Huomioliiveihin pukeutunut mies seisoo auton vieressä. Auton konehuoneen kansi on auki. Kannessa lukee isoin kirjaimin "peli selvä".
Kalle Heikkilällä on tekniikan päätoimitsijalisenssin lisäksi nopeuden, rallin ja kartingin tekniikan päätoimitsijalisenssit. Hän on toimitsijana useissa autokilpailuissa vuodessa.

Bensaa suonissa, silmä tark­kana – jokkis-toimit­sija huoleh­tii kuljet­ta­jien turvallisuudesta

27.6.2025

TEKSTI MEERI YLÄ-TUUHONEN

KUVAT JYRKI LUUKKONEN

Kalle Heik­kilä toimii vapaa-ajal­laan autour­hei­lun toimit­si­ja­teh­tä­vissä. Kaikki sai alkunsa joka­mie­hen­luo­kasta yli 30 vuotta sitten.

Toinen tois­taan kuhmu­rai­sem­mat kilpa-autot odot­ta­vat vuoro­aan katsas­tuk­seen touko­kui­sena lauan­tai­aa­muna Särki­kan­kaan moot­to­ri­ra­dalla Jämsässä.

– Katsas­ta­jat tarkas­ta­vat ajoneu­von ja ajova­rus­teet. Ajova­rus­tei­den pitää olla puhtaat, ehjät ja stan­dar­din­mu­kai­set, muuten kuljet­taja ei ole oikeu­tettu ajamaan, kertoo Kalle Heik­kilä.

Hän toimi toisena katsas­tus­pääl­lik­könä Vilp­pu­lan Seudun Urhei­luau­toi­li­joi­den touko­kuussa järjes­tä­missä kaksi­päi­väi­sissä joka­mie­hen­luo­kan kisoissa. ”Jokkis” on harras­ta­ja­mää­räl­tään Suomen suurin autourheilulaji.

Kisaan ilmoit­tau­tu­nei­den ajoneu­vo­jen katsas­tus on alka­nut seit­se­mältä ja kestää kaksi tuntia.

– Katsas­ta­jat ovat anta­neet kilpai­li­joille tois­tai­seksi vain suul­li­sia huomau­tuk­sia. Kilpai­lun aikana tarkas­tamme, ovatko havai­tut viat korjattu.

Heik­kilä on harras­ta­nut jokkista yli 30 vuotta. Ensim­mäi­sen kerran hän oli mukana kisoissa kymmen­vuo­ti­aana vaih­ta­massa renkaita veljensä autoon.

– Ostin oman auton 16-vuoti­aana ja aloi­tin kuljet­ta­jana jokkik­sen nuor­ten luokassa. Ajoin sillä autolla monta vuotta.

Huomioliiveihin pukeutunut mies seisoo asvalttikentällä, jossa on parkissa kolme autoa. Taustalla näkyy kolme muuta ihmistä.

KALLE HEIKKILÄ

Lento­ko­nea­sen­taja, työsuojeluvaltuutettu
Scan­di­na­vian Seapla­nes Oy
Jämsä

TEKNIIKKA KIINNOSTAA

Viimei­set kymme­nen vuotta Heik­kilä on toimi­nut joka­mie­hen­luo­kassa toimit­si­jana. Alkuun hän myi kisoissa lippuja ja makka­raa, kunnes teknii­kan toimit­si­ja­teh­tä­vät alkoi­vat vakiintua.

– Toimin ensin lisens­sit­tö­mänä apulai­sena katsas­tuk­sessa, kunnes sain seurasta keho­tuk­sen käydä teknii­kan perus­toi­mit­si­ja­kurs­sin, Heik­kilä muistelee.

Hän kuuluu autour­hei­lu­kerho Jämsän Äijiin, joka maksoi Heik­ki­län kurs­sin. Hän teki vaadi­tut tehtä­vät ja sai teknii­kan perus­ta­son toimit­si­ja­li­sens­sin vuonna 2018. Sen jälkeen Heik­kilä on koulut­tau­tu­nut lisää ja omaa nyky­ään teknii­kan päätoi­mit­si­ja­li­sens­sin. Kulu­vana vuonna hän toimii joka­mie­hen­luo­kan arvo­kil­pai­luissa tekni­senä valvojana.

– Kisoissa pääsen jutte­le­maan autoista ja teknii­kasta muiden katsas­ta­jien kanssa, ja parhaat kave­ri­ni­kin harras­ta­vat jokkista, Heik­kilä perus­te­lee kiin­nos­tus­taan toimitsijatehtäviin.

Hän haluaa myös kehit­tää joka­mie­hen­luok­kaa. Lajin sään­tö­kir­jassa on Heik­ki­län mukaan useita epäsel­viä kohtia, joihin hän aikoo esit­tää tarkennuksia.

