Avtovazin Togliatin tehtaan työntekijät poistuivat työpaikaltaan maaliskuussa 2022. Ranskalainen autovalmistaja Renault myi toukokuussa enemmistöosuutensa Avtovazista Venäjän valtiolliselle yhtiölle yhdellä ruplalla.

Autoteol­li­suus syöksy­kier­teessä Venäjällä

TEKSTI HEIKKI JOKINEN
KUVA LEHTIKUVA / AFP

Avtovaz-autotehdas ilmoitti heinä­kuun lopussa, että se sulkee kokonaan tehtaansa Udmur­tian pääkau­punki Iževs­kissa. Ilmoitus kertoo Venäjän autoteol­li­suuden romah­ta­mi­sesta maan hyökättyä helmi­kuussa Ukrainaan.

Iževskin tehtaalla oli ennen sotaa 3 200 työnte­kijää, ja se valmisti 130 000 Lada Vesta ‑autoa vuodessa. Tehdas esitteli toiveik­kaana Vestan uuden mallin vain kaksi päivää ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyksensä.

Toisin kävi kuin toivot­tiin. Autoissa käytet­tiin paljon muista maista tuotuja osia, ja sota lopetti pääosin niiden tuonnin. Maalis­kuussa Iževskin tehtaan työläiset lomau­tet­tiin. Nyt irtisa­no­taan 1 800 työnte­kijää, jäljelle jää 200.

Irtisa­not­tuja kehotet­tiin joko etsimään uusi työ yhtiön sisältä tai hyväk­sy­mään kerta­kor­vauk­sena summa, joka vastaa 5–7 kuukauden vähim­mäis­palkkaa. Yläraja on 183 348 ruplaa (2 980 euroa).

Avtovaz ilmoitti, että se tuo markki­noille vuonna 2023 Iževs­kissa tehtävän sähkö­auto Lada e‑Larguksen. Suunni­telma on epärea­lis­tinen; osia on edelleenkin vaikea saada ja yhtiön osaaminen sähkö­au­toissa on vähäistä.

Venäjän teolli­suus­mi­nis­teriö ennustaa, että autojen myynti putoaa maassa tänä vuonna 51 prosenttia edellisvuodesta.

Sähkö­au­tojen lataus­ver­kos­sakin on vielä hiukan tihen­tä­mistä ennen sitä. Verkko­lehti Meduzan mukaan Udmur­tiassa on nyt 10 latausasemaa.

Touko­kuussa maan hallitus osallistui autoteh­taiden tukemis­tal­koi­siin uudella asetuk­sella: venäläi­sissä autoissa ei enää tarvita ABS-antureita, ESP-ajonva­kau­tus­jär­jes­telmää, turva­tyy­nyjä eikä turva­vöiden esiki­ris­timiä. Lisäksi ympäris­tö­mää­räyksiä höllen­net­tiin rankasti.

Autojen tuotanto keskittyy jatkossa Togliat­tiin, Avtovaz ilmoitti. Yhtiö haluaa pelastaa 42 000 työntekijän tehtaan. Toglia­tis­sakin on jouduttu tekemään lyhen­net­tyjä työviikkoja.

Togliatti on autoteh­taan hallit­sema kaupunki Samaran alueella. Nykyisen nimensä kaupunki sai Italian kommu­nis­ti­puo­lueen johtaja Palmiro Toglia­tilta, joka auttoi kun Neuvos­to­liitto pääsi 1966 Fiat-yhtiön kanssa sopimuk­seen Lada-tehtaan rakentamisesta.

Ranska­lainen Renault omisti 68 prosenttia Avtovazista. Sodan alettua se myi osuutensa yhdellä ruplalla valtiol­li­selle, automal­leja kehit­tä­välle venäläi­selle Nami-yhtiölle ja sen Moskovan autotehdas päätyi Moskovan kaupun­gille. Renault kirjasi tästä 2,2 miljardin euron tappion.

Moskovan pormes­tari ilmoitti, että kaupunki aloittaa uudel­leen Moskvitš-autojen valmis­ta­misen. Media­tie­tojen mukaan maan paris­ta­kym­me­nestä autoteh­taasta toimii nyt kunnolla vain kaksi.

Venäjän teolli­suus­mi­nis­teriö ennustaa, että autojen myynti putoaa maassa tänä vuonna 51 prosenttia edellisvuodesta.