Markku Olli­kai­nen: Muutos tulee nopeasti

Ilmas­ton­muu­tos ja sen hillit­se­mi­nen eri keinoin on aihe, joka on esillä nyky­ään päivit­täin mediassa. Erityi­sesti puhut­ta­vat fossii­li­set ener­gian­läh­teet ja niistä luopu­mi­nen. Ilmas­to­pa­nee­lin puheen­joh­ta­jan Markku Olli­kai­sen mukaan siir­tymä on iso haaste, mutta muutos pois fossii­li­sista tapah­tuu nopeam­min kuin osaamme ymmärtää.

3.5.2021

MARKKU OLLIKAINEN Helsin­gin yliopis­ton ympä­ris­tö­eko­no­mian emeri­tus­pro­fes­sori ja tutki­mus­joh­taja, joka on toimi­nut vuodesta 2014 lähtien Ilmas­to­pa­nee­lin puheen­joh­ta­jana. Ilmas­to­pa­nee­lin tehtä­vänä on tuot­taa riip­pu­ma­tonta, tieteel­listä ja tutkit­tua tietoa poliit­ti­sen päätök­sen­teon tueksi sekä vastata kansa­lais­ten tiedon­tar­pei­siin. Olli­kai­nen on tutki­nut muun muassa EU:n pääs­tö­kaup­paa, bioener­giaa sekä sitä, millai­sella poli­tii­kalla ja ohjaus­kei­noilla voidaan parhai­ten edis­tää clean­tech-alaa.

Suomen halli­tus­oh­jel­man tavoit­teena on, että Suomi on hiili­neut­raali vuoteen 2035 mennessä. Ilmas­to­pa­nee­lin puheen­joh­taja, ympä­ris­tö­eko­no­mian profes­sori Markku Olli­kai­nen pitää tätä tavoi­tetta täysin realistisena.

– Muutos on tapah­tu­massa paljon nopeam­min kuin tajuam­me­kaan. Suomi on päät­tä­nyt ilmas­to­po­li­tii­kan järke­vistä perus­lin­joista, kuten hiili­neut­raa­lius­ta­voit­teesta. Ihmi­set ja yrityk­set voivat luot­taa, että valtio toimii tämän mukaan. Julki­sen vallan tehtä­vänä on tarjota puit­teet ympä­ris­töys­tä­väl­lis­ten ratkai­su­jen kehit­tä­mi­seen, Olli­kai­nen toteaa.

Esimer­kiksi Olli­kai­nen nostaa sähkö­au­tot. Jos niiden määrää halu­taan lisätä nopeam­min, on valtion tuet­tava nykyistä enem­män yksi­tyistä kulut­ta­jaa sähkö­au­ton hankin­nassa. Samoin on panos­tet­tava enem­män sähkö­au­to­jen lataus­a­se­ma­ver­kon laajen­ta­mi­seen. Myös sähkö­au­to­jen akku­jen kapa­si­teet­tia pitää kehittää.

– Suomessa on vanha auto­kanta, joka pitäisi saada uudis­tet­tua pääs­töt­tö­millä ajoneu­voilla. Olisi hyvä, että mark­ki­noille saatai­siin jossain vaiheessa myös käytet­tyjä sähkö­au­toja, jolloin niiden käyttö yleis­tyisi. Jos valtion hankin­ta­tuki uudelle sähkö­au­tolle saatai­siin nostet­tua siir­ty­mä­kau­den aikana 4 000–6 000 euroon, se voisi ratkai­se­vasti joudut­taa sähkö­au­to­jen kauppaa.

Sähkö­au­toi­hin siir­ty­mi­sen arvioi­daan pienen­tä­vän liiken­teen hiili­diok­si­di­pääs­töjä Suomessa 15–20 prosent­tia vuoteen 2030 mennessä.

ENSIN POIS KIVIHIILESTÄ

Hiili­diok­si­di­pääs­töjä aiheut­ta­vista fossii­li­sista ener­gian­läh­teistä luopu­mi­nen tarkoit­taa luopu­mista öljystä, kivi­hii­lestä, maakaa­susta ja turpeesta.