Viisi autoa ajaa kovaa vauhtia kilparadalla, jonka hiekkapinta pöllyää. Kilpailua on katsomassa useita ihmisiä.
Markun Kello ja Koru JM ajet­tiin Särki­kan­kaan moot­to­ri­ra­dalla Jämsässä 17.–18. touko­kuuta. Ensim­mäi­senä kisa­päi­vänä kilpai­luun osal­lis­tuu 149 kilpai­li­jaa 80 autolla.

PUHELAHJAT TARPEEN

Särki­kan­kaan moot­to­ri­ra­dalla katsas­ta­jat katso­vat kilpa-auto­jen kone­pel­lin alle ja tarkas­ta­vat, että turva­kaa­ret ovat sään­tö­jen mukai­set, palo­seinä on tiivis ja penkki kunnolla kiinni.

– Yhtenä pain­opis­teenä meillä on korin ruos­te­vau­rioi­den korjauk­set. Jos ruos­te­vau­riot on korjattu massalla tai pienillä piste­hit­sauk­silla, puutumme asiaan.

Minun ei ole vielä koskaan tarvin­nut esit­tää tuoma­ris­tolle ketään kilpai­li­jaa hylättäväksi.

Jos kilpai­lija saa katsas­tuk­sessa kirjal­li­sen huomau­tuk­sen, hänen on korjat­tava puute tai puut­teet ja tultava autonsa kanssa uudes­taan katsas­tuk­seen, jotta hän voi osal­lis­tua kisaan.

– Minun ei ole vielä koskaan tarvin­nut esit­tää tuoma­ris­tolle ketään kilpai­li­jaa hylättäväksi.

Kilpai­li­joi­den keskuu­dessa katsas­ta­jat leima­taan helposti ikäviksi ihmi­siksi, mutta sään­töjä on pakko noudat­taa ja lopulta kyse on kuiten­kin kilpai­li­joi­den turval­li­suu­desta, Heik­kilä sanoo.

– Katsas­tus­pääl­li­köllä pitää olla peli­sil­mää, puhe­lah­joja ja sään­tö­tun­te­musta. Tavoit­teena on, että kaikki kilpai­luun ilmoit­tau­tu­neet kuljet­ta­jat pääse­vät ajamaan.

TEHTÄVIÄ KOKO KISAN AJAN

Kun katsas­tus on ohi, Kalle Heik­kilä käy kerto­massa kilpai­lun tuoma­ris­tolle sen tulok­set. Itse kilpailu alkaa kello 10.

– Me katsas­ta­jat tark­kai­lemme autoja ja kilpai­li­joita koko kisan ajan ja varmis­tumme siitä, että kilpai­li­jat voivat osal­lis­tua seuraa­viin lähtöi­hin, Heik­kilä kertoo.

Katsas­ta­jat esimer­kiksi tarkas­ta­vat, että autot eivät vuoda öljyä tai bensii­niä. Lähtö­alu­eella he varmis­ta­vat, että kuljet­ta­jilla on kypärä päässä ja auton ovet ja turva­vyöt ovat kiinni.

– Teknii­kan tehtä­vänä on tarkas­taa, että jarru- ja sumu­va­lot toimi­vat. Se on tärkeää varsin­kin satei­sella säällä, ja jos radalla tapah­tuu raju törmäys tai kaato, auto on tuotava katsastettavaksi.

Suosit­te­len autour­hei­lun toimit­si­ja­teh­tä­viä kaikille, joita ne vähän­kään kiinnostavat.

Kilpai­lun jälkeen katsas­ta­jat teke­vät autoille vielä lopputarkastuksen.

Teknii­kan päätoi­mit­si­ja­li­sens­sin lisäksi Heik­ki­lällä on muun muassa rallin ja kartin­gin teknii­kan päätoi­mit­si­ja­li­sens­sit. Hän on toimit­si­jana useissa auto­kil­pai­luissa vuodessa.

– Suosit­te­len autour­hei­lun toimit­si­ja­teh­tä­viä kaikille, joita ne vähän­kään kiin­nos­ta­vat. Teknii­kasta ei tarvitse alussa tietää mitään. Apulai­sia tarvi­taan joka kilpailuissa.

Pyöräkone nostaa radalta ulos ajaneen kilpa-auton pois hiekalta. Auton kuljettaja seisoo kypärä päässä lyhyen matkan päässä.
Kalle Heik­ki­län mukaan autour­hei­lun toimit­si­ja­teh­tä­vät eivät käy kukka­rolle, mutta vaati­vat aikaa.

Seuraa­vien jokkis­ki­so­jen tiedot: www.autourheilu.fi