ammatillinen koulutus
Aarne Alanen mittaa, onko harjoitustyö toleranssissa.

”Opiskelu on kuin hyvin rasvattu kone, kun on oma-aloit­teinen ja uskaltaa kysyä”

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVAT JUHA TANHUA

Ammatil­linen koulutus on perus­teil­taan kunnossa. Silti moni tekniikan alojen opiske­lija valmistuu työttö­mäksi, vaikka teolli­suu­dessa kärsi­tään työvoi­ma­pu­lasta. Koulu­tus­keskus Salpauk­sessa haasta­tellut kone- ja tuotan­to­tek­niikan opiske­lijat kertovat olevansa tyyty­väisiä opintoihin. Opetta­jien mukaan perus­teet ovat kunnossa, mutta tahtia on kiihdy­tetty ja opiske­li­joiden kirjo on entistä laajempi.

Hitsauksen ja työstö­ko­neiden äänet hallit­sevat äänimai­semaa Lahdessa Koulu­tus­keskus Salpauksen kone- ja tuotan­to­tek­niikan tiloissa, kun opiske­lijat harjoit­te­levat työelä­mässä tarvit­tavia taitoja.

Käsikäyt­töisen sorvin äärellä harjoi­tus­työtä tekee opiske­lija Aarne Alanen. Metal­li­kap­pale pitää työstää halut­tuun mittaan ja toleranssi on 0,002 milli­metriä. Alanen mittaa kappa­letta mikro­met­rillä ja toteaa sen olevan toleranssissa.

– Kyhäilen taidot kasaan, että pääsee oppiso­pi­muk­sella yrityk­seen, Alanen kertoo.

Syven­täviä opintoja aloit­te­leva Alanen kertoo, että seuraa­vaksi vuorossa on pereh­ty­minen tieto­ko­neoh­jat­tuun CNC-koneistukseen.

– Käsillä tekeminen on hauskempaa, mutta ala on tieto­ko­neilla tekemistä, Alanen sanoo.

Käsillä tekeminen on hauskempaa, mutta ala on tieto­ko­neilla tekemistä.

Opettajat ja opintojen olosuh­teet kaikki­nensa saavat häneltä kiitosta.

– Opiskelu on kuin hyvin rasvattu kone, kun on oma-aloit­teinen ja uskaltaa kysyä, Alanen sanoo.

Kone- ja tuotan­to­tek­niikka oli Alasen ykkös­vaih­toehto, sillä koneis­tusala on mielenkiintoinen.

– Palkka­taso on hyvä ja yrittä­jyys­mah­dol­li­suudet kiinnostavat.

Lehtori Antti Myllä­rinen kertoo, että eri opiske­li­joiden kanssa pitää käyttää eri määrä aikaa.

ERILAISIA OPPIJOITA

Lehtori Antti Myllä­rinen seuraa Alasen työsken­telyä sivusta ja kertoo, että rauhal­li­suus on tärkeää työstö­ko­neiden kanssa, sillä laitteiden voimat voivat olla tappavia.

– Matemaat­tiset taidot ja kolmiu­lot­teinen hahmo­tus­kyky ovat tärkeitä. Ilman niitä on hankalaa, Myllä­rinen toteaa alan vaatimuksista.

Opiske­li­joiden tuen tarpeen tunnis­ta­minen on opettajan ominai­suus, joka kehittyy kokemuksen karttuessa. Myllä­rinen kertoo, että suomen kieli on useille opiske­li­joille haaste, jonka yli päästään käyttä­mällä aikaa.

– Jokainen on erilainen oppija, Myllä­rinen sanoo.

ammatillinen koulutus
Rasmus Nieminen valmistaa shakki­nap­pu­loita automaat­ti­sella työstökoneella.

Tieto­ko­neoh­jatun työstö­ko­neen parissa ovat opiske­lijat Rasmus Nieminen ja Roope Laesvaara. Nieminen työstää harjoi­tus­työnä metal­lisia shakki­nap­pu­loita. Nyt valmistuu hevonen.

Nieminen kertoo valmis­tu­vansa syksyllä 2023 levysep­pä­hit­saa­jaksi ja koneistajaksi.

– Alalla on hyvät työllis­ty­mis­mah­dol­li­suudet, enkä halunnut lukioon, Nieminen kertoo perus­teet opiske­lualan valintaan.

