Avtovazin Togliatin tehtaan työntekijät poistuivat työpaikaltaan maaliskuussa 2022. Ranskalainen autovalmistaja Renault myi toukokuussa enemmistöosuutensa Avtovazista Venäjän valtiolliselle yhtiölle yhdellä ruplalla.

Autoteollisuus syöksykierteessä Venäjällä

TEKSTI HEIKKI JOKINEN
KUVA LEHTIKUVA / AFP

Avtovaz-autotehdas ilmoitti heinäkuun lopussa, että se sulkee kokonaan tehtaansa Udmurtian pääkaupunki Iževskissa. Ilmoitus kertoo Venäjän autoteollisuuden romahtamisesta maan hyökättyä helmikuussa Ukrainaan.

Iževskin tehtaalla oli ennen sotaa 3 200 työntekijää, ja se valmisti 130 000 Lada Vesta -autoa vuodessa. Tehdas esitteli toiveikkaana Vestan uuden mallin vain kaksi päivää ennen kuin Venäjä aloitti hyökkäyksensä.

Toisin kävi kuin toivottiin. Autoissa käytettiin paljon muista maista tuotuja osia, ja sota lopetti pääosin niiden tuonnin. Maaliskuussa Iževskin tehtaan työläiset lomautettiin. Nyt irtisanotaan 1 800 työntekijää, jäljelle jää 200.

Irtisanottuja kehotettiin joko etsimään uusi työ yhtiön sisältä tai hyväksymään kertakorvauksena summa, joka vastaa 5–7 kuukauden vähimmäispalkkaa. Yläraja on 183 348 ruplaa (2 980 euroa).

Avtovaz ilmoitti, että se tuo markkinoille vuonna 2023 Iževskissa tehtävän sähköauto Lada e-Larguksen. Suunnitelma on epärealistinen; osia on edelleenkin vaikea saada ja yhtiön osaaminen sähköautoissa on vähäistä.

Venäjän teollisuusministeriö ennustaa, että autojen myynti putoaa maassa tänä vuonna 51 prosenttia edellisvuodesta.

Sähköautojen latausverkossakin on vielä hiukan tihentämistä ennen sitä. Verkkolehti Meduzan mukaan Udmurtiassa on nyt 10 latausasemaa.

Toukokuussa maan hallitus osallistui autotehtaiden tukemistalkoisiin uudella asetuksella: venäläisissä autoissa ei enää tarvita ABS-antureita, ESP-ajonvakautusjärjestelmää, turvatyynyjä eikä turvavöiden esikiristimiä. Lisäksi ympäristömääräyksiä höllennettiin rankasti.

Autojen tuotanto keskittyy jatkossa Togliattiin, Avtovaz ilmoitti. Yhtiö haluaa pelastaa 42 000 työntekijän tehtaan. Togliatissakin on jouduttu tekemään lyhennettyjä työviikkoja.

Togliatti on autotehtaan hallitsema kaupunki Samaran alueella. Nykyisen nimensä kaupunki sai Italian kommunistipuolueen johtaja Palmiro Togliatilta, joka auttoi kun Neuvostoliitto pääsi 1966 Fiat-yhtiön kanssa sopimukseen Lada-tehtaan rakentamisesta.

Ranskalainen Renault omisti 68 prosenttia Avtovazista. Sodan alettua se myi osuutensa yhdellä ruplalla valtiolliselle, automalleja kehittävälle venäläiselle Nami-yhtiölle ja sen Moskovan autotehdas päätyi Moskovan kaupungille. Renault kirjasi tästä 2,2 miljardin euron tappion.

Moskovan pormestari ilmoitti, että kaupunki aloittaa uudelleen Moskvitš-autojen valmistamisen. Mediatietojen mukaan maan paristakymmenestä autotehtaasta toimii nyt kunnolla vain kaksi.

Venäjän teollisuusministeriö ennustaa, että autojen myynti putoaa maassa tänä vuonna 51 prosenttia edellisvuodesta.