Då man kör tar adrenalinet över i kroppen. Trots det är det viktigt att hålla huvudet kallt, berättar Jimmy Rajalin.

Adrena­lin­rusch vid ratten – en egen rallybil har varit Jimmy Rajalins dröm sedan barndomen

12.10.2023

TEXT MIKKO NIKULA
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS

FOTO PATRIK LINDSTRÖM

Jimmy Rajalin och hans Ford Escort RS 2000 årsmo­dell 1995 har upplevt en hel del tillsam­mans. Rally är en hobby som slukar pengar men samti­digt känns det fantas­tiskt att köra.

JIMMY RAJALIN

Ekenäs
Metal­lar­be­tare
Fiskars Finland Ab Billnäs

– En egen rallybil har varit min dröm sedan barndomen. Jag såg till att drömmen blev verklighet genast då det var ekono­miskt möjligt, alltså ungefär tio år sedan.

Rajalin är 33 år gammal och tävlar i något som kallas F‑gruppen. Klassen är till för bilar med tvåhjulsdrift som saknar turbo.

– Jag har deltagit i ganska många tävlingar i rallysprint. Då kör man oftast en sträcka på 3–4 kilometer en par tre gånger.

Man måste koncent­rera sig till hundra procent då man kör.

– Vid ratten kan man glömma allt annat. Då man släpper kopplingen och gasar på så känner man verkligen en adrena­lin­rusch i kroppen.

Jimmy Rajalin uppskattar att hobbyn slukar mellan 10 000 och 15 000 euro i året.

ÖVERVÄGER ATT AVLSUTA – ELLER KANSKE…

– Ja, vad det kostar att hålla på med det här? Nå kort och gott kan man säga att hobbyn slukar alla ens pengar, säger Rajalin med ett skratt.

Utgif­terna samlar sig snabbt på hög.

– Försä­kringar, delta­ga­rav­gifter, däck, bränsle, serviceavgifter…

Rajalin har några sponsorer men det mesta betalar han ur egen ficka.

Det var Jimmy Rajalins farbror som i tiderna gjorde att rallyflugan bet Rajalin.  ”Jag gick på tävlingar tillsam­mans med min farbror redan då jag var liten.”

– Sponso­rerna är för det mesta lokala småfö­re­ta­gare så man vill inte be om för mycket, säger han.

Rajalins bedömer att utgif­terna för hobbyn ligger på10 000–15 000 euro i året. Escorten är nu till salu.

– Vintern kommer och man måste betala elräk­nin­garna också. Det kan hända att det får bli slut på rally.

Vintern kommer och man måste betala elräk­nin­garna också. Det kan hända att det får bli ett slut på rally.

Beslutet är inte hugget i sten. Då man vuxit fast i grenen kan det vara svårt att släppa taget.

– Jag ändrar mig nästan varje dag i den här frågan. Det kan hända att jag drar bort försälj­ning­san­nonsen och fortsätter köra på våren.

DYRT ATT STIGA TILL ”ÖVRE SERIEN”

Rajalins klubb är Ekenäs motorklubb i Raseborg. Han kör fem eller sex tävlingar per säsong. Säsongen inleds i mars-april och från oktober är det garaget som gäller.

– Jag har inte deltagit i några vinter­täv­lingar. Jag kör hellre på asfalt, säger Rajalin.

Rajalin kör i juniorklassen i F‑gruppen – vilket inte betyder att förarna måste vara ungdomar. Det är möjligt att stiga från juniorklassen till den allmänna klassen, men det är något han inte vill.

Hjälmen är tillverkad i glasfiber och kevlar.

– Jag har samlat tillräckligt med poäng för att stiga till den allmänna klassen men jag har inte velat ge mig in i stora pojkarnas lek. Där kostar toppbi­larna runt 50 000 eller 60 000 eur0. Med en sådan här 15 000 euros bil har man inte en chans.

Rajalins tävlings­resor har gått främst till olika orter i Nyland och Sydvä­stra Finland.

– I somras var vi på Åland och då kombi­ne­rade vi famil­je­se­mes­tern med min tävling.

Rajalin anser att hans bästa merit inom grenen är distrikt­mäs­ters­kapet i rallysprint i Södra Finland från 2018.

TIO ÅR AV TÄVLINGAR, FÅ SKADOR

Jimmy Rajalin har gått metal­linjen i yrkess­kolan och är plåts­la­gare-svetsare till utbild­ningen. Jobbet på Fiskars fabrik i Billnäs stöder hobby­verk­sam­heten, anser han.

– Om jag behöver någon del till bilen så har vi verktygen på jobbet för att tillverka den.

Rajalin har  nått en hel del framgångar i  sin hobby. Han rankar distrikt­mäs­ters­kapet i rallysprint från 2018 högst.

Några större olyckor har Rajalin inte hamnat ut för.

– En gång körde jag på ett hinder och drivaxeln gick av, men inget värre har hänt.

Om jag behöver någon del till bilen så har vi verktygen på jobbet för att tillverka den.

En gammal sanning inom motors­porten är ändå att ingen klarar av att hålla sig på banan i evighet.

– Man kan säga att det finns två typer av förare: De som har kört ut någon gång och de som kommer att köra ut. Jag borde väl sluta köra vid det här skedet.

GENERATIONER I GARAGET

Rajalin har ärvt sin kärlek till rally av släktingar.

– Jag gick på tävlingar tillsam­mans med min farbror redan då jag var liten.

Har levande västny­ländska rallyt­ra­di­tionen påverkat Rajalins val av hobby? Till exempel världs­mäs­taren Marcus Grönholm och åttafal­diga FM-mästaren Sebas­tian Lindholm är hemma i Ingå.

Rajalin tror inte det spelat en så stor roll.

Sonen Leevi, 4 år, hjälper ofta pappa Jimmy i garaget.

– Jag har aldrig egent­ligen varit intres­serad av WRC (VM-serien i rally). Jag tycker det är mer stil på bilarna i F‑gruppen då det är frågan om aningen äldre bilar.

Det kan mycket väl hända att rallyflugan också bitit den yngre genera­tion. Fyraå­ringen Leevi följer med pappa till tävlin­garna och håller till i garaget under hela intervjun.

– Han tycker om att ligga under bilen och leka att han skruvar på den. Han tog här isär gräsklip­par­mo­torn helt själv.

Pappa tycker det är roligt att följa med Leevis iver.

– Ibland tänker jag nog att hoppas inte pojken väljer en hobby som är så jäkla dyr. Att han skulle veta bättre än sin pappa, säger Jimmy Rajalin och skrattar.