Seppo Palkin edellinen pitkä työsuhde päättyi vuonna 2017.

Ratkaisua työttö­myy­teen etsitään nyt kunnista – ”Kyllä nämä vuodet melkoista taistelua ovat olleet”

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN
KUVAT PATRIK LINDSTRÖM

Vuoden­vaih­teessa työ- ja elinkei­no­pal­velut siirtyivät valtiolta kuntien vastuulle. Nyt kuntien harteilla on ratkaista, mistä työttö­mille löytyisi töitä.

Histo­rial­linen uudistus. Vuosi­sadan muutos. Valtava ponnistus. Näin asian­tun­tijat kuvaavat vuoden­vaih­teessa voimaan tullutta muutosta, jossa työ- ja elinkei­no­pal­velut eli TE-palvelut siirtyivät kuntien hoidettavaksi.

Uudistus koskettaa niin työttömiä, työvoima- ja yritys­pal­ve­luiden henki­löstöä, kaikkia Manner-Suomen kuntia, 31 valtion virastoa ja valtavaa joukkoa yrityksiä ja yleis­hyö­dyl­lisiä organisaatioita.

Vaikka kyse on mitta­vasta muutok­sesta, kunta­lai­sille näkyvin muutos on se, että työvoi­ma­toi­mistot häviävät katukuvasta.

Työtön työnha­kija puoles­taan kohtaa muutoksen muun muassa silloin, jos hänen tarvitsee tavata oma vastuu­asian­tun­ti­jansa. On toden­nä­köistä, että asian­tun­tija vaihtuu muutoksen myötä, mutta vielä toden­nä­köi­sempää on, ettei häntä tavoita enää entisestä osoit­teesta tai puhelin­nu­me­rosta. Uudet yhteys- ja muut tiedot löytyvät oman kunnan nettisivuilta.

Uudis­tuksen seurauk­sena Suomeen syntyy 45 työlli­syy­sa­luetta. Kunnat, joiden työvoi­ma­pohja ei ylitä 20 000 henkilöä, ovat muodos­ta­neet yhteis­toi­minta-alueita. Näin 39 työlli­syy­sa­luetta tuottaa TE-palve­luita useam­malle kunnalle niin sanotulla vastuu­kun­ta­mal­lilla. Kaksi työlli­syy­sa­luetta järjestää palve­lunsa kuntayh­ty­mänä. Lahti, Kouvola, Helsinki ja Vantaa järjes­tävät palve­lunsa itse.

TYÖTTÖMYYS VIE VOIMIA

Kunnat saavat työlli­syys­pal­velut hoitaak­seen vaikeassa tilan­teessa. Suomessa talouden suhdanne on heikko, julkis­hal­lintoa supis­te­taan rajusti, etuuksia leika­taan ja työttö­myys lisääntyy.

TEM:n Työnvä­li­tys­ti­laston mukaan Suomessa oli lokakuun lopussa runsaat 285 000 työtöntä työnha­kijaa. Heistä yli 100 000 oli pitkä­ai­kais­työt­tömiä eli he ovat olleet vailla työtä yhtäjak­soi­sesti vähin­tään vuoden.

Pitkä­ai­kais­työt­tö­myys on ollut Suomessa merkit­tävä ongelma jo vuosia, eikä valtio­ve­toinen työlli­syy­den­hoito ole kyennyt ratkai­se­maan sitä. Nyt ratkaisua haetaan kuntien kautta.

Jaksan yhä hakea töitä, mutta tällä hetkellä niitä on tarjolla todella vähän.

Vuoden­vaih­teen jälkeen Kirkko­nummen, Vihdin ja Siuntion muodos­tama työlli­syy­salue saa hoitaak­seen myös Teolli­suus­liiton jäsenen Seppo Palkin työlli­syys­asiat. Palkki laskee, että hän on ollut työttö­mänä viimei­sim­mästä pitkästä työsuh­tees­taan vuodesta 2017.

