Arttu Miettinen työskentelee POK Group Oy:n tehtaalla Iisalmessa. KUVA AKSELI MURAJA

Teke­mällä oppii, jos pääsee teke­mään – koulu­tuk­sen ahdinko hait­taa nuor­ten pääsyä töihin

TEKSTI SAMI TURUNEN
KUVAT AKSELI MURAJA, DILAN ADAM, HAEDEH WAYSI JA PETTERI KIVIMÄKI

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen uudis­tus ja vähe­nevä rahoi­tus ovat syös­seet amma­til­li­sen koulu­tuk­sen krii­siin. Ongel­mat liit­ty­vät lähio­pe­tuk­sen määrän kutis­tu­mi­seen ja työs­sä­op­pi­mis­paik­ko­jen niuk­kuu­teen, ja siksi kiin­nit­ty­mi­nen työelä­mään ontuu. Teol­li­suus­lii­ton nuorilla jäse­nillä on kuiten­kin myös hyviä koke­muk­sia amik­sesta ja astu­mi­sesta työelämään.

Tehdas­sa­lissa on lähes klii­ni­sen siis­tiä. Linjas­toilla odot­taa kompo­nent­teja viiva­suo­rissa riveissä ja hiljai­suutta rikkoo vain ruuvin­vään­ti­mien tasai­nen surahtelu.

Yksi noin kolmes­ta­kym­me­nestä työhönsä syven­ty­neestä teki­jästä on Arttu Miet­ti­nen. Hän kasaa pöydäl­lään sähkö­kes­kusta, johon kymme­net metrit sinistä ja mustaa johdo­tusta aset­tu­vat kauniisti paikoilleen.

Miet­ti­nen on löytä­nyt paik­kansa sähkö­kes­kuk­sia ja ‑järjes­tel­mä­rat­kai­suja valmis­ta­van POK Group Oy:n tehtaalta Iisal­messa. Sähkö­alan ammat­ti­lai­nen pääsee teke­mään juuri sitä, mistä innos­tus alalle aikoi­naan syttyi.

– Amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa veti puoleensa se, että työssä pääsee konkreet­ti­sesti teke­mään, näkee työnsä jäljen ja tietää, että se oikeasti toimii ja jää käyttöön.

Ammat­ti­taito syntyy vain työtä tekemällä.

Miet­ti­nen, 22, valmis­tui vuonna 2023 Ylä-Savon ammat­tio­pis­tosta (YSAO), kun kouraan lyötiin sähkö- ja auto­maa­tio­alan perus­tut­kin­non todis­tus. Opin­not osui­vat haas­ta­vaan ajan­koh­taan, sillä korona-aikana suuri osa opetuk­sesta siir­tyi etämoodiin.

Tilanne hanka­loitti oppi­mista: kotona oli häiriö­te­ki­jöitä ja opet­ta­jilta ei saanut tukea samaan tapaan kuin lähio­pe­tuk­sessa. Opin­to­jen toisena ja kolman­tena vuonna pääs­tiin kuiten­kin kunnolla käsiksi tekemiseen.

Suurin osa käytän­nön opista hankit­tiin koululla, mutta kesäi­sin Miet­ti­nen pääsi teke­mään töitä perhey­ri­tys POK:n tehtaalle. Valmis­tu­mi­sen ja armei­jan jälkeen siir­ty­mi­nen työelä­mään kävi luon­te­vasti, koska yhteys työnan­ta­jaan oli raken­nettu ja työpaikka tiedossa. Miet­ti­nen kuiten­kin ymmärsi, että täys­ve­ri­nen ammat­ti­lai­nen hän ei heti ollut.

– Tuntui, että osaan, mutta tiesin samalla, että en hallitse kaik­kea ja pystyn oppi­maan tosi paljon lisää. Ammat­ti­taito syntyy vain työtä tekemällä.

