Då man kör tar adrenalinet över i kroppen. Trots det är det viktigt att hålla huvudet kallt, berättar Jimmy Rajalin.

Adrenalinrusch vid ratten – en egen rallybil har varit Jimmy Rajalins dröm sedan barndomen

12.10.2023

TEXT MIKKO NIKULA
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Jim­my Rajalin och hans Ford Escort RS 2000 årsmod­ell 1995 har upplevt en hel del till­sam­mans. Ral­ly är en hob­by som slukar pen­gar men sam­tidigt känns det fan­tastiskt att köra.

JIMMY RAJALIN

Ekenäs
Met­al­lar­betare
Fiskars Fin­land Ab Bill­näs

– En egen rally­bil har var­it min dröm sedan barn­domen. Jag såg till att dröm­men blev verk­lighet genast då det var ekonomiskt möjligt, allt­så unge­fär tio år sedan.

Rajalin är 33 år gam­mal och tävlar i något som kallas F‑gruppen. Klassen är till för bilar med tvåhjuls­drift som sak­nar tur­bo.

– Jag har delt­ag­it i gan­s­ka mån­ga tävlin­gar i rallysprint. Då kör man oftast en sträc­ka på 3–4 kilo­me­ter en par tre gånger.

Man måste kon­cen­tr­era sig till hun­dra pro­cent då man kör.

– Vid rat­ten kan man glöm­ma allt annat. Då man släp­per kop­plin­gen och gasar på så kän­ner man verk­li­gen en adren­a­l­in­r­usch i krop­pen.

Jim­my Rajalin upp­skat­tar att hob­byn slukar mel­lan 10 000 och 15 000 euro i året.

ÖVERVÄGER ATT AVLSUTA – ELLER KANSKE…

– Ja, vad det kostar att hål­la på med det här? Nå kort och gott kan man säga att hob­byn slukar alla ens pen­gar, säger Rajalin med ett skratt.

Utgifter­na sam­lar sig snabbt på hög.

– Försäkringar, delt­a­gar­avgifter, däck, bränsle, ser­viceavgifter…

Rajalin har några spon­sor­er men det mes­ta beta­lar han ur egen fic­ka.

Det var Jim­my Rajalins far­bror som i tider­na gjorde att ral­lyflu­gan bet Rajalin.  “Jag gick på tävlin­gar till­sam­mans med min far­bror redan då jag var liten.”

– Spon­sor­erna är för det mes­ta lokala småföre­ta­gare så man vill inte be om för myck­et, säger han.

Rajalins bedömer att utgifter­na för hob­byn lig­ger på10 000–15 000 euro i året. Escorten är nu till salu.

– Vin­tern kom­mer och man måste beta­la elräkningar­na ock­så. Det kan hän­da att det får bli slut på ral­ly.

Vin­tern kom­mer och man måste beta­la elräkningar­na ock­så. Det kan hän­da att det får bli ett slut på ral­ly.

Beslutet är inte hugget i sten. Då man vux­it fast i grenen kan det vara svårt att släp­pa taget.

– Jag ändrar mig näs­tan var­je dag i den här frå­gan. Det kan hän­da att jag drar bort försäljn­ingsan­non­sen och fort­sät­ter köra på våren.

DYRT ATT STIGA TILL ”ÖVRE SERIEN”

Rajalins klubb är Ekenäs motork­lubb i Rase­borg. Han kör fem eller sex tävlin­gar per säsong. Säsongen inleds i mars-april och från okto­ber är det garaget som gäller.

– Jag har inte delt­ag­it i några vin­tertävlin­gar. Jag kör hellre på asfalt, säger Rajalin.

Rajalin kör i juniork­lassen i F‑gruppen – vilket inte bety­der att förar­na måste vara ung­do­mar. Det är möjligt att sti­ga från juniork­lassen till den allmän­na klassen, men det är något han inte vill.

Hjäl­men är tillverkad i glas­fiber och kevlar.

– Jag har sam­lat till­räck­ligt med poäng för att sti­ga till den allmän­na klassen men jag har inte velat ge mig in i sto­ra pojkar­nas lek. Där kostar topp­bi­lar­na runt 50 000 eller 60 000 eur0. Med en sådan här 15 000 euros bil har man inte en chans.

Rajalins tävlingsre­sor har gått främst till oli­ka orter i Nyland och Syd­väs­tra Fin­land.

– I som­ras var vi på Åland och då kom­bin­er­ade vi famil­jese­mes­tern med min tävling.

Rajalin anser att hans bäs­ta mer­it inom grenen är dis­trik­t­mäster­skapet i rallysprint i Södra Fin­land från 2018.

TIO ÅR AV TÄVLINGAR, FÅ SKADOR

Jim­my Rajalin har gått met­allinjen i yrkesskolan och är plåt­sla­gare-svet­sare till utbild­nin­gen. Job­bet på Fiskars fab­rik i Bill­näs stöder hob­byverk­samheten, anser han.

– Om jag behöver någon del till bilen så har vi verk­ty­gen på job­bet för att tillver­ka den.

Rajalin har  nått en hel del framgån­gar i  sin hob­by. Han rankar dis­trik­t­mäster­skapet i rallysprint från 2018 högst.

Några större oly­ck­or har Rajalin inte ham­nat ut för.

– En gång körde jag på ett hin­der och dri­vax­eln gick av, men inget värre har hänt.

Om jag behöver någon del till bilen så har vi verk­ty­gen på job­bet för att tillver­ka den.

En gam­mal san­ning inom motor­sporten är ändå att ingen klarar av att hål­la sig på banan i evighet.

– Man kan säga att det finns två typer av förare: De som har kört ut någon gång och de som kom­mer att köra ut. Jag bor­de väl slu­ta köra vid det här skedet.

GENERATIONER I GARAGET

Rajalin har ärvt sin kär­lek till ral­ly av släk­tin­gar.

– Jag gick på tävlin­gar till­sam­mans med min far­bror redan då jag var liten.

Har levande väst­nyländ­s­ka ral­ly­tra­di­tio­nen påverkat Rajalins val av hob­by? Till exem­pel världsmästaren Mar­cus Grön­holm och åttafaldiga FM-mästaren Sebas­t­ian Lind­holm är hem­ma i Ingå.

Rajalin tror inte det spelat en så stor roll.

Sonen Lee­vi, 4 år, hjälper ofta pap­pa Jim­my i garaget.

– Jag har aldrig egentli­gen var­it intresser­ad av WRC (VM-serien i ral­ly). Jag tyck­er det är mer stil på bilar­na i F‑gruppen då det är frå­gan om anin­gen äldre bilar.

Det kan myck­et väl hän­da att ral­lyflu­gan ock­så bitit den yngre gen­er­a­tion. Fyraårin­gen Lee­vi föl­jer med pap­pa till tävlin­gar­na och håller till i garaget under hela inter­vjun.

– Han tyck­er om att lig­ga under bilen och leka att han skru­var på den. Han tog här isär gräsklip­par­mo­torn helt själv.

Pap­pa tyck­er det är roligt att föl­ja med Lee­vis iver.

– Ibland tänker jag nog att hop­pas inte pojken väl­jer en hob­by som är så jäk­la dyr. Att han skulle veta bät­tre än sin pap­pa, säger Jim­my Rajalin och skrat­tar.