– Kivi­hii­lestä ja turpeesta luopu­mi­nen on kaik­kein helpointa. Maakaasu taas on fossii­li­sista polt­toai­neista kaik­kein vähi­ten saas­tut­ta­vin, mutta siitä­kin on pääs­tävä eroon. Öljy on sitten isompi pähkinä purta­vaksi. Sitä käyte­tään liiken­ne­polt­to­nes­tei­den lisäksi myös petro­ke­mian tuot­tei­den, kuten muovin, tuotan­nossa, Olli­kai­nen kiteyttää.

Ensim­mäi­senä fossii­li­sista ener­gian­läh­teistä lope­te­taan kivi­hii­len käyttö sähkön tai lämmön tuotan­nossa. Sen käyttö on määrä lopet­taa viimeis­tään vuoden 2029 aikana. Suurim­mat kivi­hiiltä käyt­tä­neet voima­lai­tok­set ovat pääkau­pun­ki­seu­dulla. Helsin­gin kaupun­gin ener­giayh­tiö Helen sulkee Hana­saa­ren voima­lai­tok­sen viimeis­tään vuonna 2024.

Öljy on sitten isompi pähkinä purtavaksi.

Turve on ollut merkit­tävä kauko­läm­mön ener­gia­lähde jois­sa­kin suurem­missa kunnissa, kuten Oulussa ja Kuopiossa.

– Turpeen ener­gia­käyttö on kuiten­kin vähe­ne­mässä Suomessa nopeasti jo lähi­vuo­sina, ja se pyri­tään puolit­ta­maan vuoteen 2030 mennessä. Siihen vaiku­te­taan vero­tuk­sella ja EU:n pääs­tö­kau­palla, Olli­kai­nen sanoo.

– Myös teol­li­suu­dessa ollaan nyt kään­ty­mässä pois­päin fossii­li­sista polt­toai­neista. Esimer­kiksi metsä­teol­li­suu­dessa vanhat katti­lat ovat nyt tulossa käyt­töi­känsä päähän. Yritys­ten suun­ni­tel­missa on siir­tyä turpeen käytöstä hyödyn­tä­mään sivu­vir­roista kerty­vää biomas­saa. Se tarkoit­taa puun­kuorta, haketta ja sahanpurua.

UUSIUTUVAA SÄHKÖÄ

Kun hiili­diok­si­di­pääs­töjä halu­taan rajoit­taa, monet ratkai­sut, kuten teol­li­set lämpö­pum­put, tarvit­se­vat sähköä. Silloin tarvi­taan hiili­va­paata sähköä. Tällaista sähköä tuot­ta­vat ydin­voima ja uusiu­tu­vat ener­gia­läh­teet, kuten vesi­voima, tuuli­voima ja aurinkovoima.

– Tällä hetkellä hiili­va­paan sähkön osuus on Suomessa 85 prosent­tia ja muissa Pohjois­maissa vielä sitä­kin korkeampi, tietää Ollikainen.

Vuonna 2020 Suomen sähkön ja kauko­läm­mön tuotan­non hiili­diok­si­di­pääs­töt olivat yhteensä 9,4 mega­ton­nia. Laskua edel­lis­vuo­teen oli 24 prosent­tia. Viimei­sen viiden vuoden aikana pääs­töt ovat laske­neet 40 prosenttia.

– Sähkön tuotan­to­kus­tan­nuk­set ovat samalla laske­neet viime vuosina todella paljon, varsin­kin jos verra­taan kivi­hii­leen perus­tu­vaan sähkön­tuo­tan­toon. Edul­li­nen sähkö kasvat­taa myös yritys­ten kilpailukykyä.

INNOVAATIOITA TULOSSA

Edul­li­nen ener­gia­pohja mahdol­lis­taa Olli­kai­sen mukaan suuren määrän inno­vaa­tioita. Hank­keista mielen­kiin­toi­sim­pia on ruot­sa­lai­sen SSAB-konser­nin siir­ty­mi­nen fossii­li­va­paan teräk­sen valmistukseen.

Teräs­teol­li­suus on yksi suurim­mista hiili­diok­si­di­pääs­tö­jen lähteistä. Sen osuus globaa­leista hiili­diok­si­di­pääs­töistä on noin 7 prosent­tia. SSAB on Pohjois­mai­den suurin raaka­te­räk­sen tuot­taja, joka toimii maail­man­laa­jui­sesti lähes viides­sä­kym­me­nessä maassa.

Nyt se haluaa olla edel­lä­kä­vijä HYBRIT-yhteis­hank­keessa, jossa teräk­sen­val­mis­tuk­sessa perin­tei­sesti käytetty koksi korva­taan fossii­li­va­paalla sähköllä ja vedyllä. Teräk­sen vety­pel­kis­tys vaatii tosin paljon sähköä ja vahvaa sähköverkkoa.