Arttu Miet­ti­nen sanoo saaneensa koulu­tuk­sen kautta vahvan amma­til­li­sen perus­osaa­mi­sen. ”Mutta opit­ta­vaa riit­tää ja työn kautta opin koko ajan lisää.” KUVA AKSELI MURAJA

UUTEEN ALKUUN AMIKSESSA

Miet­ti­sen opin­tie ei ole ollut mutka­ton. Hän oli alakou­lussa pahasti koulu­kiusattu, ja se jätti jälkensä.

– Oli syrjin­tää ja yksin jättä­mistä. Mutta kun pääsin amik­seen, tuli täys­kään­nös uuden ympä­ris­tön ja uusien ihmis­ten myötä.

Myös muutto silloi­selta koti­paik­ka­kun­nalta Kuopiosta Lapin­lah­delle auttoi aloit­ta­maan puhtaalta pöydältä.

YSAO:ssa Miet­ti­nen sai otteen tule­vai­suu­teensa. Teke­mällä oppi­mi­nen tuntui omalta, ja se näkyi myös tulok­sissa: keväällä 2023 hän nappasi prons­sia Taitaja-kisoissa kiinteistöautomaatioasennuksessa.

– Siellä ohjel­moi­tiin ja asen­net­tiin valoja, pisto­rasioita ja auto­la­taus­piste. Se oli kiva koke­mus, eikä siinä oikeas­taan ehti­nyt edes jännit­tää tai miet­tiä aika­pai­netta – oli pakko vaan tehdä parhaansa mukaan.

TARKKA JA MOTIVOITUNUT TEKIJÄ

Miet­ti­nen on nyt POK:lla vaki­tui­sessa työsuh­teessa. Hän tulkit­see suun­nit­te­li­joi­den piirus­tuk­set ja kokoaa sähkö­kes­kuk­sia projek­teit­tain. Työ on itse­näistä, mutta tarvit­taessa tiimi­ka­ve­reilta saa apua.

– Työil­ma­piiri on rento ja apua saa kun tarvit­see. Jos nostel­laan isom­pia keskuk­sia, tarvi­taan aina pari kättä lisää.

Sähkön kanssa työs­ken­nel­lessä tarvi­taan tark­kuutta ja huolel­li­suutta. Miet­ti­nen tuntee vahvuutensa.

– Teen tark­kaa ja siis­tiä työtä, ja valmiit keskuk­set läpi­käyvä tarkas­ta­ja­kaan ei ole montaa kertaa tarvin­nut pyytää korjaa­maan kytken­töjä. Jos joku virhe on tullut, siitä on oppi­nut ja tehnyt seuraa­valla kerralla eri tavalla.

Cazu Kropsu opis­ke­lee media-alan ja kuval­li­sen ilmai­sun perus­tut­kin­toa Fors­san ammatti-insti­tuu­tissa. KUVA DILAN ADAM

INTOHIMONA MEDIA-ALA

– Mun unel­ma­homma olisi suun­ni­tella pape­ri­sia juttuja: julis­teita, flai­je­reita, kirjoja. Paperi on konkreet­ti­nen ja jättää jäljen. Mitä enem­män kaikki on digiä ja näytöillä, sitä tehok­kaampi paperi jatkossa on, pohtii Cazu Kropsu.

Media-alan ja kuval­li­sen ilmai­sun perus­tut­kin­toa Fors­san ammatti-insti­tuu­tissa opis­ke­leva Kropsu, 20, on erikois­tu­nut graa­fi­seen suun­nit­te­luun ja valo­ku­vauk­seen. Valmis­tu­mi­nen on viimeistä kurs­sia vaille, ja hän neuvot­te­lee vaki­tui­sesta työso­pi­muk­sesta työpai­kas­saan Aste Finland Oy:llä.

Amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa keskei­sessä roolissa on työelä­män ja koulu­tuk­sen kiin­teä yhteys. Krop­sulla tämä on toimi­nut mallikkaasti.

– Ensim­mäi­sen vuoden lopulla sain hyvin verkos­toi­tu­neen opet­ta­jani kautta työs­sä­op­pi­mis­pai­kan. Siitä tuli kesä­työ, sitten nolla­tun­ti­so­pi­mus ja nyt mahdol­li­sesti vaki­paikka. Opet­ta­jan kanssa suun­ni­tel­tiin myös se, miten työt opin­nol­lis­te­taan eli saadaan hyödyn­net­tyä niiden sisältö oppimisessa.

