Uudenkaupungin autotehtaan opetuskeskukseen on rakennettu tuotantolinja töihin perehtymistä ja tehtävien harjoittelua varten.

Jätti­rek­ry­tointi on arkinen asia Uuden­kau­pungin autotehtaalla

Pääluot­ta­mus­mies Jouni Varjonen kertoo, että Valmet Automo­tiven tuhannen työntekijän rekry­toin­ti­kam­panjaa ei välttä­mättä huomaa työpaikan arjessa. Uudet työnte­kijät saapuvat tehtaa­seen pereh­dy­tyksen kautta tasai­sena virtana ja jakau­tuvat töihin eri osastoille ja vuoroihin.

9.4.2021

Valmet Automo­tive ilmoitti 9.3. rekry­toi­vansa tuhat uutta työnte­kijää Uuden­kau­pungin ja Salon tehtaille. Jätti­rek­ry­tointi ei kuiten­kaan tarkoita mullis­tuksia työpaikan arkeen.

– Ei siinä mitään erikoista ole. On totuttu, että jatku­vasti tulee ihmisiä lisää, toteaa pääluot­ta­mus­mies Jouni Varjonen Uuden­kau­pungin tehtaalta.

Hän kertoo, että uudet työnte­kijät tulevat porras­te­tusti ja jakau­tuvat eri osastoille ja eri vuoroihin, joten linjas­tolla rekry­toin­ti­kam­panjaa ei välttä­mättä huomaa. Uuden­kau­pungin autoteh­taalla on neljä osastoa: hitsaamo, maalaamo, kokoon­pano ja logistiikka.

Haastat­telun aamuna Varjonen oli pitänyt pereh­dy­tystä noin 45 uudelle työnte­ki­jälle. Tällainen ryhmä on isoim­masta päästä, sillä kerralla tulee yleensä 20–50 uutta tekijää.

Ei siinä mitään erikoista ole. On totuttu, että jatku­vasti tulee ihmisiä lisää.

Pereh­dytys alkaa yleisten asioiden läpikäyn­nillä ja talon tavoille opetta­mi­sella. Seuraa­vaksi työn vaatimat taidot opitaan opetus­kes­kuk­sessa, eli training cente­rissä. Tämän jälkeen siirry­tään töihin linjas­tolle, jossa pereh­dytys jatkuu.

Uusien työnte­ki­jöiden pereh­dytys hoituu siis rutii­nilla. Vaihtu­vuus voi silti olla myös kuormi­tus­te­kijä työntekijöille.

– Yhden saa opetettua, niin tulee uusi tilalle. Onhan se stres­saa­vaakin, Varjonen toteaa.

TILAUSKANTA VAHVISTUU, TEHTAITA VALMISTUU

Tuhan­nesta rekry­toi­ta­vasta työnte­ki­jästä 500 tulee Uuden­kau­pungin tehtaalle auton­ra­ken­nuk­seen ja 200 akunra­ken­nuk­seen. Salon akkuteh­taalle haetaan 300 työntekijää.

Uuden­kau­pungin tehtaalla on nyt henki­löstöä noin 3 500, joista noin 2 900 on tuotannon työnte­ki­jöitä. Salon akkuteh­taalla työsken­telee noin 250 henkeä.

Rekry­toin­ti­kam­panjan taustalla ovat tilaus­kannan vahvis­tu­minen sekä uusien akkuteh­taiden valmistuminen.

Salon akkuteh­taan laajennus valmistuu kesän aikana ja Uuden­kau­pungin tehtaalle valmistuu uusi akkutehdas loppu­vuoden aikana. Akkuteh­taille rekry­toi­daan uusiin tehtä­viin, auton­ra­ken­nuk­sessa rekry­toinnit osittain korvaavat myös työnte­ki­jöiden vaihtuvuutta.

VAIHTUVUUTEEN EI YKSITTÄISTÄ SYYTÄ

Valmet Automo­tiven tuotan­to­työn­te­ki­jöiden vaihtu­vuus oli viime vuonna noin 15 prosenttia työvoi­masta. Uuden­kau­pungin tehtaan 2 900 työnte­ki­jästä lasket­tuna vaihtu­vuus oli siis yli 400 henkeä. Vuonna 2019 vastaava vaihtu­vuus oli noin 20 prosenttia.

Vaihtu­vuu­teen on monia syitä. Tuotan­totyö ei vaadi koulu­tusta tai aiempaa työko­ke­musta, joten osa työnte­ki­jöistä on kokei­le­massa alaa. Osa työsken­telee välivuoden ajan ennen armeijaa tai opiskeluja.

Tällai­sessa ihmis­mää­rässä kohta­loita on niin monenlaisia.

Myös työnkuva aiheuttaa vaihtu­vuutta. Kaikki eivät sopeudu liukuhihnatyöskentelyyn.

– Kolmi­vuo­rotyö on kulut­tavaa ja raskasta. Lisäksi kulje­taan pitkiä matkoja töihin, Varjonen toteaa.