Meillä pitäisi panos­taa nykyistä paljon enem­män tutki­muk­seen, tuote­ke­hi­tyk­seen ja koulutukseen. 

Raahen teräs­teh­das, joka siir­tyi SSAB:n omis­tuk­seen vuonna 2014, tuot­taa tällä hetkellä 7,5 prosent­tia kaikista Suomen hiili­diok­si­di­pääs­töistä. Siellä siir­ty­mi­sen uuteen tuotan­to­me­ne­tel­mään on arvioitu tapah­tu­van vuosina 2030–2040.

– Vetyin­no­vaa­tioita tehdään myös Suomessa. Meillä pitäisi kuiten­kin panos­taa nykyistä paljon enem­män tutki­muk­seen, tuote­ke­hi­tyk­seen ja koulu­tuk­seen. Se on pitkän aika­vä­lin kasvun tärkein edel­ly­tys. Suomessa on kuiten­kin vähen­netty tutki­mus­ra­hoi­tusta huomat­ta­vasti viimei­sen viiden­toista vuoden aikana, Olli­kai­nen huomauttaa.

MYÖNTEISIÄ UUTISIA

Vaikka Suomella on tavoit­teet korkealla ja se on menossa oike­aan suun­taan, näkee Olli­kai­nen kuiten­kin Britan­nian malli­maana ilmas­to­asioissa. Kakko­sena tule­vat Pohjois­maat, joita seuraa­vat Hollanti, Saksa ja Ranska.

– Britan­nia päätti jo vuosia sitten, että se lähtee joka tapauk­sessa teke­mään muutosta, ovat muut siinä mukana tai ei. Ohjel­malle on siellä vahva kansan tuki ja laaja puolue­kan­na­tus, Olli­kai­nen selvittää.

– Myös Norja ja Ruotsi ovat Suomea pitem­mällä. Ruotsi on vähen­tä­nyt hiili­diok­si­di­pääs­tö­jään jo pitem­män aikaa. Siellä on enem­män metsä­nie­luja, sähkön­tuo­tan­nossa käyte­tään paljon vesi­voi­maa ja liiken­teen pääs­töt ovat myös paljon pienem­mät, Olli­kai­nen luettelee.

Ilmas­to­pa­nee­lin omien tutki­mus­ten mukaan suoma­lai­sen hiili­ja­lan­jälki hiili­nie­lut huomioi­den on lähes seit­se­män kertaa suurempi kuin länsi­naa­pu­rilla, sillä suoma­lai­sen hiili­ja­lan­jälki on 6,8 tonnia ja ruot­sa­lai­sen yksi tonni.

Ilmas­to­ta­voit­tei­den saavut­ta­mi­nen lyhyellä tähtäi­mellä on Pohjois­maille myös kilpai­luetu, ei pelk­kää altruis­mia, pyytee­töntä toimintaa.

Norjassa on päätetty, että polt­to­moot­to­ri­au­to­jen myynti kiel­le­tään koko­naan vuoteen 2025 mennessä, ja Ruot­sissa ja Tans­kassa vuoteen 2030 mennessä.

– Ilmas­to­ta­voit­tei­den saavut­ta­mi­nen lyhyellä tähtäi­mellä on Pohjois­maille myös kilpai­luetu, ei pelk­kää altruis­mia, pyytee­töntä toimin­taa, Olli­kai­nen toteaa.

Yhdys­val­lat ja Kanada ovat aset­ta­neet tavoit­teeksi olevansa hiili­neut­raa­leja vuonna 2050 ja Kiina 2060.

– Globaa­lin tilan­teen kannalta meillä on nyt monia hyviä uuti­sia. Yhdys­val­lat palaa takai­sin Parii­sin ilmas­to­so­pi­muk­seen. Kiina, joka on maail­man suurin hiili­diok­si­di­pääs­tö­jen aiheut­taja, otti helmi­kuun alussa käyt­töön kansal­li­sen pääs­tö­kaup­pa­jär­jes­tel­män. Erit­täin tärkeää on myös Parii­sin ilmas­to­so­pi­muk­sen pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­tei­den tarkistaminen.

TEKSTI RIITTA SAARINEN
KUVA PEKKA ELOMAA