Teollisuustyöntekijöiden maailmanliiton IndustriALL Brasilian puheenjohtaja Aroaldo Oliveira da Silva uskoo ay-liikkeen nousevan jälleen.

Brasi­liassa ay-liike on nouse­massa ylös kanvee­sista – ”Nyt ollaan työn­te­ki­jöi­den kannalta kriit­ti­sessä vaiheessa”

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN

KUVAT ANTTI HYVÄRINEN

Brasi­lian halli­tus­vaih­dos nostaa maan ay-liikettä taas jaloil­leen. Teol­li­suus­työn­te­ki­jöi­den maail­man­lii­ton IndustriALL Brasi­lian puheen­joh­ta­jan Aroaldo Oliveira da Silvan mukaan työ järjes­täy­ty­mi­sen nosta­mi­seksi on taas käynnistynyt.

Vuosi sitten tammi­kuussa Brasi­liassa ay-liike huokaisi helpo­tuk­sesta. Kolmatta kertaa maan presi­den­tiksi valittu Luiz Inácio Lula da Silva aloitti virka­kau­tensa ja neljä vuotta maata hallin­nut, kiis­telty presi­dentti Jair Bolso­naro sai väistyä.

Bolso­na­ron ja häntä edel­tä­neen, väliai­kai­sen presi­den­tin Michel Teme­rin aika­kau­det olivat Brasi­lian ay-liik­keelle raskaita. Aika­kausilla muun muassa lakkau­tet­tiin ammat­ti­liit­to­jen jäsen­mak­su­pe­rintä, lakkau­tet­tiin työmi­nis­te­riö, lope­tet­tiin kolmi­kan­tai­set laki­val­mis­te­lut ja rajoi­tet­tiin ammat­ti­liit­to­jen neuvot­te­luoi­keuk­sia.

– Nyt pyrimme uudel­leen vahvis­ta­maan ja arvot­ta­maan työeh­to­so­pi­mus­neu­vot­te­lui­den tärkeyttä. Edel­leen­kin kärsimme siitä, että työmark­ki­noi­den annet­tiin mennä epäjär­jes­tyk­seen ja työt­tö­myys kasvoi, Aroaldo sanoo.

– Pääs­tyämme jälleen työhön olemme nyt pyrki­neet kasvat­ta­maan järjestäytymistä .

Aroal­don mukaan metal­li­työn­te­ki­jät pääsi­vät kahden edel­li­sen presi­den­tin aika­kausilla hieman muita helpommalla.

– Olemme kyllä saaneet tehdä töitä pysyäk­semme hengissä. Kaikesta huoli­matta olemme kuiten­kin pysty­neet takaa­maan sen, että saavu­tet­tuja oikeuk­sia ei ole mene­tetty. Brasi­lian metal­li­liitto sai pidet­tyä orga­ni­saa­tionsa vahvana ja työn­te­ki­jät liitossa.

Olemme kyllä saaneet tehdä töitä pysyäk­semme hengissä.

Ay-liike on nouse­massa ylös kanvee­sista. Aroal­don mukaan siihen ammat­ti­lii­tot myös pysty­vät. Lisäksi hän uskoo, että ay-liike saa vahvis­tet­tua asemaansa. Nyt on myös se hetki, että työn­te­ki­jöi­den on nostet­tava äänensä kuuluviin.

– Työn­te­ki­jöi­den kannalta olemme kriit­ti­sessä vaiheessa. Jos työn­te­ki­jät eivät ota heille kuulu­vaa tilaa, sen ottaa joku muu ja päät­tää työn­te­ki­jöi­den tule­vai­suu­desta heidän puoles­taan. Brasi­liassa on paljon erilai­sia vaikut­ta­via intres­sejä. Työn­te­ki­jöille on hyvin työlästä saada aikaan yhteistä kansal­lista ohjel­maa, sillä viimeis­ten vuosien aikana yhteis­kun­nal­li­nen epätasa-arvo on lisääntynyt.

