”Vi pratar inte om något litet café eller en salladsbar. Vi snackar om miljardbusiness, elbilar, en väsentlig del av vår framtid”, säger Johan Lindholm, ordförande för EFBWW.

Europafackets ordförande: ”Elon Musk får ta seden dit han kommer”

28.12.2023

TEXT JOHANNES WARIS
FOTO PATRIK LINDSTRÖM

”I Norden sätter vi oss ner vid förhandlingsbordet, arbetstagare och arbetsgivare, och förhandlar om kollektivavtal. Det får också Elon Musk respektera”, säger det europeiska byggnads-, trä-, och skogsfacket EFBWW:s ordförande Johan Lindholm.

Svensken Johan Lindholm omvaldes till ordförande för EFBWW på kongressen i Helsingfors i december. Federationen består av 77 fackförbund i 36 europeiska länder. Sammanlagt rör det sig om mer än 1,5 miljoner medlemmar.

Lindholm är förutom ordförande för den europeiska sammanslutningen också ordförande för svenska Byggnads. Det svenska facket har under de senaste månaderna fått en hel del internationell uppmärksamhet efter att IF Metall inledde en strejk på Teslas verkstäder i Sverige i slutet av oktober.

Runt 130 anställda är uttagna i strejk, men de samhälleliga verkningarna är betydligt mer omfattande.

En av Teslas fabriker i Kina. Sammanlagt jobbar runt 120 000 anställda på elbilstillverkaren globalt.

Orsaken är att elbilstillverkaren, som ägs av världens veterligen rikaste person, Elon Musk, vägrar godkänna kollektivavtal.

Företaget har inte tecknat kollektivavtal någonstans i världen. Det är första gången någonsin som organiserade arbetare inför stridsåtgärder mot elbilsjätten.

– Jag tycker personligen att det är jävligt konstigt att den här företagsmagnaten som skryter med att han betalar bättre lön och erbjuder bättre villkor än konkurrenterna vägrar teckna under ett kollektivavtal, säger Lindholm.

Ordförande Johan Lindholm, Svenska Byggnadsarbetareförbundet.

Några egentliga förhandlingar har inte pågått mellan facket och Tesla i Sverige sedan november. Ett dussin fackförbund, främst inom svenska fackcentralen LO, har infört stödåtgärder mot Tesla.

Medlemmarna i Lindholms förbund, Byggnads, deltar i sympatiåtgärderna mot Tesla och utför inte någon typ av renoverings- eller andra arbeten på Teslas enheter.

Målarna lackerar inga Tesla-bilar och elektrikerna servar inte laddningsstolpar.

Strejkvakterna Arturo Vasquez Sandoval och David Risberg utanför Teslas Servicecenter i Segeltorp., TT / LEHTIKUVA / JESSICA GOW

Från och med årsskiftet är facket Kommunal med i matchen då förbundet utlyst blockad mot hämtning av hushållsavfall på Teslas verkstäder.

Lindholm anser att det är viktigt att komma ihåg proportionerna i kampen.

– Vi pratar inte om något litet café eller en salladsbar. Vi snackar om miljardbusiness, elbilar, en väsentlig del av vår framtid.

EN SEGER FÖR TESLA SKULLE FÅ KONSEKVENSER

Stödet för Teslastrejken har blivit internationellt i och med att Bil- och transportarbetarfacket AKT den 20 december inledde en blockad mot Teslabilar i de finländska hamnarna.

Även transport- och hamnarbetarförbunden i Norge och Danmark har utlyst blockader mot Tesla.

Det kan få förödande konsekvenser för svensk arbetsmarknad om en miljardär som Musk vinner den här ”fajten”, säger Johan Linholm.

Det verkar som om det finns ett stöd bland allmänheten för stridsåtgärderna mot Tesla i Sverige.

I en undersökning som Svenska Dagbladet låtit göra hos undersökningsföretaget Novus säger 58 procent att de är rätt av facket IF Metall att ta upp striden med Tesla då det amerikanska företagets dotterbolag TM Sweden vägrat kollektivavtal.

En femtedel, 20 procent, godkänner inte strejken.

58 procent anser att det är rätt av facket IF Metall att ta upp striden med Tesla.

Det svenska facket har stundvis anklagats för en överdriven pragmatism och strävan efter koncensus. Teslakonflikten är ändå framför allt principiell. Musk har kommenterat strejken på sociala mediet X, tidigare Twitter, som han också äger. Där kallade han strejken ”galenskap”.

– Elon Musk får helt enkelt ta seden dit han kommer. I Norden sätter vi oss ner vid förhandlingsbordet, arbetstagare och arbetsgivare, och förhandlar om kollektivavtal. Det får också Musk respektera.

Stödåtgärderna skruvas upp och Lindholm är säker på att facket inte kommer att ge sig.

– Det kan få förödande konsekvenser för svensk arbetsmarknad om en miljardär som Musk vinner den här ”fajten”. Han får helt enkelt inte vinna.