Avtovazin Togliatin tehtaan työntekijät poistuivat työpaikaltaan maaliskuussa 2022. Ranskalainen autovalmistaja Renault myi toukokuussa enemmistöosuutensa Avtovazista Venäjän valtiolliselle yhtiölle yhdellä ruplalla.

Auto­teol­li­suus syök­sy­kier­teessä Venäjällä

TEKSTI HEIKKI JOKINEN
KUVA LEHTIKUVA / AFP

Avto­vaz-auto­teh­das ilmoitti heinä­kuun lopussa, että se sulkee koko­naan tehtaansa Udmur­tian pääkau­punki Iževs­kissa. Ilmoi­tus kertoo Venä­jän auto­teol­li­suu­den romah­ta­mi­sesta maan hyökät­tyä helmi­kuussa Ukrainaan.

Iževs­kin tehtaalla oli ennen sotaa 3 200 työn­te­ki­jää, ja se valmisti 130 000 Lada Vesta ‑autoa vuodessa. Tehdas esit­teli toiveik­kaana Vestan uuden mallin vain kaksi päivää ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyksensä.

Toisin kävi kuin toivot­tiin. Autoissa käytet­tiin paljon muista maista tuotuja osia, ja sota lopetti pääosin niiden tuon­nin. Maalis­kuussa Iževs­kin tehtaan työläi­set lomau­tet­tiin. Nyt irti­sa­no­taan 1 800 työn­te­ki­jää, jäljelle jää 200.

Irti­sa­not­tuja keho­tet­tiin joko etsi­mään uusi työ yhtiön sisältä tai hyväk­sy­mään kerta­kor­vauk­sena summa, joka vastaa 5–7 kuukau­den vähim­mäis­palk­kaa. Yläraja on 183 348 ruplaa (2 980 euroa).

Avto­vaz ilmoitti, että se tuo mark­ki­noille vuonna 2023 Iževs­kissa tehtä­vän sähkö­auto Lada e‑Larguksen. Suun­ni­telma on epärea­lis­ti­nen; osia on edel­leen­kin vaikea saada ja yhtiön osaa­mi­nen sähkö­au­toissa on vähäistä.

Venä­jän teol­li­suus­mi­nis­te­riö ennus­taa, että auto­jen myynti putoaa maassa tänä vuonna 51 prosent­tia edellisvuodesta.

Sähkö­au­to­jen lataus­ver­kos­sa­kin on vielä hiukan tihen­tä­mistä ennen sitä. Verk­ko­lehti Meduzan mukaan Udmur­tiassa on nyt 10 latausasemaa.

Touko­kuussa maan halli­tus osal­lis­tui auto­teh­tai­den tuke­mis­tal­koi­siin uudella asetuk­sella: venä­läi­sissä autoissa ei enää tarvita ABS-antu­reita, ESP-ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­mää, turva­tyy­nyjä eikä turva­vöi­den esiki­ris­ti­miä. Lisäksi ympä­ris­tö­mää­räyk­siä höllen­net­tiin rankasti.

Auto­jen tuotanto keskit­tyy jatkossa Togliat­tiin, Avto­vaz ilmoitti. Yhtiö haluaa pelas­taa 42 000 työn­tekijän tehtaan. Toglia­tis­sa­kin on jouduttu teke­mään lyhen­net­tyjä työviikkoja.

Togliatti on auto­teh­taan hallit­sema kaupunki Sama­ran alueella. Nykyi­sen nimensä kaupunki sai Italian kommu­nis­ti­puo­lu­een johtaja Palmiro Toglia­tilta, joka auttoi kun Neuvos­to­liitto pääsi 1966 Fiat-yhtiön kanssa sopi­muk­seen Lada-tehtaan rakentamisesta.

Rans­ka­lai­nen Renault omisti 68 prosent­tia Avto­vazista. Sodan alet­tua se myi osuu­tensa yhdellä ruplalla valtiol­li­selle, auto­mal­leja kehit­tä­välle venä­läi­selle Nami-yhtiölle ja sen Mosko­van auto­teh­das päätyi Mosko­van kaupun­gille. Renault kirjasi tästä 2,2 miljar­din euron tappion.

Mosko­van pormes­tari ilmoitti, että kaupunki aloit­taa uudel­leen Moskvitš-auto­jen valmis­ta­mi­sen. Media­tie­to­jen mukaan maan paris­ta­kym­me­nestä auto­teh­taasta toimii nyt kunnolla vain kaksi.

Venä­jän teol­li­suus­mi­nis­te­riö ennus­taa, että auto­jen myynti putoaa maassa tänä vuonna 51 prosent­tia edellisvuodesta.