Strejkrätten ingår i de grundläggande rättigheterna för arbetstagare som fastställts av FN:s Internationella arbetsorganisationen ILO.

Strejk­begräns­ningar förän­drar arbets­mark­naden – ”Möjlig­heten för arbets­ta­garna att påverka har inskränkts mycket kraftigt”

TEXT ANTTI HYVÄRINEN
ILLUSTRATION EMILIE UGGLA
ÖVERSÄTTNING OCH BEARBETNING JOHANNES WARIS 

Regeringen införde begräns­ningar i arbets­ta­garnas strejk­rätt och höjde strejk­bo­tarna. Ensidigt och otydligt formu­le­rade lagar skapar osäkerhet och ger upphov till missvi­sande föreställningar.

Strejk­rätten i Finland baserar sig på grund­lagen och inter­na­tio­nella avtal som Finland har förbundit sig till. Petteri Orpos regering gjorde ändringar i arbets­ta­garnas strejk­rätt våren 2024.

Anna Tapio

Anna Tapio, chef för Industri­fac­kets juridiska enhet, och juristen Susanna Holmberg berättar att de ändringar som gjorts i lagen är betydande. Regeringen begrän­sade politiska strejker till högst ett dygn, införde betydande begräns­ningar för sympa­tiåt­gärder och höjde strejkbotarna.

– Arbets­ta­garnas möjlighet att påverka har inskränkts mycket kraftigt, säger Tapio.

I Finland har det tradi­tio­nellt förekommit få politiska strejker, vilket innebär att tydlig rättspraxis om strejk­begräns­ningar inte har utvecklats. Inte heller tidigare har politiska strejker varit obegränsade.

– Var gränsen skulle ha gått vet man inte, eftersom politiska strejker inte har varit ett problem, säger Holmberg.

KRAFTIG HÖJNING AV STREJKBÖTER

Regeringen höjde strejk­bo­tarna så att minimi­be­loppet för gottgö­rel­se­sank­tioner nu är 10 000 euro och maximi­be­loppet 150 000 euro. Tidigare var det övre taket för böter för olagliga strejker 37 400 euro, och det fanns ingen nedre gräns.

Susanna Holmberg

Olagliga strejker är ofta kopplade till situa­tioner där arbets­gi­varen medvetet bryter mot kollek­ti­vav­talet. Vid höjningen av strejk­bo­tarna höjde regeringen dock inte motsva­rande gottgö­rel­se­sank­tioner för brott mot kollektivavtalet.

– Lagändrin­garna är över lag ensidiga, säger Susanna Holmberg.

Orpos regering införde också en personlig gottgö­rel­se­sank­tion på 200 euro för arbets­ta­gare som deltar i en strejk som en domstol redan tidigare fasts­tällt som olaglig, förut­satt att arbets­gi­varen har meddelat arbets­ta­garen om strej­kens olaglighet.

I Finland har det tradi­tio­nellt inte funnits person­liga påföljder för strejker organi­se­rade av fackföreningar.

– I det finska systemet är det här en helt ny sak, säger Holmberg.

Situa­tioner där en atrejk som förkla­rats olaglig fortsätter är sällsynta i Finland. Lagen kan ändå skapa osäkerhet, eftersom en personlig strejkbot i alla fall i teorin är möjlig.

– Lagen påverkar bilden man får. I verklig­heten finns det dock ingen risk att en personlig sanktion skulle drabba en arbets­ta­gare som en överrask­ning, säger Tapio.

STREJKBEGRÄNSNINGAR

De strejk­begräns­ningar som Orpos regering införde trädde i kraft den 18 maj 2024.
• Politiska strejker begrän­sades till högst 24 timmar.
• Sympa­tiåt­gärder begrän­sades genom att införa krav på propor­tio­na­litet och riktning.
• Strejk­bo­tarna höjdes till 10 000–150 000 euro. Tidigare fanns endast ett övre tak på 37 400 euro.
• En personlig bot eller påföljd­sav­gift på 200 euro infördes om en arbets­ta­gare fortsätter att delta i en strejk som domstol redan har fasts­tällt som olaglig.

