Jutta Vihonen: Paluu normaa­liin – milloin ja millaiseen?

Ammatil­li­sista opiske­li­joista 43 prosenttia koki ammatil­lisen osaamisen jääneen heikom­maksi korona-aikana opiskel­lessa, kuin millai­seksi se olisi voinut kehittyä (Owal Group, kevät 2021). Ymmärrän sen hyvin: harvalla opiske­li­jalla on kotona hitsaus­vä­li­neitä tai ammat­ti­maista valoku­vaus­ka­lustoa, joilla suorittaa ammatil­lisia tutkin­no­nosia etäopin­tojen aikana.

Millaista on opiskelu korona­ra­joi­tusten jälkeen? Ainakin sen on oltava ensisi­jai­sesti lähio­pe­tusta, ja jokaisen opiske­lijan osaamis­taso on varmis­tet­tava etäope­tus­jak­sojen jälkeen. On huomioi­tava, että pandemia-aikana astui voimaan oppivel­vol­li­suusiän laaje­ne­minen 18 ikävuo­teen saakka. Tästä syksystä alkaen annetaan opiske­li­jalle maksut­tomat opiske­lu­ma­te­ri­aalit kaikille ensim­mäistä tutkin­toaan suorit­ta­ville. Nämä ovat isoja uudis­tuksia kohti tasa-arvoi­sempaa ja saavu­tet­ta­vampaa ammatil­lista opiskelua. Tulevina vuosina on panos­tet­tava uudis­tusten seuran­taan ja kehitykseen.

Opiske­li­joiden mielen­ter­vey­son­gelmat ja jaksa­mis­vai­keudet ovat lisään­ty­neet, samalla kun yhtei­söl­li­syys on kokenut kolhuja. Ammatil­li­silla opiske­li­joilla yhtei­söl­li­syyden muodos­tu­mista vaikeuttaa opintojen hajanai­suus oppilai­tok­sessa ja työpai­koilla. Mielen­ter­vey­son­gelmat ovat yleis­ty­neet yhteis­kun­nassa jo ennen koronaa, eikä pandemia-aika ole tilan­netta auttanut. SAKKI onkin muun muassa vaatinut muiden opiske­li­ja­jär­jes­töjen kanssa Terapia­takuu-lakieh­do­tuksen toteut­ta­mista, joka turvaisi lyhyt­kes­toisen psyko­so­si­aa­lisen avun ilman lääkärin diagnoosia.

Etäopetus ei saa olla ensisi­jainen muoto, mutta hyvin toteu­tet­tuna se on yksi joustavan opiskelun muoto.

Ei pahaa ilman jotain hyvääkin. Paljon parjattu etäopetus on kehit­tynyt, sillä etäopis­kelun hyötyjä on sovel­lettu aktii­vi­sesti ammatil­li­seen koulu­tuk­seen kautta maan. Olenkin kiitellyt koulu­tuksen järjes­täjiä pandemia-aikana erityi­sesti kyvystä etsiä uusia toimin­ta­ta­poja muuttu­vassa tilan­teessa. Etäopetus ei mieles­täni saa olla ensisi­jainen muoto, mutta hyvin toteu­tet­tuna se on yksi joustavan opiskelun muoto niille, jotka siitä hyötyvät. Tänä syksynä on pääosin päästy palaa­maan lähio­pe­tuk­seen oppilai­tok­siin ja on tärkeää, että opinnot saadaan järjes­tettyä jatkos­sakin ilman pitkiä etäopintojaksoja.

Ammatil­li­sessa koulu­tuk­sessa yksi tärkeimpiä seikkoja on aina ollut verkos­toi­tu­minen työelä­mään työpai­kalla tapah­tuvan oppimisen myötä. Olen itse saanut ensim­mäisen vakiduu­ni­paikan jatku­mona työssä­op­pi­mi­sista ja kesätyöstä opiske­lu­paik­ka­kun­nalla. Oppilai­tosten ja yritysten välinen yhteistyö on tärkeää työn ja koulu­tet­ta­vien määrän kohtaannon kannalta sekä laaduk­kaiden työssä­op­pi­misten luomi­seksi. Myös työpai­koilla on oma vaiku­tuk­sensa nuoren opintoihin ja toivon, että jokainen pyrkii osaltaan tekemään opiske­lijan harjoit­te­lusta antoisan ja tulevai­suu­teen tähtäävän.

Uskon, että yhdessä tekemällä kaikki sujuu paremmin. Sama pätee uusien ammat­ti­laisten koulut­ta­mi­sessa, nuorten yhteis­kun­taan kiinnit­ty­mi­sessä ja koronan torju­mi­sessa. Yhteis­työn merkitys kaikkialla on jälleen koros­tunut, joten tuetaan ja autetaan toinen toistamme.

JUTTA VIHONEN
Kirjoit­taja on Suomen Ammat­tiin Opiske­le­vien Liitto – SAKKI ry:n puheenjohtaja.

22.9.2021