Työpai­kan saami­sessa ja säilyt­tä­mi­sessä on varmasti autta­nut myös se, että Krop­sulla on työelä­män perus­tai­dot hallussa. Tätä ymmär­rystä ovat osal­taan lisän­neet myös Teol­li­suus­lii­ton koulutukset.

Cazu Kropsu sanoo, että tiukalle vedet­ty­jen resurs­sien takia myös monet amma­til­lis­ten oppi­lai­tos­ten opet­ta­jat ovat turhau­tu­neita ja kuor­mit­tu­neita. KUVA DILAN ADAM

OPETTAJAT PAHASSA VÄLIKÄDESSÄ

Kun seuraa keskus­te­lua nuor­ten vaikeasta työl­lis­ty­mi­sestä, Krop­sun esimerkki kuulos­taa poikkeukselliselle.

– Olen ollut todella onnekas.

Ehkä onnen lisäksi mukana on myös osaamista?

– No, voi se olla vähän molem­pia, hän hymähtää.

Jatku­vat sääs­töt eivät aina­kaan helpota amis­ten tilan­netta. Myös Kropsu on huoman­nut huoles­tut­ta­via merk­kejä, vaikka omalla kohdalla ei ole ollut isoja ongelmia.

– Opet­ta­jat ovat kuor­mit­tu­neita, eikä heillä ole aikaa opiskelijoille.

Se on tosi raskasta yrityk­sille, kun kaikki pitää opet­taa alusta alkaen.

Kropsu viit­taa kuuden viikon kier­tu­ee­seen, jonka aikana hän mark­ki­noi Ammat­tiin Opis­ke­le­vien Liiton SAKKIn opis­ke­li­ja­kort­teja ja ammat­ti­lii­ton jäse­nyyttä eri oppi­lai­tok­sissa. Kymme­nien keskus­te­lu­jen kautta muodos­tui kuva opetuk­sen arjesta.

– Jossain resurs­sit ovat niin tiukilla, että vastuu­opet­ta­jiksi joutuu myös opet­ta­jia, jotka eivät tunne koulu­tusa­laa. Se vaikeut­taa ohjaa­mista ja opin­to­jen suun­nit­te­lua todella paljon. Myös opet­ta­jat ovat tilan­teesta stressaantuneita.

Jos opetus ei anna riit­tä­vää osaa­mista, opis­ke­li­jat lähte­vät työs­sä­op­pi­mis­jak­soille työpai­koille vaja­vai­sin taidoin.

– Se on tosi raskasta yrityk­sille, kun kaikki pitää opet­taa alusta alkaen, sanoo Kropsu, joka tuntee koulu­tuk­sen arkea myös SAKKIn halli­tuk­sen jäsenenä.

NUORET EPÄVARMUUDEN EDESSÄ

Amis­ten ongel­mat ovat tuttuja SAKKIn puheen­joh­taja Kaisla Kaner­valle. Opetuk­sen laatu ja määrä vaih­te­le­vat oppi­lai­tok­sit­tain ja jopa toimipisteittäin.

– Opis­ke­li­jat, jotka koke­vat opetuk­sen laaduk­kaaksi, viih­ty­vät amik­sessa tosi hyvin. Mutta vaih­telu on suurta.

Työs­sä­op­pi­mi­sen laatu määrit­tää sitä, millai­sella varmuu­della nuori loik­kaa työelä­mään – jos työpaik­kaa ylipää­tään löytyy. Kaner­van mukaan monilla on vaikeuk­sia löytää paik­kaa työssäoppimisjaksoille.

– Yhtälö on huono. Kun pitäisi kiin­nit­tyä työelä­mään opin­to­jen jälkeen, koke­musta ei vält­tä­mättä ole riittävästi.

jois­sa­kin paikoissa odotuk­set ovat todella kovat, mikä syö itseluottamusta.

