Tarja Mäenpää ja Hanna Salminen: ”Rohkeasti ensim­mäistä ammattia opiskelemaan!”

27.12.2021

TEKSTI TARJA MÄENPÄÄ JA HANNA SALMINEN

”Jos ei tiedä, mikä ala kiinnostaa, kannattaa mennä lukioon. Mutta jos ei pääse sinne, niin amiksessa esimer­kiksi merko­nomi on sellainen yleis­pä­tevä ala”, ohjeistaa eräs Salpauksen opiske­lija tämän kevään yhteis­ha­kuun osallis­tuvia ysiluok­ka­laisia. Onko todella niin, että ammatil­li­seen koulu­tuk­seen hakevalla 15–16-vuotiaalla nuorella on oltava kirkas visio omasta työtu­le­vai­suu­des­taan – muut menkööt lukioon miettimään?

Suomessa on tällä hetkellä tarjolla 42 eri ammatil­lista perus­tut­kintoa, joista voi valmistua yhteensä 121:llä eri tutkin­to­ni­mik­keellä. Miten sen itselle sopivan ensim­mäisen ammatin voi näiden joukosta löytää?

Nuorten alava­lin­taan vaikut­tavat usein voimak­kaasti omat vanhemmat, kaverit ja muu lähipiiri. Nuori saattaa saada aika painok­kaita neuvoja ja komment­teja omiin suunni­tel­miinsa, mutta neuvo­jien omat tiedot ja käsitykset eri ammat­tia­loista saattavat olla vailli­naisia tai vanhen­tu­neita. Omaa suuntaa kannat­taakin etsiä esimer­kiksi TET-jaksoilla ja vierai­le­malla oppilai­tok­sissa tai alan työpai­koilla. Monet oppilai­tokset järjes­tävät nykyisin myös virtu­aa­lisia koulu­tus­mes­suja ja muita tutus­tu­mis­mah­dol­li­suuksia. Oppilai­tosten opinto-ohjaajat tarjoavat asian­tun­tevaa tukea valin­toihin sekä tietoa ammateista, työteh­tä­vistä ja alojen työvoi­ma­ti­lan­teista. Ja jos suunta ei näillä­kään konsteilla kirkastu, tutkin­to­kou­lu­tuk­seen valmen­tava koulutus eli TUVA antaa nuorelle vuoden lisäaikaa valinnan tekemiseen.

Tarvit­semme erilaisia, joustavia ja nopeita väyliä työelä­mään ja jatko-opintoihin.

Ensim­mäisen koulu­tus­paikan valinta ei todel­la­kaan ole viimeinen, loppuiän työuraa määrit­tävä päätös. Ammatil­liset perus­tut­kinnot ovat nykyisin joustavia ja niistä aukeaa monen­laisia uramah­dol­li­suuksia. Koulu­tusalan valinta on vasta ensim­mäinen päätös. Pakol­listen tutkinnon osien jälkeen opiske­lijat voivat rakentaa itsel­leen sellaisen opiske­lu­polun, joka vie kohti omia tavoit­teita. Ehkä oma unelmatyö aukeai­sikin nappaa­malla osaamista myös jostain toisesta tutkin­nosta? Vai lähti­sikö kohti korkea­kou­luo­pin­toja sisäl­lyt­tä­mällä tutkin­toon avoimia ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pin­toja tai suorit­ta­malla yhdis­tel­mä­tut­kinnon ammatil­lisen perus­tut­kinnon rinnalla? Tai hankki­siko vahvan ammat­ti­taidon opiske­le­malla oppisopimuksella?

Ensim­mäinen laajen­netun oppivel­vol­li­suuden ikäluokka on tänä syksynä aloit­tanut maksut­tomat toisen asteen opinnot. Kun nuoren ei alaa valites­saan enää tarvitse pohtia opiske­lussa tarvit­ta­vien välineiden ja varus­teiden hintaa, alan voi valita rohkeasti oman kiinnos­tuk­sensa mukaan. Tämä on upea mahdollisuus.

Suomen nuorison kutis­tu­ville ikäluo­kille on paljon kysyntää. Heitä tavoi­tel­laan työvoi­maksi yhteis­kun­tamme hyvin­voinnin ja kilpai­lu­kyvyn kannalta tärkeille aloille. Toisaalta opetus- ja kulttuu­ri­mi­nis­te­riön tavoit­teena on, että vuonna 2030 yli puolet nuorista suorit­taisi korkea­kou­lu­tut­kinnon. Me tarvit­semme useita erilaisia, joustavia ja nopeita väyliä työelä­mään ja jatko-opintoihin. Uudis­tunut ammatil­linen koulutus tarjoaa niitä, niin nuorille kuin aikui­sil­lekin. Rohkeasti ammattia opiskelemaan!

Kirjoit­tajat ovat opinto-ohjaajia, jotka työsken­te­levät Koulu­tus­keskus Salpauksen Ohjaus­piste Suunnassa. He ohjaavat työkseen ammatil­li­seen koulu­tuk­seen hakeutuvia.