prosenttia vastaajista.
Tekijän verkkolehden lukijat antoivat julkaisulle kiitosta selkeydestä ja helppolukuisuudesta. Suurin osa vastaajista pitää verkkolehteä vähintään hyvänä, ja erityisesti naiset sekä nuoremmat jäsenet ovat tyytyväisiä sen käytettävyyteen.
JUTUT KOETAAN AIEMPAA KIINNOSTAVAMMIKSI
Viestintätutkimuksen vastausten mukaan lehden juttujen kiinnostavuus on kasvanut viidessä vuodessa. Vuoden 2019 kyselyssä 29 prosenttia vastaajista piti juttuja kiinnostavina, kun vuonna 2024 luku oli noussut 39 prosenttiin. Erityisen kiinnostavia vastaajien mielestä ovat työehtosopimuksia ja liiton toimintaa käsittelevät artikkelit. Monet jäsenet toivovat myös lisää lyhyitä juttuja.
Monet vastaajista arvostavat Tekijän kykyä käsitellä ajankohtaisia yhteiskunnallisia aiheita. Tähän liittyen useat vastaajat toivovat lisää yhteiskuntapoliittista keskustelua ja entistä laajempaa analyysia esimerkiksi työelämän ja talouden kysymyksistä.
Myös Tekijä-lehden kieli sai kiitosta: Vuonna 2019 17 prosenttia vastaajista koki kielen vaikeaksi, mutta nyt osuus oli pudonnut 8 prosenttiin. Monet kiittelevät sitä, että lehden kieli on muuttunut selkeämmäksi ja helpommin ymmärrettäväksi.
Viestintätutkimuksen vastaajien palautteita
”Ei voi kuin kiittää hyvästä tiedotuksesta näinkin ankeina aikoina. Kiitos siitä.”
”Enemmän viestintää ja kohdentamista työelämää vasta aloittaville ja alanvaihtajille. Näkyminen nuorten suosimilla alustoilla, kuten TikTok.”
”Tähän mennessä olen löytänyt kaiken etsimäni tiedon nopeasti ja sujuvasti.”
”Lisää toistoa, että muutkin kuin meidän jäsenet ymmärtää, mitä tässä maassa tapahtuu työelämäkysymysten saralla. Lakkojen myötä meidän viesti on päässyt paremmin esille.”
”Viestintä on minusta toiminut erinomaisesti ja asiantuntevasti.”
”Tuntuu että nuoriso karkaa liitolta. Mainontaa eduista yms. tarvitaan enemmän.”
”Tietoa tulee sopivan usein ja se on ajankohtaista ja kattavaa.”
”Mielestäni Tekijä-lehti on erittäin hyvä lehti. Asiallinen ja hyvin tehty.”
”Tekijä-lehdessä pitäisi käydä yhteiskuntapoliittista keskustelua. Oikeastaan liitolla ei ole mitään paikkaa tällaiselle keskustelulle.”
”Tekijä-lehdessä mielenkiintoisia ihmiskohtaloita, työpaikkoja ja paljon tietoa ay-toiminnasta.”
”Laaja kirjo eri alojen ammattilaisista avaa myös silmät näkemään oman työn ulkopuolelle. Se toivon pilkahdus, ettei ole yksin tässä kovenevassa maailmassa lohduttaa myös.”