Työpaik­ko­jen odotuk­set ja käytän­nöt myös vaih­te­le­vat. Kaner­van mukaan pahim­mil­laan opis­ke­lija keit­tää kahvia ja vie roskia, eikä pääse teke­mään oman alansa töitä.

– Toisaalta jois­sa­kin paikoissa odotuk­set ovat todella kovat, mikä syö itseluottamusta.

Vaikka koulu­tuk­sen tehtävä olisi raken­taa luot­ta­musta, Kaner­van mukaan valmis­tu­mi­sen kynnyk­sellä nuorilla riit­tää huolia. Valmis­tunko työt­tö­mäksi? Pääsinkö koulusta läpi liian helposti? Onko oma ammat­ti­taito riittävä?

Huolta syven­tää myös yhteis­kun­nan ankea ilma­piiri. Nuori­so­ba­ro­met­rin mukaan niiden nuor­ten osuus, jotka suhtau­tu­vat tule­vai­suu­teensa erit­täin myön­tei­sesti, on parissa vuodessa laske­nut 80 prosen­tista 61 prosenttiin.

POK Group Oy:n tehtaalta Iisal­messa valmis­te­taan sähkö­kes­kuk­sia ja ‑järjes­tel­mä­rat­kai­suja. KUVA AKSELI MURAJA

KOHTI SÄHKÖINSINÖÖRIN TUTKINTOA

Arttu Miet­ti­sellä asiat ovat hyvin. Tule­vai­suu­den uskoa riit­tää ja amma­til­li­nen kunnian­himo ajaa Teol­li­suus­lii­ton jäsentä eteen­päin: hän on aloit­ta­nut työn ohella sähkö- ja auto­maa­tio­tek­nii­kan insi­nöö­rio­pin­not Savo­nia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa Kuopiossa.

Tavoit­teena on valmis­tua neljässä vuodessa. Työ ja opin­not lomit­tu­vat: maanan­taina ja perjan­taina töitä, tiis­taista tors­tai­hin Miet­ti­nen istuu koulun penkillä.

– Onhan se välillä rank­kaa, mutta jos tahti alkaa tuntua liian kovalta, on mahdol­li­suus ottaa opintovapaata.

Tule­vai­suu­dessa hän toivoo pääse­vänsä suun­nit­te­li­jan tehtä­viin, ja taka­rai­vossa on ajatus oman yrityk­sen perustamisesta.

–  Mutta ensin pitää kerryt­tää koke­musta ja oppia ala juurta jaksain.

Arttu Miet­ti­nen on aloit­ta­nut työn ohella sähkö- ja auto­maa­tio­tek­nii­kan insi­nöö­rio­pin­not Savo­nia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa Kuopiossa. KUVA AKSELI MURAJA

LISÄÄ OPPIA LIITON KAUTTA

Cazu Kropsu valmis­tuu melkein vuoden etua­jassa. Hänellä on erikoi­nen, osaa­mis­pis­tei­den ylära­jaan liit­tyvä haaste.

– Mulla on ospit täynnä, joten en voi ottaa yhtään lisä­kurs­sia, vaikka haluai­sin. Opet­ta­jat kertoi­vat mahdol­li­suu­desta syven­tää osaa­mista kurs­sien muodossa opin­to­jen päätyt­tyä, mutta opis­ke­li­jana se ei enää onnistu, hän kertoo.

– Johtui­siko tämä siitä, että kouluilla on kiire saada opis­ke­li­jat valmis­tu­maan? Niiden rahoi­tus­han perus­tuu osin valmis­tu­nei­den opis­ke­li­joi­den määrään.

Krop­sulla on edessä uusia valin­toja. Työ on miele­kästä, mutta Miet­ti­sen tapaan myös häntä kiin­nos­ta­vat jatko-opin­not ammat­ti­kor­keassa. Henki­lö­tun­nuk­sen vaih­ta­mi­sen myötä on tullut myös kutsu armeijaan.

– Katso­taan pääsenkö armei­jaan vai mitä tapah­tuu. Suun­ni­tel­mana on tehdä töitä pari vuotta ja hakea ehkä Metro­po­li­aan. Velkaa en halua ottaa, joten nyt kerään työllä rahaa opin­toja varten.