Roope Laesvaaran opinnot valmis­tuvat armeijan jälkeen.

Laesvaara kertoo lähte­vänsä kesällä armei­jaan, joten opintojen valmis­tu­minen siirtyy vuodella. Koneis­tajan työ on hänellä kiika­rissa, mutta hitsarin paperitkin sisäl­tyvät suunnitelmiin.

Nieminen ja Laesvaara pitävät Salpauksen opiske­lu­ym­pä­ristöä toimivana.

– Täällä oppii koneiden käyttöä laidasta laitaan, Laesvaara sanoo.

– Välineet on, mutta niitä ei aina löydy, Nieminen sanoo ja viittaa siihen, että opiske­lijat eivät aina palauta välineitä paikoilleen.

ammatillinen koulutus
Nämä shakki­nap­pulat tarvit­sevat taval­lista suuremman pelilaudan.

VAUHTI KIIHTYNYT

Kone- ja tuotan­to­tek­niikan tiloissa on 40 työpis­tettä hitsauksen harjoit­te­luun. Kipinät kestävän verhon takaa löytyy opiske­lija Markus Terho, joka aloitti opinnot alkuvuonna 2023.

– Näitä saa tehdä niin paljon kuin haluaa, Terho sanoo ja näyttää harjoi­tus­töissä synty­neitä metallikappaleita.

Markus Terho harjoit­telee hitsaamista.

Koneistus on hänen ykkös­kiin­nos­tuk­sensa, mutta opiskelu ei ole ehtinyt vielä siihen vaiheeseen.

– Opintoja on vielä paljon edessä, ei ole kiire, Terho sanoo.

Hän valitsi opintoa­lan­sakin rennolla otteella.

– Metal­li­jut­tuja halusin osata ja jotenkin päädyin tänne, Terho sanoo.

Lehtori Sauli Hakala on tehnyt opettajan töitä 1980-luvun lopulta saakka.

– Meillä on täällä siistit ja toimivat tilat, Hakala sanoo.

Lehtorit Tiina Pekurinen ja Sauli Hakala arvioivat Salpauksen nykyisten tilojen olevan toimivat, joskin varas­to­tilaa voisi olla enemmän.

Hänen kokemuk­sensa on, että vuosien mittaan opintojen tahtia on kiihdy­tetty, minkä seurauk­sena yrityk­siin lähtee nykyisin töihin myös raaki­leita tekijöitä.

– Toinen oppii käsillä tekemisen, mutta toinen ei millään, sanoo lehtori Tiina Pekurinen.

Pekurinen pohtii, että kone- ja tuotan­to­tek­niikan perus­asiat pysyvät ajan mittaan melko muuttu­mat­to­mina, mutta työpaikat ovat monenlaisia.

– Isoissa tehtaissa työnte­kijät tekevät yhtä tai kahta vaihetta, pienem­missä työ on monio­saa­mista, Pekurinen sanoo.

ammatillinen koulutus
Vuonna 2022 kone- ja tuotan­to­tek­niikan opinnot aloit­tanut Zerom Zemikeal asettaa muovi­putkia peili­hit­saus­lait­tee­seen, jolla putket liite­tään yhteen. Lehtori Asko Hänninen seuraa harjoittelua.

TYÖT EIVÄT LOPU

Muovin­työs­tö­puo­lella lehtori Asko Hänninen kertoo, että opinnoissa käytet­tävä muovi on peräisin Salpauksen keittiöstä. Ruokaa tulee keittiöön muovi­san­goissa, jotka rouhi­taan raaka-aineeksi.

Hänninen kertoo, että Päijät-Hämeestä löytyy muovi­teol­li­suutta, joten alan osaajille on kysyntää. Salpauksen opetusym­pä­ristön hän arvioi monipuoliseksi.

– Täällä on suuri osa yleisim­mistä muovi­työs­tö­lait­teista, Hänninen sanoo.

ammatillinen koulutus
Kati Roihas hioo 3D-tulos­ti­mella valmis­tettua muovipurkkia.

Opiske­lija Kati Roihas viimeis­telee 3D-tulos­ti­mella valmis­tettua muovi­purkkia. Tammi­kuussa 2023 opinnot aloit­tanut Roihas valitsi kone- ja tuotan­to­tek­niikan, sillä käsillä tekeminen on tuttua ja metal­liala kiinnostaa.