– Tässä välissä on ollut muuta­mien viikkojen pestejä, mutta ei muuta, Palkki kertoo.

Palkki on tehnyt työural­laan töitä usealla alalla. Työhis­to­riasta löytyy työtä kaupan, tukku­kaupan, elekt­ro­niikan ja metalli- ja konea­lalta. Vuoden 2009 jälkeen hän on työsken­nellyt varas­to­töissä opiskel­tuaan varas­to­lo­gis­tiikan perus­tut­kinnon. Logis­tiikka-alan työt kiinnos­tavat Palkkia eniten ja niitä hän on myös hakenut.

– Jaksan yhä hakea töitä, mutta tällä hetkellä niitä on tarjolla todella vähän, Palkki sanoo.

Logis­tiikka-alalle työllis­ty­minen on Seppo Palkin toiveissa.

– Kyllä nämä vuodet melkoista taistelua ovat olleet. Välillä on lamaan­tunut olo. Kaipaan työyh­teisöä ja työka­ve­reita. Olen sosiaa­linen ihminen ja siksi kaipaan ihmisiä.

Palkki sanoo, että hänen lähet­tä­miensä työha­ke­musten määrä laske­taan jo tuhan­sissa kappa­leissa. Hän on hakenut töitä ympäri pääkau­pun­ki­seutua. Palkin mukaan tunnus­ta­maton tosiasia on, että ikära­sismia esiintyy työnan­ta­jissa useasti.

– Viime aikoina olen henki­lö­koh­tai­sesti törmännyt asiaan. Vaikka sitä ei sanota suoraan, se välittyy rivien välistä.

TE-palve­luista Palkin kokemukset ovat kaksi­ja­koiset. Aiemmin yhtey­den­ot­toja tuli useammin, mutta välillä on ollut todella hiljaista.

– En tiedä, onko kyse henki­lö­re­surs­seista vai mistä, mutta yhteen aikaan TE-toimis­tosta oltiin yhtey­dessä lähes kuukausit­tain, mutta välillä heistä ei ole kuulunut vuosiin mitään. Äsket­täin tuli pakol­linen yhtey­den­otto, kun selvit­telin opiske­lu­mah­dol­li­suuksia. Valitet­ta­vasti mahdol­li­suus ei toteu­tunut siten kuin toivoin.

TE-palve­luiden siirrosta kuntiin Palkki odottaa paljon. Hän kuitenkin muistuttaa, että siirto ei yksis­tään helpota työttömän elämään miten­kään. Myös palve­luja pitää kehittää.

– Palvelut pitäisi tehdä mahdol­li­simman helpoksi tavoittaa. Pitäisi olla tarjolla myös mahdol­li­simman matalan kynnyksen palveluita.

Seppo Palkki järjes­tys­mie­henä saliban­dy­ot­te­lussa Kirkko­nummen Rangers vastaan SC Hawks.

RAHA JA PALVELUT HUOLETTAVAT

TE-palve­luiden niukkuus on näkynyt laajem­minkin. Työttö­mien Keskus­jär­jestön toimin­nan­joh­taja Jukka Haapa­koski kertoo, että järjestön jäsenistö on rapor­toinut heille riittä­mät­tö­mistä palve­luista ja yhteydenottovaikeuksista.

– Virkai­li­joita ei tahdo saada kiinni, jos on kysyt­tävää. Tilas­tol­li­ses­tikin tämä on ollut nähtä­vissä siten, että pitkä­ai­kais­työt­tö­mien aktivoin­tiaste on pudonnut alle kymme­neen prosent­tiin, kun se keski­määrin on ollut noin 28 prosenttia, Haapa­koski sanoo.

Haapa­koski odottaa TE-palve­luiden siirtoa hieman huolis­saan. Kuntien erilai­suus ja resurssit herät­tävät epäilyitä palve­luiden laadusta. Saavatko kaikki työttömät tasaver­tai­sesti heille kuuluvaa palvelua?

