Tarja Mäen­pää ja Hanna Salmi­nen: ”Rohkeasti ensim­mäistä ammat­tia opiskelemaan!”

27.12.2021

TEKSTI TARJA MÄENPÄÄ JA HANNA SALMINEN

”Jos ei tiedä, mikä ala kiin­nos­taa, kannat­taa mennä lukioon. Mutta jos ei pääse sinne, niin amik­sessa esimer­kiksi merko­nomi on sellai­nen yleis­pä­tevä ala”, ohjeis­taa eräs Salpauk­sen opis­ke­lija tämän kevään yhteis­ha­kuun osal­lis­tu­via ysiluok­ka­lai­sia. Onko todella niin, että amma­til­li­seen koulu­tuk­seen hake­valla 15–16-vuotiaalla nuorella on oltava kirkas visio omasta työtu­le­vai­suu­des­taan – muut menkööt lukioon miettimään?

Suomessa on tällä hetkellä tarjolla 42 eri amma­til­lista perus­tut­kin­toa, joista voi valmis­tua yhteensä 121:llä eri tutkin­to­ni­mik­keellä. Miten sen itselle sopi­van ensim­mäi­sen amma­tin voi näiden joukosta löytää?

Nuor­ten alava­lin­taan vaikut­ta­vat usein voimak­kaasti omat vanhem­mat, kave­rit ja muu lähi­piiri. Nuori saat­taa saada aika painok­kaita neuvoja ja komment­teja omiin suun­ni­tel­miinsa, mutta neuvo­jien omat tiedot ja käsi­tyk­set eri ammat­tia­loista saat­ta­vat olla vail­li­nai­sia tai vanhen­tu­neita. Omaa suun­taa kannat­taa­kin etsiä esimer­kiksi TET-jaksoilla ja vierai­le­malla oppi­lai­tok­sissa tai alan työpai­koilla. Monet oppi­lai­tok­set järjes­tä­vät nykyi­sin myös virtu­aa­li­sia koulu­tus­mes­suja ja muita tutus­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia. Oppi­lai­tos­ten opinto-ohjaa­jat tarjoa­vat asian­tun­te­vaa tukea valin­toi­hin sekä tietoa amma­teista, työteh­tä­vistä ja alojen työvoi­ma­ti­lan­teista. Ja jos suunta ei näil­lä­kään kons­teilla kirkastu, tutkin­to­kou­lu­tuk­seen valmen­tava koulu­tus eli TUVA antaa nuorelle vuoden lisä­ai­kaa valin­nan tekemiseen.

Tarvit­semme erilai­sia, jous­ta­via ja nopeita väyliä työelä­mään ja jatko-opintoihin.

Ensim­mäi­sen koulu­tus­pai­kan valinta ei todel­la­kaan ole viimei­nen, loppuiän työuraa määrit­tävä päätös. Amma­til­li­set perus­tut­kin­not ovat nykyi­sin jous­ta­via ja niistä aukeaa monen­lai­sia uramah­dol­li­suuk­sia. Koulu­tusa­lan valinta on vasta ensim­mäi­nen päätös. Pakol­lis­ten tutkin­non osien jälkeen opis­ke­li­jat voivat raken­taa itsel­leen sellai­sen opis­ke­lu­po­lun, joka vie kohti omia tavoit­teita. Ehkä oma unel­ma­työ auke­ai­si­kin nappaa­malla osaa­mista myös jostain toisesta tutkin­nosta? Vai lähti­sikö kohti korkea­kou­luo­pin­toja sisäl­lyt­tä­mällä tutkin­toon avoi­mia ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pin­toja tai suorit­ta­malla yhdis­tel­mä­tut­kin­non amma­til­li­sen perus­tut­kin­non rinnalla? Tai hank­ki­siko vahvan ammat­ti­tai­don opis­ke­le­malla oppisopimuksella?

Ensim­mäi­nen laajen­ne­tun oppi­vel­vol­li­suu­den ikäluokka on tänä syksynä aloit­ta­nut maksut­to­mat toisen asteen opin­not. Kun nuoren ei alaa vali­tes­saan enää tarvitse pohtia opis­ke­lussa tarvit­ta­vien väli­nei­den ja varus­tei­den hintaa, alan voi valita rohkeasti oman kiin­nos­tuk­sensa mukaan. Tämä on upea mahdollisuus.

Suomen nuori­son kutis­tu­ville ikäluo­kille on paljon kysyn­tää. Heitä tavoi­tel­laan työvoi­maksi yhteis­kun­tamme hyvin­voin­nin ja kilpai­lu­ky­vyn kannalta tärkeille aloille. Toisaalta opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön tavoit­teena on, että vuonna 2030 yli puolet nuorista suorit­taisi korkea­kou­lu­tut­kin­non. Me tarvit­semme useita erilai­sia, jous­ta­via ja nopeita väyliä työelä­mään ja jatko-opin­toi­hin. Uudis­tu­nut amma­til­li­nen koulu­tus tarjoaa niitä, niin nuorille kuin aikui­sil­le­kin. Rohkeasti ammat­tia opiskelemaan!

Kirjoit­ta­jat ovat opinto-ohjaa­jia, jotka työs­ken­te­le­vät Koulu­tus­kes­kus Salpauk­sen Ohjaus­piste Suun­nassa. He ohjaa­vat työk­seen amma­til­li­seen koulu­tuk­seen hakeutuvia.