Jutta Viho­nen: Paluu normaa­liin – milloin ja millaiseen?

Amma­til­li­sista opis­ke­li­joista 43 prosent­tia koki amma­til­li­sen osaa­mi­sen jääneen heikom­maksi korona-aikana opis­kel­lessa, kuin millai­seksi se olisi voinut kehit­tyä (Owal Group, kevät 2021). Ymmär­rän sen hyvin: harvalla opis­ke­li­jalla on kotona hitsaus­vä­li­neitä tai ammat­ti­maista valo­ku­vaus­ka­lus­toa, joilla suorit­taa amma­til­li­sia tutkin­no­no­sia etäopin­to­jen aikana.

Millaista on opis­kelu koro­na­ra­joi­tus­ten jälkeen? Aina­kin sen on oltava ensi­si­jai­sesti lähio­pe­tusta, ja jokai­sen opis­ke­li­jan osaa­mis­taso on varmis­tet­tava etäope­tus­jak­so­jen jälkeen. On huomioi­tava, että pande­mia-aikana astui voimaan oppi­vel­vol­li­suusiän laaje­ne­mi­nen 18 ikävuo­teen saakka. Tästä syksystä alkaen anne­taan opis­ke­li­jalle maksut­to­mat opis­ke­lu­ma­te­ri­aa­lit kaikille ensim­mäistä tutkin­to­aan suorit­ta­ville. Nämä ovat isoja uudis­tuk­sia kohti tasa-arvoi­sem­paa ja saavu­tet­ta­vam­paa amma­til­lista opis­ke­lua. Tule­vina vuosina on panos­tet­tava uudis­tus­ten seuran­taan ja kehitykseen.

Opis­ke­li­joi­den mielen­ter­vey­son­gel­mat ja jaksa­mis­vai­keu­det ovat lisään­ty­neet, samalla kun yhtei­söl­li­syys on koke­nut kolhuja. Amma­til­li­silla opis­ke­li­joilla yhtei­söl­li­syy­den muodos­tu­mista vaikeut­taa opin­to­jen haja­nai­suus oppi­lai­tok­sessa ja työpai­koilla. Mielen­ter­vey­son­gel­mat ovat yleis­ty­neet yhteis­kun­nassa jo ennen koro­naa, eikä pande­mia-aika ole tilan­netta autta­nut. SAKKI onkin muun muassa vaati­nut muiden opis­ke­li­ja­jär­jes­tö­jen kanssa Tera­pia­ta­kuu-lakieh­do­tuk­sen toteut­ta­mista, joka turvaisi lyhyt­kes­toi­sen psyko­so­si­aa­li­sen avun ilman lääkä­rin diagnoosia.

Etäope­tus ei saa olla ensi­si­jai­nen muoto, mutta hyvin toteu­tet­tuna se on yksi jous­ta­van opis­ke­lun muoto.

Ei pahaa ilman jotain hyvää­kin. Paljon parjattu etäope­tus on kehit­ty­nyt, sillä etäopis­ke­lun hyötyjä on sovel­lettu aktii­vi­sesti amma­til­li­seen koulu­tuk­seen kautta maan. Olen­kin kiitel­lyt koulu­tuk­sen järjes­tä­jiä pande­mia-aikana erityi­sesti kyvystä etsiä uusia toimin­ta­ta­poja muut­tu­vassa tilan­teessa. Etäope­tus ei mieles­täni saa olla ensi­si­jai­nen muoto, mutta hyvin toteu­tet­tuna se on yksi jous­ta­van opis­ke­lun muoto niille, jotka siitä hyöty­vät. Tänä syksynä on pääosin päästy palaa­maan lähio­pe­tuk­seen oppi­lai­tok­siin ja on tärkeää, että opin­not saadaan järjes­tet­tyä jatkos­sa­kin ilman pitkiä etäopintojaksoja.

Amma­til­li­sessa koulu­tuk­sessa yksi tärkeim­piä seik­koja on aina ollut verkos­toi­tu­mi­nen työelä­mään työpai­kalla tapah­tu­van oppi­mi­sen myötä. Olen itse saanut ensim­mäi­sen vaki­duu­ni­pai­kan jatku­mona työs­sä­op­pi­mi­sista ja kesä­työstä opis­ke­lu­paik­ka­kun­nalla. Oppi­lai­tos­ten ja yritys­ten väli­nen yhteis­työ on tärkeää työn ja koulu­tet­ta­vien määrän kohtaan­non kannalta sekä laaduk­kai­den työs­sä­op­pi­mis­ten luomi­seksi. Myös työpai­koilla on oma vaiku­tuk­sensa nuoren opin­toi­hin ja toivon, että jokai­nen pyrkii osal­taan teke­mään opis­ke­li­jan harjoit­te­lusta antoi­san ja tule­vai­suu­teen tähtäävän.

Uskon, että yhdessä teke­mällä kaikki sujuu parem­min. Sama pätee uusien ammat­ti­lais­ten koulut­ta­mi­sessa, nuor­ten yhteis­kun­taan kiin­nit­ty­mi­sessä ja koro­nan torju­mi­sessa. Yhteis­työn merki­tys kaik­kialla on jälleen koros­tu­nut, joten tuetaan ja aute­taan toinen toistamme.

JUTTA VIHONEN
Kirjoit­taja on Suomen Ammat­tiin Opis­ke­le­vien Liitto – SAKKI ry:n puheenjohtaja.

22.9.2021