– Hyvin on mennyt. Paljon olen oppinut uutta, Roihas sanoo.

Työpaik­kojen arkea on nähty opintojen osana tehdyllä yritys­vie­rai­lulla. Roihaksen suunni­tel­missa on valmistua kahdessa vuodessa ja työllistyä kone- tai automaatioasennukseen.

– Työt eivät lopu tältä alalta, Roihas sanoo.

ammatillinen koulutus

Perusta kunnossa, toteutus ontuu

Tekniikan alojen ammatil­li­seen koulu­tuk­seen ollaan pääosin tyyty­väisiä, kertoo tuore selvitys. Moni opiske­lija kuitenkin valmistuu työttö­mäksi, vaikka alaa vaivaa työvoi­ma­pula. Oppilai­tosten ja yritysten yhteis­työtä on varaa parantaa.

Tekniikan alojen ammatil­lisen koulu­tuksen tilanne on nyt monilla mitta­reilla hyvä. Opiske­lijat, oppilai­tokset ja yritykset ovat pääosin tyyty­väisiä tilanteeseen.

Tyyty­väi­syy­destä huoli­matta moni opiske­lija valmistuu työttö­mäksi, vaikka tekniikan aloilla kärsi­tään työvoimapulasta.

Viime vuosina keski­määrin 60 prosenttia tekniikan aloilta valmis­tu­neista on töissä vuoden päästä valmis­tu­mi­sesta. Vastaa­vasti noin neljännes on työttö­mänä, ja loput muun muassa jatko-opinnoissa ja varus­mies- tai siviilipalveluksessa.

Mika Tammi­lehto

Nämä tiedot käyvät ilmi Hämeen ammat­ti­kor­kea­koulun tutki­jay­li­opet­taja Mika Tammi­lehdon tekemästä selvi­tyk­sestä Tekno­lo­giao­saa­mi­sella tulevai­suu­teen – tekniikan alojen ammatil­lisen koulu­tuksen palve­lu­ky­ky­sel­vitys.

Maalis­kuussa 2023 julkaistun selvi­tyksen tilasivat Tekno­lo­gia­teol­li­suus ry, Teolli­suus­liitto ja 25 ammatil­lisen koulu­tuksen järjestäjää.

– Suuri osa oli tyyty­väisiä koulu­tuksen laatuun, mutta työllis­ty­misen tulokset eivät ole hyviä. On vähän hämmen­tävää, mistä se johtuu, Tammi­lehto sanoo.

Tekniikan aloilta työllis­ty­tään heikommin kuin kaikilta ammatil­lisen koulu­tuksen aloilta keski­määrin. Kun kaikki alat otetaan huomioon, vuoden kuluttua valmis­tu­mi­sesta 69 prosenttia on töissä.

Yksi keino parantaa työllis­ty­mistä on pyrkiä varmis­ta­maan, että tekniikan aloille tulee opiske­li­joita, jotka aidosti haluavat alan töihin.

– Pitää lisätä tietoa ja mahdol­li­suuksia tutustua siihen, mitä nykyai­kainen teolli­suus on.

Tammi­lehto korostaa, että puhut­taessa ammatil­li­sesta koulu­tuk­sesta kyse ei ole vain nuorten koulu­tuk­sesta. Työelämän nopea muutos esimer­kiksi digita­li­saa­tion myötä luo paineita myös aikuisten ja työssä olevien osaamisen kehittämiseen.

PERUSASIAT PAREMMIN

Tammi­lehdon johto­päätös on, että koulu­tus­jär­jes­telmää ei tarvitse lähteä raken­ta­maan uusiksi, mutta järjes­telmän sisällä riittää kehitettävää.

– Paljon on tekemistä, mutta paljon on tehtä­vissä. Perus­asiat pitää tehdä paremmin.

Selvi­tyk­sessä käytet­tiin laajaa olemassa olevaa tilas­to­tietoa, mutta myös oma tiedon­keruu oli keskei­sessä roolissa. Selvi­tyk­sessä pidet­tiin seitsemän alueel­lista työpajaa.