– Työttö­mien yhden­ver­tai­suus on kyllä vaarassa. Alueita on paljon ja näyttää siltä, että eri alueet ovat valmis­tau­tu­neet tähän uudis­tuk­seen eri lailla.

Toinen huoli Haapa­kosken mukaan liittyy työttö­myyden hoitoon keskei­sesti osallis­tu­vaan kolman­teen sekto­riin eli vaikkapa yhdis­tyk­siin tai säätiöihin. Näiden yhteis­työ­kump­pa­nien rooli on uudis­tuk­sessa yhä avoinna.

– Esimer­kiksi noin puolella meidän järjes­töis­tämme on epätie­toi­suutta, mitä tuleman pitää. Eli ollaanko kumppa­neita jatkossa vai ei.

Työttö­mien yhden­ver­tai­suus on kyllä vaarassa.

Ongelma osittain liittyy rahaan. Kolmas sektori käyttää työllis­tä­mi­seen palkka­tukea, jota myönne­tään työnan­ta­jille työttömän työnha­kijan palkkaukseen.

– Tämän halli­tus­kauden aikana tähän ei ole myönnetty yhtään lisära­hoi­tusta. Monissa kunnissa nämä rahat on käytetty loppuun. Monilla paikka­kun­nilla rahat on sidottu jo ensi vuoteen.

TE-palve­luiden laatu­kirjo huolettaa myös Tatsin toimin­nan­joh­tajaa Peppi Tervo-Hiltulaa. Hänen mukaansa työttö­mien kokemukset TE-palve­luista ja oman vastuu­asian­tun­tijan osaami­sesta eroavat jo nyt hyvin paljon.

– Palve­luissa on paljon vaihtelua. Palve­lujen saata­vuus riippuu paljon siitä, tietääkö oma vastuu­asian­tun­tija kaikista näistä palve­luista ja osaako hän ohjata palve­luiden piiriin. Työttö­mien kokemukset TE-palve­luista vaihte­levat suuresti, koska eri paikoissa on saata­villa erilaisia palve­luita. Tämä tuskin tulee vähään aikaan muuttu­maan, Tervo-Hiltula sanoo.

Myös kolmannen sektorin rooli huolettaa Tervo-Hiltulaa. Kun rahoi­tusta leika­taan jatku­vasti, lakisää­teisten ja vapaa­eh­toisten palve­luiden rajapin­nalla toimi­vien järjes­töjen tuottamat palvelut ovat vaakalaudalla.

– Monesta paikasta leika­taan nyt yhtä aikaa. Palvelut, jotka liittyvät vaikkapa työky­kyyn, arjessa pysymi­seen tai itsensä kehit­tä­mi­seen ovat myös leikkausten kohteena. Työttömän näkökul­masta tilanne näyttäytyy nyt hyvin sekavalta ja muutok­sien kourissa olevalta.

Seppo Palkin päivät kuluvat arjen normaa­leissa askareissa, kuten ostok­silla K‑Citymarketissa

YHDENVERTAISET PALVELUT KAIKILLE

Haasteista huoli­matta kunnat ottavat mielel­lään vastaan TE-palve­luiden hoidon. Jo vuosia kunnat ovat osallis­tu­neet työttö­myy­se­tuuk­sien maksa­mi­seen, mutta työttö­myyden hoidon työkalut ovat olleet valtiolla.

Muutoksen suurena, kanta­vana ideana on, että työlli­syyden hoidon palvelut pitää tuottaa kunnissa lähipal­ve­luna. Tavoit­teena on, että ihmiset työllis­tyvät nopeammin, elinvoima kunnissa kasvaa sekä työ- ja elinkei­no­toi­minnan palve­lujen tuotta­vuus, saata­vuus ja monipuo­li­suus paranevat.

