VÄITTÄJÄT: Pelas­taako some järjestötyön?

Sosiaa­linen media auttaa ammat­tio­sas­toja yhtey­den­pi­dossa ja toiminnan pyörit­tä­mi­sessä. Kaikkia some ei kuiten­kaan viehätä.

VÄITTÄJÄT


JUKKA TAHVANAINEN
KONEISTAJA
KOMAS OY SASTAMALA


AKI MOISIO
TOIMISTONHOITAJA
TAMPEREEN SEUDUN METALLITYÖNTEKIJÄIN AO. 195

 

MIKÄ SUHTEESI ON NYKYISIIN ÄLYLAITTEISIIN JA SOSIAALISEEN MEDIAAN?

JUKKA TAHVANAINEN: Käytän niitä hyvin vähän. Ei minulla ole niille aikaa, en ole kiinnos­tunut laitteista ja sosiaa­li­sesta mediasta. Minulla on kyllä Facebook-profiili, mutta käyn siellä ehkä kerran kuukau­dessa. Sähkö­postia käytän silloin tällöin. En kaipaa someen, vaikka muut ovatkin siellä.

AKI MOISIO: Käytän suhteel­lisen luonte­vasti kaikkia välineitä, ne ovat nykypäivää. Tien päälläkin pilvi­pal­ve­luiden ansiosta kaikki sähkö­postit, muistiin­panot ja tiedostot ovat käytet­tä­vissä. Faceboo­kissa olen ollut vuodesta 2009. Twitte­riin menin, mutta tulin sieltä pois, koska en kokenut saavani siitä lisäarvoa elämääni.

TAHVANAINEN: Minua jotenkin ärsyttää, että kaikki asiat ovat netissä ja kaikki pitäisi hoitaa sitä kautta jollain skypellä. Yritin juuri hoitaa vähän katta­vammin omia raha-asioita ja olisin halunnut pankkiin keskus­te­le­maan, mutta siinäkin ohjat­tiin vain nettiin. Soitin lopulta palve­lu­nu­me­roon, sieltä kyllä löytyi ammat­ti­tai­toinen kaveri, mutta olisin silti hoitanut tärkeitä asioita mieluummin kasvotusten.

KÄYTTÄÄKÖ AMMATTIOSASTONNE SOMEA JÄRJESTÖTYÖSSÄ?

MOISIO: Olen ollut parikym­mentä vuotta mukana ay-toimin­nassa, muun muassa ammat­tio­saston sihteerin hommissa. Somen käyttö on ollut luonteva osa arkea siitä asti, kun Facebook yleistyi. Käytämme Facebookia aktii­vi­sesti, ja aiempi osastoni, Toijalan Metalli 169, oli ensim­mäisiä ammat­tio­sas­toja, jolla oli oma Facebook-sivu. Faceboo­kis­sa­kaan ei tietysti tavoita kaikkia, mutta se on yksi väline lisää järjes­tö­työssä. Olisi aika paljon kalliimpaa tehdä jotain lehteä, sen sijaan Facen kautta saa jaettua kuvia tapah­tu­mista sekä muitakin isompia kokonaisuuksia.

TAHVANAINEN: Olen Sasta­malan Teolli­suus­työ­te­ki­jöiden osasto 345:n sihteeri ja puolikas jäsen­huol­taja. Meillä on nuori puheen­joh­taja ja muita nuoria, he käyttävät kyllä Facebookia ja heillä on WhatsAp­pissa erilaisia ryhmiä. Mutta minä en ole kiinnos­tunut, en kaipaa sen tiedon äärelle, mitä siellä jaetaan. Voi olla, että jään jostain paitsi, mutta kyllä tarvit­tava tieto tulee jotain muuta kautta. Faceboo­kissa on muutenkin niin paljon turhaa tietoa, ja minua ottaa päähän sihtee­rinä se, miten paljon siellä on kielioppivirheitä.

TUOKO DIGITALISAATIO HELPOTUSTA JÄRJESTÖTYÖHÖN?

MOISIO: Se on yksi väline lisää. Jos ennen mentiin turuille ja toreille ja työpai­koille, nyt mennään Meseen, Instaan ja Faceen. Niin kuin ennenkin, on mentävä sinne, missä ihmiset ovat. Some on helppo alusta, ei tarvitse erikseen taittaa, tulostaa ja monistaa tiedot­teita. Ei Faceboo­kil­la­kaan kaikkia tavoi­teta, mutta se helpottaa, kun työt ja työsuh­teet ovat muuttu­neet. Ennen 99 prosenttia oli Tampel­lalla töissä, nyt jäsenet ovat 60 erilai­sessa firmassa, ja sen lisäksi keikka­töissä, lomau­tet­tuna tai työttömänä.

