Markku Ollikainen: Muutos tulee nopeasti

Ilmas­ton­muutos ja sen hillit­se­minen eri keinoin on aihe, joka on esillä nykyään päivit­täin mediassa. Erityi­sesti puhut­tavat fossii­liset energian­läh­teet ja niistä luopu­minen. Ilmas­to­pa­neelin puheen­joh­tajan Markku Ollikaisen mukaan siirtymä on iso haaste, mutta muutos pois fossii­li­sista tapahtuu nopeammin kuin osaamme ymmärtää.

3.5.2021

MARKKU OLLIKAINEN Helsingin yliopiston ympäris­tö­eko­no­mian emeri­tus­pro­fes­sori ja tutki­mus­joh­taja, joka on toiminut vuodesta 2014 lähtien Ilmas­to­pa­neelin puheen­joh­ta­jana. Ilmas­to­pa­neelin tehtä­vänä on tuottaa riippu­ma­tonta, tieteel­listä ja tutkittua tietoa poliit­tisen päätök­sen­teon tueksi sekä vastata kansa­laisten tiedon­tar­pei­siin. Ollikainen on tutkinut muun muassa EU:n päästö­kauppaa, bioener­giaa sekä sitä, millai­sella politii­kalla ja ohjaus­kei­noilla voidaan parhaiten edistää clean­tech-alaa.

Suomen halli­tus­oh­jelman tavoit­teena on, että Suomi on hiili­neut­raali vuoteen 2035 mennessä. Ilmas­to­pa­neelin puheen­joh­taja, ympäris­tö­eko­no­mian profes­sori Markku Ollikainen pitää tätä tavoi­tetta täysin realistisena.

– Muutos on tapah­tu­massa paljon nopeammin kuin tajuam­me­kaan. Suomi on päättänyt ilmas­to­po­li­tiikan järke­vistä perus­lin­joista, kuten hiili­neut­raa­lius­ta­voit­teesta. Ihmiset ja yritykset voivat luottaa, että valtio toimii tämän mukaan. Julkisen vallan tehtä­vänä on tarjota puitteet ympäris­töys­tä­väl­listen ratkai­sujen kehit­tä­mi­seen, Ollikainen toteaa.

Esimer­kiksi Ollikainen nostaa sähkö­autot. Jos niiden määrää halutaan lisätä nopeammin, on valtion tuettava nykyistä enemmän yksityistä kulut­tajaa sähkö­auton hankin­nassa. Samoin on panos­tet­tava enemmän sähkö­au­tojen lataus­a­se­ma­verkon laajen­ta­mi­seen. Myös sähkö­au­tojen akkujen kapasi­teettia pitää kehittää.

– Suomessa on vanha autokanta, joka pitäisi saada uudis­tettua päästöt­tö­millä ajoneu­voilla. Olisi hyvä, että markki­noille saatai­siin jossain vaiheessa myös käytet­tyjä sähkö­au­toja, jolloin niiden käyttö yleis­tyisi. Jos valtion hankin­ta­tuki uudelle sähkö­au­tolle saatai­siin nostettua siirty­mä­kauden aikana 4 000–6 000 euroon, se voisi ratkai­se­vasti jouduttaa sähkö­au­tojen kauppaa.

Sähkö­au­toihin siirty­misen arvioi­daan pienen­tävän liiken­teen hiili­diok­si­di­pääs­töjä Suomessa 15–20 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

ENSIN POIS KIVIHIILESTÄ

Hiili­diok­si­di­pääs­töjä aiheut­ta­vista fossii­li­sista energian­läh­teistä luopu­minen tarkoittaa luopu­mista öljystä, kivihii­lestä, maakaa­susta ja turpeesta.

– Kivihii­lestä ja turpeesta luopu­minen on kaikkein helpointa. Maakaasu taas on fossii­li­sista polttoai­neista kaikkein vähiten saastut­tavin, mutta siitäkin on päästävä eroon. Öljy on sitten isompi pähkinä purta­vaksi. Sitä käyte­tään liiken­ne­polt­to­nes­teiden lisäksi myös petro­ke­mian tuotteiden, kuten muovin, tuotan­nossa, Ollikainen kiteyttää.

