IF Metall inledde en strejk på sju Tesla-verkstäder runtom i Sverige den 27 oktober 2023.

Tesla-strej­ken nu inne på sitt andra år – ”En fajt som facket inte får förlora”

28.10.2024

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO IF METALL 

En konflikt mellan David och Goliat. Nordiska model­len mot Elon Musk. En ”fajt” som facket helt enkelt inte får förlora. Så har man beskri­vit den svenska Teslastrejken.

Den 27 okto­ber 2023 inled­des IF Metalls strejk på sju Tesla­verks­tä­der i Sverige. Det innebär att strej­ken nu pågått i ett år och är därmed den längsta konflik­ten på arbets­mark­na­den i Sverige i modern tid. Mätt i spalt­mil­li­met­rar kan det också vara den mest omskrivna strej­ken även utanför landets gränser.

– Den här konflik­ten hand­lar om löner, pensio­ner och försä­krin­gar för våra medlem­mar som arbe­tar på Tesla. Men i grun­den gäller det även om att stå upp för hela den svenska arbets­mark­nads­mo­del­len. I Sverige är det fack och arbets­gi­vare som till­sam­mans gör upp om vill­ko­ren i förhand­lin­gar om kollek­ti­vav­tal, sade IF Metalls ordfö­rande Marie Nils­son då strej­ken inleddes.

Arturo Vasquez Sando­val och David Risberg var strej­kvak­ter vid Teslas servicecen­ter i Segel­torp i närhe­ten av Stock­holm i decem­ber 2023.

Pers­pek­ti­vet kan vara på det stora – men också det lilla. Det var 130 anställda Tesla-anställda som inledde strej­ken. Om man använ­der förlo­rade arbets­da­gar som mått för strej­ken, vilket man ofta gör, så är det inte frågan om en särs­kilt omfat­tande strejk.

Under hela konflik­ten har anta­let arbets­ta­gare i strejk räknats i tiotals eller någons­tans vid etthundra.

Men i grun­den gäller det även om att stå upp för hela den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Så föru­tom stri­den mellan en nordisk modell för arbets­mark­nad och samhälle och ett globalt stor­bo­lag med en ökänt excent­risk ägare, så är det också en fråga som gäller anställ­nings­vill­ko­ren för montö­rer och andra yrkes­proffs på ett antal verks­tä­der i Sverige.

– Vi vill att våra medlem­mar på Tesla ska ha schyssta vill­kor, minst de vill­kor som finns i kollek­ti­vav­ta­let. Det har alla andra som jobbar på bilverks­tä­der och har kollek­ti­vav­tal, och det behö­ver man ha på Tesla också, sade IF Metalls avtals­se­kre­te­rare Veli-Pekka Säik­kälä till Dagens Arbete då strej­ken inleddes.

Säik­kälä, med rötter i Finland och en lång facklig bana som inled­des på Saab i Troll­hät­tan bakom sig, har senast under Tesla­strej­ken blivit ett bekant ansikte för fler­ta­let svens­kar. Han blev vald till avtals­se­kre­te­rare för fackliga cent­ra­lor­ga­ni­sa­tio­nen LO i maj 2024.

Kan man då säga att parterna närmat sig varan­dra under ett år? Inte direkt, trots att diskus­sio­ner pågår med jämna mellan­rum. Vi står fort­fa­rande kvar på samma ställe som i okto­ber 2023, då strej­ken inled­des. Facket kräver att Teslas dotter­bo­lag i Sverige, TM Sweden, teck­nar kollek­ti­vav­tal – medan före­ta­get vägrar göra det.

På bild strej­kvak­ter vid en Tesla­verks­tad i Norrland.

Tesla har uppre­pade gånger påpe­kat att före­ta­get inte ingått kollek­ti­vav­tal någons­tans i värl­den. I de flesta andra länder där Tesla verkar regle­ras mini­mi­lö­ner och anställ­nings­vill­kor i lagen. I stäl­let har före­ta­get också i Sverige hävdat att man kör med anställ­nings­vill­kor som ligger på en högre nivå än i branschen i regel.

Facket bestri­der detta. Och som sagt – det är hela princi­pen med facklig orga­ni­se­ring och kollek­ti­vav­tal som står på spel, anser facket.

