Kalle Heikkilällä on tekniikan päätoimitsijalisenssin lisäksi nopeuden, rallin ja kartingin tekniikan päätoimitsijalisenssit. Hän on toimitsijana useissa autokilpailuissa vuodessa.

Bensaa suonissa, silmä tarkkana – jokkis-toimitsija huolehtii kuljettajien turvallisuudesta

27.6.2025

TEKSTI MEERI YLÄ-TUUHONEN

KUVAT JYRKI LUUKKONEN

Kalle Heikkilä toimii vapaa-ajallaan autourheilun toimitsijatehtävissä. Kaikki sai alkunsa jokamiehenluokasta yli 30 vuotta sitten.

Toinen toistaan kuhmuraisemmat kilpa-autot odottavat vuoroaan katsastukseen toukokuisena lauantaiaamuna Särkikankaan moottoriradalla Jämsässä.

– Katsastajat tarkastavat ajoneuvon ja ajovarusteet. Ajovarusteiden pitää olla puhtaat, ehjät ja standardinmukaiset, muuten kuljettaja ei ole oikeutettu ajamaan, kertoo Kalle Heikkilä.

Hän toimi toisena katsastuspäällikkönä Vilppulan Seudun Urheiluautoilijoiden toukokuussa järjestämissä kaksipäiväisissä jokamiehenluokan kisoissa. ”Jokkis” on harrastajamäärältään Suomen suurin autourheilulaji.

Kisaan ilmoittautuneiden ajoneuvojen katsastus on alkanut seitsemältä ja kestää kaksi tuntia.

– Katsastajat ovat antaneet kilpailijoille toistaiseksi vain suullisia huomautuksia. Kilpailun aikana tarkastamme, ovatko havaitut viat korjattu.

Heikkilä on harrastanut jokkista yli 30 vuotta. Ensimmäisen kerran hän oli mukana kisoissa kymmenvuotiaana vaihtamassa renkaita veljensä autoon.

– Ostin oman auton 16-vuotiaana ja aloitin kuljettajana jokkiksen nuorten luokassa. Ajoin sillä autolla monta vuotta.

KALLE HEIKKILÄ

Lentokoneasentaja, työsuojeluvaltuutettu
Scandinavian Seaplanes Oy
Jämsä

TEKNIIKKA KIINNOSTAA

Viimeiset kymmenen vuotta Heikkilä on toiminut jokamiehenluokassa toimitsijana. Alkuun hän myi kisoissa lippuja ja makkaraa, kunnes tekniikan toimitsijatehtävät alkoivat vakiintua.

– Toimin ensin lisenssittömänä apulaisena katsastuksessa, kunnes sain seurasta kehotuksen käydä tekniikan perustoimitsijakurssin, Heikkilä muistelee.

Hän kuuluu autourheilukerho Jämsän Äijiin, joka maksoi Heikkilän kurssin. Hän teki vaaditut tehtävät ja sai tekniikan perustason toimitsijalisenssin vuonna 2018. Sen jälkeen Heikkilä on kouluttautunut lisää ja omaa nykyään tekniikan päätoimitsijalisenssin. Kuluvana vuonna hän toimii jokamiehenluokan arvokilpailuissa teknisenä valvojana.

– Kisoissa pääsen juttelemaan autoista ja tekniikasta muiden katsastajien kanssa, ja parhaat kaverinikin harrastavat jokkista, Heikkilä perustelee kiinnostustaan toimitsijatehtäviin.

Hän haluaa myös kehittää jokamiehenluokkaa. Lajin sääntökirjassa on Heikkilän mukaan useita epäselviä kohtia, joihin hän aikoo esittää tarkennuksia.

Markun Kello ja Koru JM ajettiin Särkikankaan moottoriradalla Jämsässä 17.–18. toukokuuta. Ensimmäisenä kisapäivänä kilpailuun osallistuu 149 kilpailijaa 80 autolla.

PUHELAHJAT TARPEEN

Särkikankaan moottoriradalla katsastajat katsovat kilpa-autojen konepellin alle ja tarkastavat, että turvakaaret ovat sääntöjen mukaiset, paloseinä on tiivis ja penkki kunnolla kiinni.

– Yhtenä painopisteenä meillä on korin ruostevaurioiden korjaukset. Jos ruostevauriot on korjattu massalla tai pienillä pistehitsauksilla, puutumme asiaan.

Minun ei ole vielä koskaan tarvinnut esittää tuomaristolle ketään kilpailijaa hylättäväksi.

Jos kilpailija saa katsastuksessa kirjallisen huomautuksen, hänen on korjattava puute tai puutteet ja tultava autonsa kanssa uudestaan katsastukseen, jotta hän voi osallistua kisaan.

– Minun ei ole vielä koskaan tarvinnut esittää tuomaristolle ketään kilpailijaa hylättäväksi.

Kilpailijoiden keskuudessa katsastajat leimataan helposti ikäviksi ihmisiksi, mutta sääntöjä on pakko noudattaa ja lopulta kyse on kuitenkin kilpailijoiden turvallisuudesta, Heikkilä sanoo.

– Katsastuspäälliköllä pitää olla pelisilmää, puhelahjoja ja sääntötuntemusta. Tavoitteena on, että kaikki kilpailuun ilmoittautuneet kuljettajat pääsevät ajamaan.

TEHTÄVIÄ KOKO KISAN AJAN

Kun katsastus on ohi, Kalle Heikkilä käy kertomassa kilpailun tuomaristolle sen tulokset. Itse kilpailu alkaa kello 10.

– Me katsastajat tarkkailemme autoja ja kilpailijoita koko kisan ajan ja varmistumme siitä, että kilpailijat voivat osallistua seuraaviin lähtöihin, Heikkilä kertoo.

Katsastajat esimerkiksi tarkastavat, että autot eivät vuoda öljyä tai bensiiniä. Lähtöalueella he varmistavat, että kuljettajilla on kypärä päässä ja auton ovet ja turvavyöt ovat kiinni.

– Tekniikan tehtävänä on tarkastaa, että jarru- ja sumuvalot toimivat. Se on tärkeää varsinkin sateisella säällä, ja jos radalla tapahtuu raju törmäys tai kaato, auto on tuotava katsastettavaksi.

Suosittelen autourheilun toimitsijatehtäviä kaikille, joita ne vähänkään kiinnostavat.

Kilpailun jälkeen katsastajat tekevät autoille vielä lopputarkastuksen.

Tekniikan päätoimitsijalisenssin lisäksi Heikkilällä on muun muassa rallin ja kartingin tekniikan päätoimitsijalisenssit. Hän on toimitsijana useissa autokilpailuissa vuodessa.

– Suosittelen autourheilun toimitsijatehtäviä kaikille, joita ne vähänkään kiinnostavat. Tekniikasta ei tarvitse alussa tietää mitään. Apulaisia tarvitaan joka kilpailuissa.

Kalle Heikkilän mukaan autourheilun toimitsijatehtävät eivät käy kukkarolle, mutta vaativat aikaa.

Lue myös kilpailukalenteri

Missä ja milloin ovat seuraavat jokkiskisat: www.autourheilu.fi > hae: ”jokkis”