VM:n arvio kestävyysvajeen suuruudesta on laskenut jonkin verran.

Julkisten menojen ja tulojen tasapainoilua

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN

GRAFIIKKA EMILIE UGGLA

Talous­po­liit­ti­sessa keskus­te­lussa viita­taan usein kestä­vyys­va­jee­seen. Sen määrästä ollaan huolis­saan ja polii­tikot kiiste­levät siitä, millä keinoin vajetta voitai­siin pienentää ja mihin ajankoh­taan toimet olisi syytä ajoittaa.

Kestä­vyys­vaje on talous­po­li­tiikan käsite, jolla kuvataan julkisen talouden kestä­vyyttä pitkällä aikavä­lillä. Se kertoo, kuinka paljon julkista taloutta pitäisi sopeuttaa välit­tö­mästi, jotta talous olisi tasapai­nossa pitkällä aikavä­lillä. Toisin sanoen, miten paljon julkisen talouden menoja pitäisi vähentää, verotusta kiristää tai tehdä talouden raken­teel­lisia uudis­tuksia, jotta menot ja tulot olisivat tasapai­nossa tulevai­suu­dessa. Näiden lisäksi vaihtoeh­doksi jää velkaantuminen.

Kestä­vyys­vaje voidaan laskea euromää­räi­senä tai sitä voidaan suhteuttaa brutto­kan­san­tuot­tee­seen, jolloin vastauk­sena on prosentteja.

Kestä­vyys­va­jetta mitataan niin sanotulla S2-indikaat­to­rilla. Se on lasken­ta­kaava, jossa huomioi­daan neljä pääkri­teeriä. Ensim­mäi­senä on julkisen talouden tulojen ja menojen epäta­sa­paino kysei­senä vuonna. Toiseksi lasku­kaa­vassa huomioi­daan se, että väestön ikään­ty­minen lisää eläke‑, terveys- ja muita menoja. Näiden lisäksi kolman­neksi otetaan huomioon velan­hoi­to­menot sekä neljän­neksi valtion omaisuu­des­taan saamat tulot, kuten osingot.

Kestä­vyys­va­je­las­kelma on kritii­kille altis, sillä laskelman antamaan kestä­vyys­va­jear­vioon liittyy paljon epävar­muutta. Tämä johtuu siitä, että laskel­massa käytetyt oletukset tulevasta kehityk­sestä vaikut­tavat suuresti laskelman lopputulokseen.

Suomen kestä­vyys­vaje on miljardiluokkaa

Kestä­vyys­va­jee­seen vaikuttaa moni tekijä. Iso merkitys on itse julkisen sektorin perus­ta­lou­den­pi­dolla eli onko se yli- vai alijää­mäistä. Merkit­tävä tekijä on myös väestön ikära­ken­teen muutos. Vanhe­neva väestö kasvattaa sekä eläke- että terveys­me­noja. Vastaa­vasti piene­nevä työikäisen väestön määrä vähentää verotuloja.

Kestä­vyys­va­jeen korjaa­mista vaikeuttaa se, että säästä­minen yhdessä paikassa saattaa lisätä menoja toisella ja se voi myös heikentää talous­kasvua. Menojen ja tulojen tasapai­not­ta­mi­sessa oleel­lista on se, että talous kasvaa.

Valtio­va­rain­mi­nis­teriö on arvioinut, että tehok­kaimpia keinoja kestä­vyys­va­jeen umpeen kuromi­sessa olisivat muun muassa työlli­syy­sas­teen nosto sekä julkisten palve­luiden tuotta­vuuden kasvu. VM:n laskel­missa työlli­syy­sas­teen prosent­tiyk­sikön nousu pienen­täisi kestä­vyys­va­jetta 0,4 prosent­tiyk­sikköä. Vielä suurempia positii­visia vaiku­tuksia kestä­vyys­va­jee­seen saatai­siin VM:n mukaan sosiaali- ja terveys­pal­ve­luiden tehok­kuuden parantamisella.

Suomen vaje on mittava

Suomen kestä­vyys­vaje on miljar­di­luokkaa, mutta numerot vaihte­levat laski­jasta riippuen. Esimer­kiksi valtio­va­rain­mi­nis­teriö arvioi kestä­vyys­va­jetta kaksi kertaa vuodessa, keväisin ja syksyisin. Keväällä minis­te­riön arvion mukaan Suomen kestä­vyys­vaje on noin 2 prosenttia suhteessa brutto­kan­san­tuot­tee­seen eli noin 6,5 miljardia euroa vuoden 2028 tasolla.

Viime vuoden syksyllä minis­teriö arvioi vajeen olevan noin 3 prosenttia suhteessa BKT:hen eli noin kymmenen miljardia euroa vuoden 2027 tasolla.

Vaikka minis­te­riön arvio on pienen­tynyt, minis­teriö tulkitsee lukua niin, että väestön ikään­ty­minen luo edelleen merkit­tävän haasteen julkisen talouden kestävyydelle.

Huoli Suomen kestä­vyys­va­jeesta ei muutu, vaikka arvion antajaa muuttaisi. Viime vuoden joulu­kuussa Suomen Pankki arvioi kestä­vyys­va­jeen olevan 4,5 prosenttia suhteessa BKT:hen. Pankki nosti omaa arvio­taan vajeesta edellisen vuoden arvios­taan puolella prosent­tiyk­si­köllä. Pankin mukaan aiempaa suurempi velka­suhde ja raken­teel­linen alijäämä ovat vaikut­ta­neet vajeen kasvuun.