Uuden­kau­pungin tehtaalle on esimerk­kisi Porista noin sadan kilometrin ja Turusta noin 80 kilometrin matka, joten niistä töissä käyvien työpäivät venyvät etäisyyk­sien takia.

Vaihtu­vuuden taustalta on hankala erottaa yhtä muita merkit­se­vämpää syytä.

– Tällai­sessa ihmis­mää­rässä kohta­loita on niin monen­laisia. Ei ole yhtä yksit­täistä syytä, vaan monta moninaista, Varjonen sanoo.

REKRYTOINNEISTA EI TILASTOPIIKKEJÄ

Työtur­val­li­suuden kannalta perus­teel­linen pereh­dytys on tärkeää. Valmet Automo­ti­vella pereh­dy­tyk­seen kuuluvat työnkuvan mukaisten taitojen opettelun lisäksi muun muassa turvallisuus‑, henkilöstö‑, liitto‑, terveys- ja ympäristöasiat.

– Henkilöt eivät aloita samaan aikaan vaan porras­te­tusti, jolloin pereh­dy­tyk­seen ja rauhal­li­seen oppimi­seen voidaan käyttää tarvit­tava aika, sanoo työsuo­je­lu­val­tuu­tettu Jouni Wallin Uuden­kau­pungin autotehtaalta.

Hän kertoo, että rekry­toin­ti­kam­panjat eivät ole näkyneet piikkeinä tehtaan tapaturmatilastoissa.

Pereh­dy­tyk­seen ja rauhal­li­seen oppimi­seen voidaan käyttää tarvit­tava aika.

Vuonna 2020 Valmet Automo­tiven auton­ra­ken­nuk­sessa tapatur­ma­taa­juus (LTFI) oli 13,4. Tämä tarkoittaa, että miljoonaa tehtyä työtuntia kohti sattui 13,4 tapaturmaa, joista aiheutui enemmän kuin yksi työky­vyt­tö­myys­päivä. Vuonna 2019 vastaava tapatur­ma­taa­juus oli 23,4.

Valmet Automo­ti­vella tilas­tojen paran­tu­misen taustalla on panostus työturvallisuuteen.

– Kehitämme koko ajan yhteis­työllä proses­seja ja pyrimme olemaan askeleen edellä niin turval­li­suuden, työer­go­no­mian kuin työhy­vin­voinnin paran­ta­mi­sessa, Wallin kertoo.

Hän muistuttaa, että työtur­val­li­suus on yhteinen asia.

– Jokai­sella on mahdol­li­suus vaikuttaa oman työpaikan kehit­tä­mi­seen, niin turval­li­suuden kuin työhy­vin­voinnin osalta, Wallin toteaa.

TYÖHAKEMUKSIA TULLUT 1 600

Valmet Automo­tiven viestin­tä­pääl­likkö Mikael Mäki kertoo, että kuukauden aikana yhtiö on saanut noin 1 600 työha­ke­musta. Korona-aika muokkaa myös rekrytointia.

– Kampan­jointi on ensim­mäistä kertaa siirretty tässä mitta­kaa­vassa verkkoon, Mäki kertoo.

Uusia työnte­ki­jöitä kaiva­taan suurim­malla kiireellä auton­ra­ken­nuk­seen. Akkuteh­tailla työt alkavat, kun tehtaat valmis­tuvat tämän vuoden aikana.

Turval­linen työympä­ristö on ollut kampan­joinnin kohde pidempään.

Pereh­dytys on suunni­teltu siten, että uusi työntekijä pystyy harjoit­te­le­maan käytännön työtä ennen linjas­tolle siirtymistä.

– Training cente­riin on raken­nettu toimiva pätkä tuotan­to­linjaa, jossa pääsee harjoit­te­le­maan käytän­nössä, Mäki kertoo.

Käytännön harjoit­telu on erityisen tärkeää kokoon­pano-osastolla, jossa tehdään eniten fyysistä työtä käsin. Hitsaamon ja maalaamon toiminnot on pitkälti automa­ti­soitu robot­tien avulla.

Mäki muistuttaa, että koulutus ei pääty sen jälkeen, kun työntekijä on saatu pereh­dy­tettyä työsken­te­le­mään linjas­tolla. Tavoit­teena on, että linjas­tolla töissä olevat osaavat hoitaa useampia tehtäviä. Töiden vaihtu­vuus on tärkeää työer­go­no­mian ja tehtä­vien mielek­kyyden kannalta.

Vuonna 2020 Valmet Automo­tiven tuotan­nossa työta­pa­turmat vähenivät ja työnte­ki­jöiden vaihtu­vuus hidastui verrat­tuna edellis­vuo­teen. Mäki arvioi, että tämä kehitys on useiden tekijöiden summa.

– Ei ole mitään yhtä selkeää selitystä. Turval­linen työympä­ristö on ollut kampan­joinnin kohde pidem­pään, Mäki toteaa.

TEKSTI ANTTI HYVÄRINEN
KUVA VALMET AUTOMOTIVE