Ay-koulussa olen oppi­nut vielä syvem­min työelä­män oikeuk­sista ja säännöistä.

Kropsu liit­tyi Teol­li­suus­liit­toon puoli­sen vuotta sitten, ja on ollut sen jälkeen aktii­vi­nen koulu­tuk­siin ja tapah­tu­miin osallistuja.

– Ay-koulussa olen oppi­nut vielä syvem­min työelä­män oikeuk­sista ja sään­nöistä. Haluai­sin jatkossa tehdä koulu­tie­do­tusta ja olla mukana vaikut­ta­massa ammat­tio­sas­toni kautta.

Kun yhteis­kun­nassa velloo monen­laista epävar­muutta, liiton merki­tys on kasvanut.

– Oppi­lai­tos­kier­tu­eella huoma­sin, että liian moni ei edes tien­nyt liiton olemas­sao­losta. Kun asiaa avat­tiin, reak­tio oli usein: ”Totta­kai mä liityn!”

 

Raken­nusala koulutti, teol­li­suus työllisti

Vaikka oman alan töitä ei löydy heti, amma­til­li­nen koulu­tus ei mene hukkaan. Tärkeintä on kerryt­tää koke­musta työelämästä.

Iiro Kilpi­nen valmis­tui vuonna 2023 pinta­kä­sit­te­li­jäksi Itä-Savon ammat­tio­pisto Samie­dusta. Koska raken­nusa­lalla on ollut synk­kää, oman alan työpaik­koja ei juuri ollut tarjolla. Armei­jan jälkeen kesä­töitä löytyi kuiten­kin Möln­lyc­ken laas­ta­ri­teh­taalta Mikke­listä, jossa myös Kilpi­sen vanhem­mat ovat olleet töissä.

Kesä­työ johti vaki­tui­seen työsuh­tee­seen, ja nyt 21-vuotias Kilpi­nen toimii koneen­hoi­ta­jana: huoleh­tii tuotan­to­lin­jan toimi­vuu­desta ja siitä, että laas­ta­ri­kone sylkee tasa­laa­tuista tuotetta.

– Laitan konee­seen haava­tyy­ny­rul­lat, lami­naa­tit ja sili­ko­nit ja katson, että kone tekee laas­ta­reita häiriöttä. On tämä vähän erilaista hommaa kuin maalaus, mutta tähän­kin oppi suhteel­li­sen äkkiä.

TEKEMÄLLÄ OPPIMINEN MAISTUU

Pinta­kä­sit­te­li­jän opin­not olivat Kilpi­selle mieleen. Opis­ke­luaika oli käytän­nön­lä­heistä, hänen tyyliinsä sopivaa.

– Se oli just hyvä, minä opin parhai­ten teke­mällä. Sai tehdä paljon, omassa tahdissa ja itse­näi­sesti. Käytän­nön hommia, kuten seinien maalausta, lattioi­den tekoa, tape­toin­tia ja tasoi­tuk­sia, oli 70–80 prosent­tia opiskeluajasta.

Vielä on paljon opit­ta­vaa, mutta se tulee työelä­mästä, käytän­nön kautta.

Työs­sä­op­pi­mis­jak­son hän teki ristii­na­lai­sessa raken­nus­fir­massa. Siellä ohjaus toimi ja Kilpi­nen pääsi hyvään ammat­tiop­piin firman pääpin­ta­kä­sit­te­li­jän kanssa.

Kilpi­sellä ei ollut harha­kä­si­tystä siitä, että koulusta valmis­tuisi täydel­li­seksi ammattilaiseksi.

– Koulusta sai hyvät perus­tai­dot, enkä olisi voinut enem­pää sieltä enää omak­sua. Vielä on paljon opit­ta­vaa, mutta se tulee työelä­mästä, käytän­nön kautta.

RAKSALLE TAI MERILLE?