Ensim­mäi­senä fossii­li­sista energian­läh­teistä lopete­taan kivihiilen käyttö sähkön tai lämmön tuotan­nossa. Sen käyttö on määrä lopettaa viimeis­tään vuoden 2029 aikana. Suurimmat kivihiiltä käyttä­neet voima­lai­tokset ovat pääkau­pun­ki­seu­dulla. Helsingin kaupungin energiayhtiö Helen sulkee Hanasaaren voima­lai­toksen viimeis­tään vuonna 2024.

Öljy on sitten isompi pähkinä purtavaksi.

Turve on ollut merkit­tävä kauko­lämmön energia­lähde joissakin suurem­missa kunnissa, kuten Oulussa ja Kuopiossa.

– Turpeen energia­käyttö on kuitenkin vähene­mässä Suomessa nopeasti jo lähivuo­sina, ja se pyritään puolit­ta­maan vuoteen 2030 mennessä. Siihen vaiku­te­taan verotuk­sella ja EU:n päästö­kau­palla, Ollikainen sanoo.

– Myös teolli­suu­dessa ollaan nyt käänty­mässä poispäin fossii­li­sista polttoai­neista. Esimer­kiksi metsä­teol­li­suu­dessa vanhat kattilat ovat nyt tulossa käyttöi­känsä päähän. Yritysten suunni­tel­missa on siirtyä turpeen käytöstä hyödyn­tä­mään sivuvir­roista kertyvää biomassaa. Se tarkoittaa puunkuorta, haketta ja sahanpurua.

UUSIUTUVAA SÄHKÖÄ

Kun hiili­diok­si­di­pääs­töjä halutaan rajoittaa, monet ratkaisut, kuten teolliset lämpö­pumput, tarvit­sevat sähköä. Silloin tarvi­taan hiili­va­paata sähköä. Tällaista sähköä tuottavat ydinvoima ja uusiu­tuvat energia­läh­teet, kuten vesivoima, tuuli­voima ja aurinkovoima.

– Tällä hetkellä hiili­va­paan sähkön osuus on Suomessa 85 prosenttia ja muissa Pohjois­maissa vielä sitäkin korkeampi, tietää Ollikainen.

Vuonna 2020 Suomen sähkön ja kauko­lämmön tuotannon hiili­diok­si­di­päästöt olivat yhteensä 9,4 megatonnia. Laskua edellis­vuo­teen oli 24 prosenttia. Viimeisen viiden vuoden aikana päästöt ovat laske­neet 40 prosenttia.

– Sähkön tuotan­to­kus­tan­nukset ovat samalla laske­neet viime vuosina todella paljon, varsinkin jos verra­taan kivihii­leen perus­tu­vaan sähkön­tuo­tan­toon. Edullinen sähkö kasvattaa myös yritysten kilpailukykyä.

INNOVAATIOITA TULOSSA

Edullinen energia­pohja mahdol­listaa Ollikaisen mukaan suuren määrän innovaa­tioita. Hankkeista mielen­kiin­toi­simpia on ruotsa­laisen SSAB-konsernin siirty­minen fossii­li­va­paan teräksen valmistukseen.

Teräs­teol­li­suus on yksi suurim­mista hiili­diok­si­di­pääs­töjen lähteistä. Sen osuus globaa­leista hiili­diok­si­di­pääs­töistä on noin 7 prosenttia. SSAB on Pohjois­maiden suurin raaka­te­räksen tuottaja, joka toimii maail­man­laa­jui­sesti lähes viides­sä­kym­me­nessä maassa.

Nyt se haluaa olla edellä­kä­vijä HYBRIT-yhteis­hank­keessa, jossa teräk­sen­val­mis­tuk­sessa perin­tei­sesti käytetty koksi korva­taan fossii­li­va­paalla sähköllä ja vedyllä. Teräksen vetypel­kistys vaatii tosin paljon sähköä ja vahvaa sähköverkkoa.