– Kutsut­tiin yrityksiä, ammatil­lisen koulu­tuksen edustajia ja muita sidos­ryhmiä tulevai­suus­työ­pa­joihin. Käytiin keskus­telua ja mietit­tiin tulevai­suutta. Vuoro­pu­helu tuotti mielen­kiin­toista tietoa, Tammi­lehto kertoo.

Oppilai­tosten ja yritysten yhteistyö on yksi kehit­tä­mis­kohde. Yhteistyö on erityisen tärkeää silloin, kun opiske­lijat tulevat yrityk­siin oppimaan työpaikalla.

– Tuli viestiä, että opiske­lijat vain tulevat ja ovat yrityksen kontolla. Yritykset kaipa­sivat enemmän opetus­hen­ki­löstön apua.

 

TEKNIIKAN ALAT

Selvi­tyk­sessä keski­tyt­tiin seuraa­vien tekniikan alojen ammatil­li­seen koulutukseen:
• Elekt­ro­niikka ja automatiikka
• Kone‑, energia- ja sähkötekniikka
• Mekaniikka ja metal­liala, moottoriajoneuvo‑, laiva- ja lentokonetekniikka
• Tieto­jen­kä­sit­tely- ja tieto­lii­kenne (ICT)
• Sähkö ja energia

 

Osapuo­lien tulee olla samalla sivulla, jotta opiske­lija saa tarvit­se­mansa henki­lö­koh­tai­sesti räätä­löidyn tuen työssäoppimiseen.

– On luotta­mus­ky­symys, että työpaikka ja oppilaitos tietävät, että toinen hoitaa hommansa, Tammi­lehto sanoo.

Muuttu­viin osaamis­tar­pei­siin vastaa­minen on tärkeää koko suoma­laisen teolli­suuden näkökulmasta.

– Yrityk­sillä on kova halu olla mukana. Monille tämä on kriit­tinen kysymys.

Yritysten ja oppilai­tosten yhteistyö voi parhaim­mil­laan parantaa sekä hetkessä reagointia että pidemmän aikavälin suunnit­telua. Tammi­lehto pohtii, että yrityk­sillä on paras tieto tämän hetken tarpeista ja oppilai­tok­silla on mahdol­li­suus katsoa pidem­mälle tulevaisuuteen.

HUOLTA RESURSSEISTA

Ammatil­li­seen koulu­tuk­seen käyte­tään vuosit­tain noin kaksi miljardia euroa. Kaikkiaan ammatil­lisen koulu­tuksen tarpeen arvioi­daan tulevina vuosina laskevan, mutta tekniikan aloilla tarve on kasva­maan päin.

Oppilai­tokset ovat huoles­tu­neita tulevien vuosien rahoi­tuksen riittä­vyy­destä. Yksi merkit­tävä kuluerä tekniikan aloilla on konekannan pitäminen ajan tasalla. Teolli­suuden koneet ovat isoja inves­toin­teja koulu­tuksen järjestäjille.

Valtaosa koulu­tuksen järjes­tä­jistä ilmoitti, että on vaikea saada osaavia opettajia.

Myös osaavan opetus­hen­ki­lö­kunnan riittä­vyys on ongelma tekniikan aloilla. Selvi­tyksen mukaan tällä hetkellä 83 prosenttia opetta­jista täyttää kelpoisuusehdot.

– Kun alalla on hyvä suhdanne, yksityinen sektori vetää osaajia. Valtaosa koulu­tuksen järjes­tä­jistä ilmoitti, että on vaikea saada osaavia opettajia.

Tammi­lehto arvioi, että nykyisen tasoi­sella rahoi­tuk­sella on mahdol­lista pärjätä tulevai­suu­dessa, kun se käyte­tään järkevästi.

– Rahasta pitää saada enemmän irti.

HUOMIO HENKILÖKOHTAISTAMISEEN

Ammatil­li­seen koulu­tuk­seen tulevien opiske­li­joiden taso on kirjava. Osa pystyy toimi­maan itsenäi­sesti ja oppimis­tu­lokset ovat hyviä, mutta osalle perus­asiat, kuten lukeminen ja laske­minen, ovat haasteita. Perus­koulun oppimäärän paikkaa­minen on vaikeaa ammatil­li­sessa koulutuksessa.

– Ylipää­tään osaamisen tasoon pitää kiinnittää huomiota. Opetusta ja ohjausta pitää pystyä kohdis­ta­maan enemmän opiske­li­joille, jotka sitä eniten tarvitsevat.

