Vastaajilta kysyttiin, mikä näistä kuudesta Tekijä-lehden kannesta on miellyttävin. Suosituin oli alarivissä keskellä oleva Metsäterapiaa-kansi, jonka valitsi 28 prosenttia vastaajista.

Viestintätutkimuksesta hyvät arvosanat liitolle – Monipuolinen viestintä tavoittaa tehokkaasti

29.11.2024

TEKSTI ASKO-MATTI KOSKELAINEN
GRAFIIKKA SAMI MYLLYNIEMI JA EMILIE UGGLA
KUVA ANTTI HYVÄRINEN

Teol­lisu­us­li­iton tuoreen viestin­tä­tutkimuk­sen mukaan liiton viestin­tä tavoit­taa jäsenet tehokkaasti. Eniten tietoa haetaan liiton verkko­sivuil­ta. Tek­i­jä-lehteä lue­taan entistä akti­ivisem­min ja eri­tyis­es­ti verkkole­hden suo­sio on kas­vanut.

Teol­lisu­us­li­iton tutkimusyk­sikkö toteut­ti huhti–toukokuussa 2024 Teol­lisu­us­li­iton viestin­tä­tutkimuk­sen, joka kar­toit­ti jäsen­ten mielip­iteitä liiton eri viestin­täkanav­ista. Kyse­lyyn vas­tasi 1 504 Teol­lisu­us­li­iton jäsen­pa­neel­in jäsen­tä.

Viestin­tä­tutkimus jatkoi vuon­na 2019 tehtyä Tek­i­jä-lehden luk­i­jatutkimus­ta, mut­ta nyt viestin­nän kokon­aisu­ut­ta tarkastelti­in laa­jem­min. Tulok­set anta­vat kuvan siitä, miten liiton viestin­tä tavoit­taa jäsenistön, mil­laisia mielip­iteitä viestin­tä herät­tää ja mil­lä tavoin viestin­tää voisi kehit­tää.

Kyse­lyn tulosten mukaan Teol­lisu­us­li­iton verkko­sivut ovat vas­taa­jien suosi­tu­in tiedonlähde, ja hyvänä kakkose­na tulee Tek­i­jä-lehti. Myös liiton uutiskir­jeet tavoit­ta­vat jäsenet tehokkaasti.

SOSIAALISEN MEDIAN MERKITYS KASVAA

Tutkimuk­sen perus­teel­la liiton monikanavainen viestin­tä toimii hyvin. Vas­taa­jat toivo­vat lisää viestin­tää eri­tyis­es­ti nuorten suosimille alus­toille, kuten Tik­Toki­in, jot­ta liiton viestit tavoit­taisi­vat parem­min myös alalle opiskel­e­vat tai työelämään vas­ta siir­tyneet jäsenet.

Somekanavien yleisessä käytössä What­sApp ja Face­book ovat vas­taa­jien suosi­tu­im­mat viestin­täkana­vat, mut­ta nuorem­mat jäsenet käyt­tävät akti­ivis­es­ti myös mui­ta alus­to­ja kuten Insta­gramia, YouTubea, Dis­cor­dia ja Telegramia.

Vaik­ka viestin­nän yleinen tyy­tyväisyys on korkeal­la, osa vas­taa­jista kaipaa entistä ajanko­htaisem­paa viestin­tää ja nopeam­paa reagoin­tia esimerkik­si työe­htosopimus­neu­vot­telui­hin liit­tyvis­sä tilanteis­sa. Osa jäsenistä koki, että tärkeät tiedot löy­tyvät liian usein ensin muual­ta, ja vas­ta myöhem­min liiton omista viestin­täkanav­ista.

Teol­lisu­us­li­iton verkko­sivu www.teollisuusliitto.fi on selvästi suosi­tu­in tiedonhakukana­va.

LEHTEÄ LUETAAN YHÄ AKTIIVISESTI

Viestin­tä­tutkimuk­sen mukaan Tek­i­jä-lehti on säi­lyt­tänyt ase­mansa tärkeänä tiedonläh­teenä jäse­nille. Peräti 95 pros­ent­tia vas­taa­jista lukee lehteä ainakin jos­sain muo­dos­sa. Vas­tausten mukaan paine­tun lehden luku­ti­heys lisään­tyy vas­taa­jan iän myötä.

Painet­tua lehteä suo­si­vat eri­tyis­es­ti naiset, kun taas miehet tart­tuvat use­am­min lehden dig­i­taal­isi­in ver­sioi­hin, kuten verkkole­hteen ja paine­tun lehden näköisle­hteen. Verkkole­hden lukem­i­nen on lisään­tynyt vuo­den 2019 kyselystä, ja äly­puhe­li­men suo­sio luku­vä­li­neenä on kas­vanut varsinkin nuorten kesku­udessa.