Ajatus on, että kunnat tuntevat kunta­lai­sensa ja alueen yritykset ja muut toimijat. Näin avoimiin työpaik­koihin saadaan löydettyä osaajat nopeasti.

– Kunnat ovat pitkään toivo­neet tätä tehtävää itsel­leen. Kunnat ovat nähneet, että työlli­syys­pal­ve­luiden pitäisi olla lähipal­ve­luita, kehit­tä­mis­pääl­likkö Erja Lindberg Kunta­lii­tosta muotoilee.

Tämä on kunnissa ikään kuin palapelin kokoa­mista, jotta saadaan ihmiselle oikeat ja tarvit­tavat palvelut.

Uudis­tuksen keskei­senä tavoit­teena on myös, että TE-palve­luiden saata­vuus olisi yhden­ver­taista joka puolella Suomea.

– Yhden­ver­tai­suus ei kuiten­kaan tarkoita saman­laista. Pitää muistaa, että meidän kaikki työnha­ki­jamme ovat aivan erilaisia. Emme voi tarjota samaa kaikille. Näemme, että yhden­ver­tai­suus tarkoittaa sitä, että kaikille työnha­ki­joille voidaan tarjota juuri heidän tarvit­se­miaan palve­luita heidän matkal­laan takaisin työelämään.

Lindbergin mielestä yksi työttö­myyden hoidon ongel­mista on ollut toimi­joiden siilou­tu­minen. Osaamista ja toimi­joita on paljon, mutta kukaan ei ole hallin­noinut kokonai­suutta. Näin ihmisiä on helposti pudonnut palve­luiden väliin.

– Tämä on kunnissa ikään kuin palapelin kokoa­mista, jotta saadaan ihmiselle oikeat ja tarvit­tavat palvelut. Siksi myöskään ei ole yhtä oikeaa mallia, joka kävisi joka paikkaan. Toimijat, työpaikat, työttömät kaikki ovat erilaisia eri alueilla. Paikal­liset vahvuudet ja kehit­tä­miset on pakko huomioida.

RAHOITUSMALLI KANNUSTAA PANOSTAMAAN PALVELUIHIN

Kunnat saavat uusien tehtä­viensä kustan­nusten katta­mi­seen rahoi­tusta valtiolta. Lasken­nal­li­sesti työvoi­ma­pal­ve­luiden järjes­tä­mi­seen kohden­tuva rahoitus makse­taan puoliksi kunnan työikäisen väestön ja työttö­mien määrän perus­teella. Pääsään­nöstä poiketen kotou­tu­mis­kou­lu­tuk­seen lasken­nal­li­sesti kohden­tuva rahoitus makse­taan vieras­kie­listen määrän perusteella.

Lisäksi kunnille makse­taan kompen­saa­tiota työttö­myy­se­tuuk­sien rahoi­tus­vas­tuun laaje­ne­mi­sesta. Kompen­saa­tion määrä on kiinteä eli se ei muutu esimer­kiksi työttö­mien määrän muuttuessa vuosien välillä toisin kuin työvoi­ma­pal­ve­luiden järjes­tä­mi­seen lasken­nal­li­sesti kohdis­tuvan rahoi­tuksen kohdalla.

Rahoitus on yleis­kat­teel­lista. Maksettu raha ei ole korva­mer­kitty mihin­kään, vaan kunnat saavat päättää itse rahojen käytöstä.

Ensiksi on panos­tet­tava palve­luihin, jotta positii­visia työlli­syys­vai­ku­tuksia saadaan.

Uudis­tuksen ytimessä on niin kutsuttu kannus­tava rahoi­tus­malli. Malli tarkoittaa, että kunta joutuu ottamaan yhä suuremman rahoi­tus­vas­tuun työttömän etuuk­sien maksa­mi­sesta, jos työttömän työttö­myys pitkittyy.

