Minulle tulee vuodessa paljon lähtöjä, koska työmatkani ovat yleensä lyhytkestoisia, kertoo vanhempi huoltoasentaja Mika Päivärinta.

”Työt ulkomailla ovat avarta­neet maailmankuvaani”

29.9.2023

TEKSTI MEERI YLÄ-TUUHONEN
KUVAT HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN

Jyväs­ky­lä­läinen huoltoa­sen­taja Mika Päivä­rinta on noin puolet vuodesta poissa kotoa. Hänellä on kassi aina pakat­tuna, sillä lähtö toiselle puolelle maailmaa saattaa tulla lyhyellä varoituksella.

Vanhempi huoltoa­sen­taja Mika Päivä­rinta on kiertänyt työnsä puolesta maailmaa ristiin rastiin koko työuransa, lähes 35 vuotta.

– Etelä­man­te­reella en ole käynyt, Päivä­rinta vitsailee.

Sinne hänen tuskin tarvitsee lähteä, sillä Etelä­man­te­reella ei ole asutusta. Päivä­rinta huoltaa työkseen Valmetin paperikoneita.

– Minulle kertyy 150–200 matka­päivää vuodessa. Niistä puolet on ulkomaan­päiviä. Syyskuussa esimer­kiksi olen ensin viisi päivää Valkea­kos­kella ja seuraavan viikon Saksassa.

Päivä­rinta pääsi matka­töiden makuun jo opiske­luai­kana. Hän aloitti opinnot Valmetin Rautpohjan tehtaiden konepa­ja­kou­lussa elokuussa 1988.

– Olin vielä koulun kirjoilla, kun tulin seuraavan vuoden tammi­kuussa puoleksi vuodeksi työhar­joit­te­luun Valmetin huolto-organisaatioon.

Syksyllä 1989 Päivä­rinta lähti ensim­mäi­selle ulkomaan komen­nuk­sel­leen Skieniin Norjaan.

– Minua kiinnosti matka­töissä se, että työpaikat vaihtuvat. Työ ei ole vain yhdessä konepa­jassa nököt­tä­mistä ja kun alkuun pääsin, niin en ole enää tullut jääneeksi paikalleni.

VÄHÄN VAPAATA

Aluksi Päivä­rinta teki paljon töitä kotimaassa, mutta kun paperi­ko­neiden määrä Suomessa väheni, siirtyivät työt yhä enene­vässä määrin ulkomaille.

– Työt ulkomailla ovat avarta­neet maail­man­ku­vaani. Olen paljon nähnyt monen­laisia ihmisiä ja kulttuu­reita verrat­tuna siihen, jos olisin tehnyt työurani Suomessa.

Minulla on kassi aina pakattuna.

Päivä­rinnan ulkomaan­ko­men­nukset kestävät taval­li­sesti vuoro­kau­desta viikkoon tai kahteen.

Vapaa-aikaa työpäi­viin ei juuri jää. Huoltoa­sen­tajat tekevät töitä kahdessa vuorossa.

– Työpäivät ovat yleensä 12-tuntisia. Työpaikan ja hotellin väliseen matkaan voi hyvin tunti luiskahtaa suuntaansa. Kun pääsen hotel­lille, siinä ei ole paljoa enää tehtävissä.

Hotellin aamiaisen ja työpaikan lisäksi Päivä­rinta tutustuu maahan tien päällä.

– Jos pääsen valoisan aikaan liikku­maan, niin voin katsella maisemia auton ikkunasta. Joskus harvoin, jos olemme työmaalla viikon­lopun yli, voimme tehdä retken lähiseudulle.

Kanadassa työsken­nel­les­sään Päivä­rinta pääsi käymään Kallio­vuo­rilla Jasperin kansallispuistossa.

– Siellä maisemat sattuivat tällaisen pohjois­maa­laisen silmään kyllä todella mukavasti.

TOISENLAISIA TAPOJA

Viimeksi Päivä­rinta ihasteli maisemia Italiassa Garda­järven rannalla elokuussa.

– Se oli viikon telahuol­to­reissu. Lensimme Milanoon ja sieltä ajoimme Tosco­lano Mader­noon. Garda­järvi on todella hienoa seutua, ja elokuussa hiton­moinen turistirysä.

