Tarja Mäenpää ja Hanna Salminen: “Rohkeasti ensimmäistä ammattia opiskelemaan!”

27.12.2021

TEKSTI TARJA MÄENPÄÄ JA HANNA SALMINEN

”Jos ei tiedä, mikä ala kiin­nos­taa, kan­nat­taa men­nä lukioon. Mut­ta jos ei pääse sinne, niin amik­ses­sa esimerkik­si merkono­mi on sel­l­ainen yleis­pätevä ala”, ohjeis­taa eräs Sal­pauk­sen opiske­li­ja tämän kevään yhteishaku­un osal­lis­tu­via ysilu­okkalaisia. Onko todel­la niin, että ammatil­liseen koulu­tuk­seen hake­val­la 15–16-vuotiaalla nuorel­la on olta­va kirkas visio omas­ta työ­tule­vaisu­ud­estaan – muut menkööt lukioon miet­timään?

Suomes­sa on täl­lä het­kel­lä tar­jol­la 42 eri ammatil­lista perus­tutk­in­toa, joista voi valmis­tua yhteen­sä 121:llä eri tutk­in­ton­imik­keel­lä. Miten sen itselle sopi­van ensim­mäisen ammatin voi näi­den joukos­ta löytää?

Nuorten alaval­in­taan vaikut­ta­vat usein voimakkaasti omat van­hem­mat, kaver­it ja muu lähipi­iri. Nuori saat­taa saa­da aika pain­okkai­ta neu­vo­ja ja kom­ment­te­ja omi­in suun­nitelmi­in­sa, mut­ta neu­vo­jien omat tiedot ja käsi­tyk­set eri ammat­tialoista saat­ta­vat olla vail­li­naisia tai van­hen­tunei­ta. Omaa suun­taa kan­nat­taakin etsiä esimerkik­si TET-jak­soil­la ja vieraile­mal­la oppi­laitok­sis­sa tai alan työ­paikoil­la. Mon­et oppi­laitok­set jär­jestävät nyky­isin myös vir­tu­aal­isia koulu­tusmes­su­ja ja mui­ta tutus­tu­mis­mah­dol­lisuuk­sia. Oppi­laitosten opin­to-ohjaa­jat tar­joa­vat asiantun­te­vaa tukea val­in­toi­hin sekä tietoa ammateista, työte­htävistä ja alo­jen työvoimati­lanteista. Ja jos suun­ta ei näil­läkään kon­steil­la kirkas­tu, tutk­in­tok­oulu­tuk­seen val­men­ta­va koulu­tus eli TUVA antaa nuorelle vuo­den lisäaikaa valin­nan tekemiseen.

Tarvit­semme eri­laisia, jous­tavia ja nopei­ta väyliä työelämään ja jatko-opin­toi­hin.

Ensim­mäisen koulu­tu­s­paikan val­in­ta ei todel­lakaan ole viimeinen, lop­puiän työu­raa määrit­tävä päätös. Ammatil­liset perus­tutkin­not ovat nyky­isin jous­tavia ja niistä aukeaa mon­en­laisia uramah­dol­lisuuk­sia. Koulu­tusalan val­in­ta on vas­ta ensim­mäi­nen päätös. Pakol­lis­ten tutkin­non osien jäl­keen opiske­li­jat voivat rak­en­taa itselleen sel­l­aisen opiskelupol­un, joka vie kohti omia tavoit­tei­ta. Ehkä oma unel­matyö aukeaisikin nap­paa­mal­la osaamista myös jostain tois­es­ta tutkin­nos­ta? Vai lähtisikö kohti korkeak­oulu­opin­to­ja sisäl­lyt­tämäl­lä tutk­in­toon avoimia ammat­tiko­rkeak­oulu­opin­to­ja tai suorit­ta­mal­la yhdis­telmä­tutkin­non ammatil­lisen perus­tutkin­non rin­nal­la? Tai han­kkisiko vah­van ammat­ti­taidon opiskele­mal­la oppisopimuk­sel­la?

Ensim­mäi­nen laa­jen­netun oppivelvol­lisu­u­den ikälu­ok­ka on tänä syksynä aloit­tanut mak­sut­tomat toisen asteen opin­not. Kun nuoren ei alaa valites­saan enää tarvitse pohtia opiskelus­sa tarvit­tavien välinei­den ja varustei­den hin­taa, alan voi vali­ta rohkeasti oman kiin­nos­tuk­sen­sa mukaan. Tämä on upea mah­dol­lisu­us.

Suomen nuori­son kutis­tuville ikälu­okille on paljon kysyn­tää. Heitä tavoitel­laan työvoimak­si yhteiskun­tamme hyv­in­voin­nin ja kil­pailukyvyn kannal­ta tärkeille aloille. Toisaal­ta ope­tus- ja kult­tuuri­m­in­is­ter­iön tavoit­teena on, että vuon­na 2030 yli puo­let nuorista suorit­taisi korkeak­oulu­tutkin­non. Me tarvit­semme usei­ta eri­laisia, jous­tavia ja nopei­ta väyliä työelämään ja jatko-opin­toi­hin. Uud­is­tunut ammatill­i­nen koulu­tus tar­joaa niitä, niin nuo­rille kuin aikuisillekin. Rohkeasti ammat­tia opiskele­maan!

Kir­joit­ta­jat ovat opin­to-ohjaa­jia, jot­ka työsken­televät Koulu­tuskeskus Sal­pauk­sen Ohjaus­piste Suun­nas­sa. He ohjaa­vat työk­seen ammatil­liseen koulu­tuk­seen hakeu­tu­via.