IF Metall inledde en strejk på sju Tesla-verkstäder runtom i Sverige den 27 oktober 2023.

Tesla-strejken nu inne på sitt andra år – ”En fajt som facket inte får förlora”

28.10.2024

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO IF METALL 

En konflikt mellan David och Goliat. Nordiska modellen mot Elon Musk. En ”fajt” som facket helt enkelt inte får förlora. Så har man beskrivit den svenska Teslastrejken.

Den 27 oktober 2023 inleddes IF Metalls strejk på sju Tesla­verks­täder i Sverige. Det innebär att strejken nu pågått i ett år och är därmed den längsta konflikten på arbets­mark­naden i Sverige i modern tid. Mätt i spalt­mil­li­metrar kan det också vara den mest omskrivna strejken även utanför landets gränser.

– Den här konflikten handlar om löner, pensioner och försä­kringar för våra medlemmar som arbetar på Tesla. Men i grunden gäller det även om att stå upp för hela den svenska arbets­mark­nads­mo­dellen. I Sverige är det fack och arbets­gi­vare som tillsam­mans gör upp om villkoren i förhand­lingar om kollek­ti­vavtal, sade IF Metalls ordfö­rande Marie Nilsson då strejken inleddes.

Arturo Vasquez Sandoval och David Risberg var strej­kvakter vid Teslas servicecenter i Segel­torp i närheten av Stock­holm i december 2023.

Perspek­tivet kan vara på det stora – men också det lilla. Det var 130 anställda Tesla-anställda som inledde strejken. Om man använder förlo­rade arbets­dagar som mått för strejken, vilket man ofta gör, så är det inte frågan om en särskilt omfat­tande strejk.

Under hela konflikten har antalet arbets­ta­gare i strejk räknats i tiotals eller någons­tans vid etthundra.

Men i grunden gäller det även om att stå upp för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Så förutom striden mellan en nordisk modell för arbets­marknad och samhälle och ett globalt storbolag med en ökänt excent­risk ägare, så är det också en fråga som gäller anställ­nings­vill­koren för montörer och andra yrkes­proffs på ett antal verks­täder i Sverige.

– Vi vill att våra medlemmar på Tesla ska ha schyssta villkor, minst de villkor som finns i kollek­ti­vav­talet. Det har alla andra som jobbar på bilverks­täder och har kollek­ti­vavtal, och det behöver man ha på Tesla också, sade IF Metalls avtals­se­kre­te­rare Veli-Pekka Säikkälä till Dagens Arbete då strejken inleddes.

Säikkälä, med rötter i Finland och en lång facklig bana som inleddes på Saab i Troll­hättan bakom sig, har senast under Tesla­strejken blivit ett bekant ansikte för flertalet svenskar. Han blev vald till avtals­se­kre­te­rare för fackliga centra­lor­ga­ni­sa­tionen LO i maj 2024.

Kan man då säga att parterna närmat sig varandra under ett år? Inte direkt, trots att diskus­sioner pågår med jämna mellanrum. Vi står fortfa­rande kvar på samma ställe som i oktober 2023, då strejken inleddes. Facket kräver att Teslas dotter­bolag i Sverige, TM Sweden, tecknar kollek­ti­vavtal – medan företaget vägrar göra det.

På bild strej­kvakter vid en Tesla­verkstad i Norrland.

Tesla har uppre­pade gånger påpekat att företaget inte ingått kollek­ti­vavtal någons­tans i världen. I de flesta andra länder där Tesla verkar regleras minimi­löner och anställ­nings­villkor i lagen. I stället har företaget också i Sverige hävdat att man kör med anställ­nings­villkor som ligger på en högre nivå än i branschen i regel.

Facket bestrider detta. Och som sagt – det är hela principen med facklig organi­se­ring och kollek­ti­vavtal som står på spel, anser facket.

Tesla har gjort sig känd för sin aggres­siva linje mot facklig organi­se­ring även på hemmaplan.

Tesla har gjort sig känd för sin aggres­siva linje mot facklig organi­se­ring även på hemmaplan. Företaget har flera gånger blivit fälld i domstolar och av den ameri­kanska federala arbets­rätts­myn­dig­heten National Labor Relations Board NLRB för att ha tagit till olagliga åtgärder för att motar­beta anställda som velat organi­sera sig fackligt.

Marie Lindström stöttar Tesla-strejken i ur och skur.

FLER SYMPATIÅTGÄRDER ÄN NÅGONSIN TIDIGARE

Väldigt snabbt efter att strejken inleddes medde­lade flera svenska fackför­bund om sympa­tiåt­gärder för att få Tesla till förhand­lings­bordet och respek­tera kollektivavtal.

Under det senaste året har bland annat elekt­riker slutat instal­lera laddningss­ta­tioner, sopbilsfö­rarna har slutat samla avfall från Tesla­verks­täder och städare vägrat städa i verkstäderna.

I Sverige har det aldrig tidigare utspe­lats lika många sympa­tiåt­gärder i en och samma arbetskonflikt.

En av stridsåt­gär­derna har skapat speciellt mycket rubriker och fick ägaren Elon Musk att ta till att uttala sig på sin egen platt­form X. Det var nämligen förbunden Service- och kommu­ni­ka­tions­facket Sekos och Statst­jäns­te­man­naför­bundet ST:s blockad mot utdel­ningen av regis­ters­kyltar till nyregi­stre­rade bilar.

”This is insane”, det här är galenskap, skrev Musk i samband med en bild på paket som stod på ett rullande band. Paketen innehöll regis­terplåtar som skulle skickas till kunderna.