Länsi-Euroo­passa työolot eivät Päivä­rinnan mukaan juuri poikkea Suomesta, mutta toisin on vaikkapa Afrikassa, Kaukoi­dässä ja Venäjällä.

– Joskus mummot kävelevät työmaalla paljain jaloin ja räpsyt­te­levät varpu­luu­dil­laan lattioita, ja meillä on täysi turva­va­rustus kypäriä myöten. Silloin mietin, että elämmekö samaa päivää.

Muutenkin työtur­val­li­suus on kehit­ty­vissä maissa usein retupe­rällä, Päivä­rinta sanoo.

– Tehtaissa on pimeää, kaiteita saattaa puuttua ja ritilät ovat ruosteessa. Lattiassa voi olla reikä, jota ei ole millään tavalla merkitty, ja avojoh­toja ja piuhan­päitä roikkuu miten sattuu.

Etenkin Aasiassa ruuat ovat eksoot­tisia, Päivä­rinta sanoo.

– Siellä syödään tikkuista kalaa. Niissä on enemmän ruotoja kuin lihaa, ja riisiä on tarjolla joka aterialla. Aina välillä joku porukasta saa pahan vatsa­pöpön. Minä olen toistai­seksi säästynyt.

Työka­lujen ja tarvik­keiden lisäksi huolto­kon­tista löytyy mikro­aal­to­uuni, jotta yövuoro voi lämmittää ruuat työmaalla. Päivisin syömme yleensä tehtaan ruoka­lassa, Päivä­rinta kertoo.

KASSI AINA PAKATTUNA

Kun Päivä­rinta ei ole huolto­hom­missa, istu lento­ko­neessa tai autossa, hänet löytää arkisin Valmet Techno­lo­gies Oy:n asennus­va­ras­tolta Jyväs­kylän Savelasta.

– Täällä pakkaamme työka­lu­kuu­tiot ja kontit lähetys­kun­toon. Tavarat pitää laittaa hyvissä ajoin valmiiksi ja lähettää työmaalle. Saksaankin kontti lähti kaksi viikkoa etukäteen.

Asennus­va­ras­tolla on aina lähtö­val­miita kontteja, sillä työko­mennus toiselle puolelle maapalloa saattaa tulla lyhyellä varoitusajalla.

– Minulla on kassi aina pakattuna.

Matka­työt eivät juuri haittaa Päivä­rinnan arkea.

– Silloin kun on tiedossa jotain tapah­tumaa, joka vaatii läsnä­oloa kotimaassa, niin aika hyvin olen saanut asiat työnan­tajan kanssa sovittua, kun olen hyvissä ajoin ilmoit­tanut häistä, hauta­jai­sista tai harrastuksista.

VAPAA-AJAN MATKAILU EI KIINNOSTA

Työkeikat voivat myös peruuntua viime tipassa. Viimeksi näin kävi elokuussa, kun Päivä­rinnan piti lähteä viikoksi Yhdys­val­toihin Chicagon kupeeseen.

– Lento oli varattu maanan­taille. Esimies soitti lauantai-iltana kymmenen yli kahdeksan, ettei meidän tarvit­se­kaan lähteä. Se ei ollut ensim­mäinen kerta eikä suuri yllätyskään.

Peruu­tuksen taustalla olivat talou­del­liset syyt.

– Yhdys­val­loissa joku ekonomi oli laskenut, että heillä on varaa seisottaa paperi­ko­netta vain kymmenen tuntia. Olisimme tarvin­neet kaksi vuoro­kautta koneen huoltamiseksi.

Päivä­rinta ei ole pahoil­laan, vaikka kaksi viikkoa valmis­teltu työmatka jäikin väliin. Seuraava viikko olisi ollut ihan yhtä haukot­telua aikaeron vuoksi, hän sanoo.

– Erityi­sesti lännestä kotiin­päin palatessa rytmin takaisin kääntä­minen on minulle haastavaa. Minulta menee monta päivää ja yötä sekaisin ennen kuin saan uniryt­mistä kunnolla kiinni.

Vapaa-ajallaan Päivä­rinta ei reissaa.

– Lomalla en lähde ulkomaille eikä edes kotimaan matkailu isommin kiinnosta, vaikka Suomessa olisi paljon nähtävää. Viihdyn mökillä. Kalas­telen ja käyn metsällä.