Suomessa työikäisen väestön määrä on laskussa, joten työvoimaa tullaan tarvit­se­maan myös ulkomailta. Tämäkin haastaa koulu­tus­jär­jes­telmää, sillä opiske­li­joiden kirjo näyttää kasvavan entisestään.

– Tilanne korostaa henki­lö­koh­tais­ta­mista, eli että pysty­tään tunnis­ta­maan, mistä pisteestä opiske­lija lähtee liikkeelle ja mikä on tavoite, Tammi­lehto sanoo.

 

Opetusa­la­joh­taja Risto Salmela Koulu­tus­keskus Salpauk­sesta kertoo, että varsinkin koneis­tuksen opetuk­sessa käytet­tävät laitteet ovat erittäin suuria hankin­toja oppilaitokselle.

Koulu­tuksen resurs­sien jako on iso yhteis­kun­nal­linen kysymys

Koulu­tus­keskus Salpaus panostaa yrity­syh­teis­työhön. Opetta­jien yhtey­den­pito työpai­koille on yksi kehitys­kohde, kertoo opetusa­la­joh­taja Risto Salmela.

Koulu­tus­keskus Salpauksen opetusa­la­joh­taja Risto Salmela kertoo, että Tekno­lo­giao­saa­mi­sella tulevai­suu­teen – tekniikan alojen ammatil­lisen koulu­tuksen palve­lu­ky­ky­sel­vitys vahvisti olemassa olevia käsityksiä.

Työelä­mä­pal­velut on määri­telty Salpauksen yhdeksi strate­gi­seksi kulma­ki­veksi, mutta yritysten kanssa tehtä­vässä yhteis­työssä on vielä paran­ta­misen varaa.

– Se on yksi kehit­tä­misen paikka, että opettajat ja työpaik­kaoh­jaajat olisivat mahdol­li­simman paljon tekemi­sissä. Pyrimme tekemään kumppa­nuus­so­pi­muksia ja kannus­tamme yrityksiä ottamaan oppiso­pi­mus­opis­ke­li­joita, Salmela kertoo.

Nykyisin yritykset käyvät oppilai­tok­sessa paikan päällä kerto­massa toimin­nas­taan ja tarjolla olevista töistä. Oppiminen aidossa yrity­sym­pä­ris­tössä on merkit­tävä osa opintoja.

– Soisi, että yritykset olisivat enemmänkin mukana kumppa­nuuk­sissa, mutta pienem­millä yrityk­sillä arki vie resurssit.

Tekniikan aloilla on töitä tarjolla Lahden seudulla ja työt ovat kohtuul­li­sesti palkattuja.

Soisi, että yritykset olisivat enemmänkin mukana kumppa­nuuk­sissa, mutta pienem­millä yrityk­sillä arki vie resurssit.

– Toivot­tai­siin, että tekniikan aloille tulisi enemmän opiske­li­joita, Salmela sanoo.

Opetta­jien löytä­minen ei ole helppoa. Salpauk­sessa esimer­kiksi sähkö­alan opetta­jista on huutava pula. Yritykset haalivat paljon tekniikan alojen osaajia.

– Palkassa ei voida kilpailla, ja opetta­juus on haaste, jos siitä ei ole kokemusta.

RESURSSEJA TARVITAAN JATKOSSAKIN

Salpauk­sessa tekniikan alojen vuonna 2018 valmis­tu­neet opetus­tilat ja opetuk­sessa käytet­tävät koneet ovat ajan tasalla, joten työelämän vaati­muk­siin pysty­tään vastaa­maan kohta­laisen hyvin, opetusa­la­joh­taja arvioi.

Yritysten ja opiske­li­joiden tarpei­siin pitää pystyä vasta­maan jatkos­sakin, mutta esimer­kiksi jokainen uuden koneen hankinta on iso ponnistus.

– Koneis­tus­puo­lella koneet ovat valtavan kalliita. Yksi työstö­keskus maksaa 150 000–200 000 euroa, Salmela kertoo.

Hän pohtii, että valtio­valta voisi ottaa huomioon alojen opetus­ka­luston hintaerot ja kompen­soida kalliiden alojen hankin­toja. Resurs­sien kohden­ta­minen eri aloille on kysymys, johon ei ole suora­vii­vaisia vastauksia.