Tesla har gjort sig känd för sin aggres­siva linje mot facklig orga­ni­se­ring även på hemmaplan.

Tesla har gjort sig känd för sin aggres­siva linje mot facklig orga­ni­se­ring även på hemmaplan. Före­ta­get har flera gånger blivit fälld i doms­to­lar och av den ameri­kanska fede­rala arbets­rätts­myn­dig­he­ten Natio­nal Labor Rela­tions Board NLRB för att ha tagit till olagliga åtgär­der för att motar­beta anställda som velat orga­ni­sera sig fackligt.

Marie Lind­ström stöt­tar Tesla-strej­ken i ur och skur.

FLER SYMPATIÅTGÄRDER ÄN NÅGONSIN TIDIGARE

Väldigt snabbt efter att strej­ken inled­des medde­lade flera svenska fackför­bund om sympa­tiåt­gär­der för att få Tesla till förhand­lings­bor­det och respek­tera kollektivavtal.

Under det senaste året har bland annat elekt­ri­ker slutat instal­lera ladd­ningss­ta­tio­ner, sopbilsfö­rarna har slutat samla avfall från Tesla­verks­tä­der och städare vägrat städa i verkstäderna.

I Sverige har det aldrig tidi­gare utspe­lats lika många sympa­tiåt­gär­der i en och samma arbetskonflikt.

En av stridsåt­gär­derna har skapat speciellt mycket rubri­ker och fick ägaren Elon Musk att ta till att uttala sig på sin egen platt­form X. Det var nämli­gen förbun­den Service- och kommu­ni­ka­tions­fac­ket Sekos och Statst­jäns­te­man­naför­bun­det ST:s bloc­kad mot utdel­nin­gen av regis­ters­kyl­tar till nyre­gi­stre­rade bilar.

”This is insane”, det här är galens­kap, skrev Musk i samband med en bild på paket som stod på ett rullande band. Pake­ten inne­höll regis­terplå­tar som skulle skic­kas till kunderna.

Fackför­bun­det Seko stöt­tar strej­kvak­ter med att bjuda på fika på äkta svenskt vis.

I Sverige har det aldrig tidi­gare utspe­lats lika många sympa­tiåt­gär­der i en och samma arbets­konflikt. Samman­lagt 11 fackför­bund i Sverige är indragna i konflikten.

Dessu­tom har finska bil- och trans­port­fac­ket AKT ställt upp till­sam­mans med sina systerför­bund i Norge och Danmark genom att införa en bloc­kad mot last­ning av Tesla-bilar i hamnarna. Den inled­des i decem­ber 2023.

STREJKBRYTARE FRÅN UTLANDET

Redan innan strej­ken var stod det klart att Tesla plane­rade att sätta in strejkbry­tare för att ersätta strej­kande Tesla-arbetare.

Det fram­kom under ett internt möte som före­ta­gets chef för verk­sam­he­ten i Norden höll med de anställda inför strejken.

Efter det har det före­kom­mit uppre­pade gånger att Tesla tagit in strejkbry­tare. Det har bland annat rört sig om att före­ta­get flyt­tat anställda från olika verkstäder.

Fackför­bund värl­den över har uttryck sitt stöd till de strej­kande anställda på Tesla i Sverige. Här syns Euro­pa­fac­ket inom industrin IndustriALL Euro­pes och det ameri­kanska bilfac­ket UAW:s flaggor.

Arbets­mil­jö­ver­ket i Sverige berät­tade på våren att Tesla inte enbart flyt­tar runt anställda inom landet – före­ta­get har också flugit in perso­nal från stora delar av Europa.

Tesla har flygit in anställda åtmins­tone från Finland,Belgien, Danmark, Fran­krike, Irland, Italien, Luxem­burg, Neder­län­derna, Norge, Portu­gal, Schweiz, Spanien, Stor­bri­tan­nien och Österrike.

Samman­lagt har det rört sig om minst 41 olika tillfäl­len där strejkbry­tare använts.

Facket uppger att ingen av de utsända strejkbry­tarna delta­git i stridsåt­gär­derna mot Tesla i Sverige.