Vaikka oman alan töitä ei ole nyt tarjolla, Kilpi­nen ei pelkää, että ammat­tio­saa­mi­nen unoh­tuisi. Opittu on hyvin selkä­ran­gassa ja taitoja pystyy hyöty­käyt­tä­mään omassa arjessa, pikku remon­teissa tai suku­lai­sia autellessa.

Möln­lycke on ollut hyvä työnan­taja, eikä Kilpi­nen ole tarvin­nut liiton apua ongel­mien ratko­mi­seen. Hän ei hötkyile tule­vai­suu­den suhteen, mutta ei ole myös­kään jämäh­tä­nyt paikoilleen.

– Olen ajatel­lut, että olen täällä jonkun vuoden. Sitten voisi vaikka opis­kella lisää, jos oman alan töitä ei löydy.

Raken­nusala kiin­nos­taa edel­leen, mutta suunta voi löytyä myös ihan muualta – vaikka meriltä.

– Meren­kulku on aina kiin­nos­ta­nut. Mutta opin­not olisi­vat Kotkassa, eikä sinne noin vain päästä. Katso­taan nyt.

 

Ulkona kuvattu nainen, jolla on silmälasit ja kaulahuivi.
Kaisla Kanerva haluaa ravis­tella amik­siin liit­ty­viä mieli­ku­via. ”Amma­til­li­nen koulu­tus on yhtä lailla hyvä mahdol­li­suus jatko­kou­lut­tau­tu­mi­seen kuin lukio.” KUVA HAEDEH WAYSI

Krii­sistä krii­siin – menikö amis­re­formi pieleen?

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen laadusta on keskus­teltu viime vuodet vilk­kaasti. Onko muutos luon­nol­lista kehi­tystä vai surkea epäonnistuminen?

Amma­til­li­sen koulu­tuk­sen reformi vuonna 2018 muutti koulu­tuk­sen raken­teita, ja sen seurauk­set ovat herät­tä­neet huolta niin työelä­mässä kuin koulu­tuk­sen kentälläkin.

”Amis­re­for­min” tavoit­teena oli muut­taa Suomen amma­til­lista koulu­tus­jär­jes­tel­mää vastaa­maan parem­min työelä­män ja opis­ke­li­joi­den yksi­löl­li­siä tarpeita. Uudis­tuk­sen keskei­siä sisäl­töjä olivat muun muassa jous­tava opis­kelu ja tutkin­to­jär­jes­tel­män uudis­ta­mi­nen. Käytän­nön oppi­mista halut­tiin siir­tää enem­män työpai­koille ja nuorille antaa enem­män vastuuta omien opin­to­jen suunnittelusta.

Ihan putkeen ei mennyt, ja lisää vettä ongel­mista rapor­toin­nin myllyyn löi loka­kuussa 2025 Ylen MOT-ohjelma, jossa nostet­tiin esille paitsi koulu­tuk­sen laadun heik­ke­ne­mi­nen, myös vaka­vat puut­teet opis­ke­li­joi­den työturvallisuudessa.

Yksi syy ongel­mille on rahan puute. Refor­min jälkeen amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta on nipis­tetty satoja miljoo­nia euroja. Se näkyy ja tuntuu opet­ta­jien, opetuk­sen ja opin­to­jen tuen määrässä.

Ammat­tiin opis­ke­le­vien etujär­jestö SAKKIn puheen­joh­taja Kaisla Kaner­van äänessä kuuluu turhautuminen.

– Amma­til­li­nen koulu­tus tuntuu olevan sääs­tö­li­pas, josta voidaan leikata aina vaan lisää. Työrau­haa sopeu­tua uusiin resurs­sei­hin ei ole, ja se hanka­loit­taa opetuk­sen suun­nit­te­lua ja arkea.

Amma­til­li­nen koulu­tus tuntuu olevan sääs­tö­li­pas, josta voidaan leikata aina vaan lisää.

Tutkija Maarit Viro­lai­sen mukaan kritiikki on paikal­laan – mutta osin kyse on myös vääri­nym­mär­ryk­sistä ja siitä, että nuori­sosta on aina oltu huolissaan.