– On iso yhteis­kun­nal­linen kysymys, suunna­taanko resurssia esimer­kiksi tekniikan aloille ja miten arvote­taan kulttuu­ria­loja suhteessa tekniikan aloihin.

YHTEISKUNTAAN EI UMPIPERIÄ

Valtio­va­rain­mi­nis­teriö ehdotti keväällä 2023, että säästö­syistä iso osa kolme­vuo­ti­sista ammatil­li­sista perus­tut­kin­noista lyhen­net­täi­siin kaksivuotisiksi.

– Herättää risti­rii­taisia ajatuksia, että lähdet­täi­siin lyhen­tä­mään tutkinnon pituutta katego­ri­sesti, Salmela sanoo.

Hän muistuttaa, että jo nykyään opintoja räätä­löi­dään opiske­li­joiden tilan­teen ja tarpeen mukaan, joten opinnot eivät tänäkään päivänä ole määrämittaisia.

Herättää risti­rii­taisia ajatuksia, että lähdet­täi­siin lyhen­tä­mään tutkinnon pituutta kategorisesti.

Salpauk­sessa opiskelee vuosit­tain noin 13 000 henkeä, josta kaksi kolmesta tulee jatkuvan haun kautta. Kolmannes tulee suoraan peruskoulusta.

Ammatil­listen opintojen lyhen­tä­minen myös rajaisi jatko-opintomahdollisuuksia.

– Umpiperää ei pitäisi tehdä. Se ei olisi hyvä asia yhteis­kunnan näkökulmasta.

TUKEA ELÄMÄNHALLINTAAN

Ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa opiske­li­joiden elämän­hal­linnan ongelmat ovat iso haaste oppilai­tok­sille. Asia koskee sekä perus­kou­lusta tulevia että varttuneempia.

– Opiske­li­joilla on elämän­hal­linnan ongelmia tosi paljon kaikilla aloilla.

Salpaus pyrkii vastaa­maan ongel­miin tarjoa­malla opojen, kuraat­to­reiden ja psyko­lo­gien palve­luja. Kampuk­sella on myös Päijät-Hämeen hyvin­voin­tia­lueen terveydenhoitaja.

Perus­kou­lusta tulevilla opiske­li­joilla voi olla ongelmia perus­asioissa, kuten lukemi­sessa ja matema­tii­kassa. Ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa onkin ensiar­voisen tärkeää, että opiske­lijan tilanne tunnis­te­taan ja opinnot suunni­tel­laan sen mukaan.

– Opiske­li­joiden hyväksi tätä tehdään. Meillä on yhteis­kun­nal­linen vastuu, että saamme opiske­lijat valmis­tu­maan ja yhteis­kun­ta­kel­poi­siksi, Salmela sanoo.

 

Yritys­tenkin pitää olla aktiivisia

Tekniikan alojen työvoi­ma­pulaa voidaan helpottaa, kun yritykset ottavat osaamisen kehit­tä­misen toimin­tansa ytimeen, sanoo ammatil­lisen koulu­tuksen asian­tun­tija Kari Hyytiä.

Teolli­suus­liitto oli mukana tilaa­massa tekniikan alojen koulu­tuksen tilan­netta kartoit­ta­nutta selvitystä.

Kari Hyytiä

Ammatil­lisen koulu­tuksen asian­tun­tija Kari Hyytiä Teolli­suus­lii­tosta kertoo, että alojen työvoi­ma­pula loi tarpeen selvitykselle.

– Ongelma lähtee siitä, että yritysten käyttöön ei tule hyvää työnte­ki­jä­ai­nesta tarpeeksi. Puutteita on lähdetty selvit­tä­mään, Hyytiä kertoo.

Korkean tekno­lo­gian osaaminen ja vientialat ovat suoma­laisen hyvin­voin­tiyh­teis­kunnan tukipi­la­reita. Tekniikan alojen työvoi­ma­puola on siis iso yhteis­kun­nal­linen kysymys.

– Työvoiman tarve vain kasvaa, kun suurten ikäluok­kien rippeetkin poistuvat työelämästä.

HAASTEITA RIITTÄÄ

Vuoden 2018 alusta voimaan tullut ammatil­lisen koulu­tuksen reformi muun muassa yhdisti nuoriso- ja aikui­so­pinnot. Hyytiä katsoo, että iso uudistus ei ole vielä maalissa.