Painet­tu lehti on kuitenkin edelleen ylivoimais­es­ti suosi­tu­in tapa lukea Tek­i­jä-lehteä. Painet­tua lehteä lukee usein tai sil­loin täl­löin 85 pros­ent­tia vas­taa­jista. Samal­la taval­la mitat­tuna verkkole­hteä ilmoit­ti luke­vansa 15 pros­ent­tia vas­taa­jista.

Tek­i­jän verkkole­hden luk­i­jat antoi­vat julka­isulle kiitos­ta selkey­destä ja help­polukuisu­ud­es­ta. Suurin osa vas­taa­jista pitää verkkole­hteä vähin­tään hyvänä, ja eri­tyis­es­ti naiset sekä nuorem­mat jäsenet ovat tyy­tyväisiä sen käytet­tävyy­teen.

JUTUT KOETAAN AIEMPAA KIINNOSTAVAMMIKSI

Viestin­tä­tutkimuk­sen vas­tausten mukaan lehden jut­tu­jen kiin­nos­tavu­us on kas­vanut viidessä vuodessa. Vuo­den 2019 kyselyssä 29 pros­ent­tia vas­taa­jista piti jut­tu­ja kiin­nos­tavina, kun vuon­na 2024 luku oli nous­sut 39 pros­ent­ti­in. Eri­tyisen kiin­nos­tavia vas­taa­jien mielestä ovat työe­htosopimuk­sia ja liiton toim­intaa käsit­televät artikke­lit. Mon­et jäsenet toivo­vat myös lisää lyhy­itä jut­tu­ja.

Mon­et vas­taa­jista arvosta­vat Tek­i­jän kykyä käsitel­lä ajanko­htaisia yhteiskun­nal­lisia aihei­ta. Tähän liit­tyen use­at vas­taa­jat toivo­vat lisää yhteiskun­tapoli­it­tista keskustelua ja entistä laa­jem­paa ana­lyysia esimerkik­si työelämän ja talouden kysymyk­sistä.

Myös Tek­i­jä-lehden kieli sai kiitos­ta: Vuon­na 2019 17 pros­ent­tia vas­taa­jista koki kie­len vaikeak­si, mut­ta nyt osu­us oli pudon­nut 8 pros­ent­ti­in. Mon­et kiit­televät sitä, että lehden kieli on muut­tunut selkeäm­mäk­si ja helpom­min ymmär­ret­täväk­si.

Viestintätutkimuksen vastaajien palautteita

”Ei voi kuin kiit­tää hyvästä tiedo­tuk­ses­ta näinkin ankeina aikoina. Kiitos siitä.”
”Enem­män viestin­tää ja kohden­tamista työelämää vas­ta aloit­taville ja alan­vai­h­ta­jille. Näkymi­nen nuorten suosimil­la alus­toil­la, kuten Tik­Tok.”
”Tähän men­nessä olen löytänyt kaiken etsimäni tiedon nopeasti ja suju­vasti.”
”Lisää tois­toa, että muutkin kuin mei­dän jäsenet ymmärtää, mitä tässä maas­sa tapah­tuu työelämäkysymys­ten sar­al­la. Lakko­jen myötä mei­dän viesti on päässyt parem­min esille.”
”Viestin­tä on minus­ta toimin­ut eri­no­mais­es­ti ja asiantun­tev­asti.”
”Tun­tuu että nuoriso karkaa liitol­ta. Main­on­taa eduista yms. tarvi­taan enem­män.”
”Tietoa tulee sopi­van usein ja se on ajanko­htaista ja kat­tavaa.”
”Mielestäni Tek­i­jä-lehti on erit­täin hyvä lehti. Asialli­nen ja hyvin tehty.”
Tek­i­jä-lehdessä pitäisi käy­dä yhteiskun­tapoli­it­tista keskustelua. Oikeas­t­aan liitol­la ei ole mitään paikkaa täl­laiselle keskustelulle.”
Tek­i­jä-lehdessä mie­lenki­in­toisia ihmisko­htaloi­ta, työ­paikko­ja ja paljon tietoa ay-toimin­nas­ta.”
”Laa­ja kir­jo eri alo­jen ammat­ti­lai­sista avaa myös silmät näkemään oman työn ulkop­uolelle. Se toivon pilka­h­dus, ettei ole yksin tässä kovenevas­sa maail­mas­sa lohdut­taa myös.”