– Ei ole reilua verrata tämän päivän valmis­tu­neita siihen, millai­sia osaa­jia koulu­tus tuotti vaik­kapa 20 vuotta sitten. Koko järjes­telmä on muut­tu­nut, sanoo Viro­lai­nen, joka työs­ken­te­lee Jyväs­ky­län yliopis­ton Koulu­tuk­sen tutkimuslaitoksessa.

Keskei­nen muutos on työpai­kalla oppi­mi­sen roolin kasvu. Aiem­min opis­ke­li­jat teki­vät suurim­man osan opin­nois­taan koulussa. Nyt työs­sä­op­pi­mis­jak­soja on useita ja jo opin­to­jen alku­vai­heessa, jolloin työelä­män sään­nöt ja taidot eivät ole vält­tä­mättä vielä hallussa.

– Silloin, kun opis­ke­li­jat meni­vät yhteen harjoit­te­luun opin­to­jen loppu­puo­lella, he olivat varmaan­kin valmiim­pia. Nykyi­nen koulu­tus ei ole yksi­se­lit­tei­sesti huonom­paa tai parem­paa, vaan toisenlaista.

Hyvällä työs­sä­op­pi­mis­jak­solla tarvi­taan yhteis­työtä: moti­voi­tu­nut opis­ke­lija, aktii­vi­nen opet­taja sekä työpaikka, jossa on mahdol­li­suus pereh­dyt­tää. Työpaik­ko­jen mahdol­li­suu­det sitou­tua vaih­te­le­vat. Viro­lai­sen mukaan Opetus­hal­li­tuk­sen ohjeet tavoit­teista ja opis­ke­li­jan arvioin­nista olivat aiem­min raskaita, ja rajal­li­set resurs­sit voivat vähen­tää intoa ottaa harjoittelijoita.

Sisällä kuvattu nainen nojaa puiseen kaiteeseen. Takana on puiset raput.
Tutkija Maarit Viro­lai­nen koros­taa työs­sä­op­pi­mis­jak­so­jen suurta merki­tystä. ”Ne ovat paikka paikka, jossa osaa­mi­nen konkre­ti­soi­tuu.” KUVA PETTERI KIVIMÄKI

KESKEYTTÄMINEN EI AINA ONGELMA

Refor­min jälkeen koulu­tus muut­tui vahvem­min osaa­mis­pe­rus­tai­seksi. Oppi­vel­vol­li­suu­den laaje­ne­mi­sen myötä koulu­tuk­seen myös hakeu­tuu nuoria erilai­sin motii­vein ja taustoin.

– On yrit­tä­jä­hen­ki­siä nuoria, jotka tietä­vät mitä halua­vat, ja niitä, jotka etsi­vät vielä suun­taansa. Lisäksi joil­la­kin on oppi­mis­vai­keuk­sia tai muita haas­teita. Tämä kirjo on koulu­tuk­sen vahvuus, mutta myös haaste. Moni tarvit­see aikui­sen läsnä­oloa, mutta vaarana on, että osa jää vaille tarvit­ta­vaa tukea.

Pääasiassa ammat­tiin opis­ke­le­vat kuiten­kin pitä­vät koulun­käyn­nistä, Viro­lai­nen sanoo viita­ten THL:n Kouluterveyskyselyyn.

Moni tarvit­see aikui­sen läsnä­oloa, mutta vaarana on, että osa jää vaille tarvit­ta­vaa tukea.

Yksi huoles­tut­ta­vim­mista ilmiöistä on keskeyt­tä­mis­ten määrä, vaikka oppi­lai­tok­set pyrki­vät­kin seuraa­maan opis­ke­li­joi­den etene­mistä yhä tarkemmin.

– Pois­sao­lot ja oppi­mis­vai­keu­det ovat tyypil­li­siä varoi­tus­merk­kejä. Lisäksi väärin vali­tut työs­sä­op­pi­mis­pai­kat tai suun­tau­tu­mis­vaih­toeh­dot voivat aiheut­taa katkok­sia opinnoissa.