– Rahoi­tus­mallin yhtenä ideana on se, että kun kunnissa panos­te­taan työlli­syys­pal­ve­luihin ja saadaan sitä kautta aikaan positii­visia vaiku­tuksia työlli­syy­teen, kunnat voittai­sivat siinä, että niiden etuus­mak­sa­tukset väheni­sivät ja sitä kautta myös saatua rahaa voisi käyttää muual­lekin, johtava asian­tun­tija Tanja Ståhl­berg työ- ja elinkei­no­mi­nis­te­riöstä (TEM) kertoo.

– Mutta ensiksi on panos­tet­tava palve­luihin, jotta positii­visia työlli­syys­vai­ku­tuksia saadaan.

Kunnat saavat uudet tehtä­vänsä haasta­vassa talous­ti­lan­teessa. Monen kunnan talous on tiukoilla. Ståhl­berg myöntää, että yleis­kat­teel­linen rahoitus voi lisätä kunta­päät­tä­jien halua siirtää saadusta rahasta kunnan muiden raharei­kien paikkaamiseen.

– Me seuraamme, mikä on palve­luihin panos­ta­misen ja niiden vaikut­ta­vuuden ja tulosten suhde. Mutta tämä on asia, johon TEM tai VM (valtio­va­rain­mi­nis­teriö) ei voi ottaa kantaa, mihin kunnat saamansa rahan budje­toivat, Ståhl­berg sanoo.

– Toivomme, että kunnissa kuitenkin nähdään tämän tehtävän merkitys kunnan ja kunta­laisten hyvin­voin­nille ja kunnan elinvoimalle.

Kunta- ja aluevaalit ovat tärkeä vaikut­ta­misen paikka, Seppo Palkki sanoo.

JOS EI ÄÄNESTÄ, EI OLE VARA VALITTAA

Huhti­kuussa järjes­te­tään alue- ja kunta­vaalit. Kuten uudesta järjes­tel­mästä nähdään, kunnat ovat saaneet uuden tehtävän, jonka hoidossa kunta­päät­tä­jillä on iso rooli.

Kunta­liiton Erja Lindbergin mielestä kunta­lai­silla on nyt vaaleissa mahdol­li­suus vaikuttaa, millaista uutta kuntaa rakennetaan.

– Ilman muuta työlli­syyden ja elinvoiman merkitys on valtavan tärkeä jokai­selle kunnalle. TE-palvelut ovat osaltaan työkalu raken­net­taessa uutta kuntaa. Nyt kun sote-palvelut ovat kunnasta pois, joudumme hieman uudel­leen mietti­mään kunnan roolia. Ehdot­to­masti tämä on tärkeä asia ja siihen kannattaa perehtyä, Lindberg sanoo.

– Kunta­päät­tä­jillä on tärkeä rooli, kun laki antaa mahdol­li­suuden siihen, että kunnissa pysty­tään paremmin huomioi­maan paikal­liset olosuh­teet ja sitä kautta raken­ta­maan omannä­köistä mallia tulevaan.

TEM:n Tanja Ståhl­berg sanoo, että kunnat ovat isossa muutok­sessa. Hän muistuttaa, että äänes­tä­minen on vaikut­ta­mista, jota kunta­laisten kannattaa hyödyntää.

– Kannattaa olla hereillä muutenkin siitä, miten kunnassa kunta­laisten asioita ediste­tään. Tässä TE-uudis­tuk­sessa on nimeno­maan kyse siitä, että tunnis­te­taan kunta­laisten ja kuntien alueilla toimi­vien tahojen tarpeet. Lähteekö tämä toteu­tu­maan, tunnis­te­taanko tarpeet ja miten kunta­laisia osallis­te­taan tämänkin merkit­tävän tehtävän kehit­tä­mi­seen. Äänes­tä­minen on yksi keino olla aktii­vinen, Ståhl­berg sanoo.

Nyt katso­taan sitä, halua­vatko ihmiset muutosta.

Äänes­tä­mään kehottaa menemään myös Seppo Palkki.