”SVÅRT ATT SÄGA VAR GRÄNSEN GÅR”

Den nya arbets­freds­lags­tift­ningen präglas av oklarhet. Till exempel får sympa­tiåt­gärder i fortsätt­ningen inte vara opropor­tio­ner­liga i förhål­lande till den arbets­konflikt de stöder. Ur själva lagtexten är det svårt att utläsa vad som i praktiken avses med oproportionalitet.

– Vid sympa­tiåt­gärder är det svårt att säga var gränsen går, säger Holmberg.

Rättspraxis kommer att klargöra gränserna senare, om sympa­tiåt­gärder förs till domsto­lens bedöm­ning. Fram till dess är gränserna dragna i vatten.

– Osäker­heten i sig begränsar fackför­bun­dens verksamhet, säger Tapio.

Otydligt skrivna lagar i kombi­na­tion med kraftiga höjningar av strejk­bo­tarna skapar en besvärlig situa­tion för fackförbunden.

– Man måste vara försiktig eller medvetet ta stora risker, säger Tapio.

Inom vissa branscher har politiska och sympa­tiåt­gärder redan tidigare varit begrän­sade. Inom exempelvis kommu­ni­ka­tionsbranscher råder absolut arbets­fred­splikt, vilket innebär att alla arbets­konflikter, även politiska och sympa­tiåt­gärder, är förbjudna så länger det finns ett kollek­ti­vavtal som gäller.

RÄTTEN ATT STREJKA FINNS FORTFARANDE KVAR

Det pågår också lagstift­ning­sar­bete som gäller skriv­nin­garna om skydd­sar­bete. Tidigare har det inte funnits någon lagstift­ning om detta, men facken har brukat avgränsa strej­kerna så att arbeteten där ett avbrott skulle innebära fara för  liv, hälsa eller miljö inte omfattas av strejken.

Skydd­sar­bete har tradi­tio­nellt varit förenat med få problem, men den nya lagstift­ningen kan komma att skapa sådana.

– Det kan vara svårt för en enskild domare vid tings­rätten att inte förbjuda en strejk. I praktiken kan förändringen leda till att även helt lagliga arbets­konflikter i onödan begränsas med stöd av den nya lagen, säger Tapio.

Även om strejker har begrän­sats, kan en enskild arbets­ta­gare fortsätt­ningsvis tryggt delta i en arbets­konflikt, intygar lagex­per­terna vid Industrifacket.

– Arbets­gi­varen får fortfa­rande inte säga upp en arbets­ta­gare för att denne deltar i en arbets­konflikt organi­serad av en fackfö­re­ning, säger Holmberg.

Vid tvister erbjuder Industri­facket rätts­ligt stöd till sina medlemmar. Industri­fac­kets rättsh­jälp täcker alla rättegångs­kost­nader i ärenden där rättsh­jälp har beviljats.

STREJKRÄTTEN I NORDEN

Arbets­konflikter när kollek­ti­vavtal inte gäller:
• Finland: Inga begränsningar
• Sverige: Inga begränsningar
• Norge: Inga begränsningar
• Danmark: Inga begränsningar

Sympa­tiåt­gärder:
• Finland: Lagen kräver proportionalitet
• Sverige: Inget tydligt proportionalitetskrav
• Norge: Propor­tio­na­litet krävs, inga domar om olagliga strejker
• Danmark: Propor­tio­na­litet krävs, men inga tydliga gränser i rättspraxis

Politiska arbets­konflikter:
• Finland: Lagen begränsar strejker till 24 timmar
• Sverige: Kräver tillfäl­lighet och förut­bes­tämd varak­tighet. Ingen tydlig tidsgräns.
• Norge: En 11-dagars arbets­konflikt har bedömts som olaglig av domstol
• Danmark: I rättspraxis begrän­sade till några timmar

Strejkböter för fackförbund:
• Finland: 10 000–150 000 €
• Sverige: Bedöms från fall till fall
• Norge: Bedöms från fall till fall
• Danmark: Upp till 20 miljoner DKK (ca 2,7 miljoner €)

Strejkböter för individer:
• Finland: 200 €
• Sverige: Inte möjligt
• Norge: Inte möjligt
• Danmark: 35–70 DKK/​timme (ca 5–9 €/​timme)
Källa: Rapporten ”Pohjois­mainen malli ja sen neljä poikkeusta” (Centret för Nytt ekono­misk tänkande, UTAK, : tekno­logie doktor Ilkka Kärrylä, 4.4.2024)