Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto.

Vi står inför excep­tio­nella förhand­lin­gar – ”Flyt­tan­det av de sista kiky-avgif­terna skulle ha betydelse”

TEXT  OCH FOTO ANTTI HYVÄRINEN
ÖVERSÄTTNING JOHANNES WARIS 

Det är i ett på flera sätt förän­drat utgångs­läge Industri­fac­ket inle­der förhand­lin­garna om nästa års löneför­höj­nin­gar, säger Industri­fac­kets ordfö­rande Riku Aalto. Även det världs­po­li­tiska läget kommer att märkas av under förhand­lin­garna i höst.

Hösten 2023 förhand­lar parterna på arbets­mark­na­den om löneför­höj­nin­garna 2023 inom bland annat tekno­lo­giin­dustrin och kemiindustrin.

– Utgångs­lä­get är väldigt excep­tio­nellt, kons­ta­te­rar Industri­fac­kets ordfö­rande Riku Aalto.

Ryss­lands anfalls­krig mot Ukraina har bidra­git till att infla­tio­nen skenar bland annat på grund av de stigande ener­gipri­serna. Samti­digt är orderböc­kerna fyllda i flera industrifö­re­tag och det rappor­te­ras om goda resultat.

– I regel går det bra för före­ta­gen så visst finns det plats för löneför­höj­nin­gar, säger Aalto.

Löne­nivån för 2022 sattes i början av året då Ryss­land ännu inte hade gått till ett regel­rätt mili­tärt angrepp mot Ukraina. Det innebär att infla­tio­nen stigit mer än man förutspådde vid årss­kif­tet. Finlän­dar­nas köpkraft har försäm­rats i år. I prak­ti­ken bety­der det att man får mindre köpt för samma summa.

– Medlem­marna har höga förvänt­nin­gar och så ska det vara. Det förvän­tas ett löne­lyft som verkli­gen märks av i plån­bo­ken, säger Aalto.

Avsik­ten är att förhand­lin­garna om löneför­höj­nin­garna ska vara slutförda i slutet av septem­ber. Om parterna inte når en överens­kom­melse innebär det att kollek­ti­vav­ta­len kan sägas upp under slutet av året.

NY KOPPLING ÖKAR SVÅRIGHETSGRADEN 

Det som gör läget på arbets­mark­na­den mer komplice­rat är uppläg­get där löneför­höj­nin­garna inom den offent­liga sektorn sammanflä­tas med de största expor­tin­dustrier­nas. Anställda inom den offent­liga sektorn får inom ramen för nuva­rande modell 1,2 procent på den så kallade allmänna linjen som bestäms utgående från exportindustrin.

Aalto vill betona att Industri­fac­ket inte har något emot löneför­höj­nin­gar i den offent­liga sektorn utan det är själva model­len som skapar förundran.

Det finns flera industribranscher där det anställda jobbar med en timlön på 10–12 euro

– Det faktum att andras kollek­ti­vav­tal kopplas så här tydligt ihop med våra avtal kommer att göra det hela svårare, kons­ta­te­rar Aalto.

Det finns ett stort behov av att åtgärda lönegro­parna även inom den privata sektorn.

– Det finns flera industribranscher där det anställda jobbar med en timlön på 10–12 euro, säger Aalto.

Aalto anser också att de löneupp­gö­rel­ser som blivit till under ledning av riksför­lik­nings­man­nen väcker en hel del frågor efter­som under den förra förhand­ling­somgån­gen såg löneför­höj­nings­procen­ten ut att växa ju längre förhand­lin­garna pågick.

– Vem vågar gå in och göra upp det första avta­let då man verkar få mer genom förlik­nings­sys­te­met, frågar sig Aalto.

SKATTELÄTTNADER

Från stats­led­nin­gens håll har det uttryckts önskemål om mått­lig­het från fackets håll då det gäller löneför­hand­lin­garna. I gengäld har det presen­te­rats möjlig­he­ten till skat­te­lätt­na­der som plås­ter på såren.

Industri­fac­ket anser att en skat­te­sänk­ning skulle gnaga på den ekono­miska grun­den för välfärds­sam­häl­let och skulle heller inte koncent­re­ras till dem som behö­ver mest stöd, det vill säga små- och medelinkomsttagare.

– Snac­ket om skat­te­lätt­na­der till­ta­lar oss inte ett dugg, säger Aalto.

I offent­lig­he­ten har det också cirku­le­rat en idé om ett dubbelt barn­bi­drag i decem­ber 2022.

– För småin­komst­ta­gare bety­der ett extra barn­bi­drag att det dras av i utkomsts­tö­det och för välbär­gade går pengarna i spar. Vi anser att det lönar sig att ta till mer speci­fika åtgär­der, säger Aalto.

KÖPKRAFT OCH RÄTTVISA 

Industri­fac­ket mål inför rege­rin­gens budget­mangling publice­ra­des 10.8. Avsik­ten är att bidra till rätt­visa och jämlik­het och samti­digt värna om finlän­dar­nas köpkraft.

– Vi har strä­vat efter att samla ihop speci­fika åtgär­der som kan ta vara på utkoms­ten för männis­kor som arbe­tar med små löner, säger Aalto.

Industri­fac­ket anser att det socialför­sä­kring­sav­gif­terna på runt två procent, som flyt­ta­des över på arbets­ta­garna i samband med det så kallade konkur­rens­kraft­sav­ta­let 2016, ska återinfö­ras på arbets­gi­varna. Finlands inter­na­tio­nella konkur­rens­kraft är nu i skick, så det finns inte längre någon orsak att hålla fast vid de sista resterna av ”kiky-avta­let”.

– Det skulle spela en stor roll när vi nu börjar lägga mål inför förhand­lin­garna, säger Aalto.

Det skulle spela en stor roll när vi nu börjar lägga mål inför förhandlingarna

De stigand ener­gipri­serna berör en stor andel av finlän­darna. Runt 60 procent av Industri­fac­kets medlem­mar kör till jobbet med egen bil, visar reaul­ta­tet från medlem­sun­der­sök­nin­gen som gjor­des 2020. Orsa­ken är att industrian­lägg­nin­garna väldigt ofta inte ligger på stäl­len som är lätta att nå med kollektivtrafiken.

Industri­fac­ket föreslår att avdra­get för arbets­resa som inför­des i år också ska gälla för 2023 för att lindra proble­men med det stigande bränslepriset.

Förbun­det föreslår även särs­kilda stöd till de hushåll som värmer med el eller olja. Staten ska stöda reno­ve­rin­gar som möjlig­gör en övergång till billi­gare och miljö­vän­li­gare alternativ.