Minulle tulee vuodessa paljon lähtöjä, koska työmatkani ovat yleensä lyhytkestoisia, kertoo vanhempi huoltoasentaja Mika Päivärinta.

”Työt ulko­mailla ovat avar­ta­neet maailmankuvaani”

29.9.2023

TEKSTI MEERI YLÄ-TUUHONEN
KUVAT HANNA-KAISA HÄMÄLÄINEN

Jyväs­ky­lä­läi­nen huol­toa­sen­taja Mika Päivä­rinta on noin puolet vuodesta poissa kotoa. Hänellä on kassi aina pakat­tuna, sillä lähtö toiselle puolelle maail­maa saat­taa tulla lyhyellä varoituksella.

Vanhempi huol­toa­sen­taja Mika Päivä­rinta on kier­tä­nyt työnsä puolesta maail­maa ristiin rastiin koko työuransa, lähes 35 vuotta.

– Etelä­man­te­reella en ole käynyt, Päivä­rinta vitsailee.

Sinne hänen tuskin tarvit­see lähteä, sillä Etelä­man­te­reella ei ole asutusta. Päivä­rinta huol­taa työk­seen Valme­tin paperikoneita.

– Minulle kertyy 150–200 matka­päi­vää vuodessa. Niistä puolet on ulko­maan­päi­viä. Syys­kuussa esimer­kiksi olen ensin viisi päivää Valkea­kos­kella ja seuraa­van viikon Saksassa.

Päivä­rinta pääsi matka­töi­den makuun jo opis­ke­luai­kana. Hän aloitti opin­not Valme­tin Raut­poh­jan tehtai­den kone­pa­ja­kou­lussa elokuussa 1988.

– Olin vielä koulun kirjoilla, kun tulin seuraa­van vuoden tammi­kuussa puoleksi vuodeksi työhar­joit­te­luun Valme­tin huolto-organisaatioon.

Syksyllä 1989 Päivä­rinta lähti ensim­mäi­selle ulko­maan komen­nuk­sel­leen Skie­niin Norjaan.

– Minua kiin­nosti matka­töissä se, että työpai­kat vaih­tu­vat. Työ ei ole vain yhdessä kone­pa­jassa nököt­tä­mistä ja kun alkuun pääsin, niin en ole enää tullut jääneeksi paikalleni.

VÄHÄN VAPAATA

Aluksi Päivä­rinta teki paljon töitä koti­maassa, mutta kun pape­ri­ko­nei­den määrä Suomessa väheni, siir­tyi­vät työt yhä enene­vässä määrin ulkomaille.

– Työt ulko­mailla ovat avar­ta­neet maail­man­ku­vaani. Olen paljon nähnyt monen­lai­sia ihmi­siä ja kult­tuu­reita verrat­tuna siihen, jos olisin tehnyt työurani Suomessa.

Minulla on kassi aina pakattuna.

Päivä­rin­nan ulko­maan­ko­men­nuk­set kestä­vät taval­li­sesti vuoro­kau­desta viik­koon tai kahteen.

Vapaa-aikaa työpäi­viin ei juuri jää. Huol­toa­sen­ta­jat teke­vät töitä kahdessa vuorossa.

– Työpäi­vät ovat yleensä 12-tunti­sia. Työpai­kan ja hotel­lin väli­seen matkaan voi hyvin tunti luis­kah­taa suun­taansa. Kun pääsen hotel­lille, siinä ei ole paljoa enää tehtävissä.

Hotel­lin aamiai­sen ja työpai­kan lisäksi Päivä­rinta tutus­tuu maahan tien päällä.

– Jos pääsen valoi­san aikaan liik­ku­maan, niin voin katsella maise­mia auton ikku­nasta. Joskus harvoin, jos olemme työmaalla viikon­lo­pun yli, voimme tehdä retken lähiseudulle.

Kana­dassa työs­ken­nel­les­sään Päivä­rinta pääsi käymään Kallio­vuo­rilla Jaspe­rin kansallispuistossa.

– Siellä maise­mat sattui­vat tällai­sen pohjois­maa­lai­sen silmään kyllä todella mukavasti.

TOISENLAISIA TAPOJA

Viimeksi Päivä­rinta ihas­teli maise­mia Italiassa Garda­jär­ven rannalla elokuussa.

– Se oli viikon tela­huol­to­reissu. Lensimme Mila­noon ja sieltä ajoimme Tosco­lano Mader­noon. Garda­järvi on todella hienoa seutua, ja elokuussa hiton­moi­nen turistirysä.