– Sanon aina, että ei ole vara valittaa ongel­mista, jos ei edes yritä vaikuttaa asioihin äänes­tä­mällä. Kunta- ja aluevaalit ovat tärkeä vaikut­ta­misen paikka. Näyttää myös siltä, että ihmiset ovat herän­neet siihen, että nykyhal­li­tuksen köyhiä kyykyt­tävä malli saa riittää. Nyt katso­taan sitä, halua­vatko ihmiset muutosta.

Vahvat verkostot ja toimivat suhteet

Enemmistö kunnista hoitaa TE-palve­lunsa niin sanotun vastuu­kun­ta­mallin mukaan. Se tarkoittaa, että useam­masta kunnasta muodos­te­tulla työlli­syy­sa­lu­eella yksi toimii vastuu­kun­tana järjes­täen palvelut kaikille työlli­syy­sa­lueen kunnille.

Vastuu­kun­ta­mal­lilla toimii myös Keski-Uuden­maan työlli­syy­salue, jonka muodos­tavat Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmi­järvi, Pornainen ja Tuusula.

Työlli­syy­sa­lueen koko on reilut 100 000 työllistä. Lokakuussa työttömiä työnha­ki­joita oli hieman vajaat 10 000. Työlli­syy­sa­lueen johtoon valittu Annukka Jamisto kertoo, että työvoiman liikku­minen on yksi alueen erityispiirteistä.

– Tyypil­listä tälle alueelle on se, että työtä tekevät pende­löivät paljon sekä pääkau­pun­ki­seudun että pohjoisen suuntaan. Siksi meidän on paljon mietit­tävä työnan­ta­jayh­teis­työtä työlli­syy­sa­lueen rajojen yli, Jamisto sanoo.

Annukka Jamisto

Jamisto ei kuiten­kaan näe vaaraa, että työlli­syy­sa­lueen rajat ylittävä työnan­ta­jayh­teistyö johtaisi lopulta työlli­syy­sa­lueiden haluun rajoittaa omien työnan­ta­jiensa yhteis­työtä muiden työlli­syy­sa­lueiden kanssa.

– Työlli­syy­sa­lueiden kesken tästä on keskus­teltu, että rajoit­ta­minen ei ole lopulta kenen­kään etu. Työnan­tajan välinen yhteistyö on sellaista, että hän saa työvoimaa, josta hän on kiinnos­tunut. Työnan­tajaa ei kiinnosta se, mistä alueelta työntekijä tulee. Työnan­tajat voivat myös vapaasti valita työlli­syy­sa­lueen, miltä haluavat palve­luja. Lisäksi jokai­sella työlli­syy­sa­lu­eella on mahdol­li­suus välittää työtä huomioiden työnan­tajat koko Suomen alueelta, Jamisto pohtii.

– Täytyy myös muistaa, että Uuden­maan TE-toimiston hajoa­minen tarkoittaa, että siirty­vien työnte­ki­jöiden mukana kulkee verkos­toja. Työlli­syy­sa­lueilla aloit­tavat henkilöt eivät tule tyhjästä, vaan heillä on verkos­toja ja osaamista. Tätä meidän työlli­syy­sa­lueiden on syytä vaalia.

Keski-Uuden­maan työlli­syy­sa­lu­eella toimii paljon pieniä ja keski­suuria yrityksiä. Jamiston mielestä työlli­syyden hoidossa tulee merki­tyk­sel­li­seksi se, että näiden yritysten, kuntien elinkei­no­pal­ve­luiden sekä kehit­tä­mis­yh­tiöiden kanssa yhteistyö tehostuu.

Työlli­syy­sa­lueilla aloit­tavat henkilöt eivät tule tyhjästä, vaan heillä on verkos­toja ja osaamista.