– Reformi tehtiin, mutta ammatil­linen koulutus ei vielä pelaa, miten sen pitäisi pelata, Hyytiä sanoo.

Opetta­ja­pula on yksi opetuksen laatua ja yrity­syh­teis­työtä jarrut­tava tekijä.

– Hyvä opettaja, joka tuntee alueen elinkei­noe­lämän, on arvokas oppilaan työllis­ty­mi­senkin kannalta.

Hyvä opettaja, joka tuntee alueen elinkei­noe­lämän, on arvokas oppilaan työllis­ty­mi­senkin kannalta.

Teolli­suus­liitto on tyrmännyt valtio­va­rain­mi­nis­te­riön ehdotuksen ammatil­listen opintojen lyhen­tä­mi­sestä. Säästö­suun­ni­telmat ovat hankalia tekniikan aloille, joissa koulu­tus­tarve on kasvussa.

– Uhkana on rahoi­tus­pohjan rämet­ty­minen. Jos valtio­valta alkaa säästää, samasta potista kilpai­levat yliopistot, ammat­ti­kor­kea­koulut ja ammatil­linen koulutus.

ASENNE KUNTOON

Teräs­täy­ty­misen varaa on myös yrityk­sissä. Hyytiä perään­kuu­luttaa, että osaaminen pitäisi ottaa keskei­seksi osaksi yritysten strate­gioihin. Osaavien tekijöiden passii­vinen odottelu tuskin kantaa hedelmää.

– Oppiva organi­saatio näkyy ulospäin ja on vetovoimatekijä.

Oppilai­tosten ja yritysten yhteistyö on yksi ratkaisun avain työvoi­ma­pulan torjun­nassa. Esimer­kiksi oppiso­pi­mus­kou­lu­tusta voidaan tehostaa.

– Se on oikea suuntaus, että opitaan aidossa työympäristössä.

Oppivassa organi­saa­tiossa työpaik­kaoh­jaajat ja koko työyh­teisö pitävät huolta uusista työntekijöistä.

Hyytiä on havainnut esimerk­kejä yritysten asenne­vam­masta. Joissain yrityk­sissä saate­taan ajatella, ettei laiteta panoksia koulu­tuk­seen, koska valmis osaaja saattaa lähteä oppiso­pi­muksen jälkeen kilpai­lijan leipiin.

TIETOA VALINTOJEN TUEKSI

Opintojen valmis­tu­misen ja työllis­ty­misen takana ovat myös motivaa­tioon liittyvät tekijät. Tulokset paranevat, jos tekniikan aloille hakeutuu opiske­li­joita, joilla on realis­tinen käsitys alasta.

– Mieli­kuvat ovat edelleen vääris­ty­neitä, Hyytiä sanoo.

Olisi tärkeää, että tekniikan aloista jaetaan tietoa hyvissä ajoin perus­kou­lussa. Teknisen työn vähennys perus­kou­lussa ei ole palvellut tätä tavoi­tetta. Jos aloista ei ole tietoa, on hankala tehdä motivoi­tu­neita valin­toja ammatil­li­seen koulu­tuk­seen haettaessa.

Järjes­telmä on hyvä, mutta heikkoja kohtia pitäisi kehittää.

– Kiinnos­tut­tai­siin jo perus­kou­luiässä tekniikan aloista. Ei vain ajaudut­taisi aloille kaveri­piirin mukana, Hyytiä kuvailee toivot­tavaa tilannetta.

Hän arvioi, että tekniikan alojen koulu­tuk­sesta tehty selvitys antaa realis­tisen kuvan nykytilanteesta.

– Järjes­telmä on hyvä, mutta heikkoja kohtia pitäisi kehittää.

 

Lue lisää:
Hannu Siltala: Ammatil­lisen koulu­tuksen resurssit turvat­tava seuraa­valla halli­tus­kau­della (Tekijä 20.3.2023)
Kari Hyytiä: Koulutus mukaan yritysten strate­gioihin (Tekijä 14.2.2023)
Mihin menet, ammatil­linen koulutus? ”Oppiso­pimus oli onnen­potku”, sanoo maata­lous­ko­nea­sen­taja Elina Kinnunen (Tekijä 19.8.2020)