Kari Hyytiä: Kokemusta ammatil­li­sesta koulutuksesta

22.2.2022

TEKSTI KARI HYYTIÄ
KUVA KITI HAILA

Meillä alkaa olla kokemusta ja tietoa vuoden 2018 alusta voimaan tulleen ammatil­lisen koulu­tuksen reformin toimi­vuu­desta. Saamani palaut­teen perus­teella esiin nousee kolme asiaa: laatu, resurssit ja yhteistyö.

Koronasta huoli­matta teolli­suuden aloilla pyyhkii hyvin, ja työvoi­ma­pula on todel­lista. Mistä sitten johtuu, että koulu­tuksen laadussa nähdään edelleen suuria puutteita? Ymmär­ret­tävää on, että koronan lisäämä etäopetus hanka­loittaa käytännön työn opetusta ja opiske­lijan harjoit­te­lu­paikan löytymistä.

Reformin yksi keskeisin asia on oppia työpai­kalla aidossa ympäris­tössä hyvässä ohjauk­sessa. Laatu­ky­symys nousee erityi­sesti esille voimak­kaan työvoiman tarpeen myötä. Työelämä kaipaa valmiita ammat­ti­laisia, ei niinkään hyviä aihioita, ja siksi yritykset alkavat etsiä työvoimaa ulkomailta asti paikkaa­maan tuota tarvetta. Tähän liittyy myös oletus halvasta työvoi­masta. Laske­taan, että on halvempaa tuoda työnte­ki­jöitä ulkoa kuin resur­soida oman koulu­tuksen järjes­tä­mi­seen. Halpuus ei poista hyvän ohjauksen tarvetta. Unohde­taan, että hyvästä aihiosta voi tulla alansa huippuo­saaja hyvän ohjauksen avulla.

Edelleen on tehtävä työtä teollisten alojen vetovoiman lisää­mi­seksi. Ammatil­linen koulutus ei näyttäydy houkut­te­le­vana vaihtoeh­tona. Opiske­lijat tekevät edelleen päätök­sensä mieli­ku­vien perus­teella, jotka eivät välttä­mättä perustu tosiasioihin.

Työeh­to­so­pi­muk­sissa on alettu ottaa huomioon työpaik­kaoh­jaa­jien lisään­tynyt ajankäyttö ja resurs­sien tarve.

Jos koulu­tus­jär­jes­telmää tarkas­tel­laan kokonai­suu­tena, reformin tuomat mahdol­li­suudet antavat erinomaiset keinot siirtyä työelä­mään hyvän ja laaduk­kaan opetuksen myötä. Laatu­kri­tee­rejä seura­taan ja palau­tetta kerätään eri tavoin, työelä­mä­toi­mi­kunnat ja ennakoin­ti­ryhmät seuraavat ja kehit­tävät opetusta. Itse asiassa meillä on erinomainen järjes­telmä, joka jostain syystä ei ole vielä parhaassa iskussa. Siihen on monta syytä, kuten opiske­li­joiden taitoerot ja koulu­tuksen järjes­tä­jien vastuun heikke­ne­minen. Miten taataan laadukas oppimi­sym­pä­ristö jokai­selle opiske­li­jalle myös oppilai­toksen ulkopuo­lelta? Yritysten valmiuk­sissa kouluttaa aidossa työympä­ristössä on suuria eroja. Isoilla yrityk­sillä on erilaiset koulu­tus­re­surssit verrat­tuna pieniin yrityksiin.

Työeh­to­so­pi­muk­sissa on alettu ottaa huomioon työpaik­kaoh­jaa­jien lisään­tynyt ajankäyttö ja resurs­sien tarve. Onneksi nyt ei olla valtio­vallan taholta koulu­tuk­sesta leikkaa­massa, vaan rahoi­tusta on lisätty lähio­pe­tuksen tukemi­seen. Reformia on vielä hiottava ja lisät­tävä kumppa­nuuksia yritysten ja koulu­tuksen järjes­tä­jien välillä unohta­matta opettajia, jotka ovat keskiössä laaduk­kaan ammatil­lisen koulu­tuksen toteu­tuk­sessa. Ilman osaajia ei saavu­teta hyviä tuloksia.

Kirjoit­taja on Teolli­suus­liiton ammatil­lisen koulu­tuksen asiantuntija.