AUTOTEOLLISUUS ELÄÄ VÄLIVAIHETTA VIELÄ PITKÄÄN

Brasi­lian työmark­ki­noi­den uudel­leen raken­ta­mi­sen lisäksi maan talous on murros­vai­heessa. Maa on elänyt pitkään maata­lous­tuot­teis­taan ja mine­raa­leis­taan ja muista kaivan­nai­sis­taan. Sillä on ollut myös vahva asema erilais­ten teol­li­suus­tuot­tei­den tuot­ta­jana. Vihreä siir­tymä puhu­tut­taa Brasi­lias­sa­kin ja maan on mietit­tävä, miten se muun­tau­tuu kohti vähä­hii­li­sem­pää taloutta.

Brasi­lia on muun muassa merkit­tävä moot­to­ria­jo­neu­vo­jen tuot­taja. Auto­teol­li­suus on myös Aroal­don sydäntä lähellä, sillä hän on työs­ken­nel­lyt 31 vuotta asen­ta­jana maineik­kaalla saksa­lai­sella auto­val­mis­taja Mercedes-Benzillä.

Brasi­lian auto­teol­li­suus on kuiten­kin viime vuosina kärsi­nyt suurista vaikeuk­sista. Auto­jen kysyntä on supis­tu­nut rajusti. Auto­val­mis­ta­jat ovat vähen­tä­neet tuotan­to­aan. Muun muassa Aroal­don työnan­taja Merce­des valmis­taa maassa enää vain kuorma- ja linja-autoja.

– Myös kuorma ja linja-auto­jen mark­ki­nat ovat olleet huonot viime vuosina. Syy on ollut heikossa taloudessa.

Maata­lou­den ja raken­ta­mi­sen piris­ty­mi­sen seurauk­sena raskai­den ajoneu­vo­jen mark­ki­na­nä­ky­mät ovat paran­tu­neet, mutta nyt Brasi­liassa puhu­tut­taa paljon liiken­teen sähköistyminen.

Esimer­kiksi sähkö­käyt­töi­sille linja-autoille olisi tilausta, kun monet kaupun­git ovat valin­neet sähköis­ty­mi­sen ja kaupun­kien jouk­ko­lii­kenne olisi muutet­tava sähköllä käyväksi.

– Sähkö­bussi on Brasi­liassa kolme kertaa kalliimpi kuin polt­to­moot­to­ri­bussi. Monilla kaupun­geilla on vaikeuk­sia hank­kia näitä busseja. Lisäksi kysyn­tää jarrut­ta­vat kunnal­lis­vaa­lit, jotka pide­tään tänä vuonna.

Autoi­lun sähköis­ty­mi­nen on Aroal­don mukaan ongelma Brasi­liassa, sillä maalla ei ole minkään­laista akku­teol­li­suutta, joka on kuiten­kin sähkö­au­ton kallein osa. Lisäksi Brasi­liasta puut­tuu sähkö­au­toi­hin tarvit­ta­vaa tekno­lo­gista osaamista.

– Brasi­liassa kuiten­kin vasta keskus­tel­laan liiken­teen erilai­sista tekno­lo­gista ratkai­suista. Tavoit­teena on toki yhä hiili­neut­raa­li­suus, mutta esimer­kiksi biopolt­toai­nei­den suhteen Brasi­lialla olisi suuri poten­ti­aali, Aroaldo sanoo.

– On kuiten­kin täysin selvää, että vielä pitkään Brasi­liassa tullaan käyt­tä­mään liiken­teessä erilai­sia tekno­lo­gi­sia ratkai­suja. Linja-autoil­le­kin tekno­lo­gia­vaih­toeh­toja on useita ja henki­lö­au­toissa elämme varmasti pitkää hybri­dien aikakautta.

Indus­tiALL-Brasi­lin puheen­joh­taja Aroaldo Oliveira da Silva sanoo, että Brasi­liassa vasta keskus­tel­laan liiken­teen erilai­sista tekno­lo­gi­sista ratkaisuista.