Teollisuustyöntekijöiden maailmanliiton IndustriALL Brasilian puheenjohtaja Aroaldo Oliveira da Silva uskoo ay-liikkeen nousevan jälleen.

Brasiliassa ay-liike on nousemassa ylös kanveesista – ”Nyt ollaan työntekijöiden kannalta kriittisessä vaiheessa”

TEKSTI TIIA KYYNÄRÄINEN

KUVAT ANTTI HYVÄRINEN

Brasilian hallitusvaihdos nostaa maan ay-liikettä taas jaloilleen. Teollisuustyöntekijöiden maailmanliiton IndustriALL Brasilian puheenjohtajan Aroaldo Oliveira da Silvan mukaan työ järjestäytymisen nostamiseksi on taas käynnistynyt.

Vuosi sitten tammikuussa Brasiliassa ay-liike huokaisi helpotuksesta. Kolmatta kertaa maan presidentiksi valittu Luiz Inácio Lula da Silva aloitti virkakautensa ja neljä vuotta maata hallinnut, kiistelty presidentti Jair Bolsonaro sai väistyä.

Bolsonaron ja häntä edeltäneen, väliaikaisen presidentin Michel Temerin aikakaudet olivat Brasilian ay-liikkeelle raskaita. Aikakausilla muun muassa lakkautettiin ammattiliittojen jäsenmaksuperintä, lakkautettiin työministeriö, lopetettiin kolmikantaiset lakivalmistelut ja rajoitettiin ammattiliittojen neuvotteluoikeuksia.

– Nyt pyrimme uudelleen vahvistamaan ja arvottamaan työehtosopimusneuvotteluiden tärkeyttä. Edelleenkin kärsimme siitä, että työmarkkinoiden annettiin mennä epäjärjestykseen ja työttömyys kasvoi, Aroaldo sanoo.

– Päästyämme jälleen työhön olemme nyt pyrkineet kasvattamaan järjestäytymistä .

Aroaldon mukaan metallityöntekijät pääsivät kahden edellisen presidentin aikakausilla hieman muita helpommalla.

– Olemme kyllä saaneet tehdä töitä pysyäksemme hengissä. Kaikesta huolimatta olemme kuitenkin pystyneet takaamaan sen, että saavutettuja oikeuksia ei ole menetetty. Brasilian metalliliitto sai pidettyä organisaationsa vahvana ja työntekijät liitossa.

Olemme kyllä saaneet tehdä töitä pysyäksemme hengissä.

Ay-liike on nousemassa ylös kanveesista. Aroaldon mukaan siihen ammattiliitot myös pystyvät. Lisäksi hän uskoo, että ay-liike saa vahvistettua asemaansa. Nyt on myös se hetki, että työntekijöiden on nostettava äänensä kuuluviin.

– Työntekijöiden kannalta olemme kriittisessä vaiheessa. Jos työntekijät eivät ota heille kuuluvaa tilaa, sen ottaa joku muu ja päättää työntekijöiden tulevaisuudesta heidän puolestaan. Brasiliassa on paljon erilaisia vaikuttavia intressejä. Työntekijöille on hyvin työlästä saada aikaan yhteistä kansallista ohjelmaa, sillä viimeisten vuosien aikana yhteiskunnallinen epätasa-arvo on lisääntynyt.

AUTOTEOLLISUUS ELÄÄ VÄLIVAIHETTA VIELÄ PITKÄÄN

Brasilian työmarkkinoiden uudelleen rakentamisen lisäksi maan talous on murrosvaiheessa. Maa on elänyt pitkään maataloustuotteistaan ja mineraaleistaan ja muista kaivannaisistaan. Sillä on ollut myös vahva asema erilaisten teollisuustuotteiden tuottajana. Vihreä siirtymä puhututtaa Brasiliassakin ja maan on mietittävä, miten se muuntautuu kohti vähähiilisempää taloutta.

Brasilia on muun muassa merkittävä moottoriajoneuvojen tuottaja. Autoteollisuus on myös Aroaldon sydäntä lähellä, sillä hän on työskennellyt 31 vuotta asentajana maineikkaalla saksalaisella autovalmistaja Mercedes-Benzillä.

Brasilian autoteollisuus on kuitenkin viime vuosina kärsinyt suurista vaikeuksista. Autojen kysyntä on supistunut rajusti. Autovalmistajat ovat vähentäneet tuotantoaan. Muun muassa Aroaldon työnantaja Mercedes valmistaa maassa enää vain kuorma- ja linja-autoja.

– Myös kuorma ja linja-autojen markkinat ovat olleet huonot viime vuosina. Syy on ollut heikossa taloudessa.

Maatalouden ja rakentamisen piristymisen seurauksena raskaiden ajoneuvojen markkinanäkymät ovat parantuneet, mutta nyt Brasiliassa puhututtaa paljon liikenteen sähköistyminen.

Esimerkiksi sähkökäyttöisille linja-autoille olisi tilausta, kun monet kaupungit ovat valinneet sähköistymisen ja kaupunkien joukkoliikenne olisi muutettava sähköllä käyväksi.

– Sähköbussi on Brasiliassa kolme kertaa kalliimpi kuin polttomoottoribussi. Monilla kaupungeilla on vaikeuksia hankkia näitä busseja. Lisäksi kysyntää jarruttavat kunnallisvaalit, jotka pidetään tänä vuonna.

Autoilun sähköistyminen on Aroaldon mukaan ongelma Brasiliassa, sillä maalla ei ole minkäänlaista akkuteollisuutta, joka on kuitenkin sähköauton kallein osa. Lisäksi Brasiliasta puuttuu sähköautoihin tarvittavaa teknologista osaamista.

– Brasiliassa kuitenkin vasta keskustellaan liikenteen erilaisista teknologista ratkaisuista. Tavoitteena on toki yhä hiilineutraalisuus, mutta esimerkiksi biopolttoaineiden suhteen Brasilialla olisi suuri potentiaali, Aroaldo sanoo.

– On kuitenkin täysin selvää, että vielä pitkään Brasiliassa tullaan käyttämään liikenteessä erilaisia teknologisia ratkaisuja. Linja-autoillekin teknologiavaihtoehtoja on useita ja henkilöautoissa elämme varmasti pitkää hybridien aikakautta.

IndustiALL-Brasilin puheenjohtaja Aroaldo Oliveira da Silva sanoo, että Brasiliassa vasta keskustellaan liikenteen erilaisista teknologisista ratkaisuista.