Länsi-Euroo­passa työolot eivät Päivä­rin­nan mukaan juuri poik­kea Suomesta, mutta toisin on vaik­kapa Afri­kassa, Kaukoi­dässä ja Venäjällä.

– Joskus mummot käve­le­vät työmaalla paljain jaloin ja räpsyt­te­le­vät varpu­luu­dil­laan lattioita, ja meillä on täysi turva­va­rus­tus kypä­riä myöten. Silloin mietin, että eläm­mekö samaa päivää.

Muuten­kin työtur­val­li­suus on kehit­ty­vissä maissa usein retu­pe­rällä, Päivä­rinta sanoo.

– Tehtaissa on pimeää, kaiteita saat­taa puut­tua ja riti­lät ovat ruos­teessa. Lattiassa voi olla reikä, jota ei ole millään tavalla merkitty, ja avojoh­toja ja piuhan­päitä roik­kuu miten sattuu.

Eten­kin Aasiassa ruuat ovat eksoot­ti­sia, Päivä­rinta sanoo.

– Siellä syödään tikkuista kalaa. Niissä on enem­män ruotoja kuin lihaa, ja riisiä on tarjolla joka aterialla. Aina välillä joku poru­kasta saa pahan vatsa­pö­pön. Minä olen tois­tai­seksi säästynyt.

Työka­lu­jen ja tarvik­kei­den lisäksi huol­to­kon­tista löytyy mikro­aal­to­uuni, jotta yövuoro voi lämmit­tää ruuat työmaalla. Päivi­sin syömme yleensä tehtaan ruoka­lassa, Päivä­rinta kertoo.

KASSI AINA PAKATTUNA

Kun Päivä­rinta ei ole huol­to­hom­missa, istu lento­ko­neessa tai autossa, hänet löytää arki­sin Valmet Tech­no­lo­gies Oy:n asen­nus­va­ras­tolta Jyväs­ky­län Savelasta.

– Täällä pakkaamme työka­lu­kuu­tiot ja kontit lähe­tys­kun­toon. Tava­rat pitää lait­taa hyvissä ajoin valmiiksi ja lähet­tää työmaalle. Saksaan­kin kontti lähti kaksi viik­koa etukäteen.

Asen­nus­va­ras­tolla on aina lähtö­val­miita kont­teja, sillä työko­men­nus toiselle puolelle maapal­loa saat­taa tulla lyhyellä varoitusajalla.

– Minulla on kassi aina pakattuna.

Matka­työt eivät juuri hait­taa Päivä­rin­nan arkea.

– Silloin kun on tiedossa jotain tapah­tu­maa, joka vaatii läsnä­oloa koti­maassa, niin aika hyvin olen saanut asiat työnan­ta­jan kanssa sovit­tua, kun olen hyvissä ajoin ilmoit­ta­nut häistä, hauta­jai­sista tai harrastuksista.

VAPAA-AJAN MATKAILU EI KIINNOSTA

Työkei­kat voivat myös peruun­tua viime tipassa. Viimeksi näin kävi elokuussa, kun Päivä­rin­nan piti lähteä viikoksi Yhdys­val­toi­hin Chica­gon kupeeseen.

– Lento oli varattu maanan­taille. Esimies soitti lauan­tai-iltana kymme­nen yli kahdek­san, ettei meidän tarvit­se­kaan lähteä. Se ei ollut ensim­mäi­nen kerta eikä suuri yllätyskään.

Peruu­tuk­sen taus­talla olivat talou­del­li­set syyt.

– Yhdys­val­loissa joku ekonomi oli laske­nut, että heillä on varaa seisot­taa pape­ri­ko­netta vain kymme­nen tuntia. Olisimme tarvin­neet kaksi vuoro­kautta koneen huoltamiseksi.

Päivä­rinta ei ole pahoil­laan, vaikka kaksi viik­koa valmis­teltu työmatka jäikin väliin. Seuraava viikko olisi ollut ihan yhtä haukot­te­lua aikae­ron vuoksi, hän sanoo.

– Erityi­sesti lännestä kotiin­päin pala­tessa rytmin takai­sin kään­tä­mi­nen on minulle haas­ta­vaa. Minulta menee monta päivää ja yötä sekai­sin ennen kuin saan uniryt­mistä kunnolla kiinni.

Vapaa-ajal­laan Päivä­rinta ei reissaa.

– Lomalla en lähde ulko­maille eikä edes koti­maan matkailu isom­min kiin­nosta, vaikka Suomessa olisi paljon nähtä­vää. Viih­dyn mökillä. Kalas­te­len ja käyn metsällä.