BITER STREJKEN PÅ TESLA?

Gällande stridsåt­gär­derna står det redan klart att Tesla på många sätt kan ta sig runt dem. Det blir dock dyrare. Det hand­lar om att hyra en egen skåp­bil för att frakta sopor, hamn­bloc­ka­den innebär att trans­port av Tesla till Sverige sker över Öresunds­bron, perso­nal­re­sur­ser kan gå åt till uppgif­ter som tidi­gare inte behöv­des som städning.

I den årliga fört­roen­de­ba­ro­me­tern från Medie­a­ka­de­min uppger 43 procent av de svarande våren 2024 att de har mycket eller ganska stort fört­roende för facket. Det är den högsta siffran på tio år.

Föru­tom Teslas hård­nac­kade atti­tyd innebär vädret också stund­vis utma­nin­gar för strejken.

Samti­digt visar under­sök­nin­gen att fört­roen­det för före­ta­get Tesla ligger på en låg nivå bland svenskarna.

Tesla hamnar ligger sista bland före­ta­gen som delta­garna i under­sök­nin­gen fick poäng­sätta.  Det var bara elva procent som uppgav att de har ganska stort eller stort fört­roende för före­ta­get. Det rör sig om en lägre nivå  varu­mär­ken som svenska järn­vägs­bo­la­get SJ (13 procent) och Post­nord (19 procent), som alla tappat i anseende under de senaste åren.

Samti­digt har en Tesla-modell klätt­rat upp högst upp på listan över flest sålda bilar i Sverige i år, trots att försälj­nin­gen av nya elbi­lar sjun­kit. Volvo är fort­sätt­nings­vis popu­lä­raste bilmär­ket i Sverige.

VAD HÄNDER NU?

Det hand­lar om ett mara­ton­lopp har det sagts. På facket räcker strejk­kas­san till i 500 år om det så behövs. Det har till och med skäm­tats om att strej­ken kommer att gå i arv till barn­bar­nen. I nulä­get får de strej­kande anställda ett strejk­bi­drag som i många fall ligger kompen­se­rar löne­bort­fal­let fullt ut och lite till, 130 procent.

IF Metalls ordfö­rande Nils­son tror att det hela i sista hand ligger hos de strej­kande anställda och före­tags­led­nin­gen i Texas, berät­tar hon i en intervju med Dagens arbete. 

På Tesla är princi­pen stark och fickorna djupa. En stor enskild Tesla­ä­gare, den norska Olje­fon­den, har uppma­nat före­tags­led­nin­gen att ingå kollek­ti­vav­tal i Sverige – uppma­nin­gen har tills­vi­dare inte lett till något resultat.

Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer.

Under Teslas bolagss­tämma i somras  valde bolagss­täm­man att höja Elon Musks andel av inkoms­terna. Samti­digt rösta­des ett förs­lag om att stärka arbets­ta­gar­nas rättig­he­ter ner av aktieä­garna. Musk har också föru­tom en given plats vid presi­dent­kan­di­dat Donald Trumps sida också igen gått om Jeff Bezos som värl­dens rikaste person.

Om vi tar ett kliv från de ultraför­mögna före­tags­mag­na­ter­nas värld till verks­tads­gol­vet i Sverige, då?

En modell som vädrats är en liknande som en annan global jätte som etable­rat sig i Sverige, e‑handelsföretaget Amazon, tagit till. De anställda vid Amazons lager i Sverige jobbar för ett före­tag som är under­le­ve­ran­tör till Amazon. Det före­ta­get har förhand­lat och ingått kollek­ti­vav­tal med arbetstagarna.

Konflik­ten ser ändå ut att fort­sätta och kan göra det ett bra tag till.

– Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer. I Norden sätter vi oss ner vid förhand­lings­bor­det, arbets­ta­gare och arbets­gi­vare, och förhand­lar om kollek­ti­vav­tal. Det får också Musk respek­tera, sade Johan Lind­holm, ordfö­rande för svenska LO i decem­ber 2023.

– Det kan få förö­dande konse­kven­ser för svensk arbets­mark­nad om en miljar­där som Musk vinner den här ”fajten”. Han får helt enkelt inte vinna.