Fackför­bundet Seko stöttar strej­kvakter med att bjuda på fika på äkta svenskt vis.

I Sverige har det aldrig tidigare utspe­lats lika många sympa­tiåt­gärder i en och samma arbets­konflikt. Samman­lagt 11 fackför­bund i Sverige är indragna i konflikten.

Dessutom har finska bil- och trans­port­facket AKT ställt upp tillsam­mans med sina systerför­bund i Norge och Danmark genom att införa en blockad mot lastning av Tesla-bilar i hamnarna. Den inleddes i december 2023.

STREJKBRYTARE FRÅN UTLANDET

Redan innan strejken var stod det klart att Tesla plane­rade att sätta in strejkbry­tare för att ersätta strej­kande Tesla-arbetare.

Det framkom under ett internt möte som företa­gets chef för verksam­heten i Norden höll med de anställda inför strejken.

Efter det har det förekommit uppre­pade gånger att Tesla tagit in strejkbry­tare. Det har bland annat rört sig om att företaget flyttat anställda från olika verkstäder.

Fackför­bund världen över har uttryck sitt stöd till de strej­kande anställda på Tesla i Sverige. Här syns Europa­facket inom industrin IndustriALL Europes och det ameri­kanska bilfacket UAW:s flaggor.

Arbets­mil­jö­verket i Sverige berät­tade på våren att Tesla inte enbart flyttar runt anställda inom landet – företaget har också flugit in personal från stora delar av Europa.

Tesla har flygit in anställda åtmins­tone från Finland,Belgien, Danmark, Frankrike, Irland, Italien, Luxem­burg, Neder­län­derna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbri­tan­nien och Österrike.

Samman­lagt har det rört sig om minst 41 olika tillfällen där strejkbry­tare använts.

Facket uppger att ingen av de utsända strejkbry­tarna deltagit i stridsåt­gär­derna mot Tesla i Sverige.

BITER STREJKEN PÅ TESLA?

Gällande stridsåt­gär­derna står det redan klart att Tesla på många sätt kan ta sig runt dem. Det blir dock dyrare. Det handlar om att hyra en egen skåpbil för att frakta sopor, hamnbloc­kaden innebär att trans­port av Tesla till Sverige sker över Öresunds­bron, perso­nal­re­surser kan gå åt till uppgifter som tidigare inte behövdes som städning.

I den årliga förtroen­de­ba­ro­me­tern från Medie­a­ka­demin uppger 43 procent av de svarande våren 2024 att de har mycket eller ganska stort förtroende för facket. Det är den högsta siffran på tio år.

Förutom Teslas hårdnac­kade attityd innebär vädret också stundvis utmaningar för strejken.

Samti­digt visar under­sök­ningen att förtroendet för företaget Tesla ligger på en låg nivå bland svenskarna.

Tesla hamnar ligger sista bland företagen som delta­garna i under­sök­ningen fick poäng­sätta.  Det var bara elva procent som uppgav att de har ganska stort eller stort förtroende för företaget. Det rör sig om en lägre nivå  varumärken som svenska järnvägs­bo­laget SJ (13 procent) och Postnord (19 procent), som alla tappat i anseende under de senaste åren.

Samti­digt har en Tesla-modell klättrat upp högst upp på listan över flest sålda bilar i Sverige i år, trots att försälj­ningen av nya elbilar sjunkit. Volvo är fortsätt­ningsvis populä­raste bilmärket i Sverige.

VAD HÄNDER NU?

Det handlar om ett maraton­lopp har det sagts. På facket räcker strejk­kassan till i 500 år om det så behövs. Det har till och med skämtats om att strejken kommer att gå i arv till barnbarnen. I nuläget får de strej­kande anställda ett strejk­bi­drag som i många fall ligger kompen­serar lönebort­fallet fullt ut och lite till, 130 procent.

IF Metalls ordfö­rande Nilsson tror att det hela i sista hand ligger hos de strej­kande anställda och företags­led­ningen i Texas, berättar hon i en intervju med Dagens arbete. 

På Tesla är principen stark och fickorna djupa. En stor enskild Tesla­ä­gare, den norska Oljefonden, har uppmanat företags­led­ningen att ingå kollek­ti­vavtal i Sverige – uppma­ningen har tills­vi­dare inte lett till något resultat.

Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer.

Under Teslas bolagss­tämma i somras  valde bolagss­tämman att höja Elon Musks andel av inkoms­terna. Samti­digt röstades ett förslag om att stärka arbets­ta­garnas rättig­heter ner av aktieä­garna. Musk har också förutom en given plats vid presi­dent­kan­didat Donald Trumps sida också igen gått om Jeff Bezos som världens rikaste person.

Om vi tar ett kliv från de ultraför­mögna företags­mag­na­ternas värld till verks­tads­golvet i Sverige, då?

En modell som vädrats är en liknande som en annan global jätte som etablerat sig i Sverige, e‑handelsföretaget Amazon, tagit till. De anställda vid Amazons lager i Sverige jobbar för ett företag som är under­le­ve­rantör till Amazon. Det företaget har förhandlat och ingått kollek­ti­vavtal med arbetstagarna.

Konflikten ser ändå ut att fortsätta och kan göra det ett bra tag till.

– Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer. I Norden sätter vi oss ner vid förhand­lings­bordet, arbets­ta­gare och arbets­gi­vare, och förhandlar om kollek­ti­vavtal. Det får också Musk respek­tera, sade Johan Lindholm, ordfö­rande för svenska LO i december 2023.

– Det kan få förödande konse­kvenser för svensk arbets­marknad om en miljardär som Musk vinner den här ”fajten”. Han får helt enkelt inte vinna.