Opetus­hal­li­tuk­sen Vipu­nen-tilas­to­jen mukaan noin 60 prosent­tia amma­til­li­sen koulu­tuk­sen aloit­ta­neista suorit­taa tutkin­non loppuun kolmen vuoden sisällä. Vaikka luku tuntuu pieneltä, Viro­lai­nen muis­tut­taa, että myös korkea­kou­luissa on keskeyttämisiä.

– Amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa osa vaih­taa alaa tai jatkaa opin­toja toisaalla. Luvuissa ei ole kyse aina epäon­nis­tu­mi­sesta, vaan yksi­löl­li­sestä polusta.

JOUSTAVUUS PARANTAISI LOPPUTULOSTA

SAKKIn Kaisla Kanerva tuntee alan­vaih­don omakoh­tai­sesti. Hän opis­ke­lee nuoriso- ja yhtei­sö­oh­jaa­jaksi Stadin ammat­tio­pis­tossa ja tekee työs­sä­op­pi­mis­jak­so­aan SAKKIssa. Hän on opis­kel­lut aiem­min myös teks­tiili- ja muotialaa.

– Suosit­te­li­sin oppi­lai­tok­sia mahdol­lis­ta­maan sisäi­sen alan­vaih­don. Minulle se tehtiin yksin­ker­tai­sesti ja sain vaih­det­tua kuukau­dessa toiseen tutkin­toon. Sen jälkeen kiin­ni­tyin opin­toi­hin ja nautin opiskelusta.

Kaner­van toimen­pide-ehdo­tuk­set laaduk­kaam­paan amma­til­li­seen koulu­tuk­seen ovat simp­pe­leitä: työrau­haa, lisää lähio­pe­tusta, yhteis­työ työelä­män kanssa ja mata­lan kynnyk­sen alan­vaihto. Näiden myötä kiin­nit­ty­mi­nen työelä­mään paranee.

Vaikka ongel­mia onkin, kaikki ei ole amik­sissa rikki. Kanerva nostaa viime aiko­jen valo­pil­kuksi myös virkis­ty­neen opiskelijakuntatoiminnan.

– Oppi­lai­tok­set ovat alka­neet tarjota opis­ke­li­joille vaikut­ta­mi­sen paik­koja. Se raken­taa osal­li­suutta ja yhteisöä.

PIKKUHILJAA AMMATTILAISEKSI

Jos töitä vain löytyy, moni suun­taa amik­sesta suoraan työelä­mään. Mutta missä vaiheessa ihmi­nen on “valmis” ammattilainen?

– Jos tähdä­tään itse­näi­siin esimies­teh­tä­viin, työpro­ses­sien kehit­tä­mi­seen ja laajem­paan näke­myk­seen alasta, siihen voi mennä kymme­nen­kin vuotta. Mutta 3–4 vuoden työko­ke­mus tuo jo varmuutta ja syvem­pää osaa­mista, Viro­lai­nen arvioi.

– Monet valmis­tu­vat amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta jo 18–19-vuotiaana, eli hyvin nuorina. Siinä on vielä matkaa 25 vuoteen, johon asti kypsy­tään muuten­kin nuoreksi aikuiseksi.

Hän muis­tut­taa, että osa nuorista löytää opis­ke­lu­mo­ti­vaa­tion vasta myöhem­min. Avoi­met koulu­tus­väy­lät, kuten mahdol­li­suus jatkaa ammat­ti­kor­kea­koulu- tai yliopisto-opin­toi­hin, ovat tärkeitä.

Halli­tus tavoit­te­lee, että Suomessa 50 prosent­tia ikäluo­kasta olisi korkeasti koulutettuja.

– Abso­luut­ti­sen prosent­ti­lu­vun määrit­tely on hanka­laa. Pitäisi tarkas­tella ihmi­sen elämän­kul­kua muuten­kin ja ymmär­tää amma­til­li­sen koulu­tuk­sen merki­tys yhteis­kun­nalle. Ei raken­ta­jia, lähi­hoi­ta­jia ja muita ammat­ti­lai­sia koulu­teta yliopis­toissa. Amis tuot­taa osaa­jia, joita ilman yhteis­kunta ei toimi.