Meillä pitäisi panostaa nykyistä paljon enemmän tutki­muk­seen, tuote­ke­hi­tyk­seen ja koulutukseen. 

Raahen teräs­tehdas, joka siirtyi SSAB:n omistuk­seen vuonna 2014, tuottaa tällä hetkellä 7,5 prosenttia kaikista Suomen hiili­diok­si­di­pääs­töistä. Siellä siirty­misen uuteen tuotan­to­me­ne­tel­mään on arvioitu tapah­tuvan vuosina 2030–2040.

– Vetyin­no­vaa­tioita tehdään myös Suomessa. Meillä pitäisi kuitenkin panostaa nykyistä paljon enemmän tutki­muk­seen, tuote­ke­hi­tyk­seen ja koulu­tuk­seen. Se on pitkän aikavälin kasvun tärkein edellytys. Suomessa on kuitenkin vähen­netty tutki­mus­ra­hoi­tusta huomat­ta­vasti viimeisen viiden­toista vuoden aikana, Ollikainen huomauttaa.

MYÖNTEISIÄ UUTISIA

Vaikka Suomella on tavoit­teet korkealla ja se on menossa oikeaan suuntaan, näkee Ollikainen kuitenkin Britan­nian malli­maana ilmas­to­asioissa. Kakko­sena tulevat Pohjois­maat, joita seuraavat Hollanti, Saksa ja Ranska.

– Britannia päätti jo vuosia sitten, että se lähtee joka tapauk­sessa tekemään muutosta, ovat muut siinä mukana tai ei. Ohjel­malle on siellä vahva kansan tuki ja laaja puolue­kan­natus, Ollikainen selvittää.

– Myös Norja ja Ruotsi ovat Suomea pitem­mällä. Ruotsi on vähen­tänyt hiili­diok­si­di­pääs­tö­jään jo pitemmän aikaa. Siellä on enemmän metsä­nie­luja, sähkön­tuo­tan­nossa käyte­tään paljon vesivoimaa ja liiken­teen päästöt ovat myös paljon pienemmät, Ollikainen luettelee.

Ilmas­to­pa­neelin omien tutki­musten mukaan suoma­laisen hiili­ja­lan­jälki hiili­nielut huomioiden on lähes seitsemän kertaa suurempi kuin länsi­naa­pu­rilla, sillä suoma­laisen hiili­ja­lan­jälki on 6,8 tonnia ja ruotsa­laisen yksi tonni.

Ilmas­to­ta­voit­teiden saavut­ta­minen lyhyellä tähtäi­mellä on Pohjois­maille myös kilpai­luetu, ei pelkkää altruismia, pyytee­töntä toimintaa.

Norjassa on päätetty, että poltto­moot­to­ri­au­tojen myynti kielle­tään kokonaan vuoteen 2025 mennessä, ja Ruotsissa ja Tanskassa vuoteen 2030 mennessä.

– Ilmas­to­ta­voit­teiden saavut­ta­minen lyhyellä tähtäi­mellä on Pohjois­maille myös kilpai­luetu, ei pelkkää altruismia, pyytee­töntä toimintaa, Ollikainen toteaa.

Yhdys­vallat ja Kanada ovat asetta­neet tavoit­teeksi olevansa hiili­neut­raa­leja vuonna 2050 ja Kiina 2060.

– Globaalin tilan­teen kannalta meillä on nyt monia hyviä uutisia. Yhdys­vallat palaa takaisin Pariisin ilmas­to­so­pi­muk­seen. Kiina, joka on maailman suurin hiili­diok­si­di­pääs­töjen aiheut­taja, otti helmi­kuun alussa käyttöön kansal­lisen päästö­kaup­pa­jär­jes­telmän. Erittäin tärkeää on myös Pariisin ilmas­to­so­pi­muksen päästö­vä­hen­nys­ta­voit­teiden tarkistaminen.

TEKSTI RIITTA SAARINEN
KUVA PEKKA ELOMAA