TAHVANAINEN: Minua häiritsee se, että siellä somessa roiku­taan koko ajan. Siellä ollaan liikaa, ja siellä on liian paljon tietoa, joka menee toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Mitä sillä kaikella turhalla tiedolla tekee?

MOISIO: Mutta jos sitä tietoa joskus tarvitsee, se myös jää sinne someen. Sieltä sen voi myöhemmin etsiä, eikä tarvitse soitella viidelle kaverille.

TAHVANAINEN: Mutta mieluummin minä juttelen ihmisten kanssa kasvok­kain, kylillä ja kaupoilla, vaikka vähän pidem­päänkin. Somessa on paljon sellaista tekstiä, jota ei kestä lukea. Faceboo­kista tulee meiliin jatku­vasti ilmoi­tuksia ja kävin minäkin niitä aluksi kommen­toi­massa, että ”onpa kiva kuva” ja muuta sellaista. Ei se tuntunut kovin järkevälle.

MIKÄ MERKITYS ON IHMISTEN TAPAAMISELLA, KASVOKKAIN KOHTAAMISELLA?

TAHVANAINEN: Se on hyvin tärkeää. Kasvok­kain on paljon vaikeampi myös kieltäytyä vaikkapa jostain tehtä­vistä. Olen aina jutellut mielel­lään ihmisten, myös tunte­mat­to­mien, kanssa ja olen hyvin ulospäin suuntautunut.

MOISIO: Eri tilan­tei­siin on eri välineet. Ennen oli kirjeet ja puhelin ja jutel­tiin kasvok­kain. Ei some korvaa ihmisten tapaa­mista, mutta se on yksi väline lisää järjestötyössä.

VOIKO SOMESTA LÖYTYÄ RATKAISUJA YHTEISÖLLISYYTEEN, JOKA HIIPUU YHTEISKUNNASSA MUUTENKIN?

TAHVANAINEN: Varmaan sillä voisi luoda yhtei­söl­li­syyttä, mutta olen enemmän tapah­tu­mien järjes­tä­misen kannalla. Jäsenistön liikkeelle saaminen alkaa kyllä olla haasteellista.

MOISIO: Somen kautta tavoi­te­taan eri ihmisiä, myös niitä uusia. Sillä voi madaltaa kynnystä osallistua ensim­mäisen kerran kurssille, koulu­tuk­seen tai tapah­tu­maan, kun somen kautta on saanut vähän tietoa, minkä tyylistä toimintaa ja porukkaa osastossa on. Ja kyllä osastojen Facebook-sivulla täytyy olla koko ajan uutta hyödyl­listä sisältöä, ei siellä muuten kukaan käy.

TAHVANAINEN: Kyllä minäkin haen inter­ne­tistä tietoa, ja esimer­kiksi sihteerin hommissa etsin paljon asioita Teolli­suus­liiton sivuilta. Vielä kun aluetoi­mis­tolta saisi joskus jonkun kiinni jollain sovel­luk­sella… Sellaisen käyttöä voisin harkitakin.

 

SUOMALAISET SOMESSA

Älypu­helin on 77 prosen­tilla suoma­lai­sista. Älypu­helin on suosi­tuin laite inter­netin käyttöön. Sosiaa­lisen median käyttö kasvoi 2017 kaikissa ikäluo­kissa. 70-vuotiais­takin joka neljäs (26 %) käyttää jotain someka­navaa. Pikavies­ti­pal­ve­luiden, kuten WhatsAppin, käyttö älypu­he­li­mella kasvaa vauhdilla. 16–24-vuotiaista jopa 97 prosenttia ja yli puolet 55–64-vuotiaista käyttää niitä. 42 prosenttia suoma­lai­sista lukee blogeja. Säännöl­li­sesti kaikista suoma­lai­sista käyttää:

Facebookia 80 %
YouTubea 70 %
WhatsAppia 67 %
Insta­gramia 38 %
Twitteriä 19 %

12–17-vuotiaista käyttää Insta­gramia 80 % ja Snapc­hatia käyttää 70 %
Työnte­ki­jä­ase­massa olevien joukossa suosi­tuimmat some-kanavat ovat Facebook, YouTube ja Whatsapp, joita kaikkia käyttää noin 70 %.

Lähteet mm. Somecon blogi, Tilas­to­keskus, Harto Pönkä /​ Innowise, DNA

Katso video, miten sosiaa­lisen median raken­nelma kestää.

TEKSTI SAMI TURUNEN
KUVAT JA VIDEO LAURI ROTKO