Järvenpää toimii työlli­syy­sa­lueen vastuu­kun­tana. Jamiston mukaan alueen muodos­tavat kunnat ovat kuitenkin keske­nään melko saman­ko­koisia ja se tekee yhteis­työstä tiivistä. Näin joukosta yksikään ei nouse toisten hallitsijaksi.

– Meillä on myös johto­kunta, joka valvoo työlli­syy­sa­lueen tekemistä. Siinä kaikista työlli­syy­sa­lueen kunnista on edustus. Näin kaikilla on saman verran äänivaltaa, Jamisto kuvailee.

– Vielä menemme kustan­nusten jakami­sessa tasajaolla. Mutta jatkossa monen muun vastaa­van­laisen työlli­syy­sa­lueen tavoin raken­namme aiheut­ta­mis­pe­rus­teista mallia, jossa kuntien intressi oman kuntansa työlli­syys­ti­lan­teen aktivoi­mi­seen vahvistuu.

TOIMIVAT YRITYSKUMPPANUUDET AVAINASEMASSA

Kymen­laakson maakun­taan kuuluva Kouvola kuuluu niihin neljään kuntaan, jotka ovat valin­neet hoita­vansa TE-palve­lunsa itse. Työlli­syys­joh­ta­jana elokuussa aloit­tanut Sami-Pekka Kallio­koski sanoo, että Kouvo­lalle on luontevaa toimia omana työssäkäyntialueenaan.

– Johtuen vuoden 2009 kunta­lii­tok­sista Kouvola on muodos­tunut selkeästä ydinkau­pun­gista, jonka ympärillä on useita maaseu­tu­maisia alueita. Näin kutsu­mani Suur-Kouvola muodostaa selkeän työssä­käyn­tia­lueen. Toki täältäkin pende­löi­dään Helsin­kiin, Lahteen ja esimer­kiksi Kotkaan. Maantie­teel­li­sesti tämän tyyppisiä työssä­käyn­tia­lueita on useita, Kallio­koski selittää Kouvolan työllisyysaluetta.

Sami-Pekka Kallio­koski

Kallio­koski sanoo, että Kouvola on myös halunnut tehdä työ- ja yritys­pal­ve­luista yhden kaupungin elinvoimamoottoreista.

– Tämän toteut­ta­minen on helpompaa, kun palvelut ovat kiinteä osa kaupungin toimintaa.

Kouvolan työvoi­ma­pohja on runsaat 35 000 työllistä. Lokakuussa työttö­mien työnha­ki­joiden osuus työvoi­masta oli lähes 12 prosenttia.

Kallio­kosken mukaan ei ole realis­tista odottaa, että TE-palve­luiden siirto kunnalle johtaisi suoraan kaikkien työttö­mien työllis­ty­mi­seen. Nykyistä parem­paan on toki pystyt­tävä ja se edellyttää toimivia yrityskumppanuuksia.

– En usko mihin­kään hokkus pokkus ‑konsteihin vaan ainoa keino on se, että meillä on osuvat ja vaikut­tavat palvelut työnha­ki­joille. Me emme voi mennä viran­omais­roolin taakse ja tarjota vain ohjaus­työtä. Jokaisen työnha­ki­joiden kanssa työsken­te­levän asian­tun­tijan on pystyt­tävä autta­maan työnha­kijaa vahvuuk­siensa löytä­mi­sessä ja näiden vahvis­ta­mi­sessa joko oman valmen­nus­tuo­tannon tai ostopal­ve­luiden kautta ja näin löyde­tään työnha­ki­jalle hänen tarvit­se­mansa palve­lu­ketju, Kallio­koski sanoo.

– Meidän ydinjut­tumme on työnvä­litys tai rekry­toin­ti­pal­velut, kummasta päin asiaa vain katsoo. Eli pystymme löytä­mään hyvin yrityksen liike­toi­minnan tarpei­siin vastaavia osaajia. Toimivat yritys­kump­pa­nuudet ovat se juttu. Jos teemme taval­lista työnvä­li­tystä, tämä ei tule onnistumaan.