TYÖKAVERIT: Mika Eerola ja Tomi Toivonen: ”Työpaikka katoaa, ystävyys säilyy”

teollisuusliitto

Mika Eerola ja Tomi Toivonen tekevät töitä ja harrastavatkin yhdessä. Vaikka työpaikka SOE Busproduction lähteekin alta, hyvien työkavereiden side ei siihen katkea.

MIKA EEROLA

Tuotantoinsinööri

TOMI TOIVONEN

Tiiminvetäjä

SOE Busproduction Oy, Lahti

MIKA EEROLA: Olin nuorena puhelinasentajana puhelinlaitoksella. Kun Lahden Autokori Nastolassa etsi sähkömiestä, pääsin sisään. Lahden Jokimaalle valmistui tehdas 2007, tulin sen mukana ja tein sähköasentajan töitä. Sitten aukesi tuotantoinssin paikka. Tuen tuotantoa ongelmanratkaisussa, kaivan tietoa ja vastaan tilauksista.

TOMI TOIVONEN: Olin ravintola-alalla kymmenen vuotta, mutta kouluttauduin sähköasentajaksi. Olin sähköfirmoissa ja keikkaluonteisissa töissä. Aloitin täällä 2013, kun Scania tuli omistajaksi. Nyt olen tiiminvetäjä. Tarkistamme busseista sähköiset toiminnot ja teemme laitetarkastuksia ja vianetsintää. Tiimissä on 5–10 jäsentä.

”NYT TULI FIKSU TYYPPI TALOON”

MIKA: Kun olin sähkötiimin koordinaattorina, työnjohto toi sinne uuden kaverin. Tomi vaikutti rauhalliselta ja asialliselta kaverilta, tuntui että nyt tuli fiksu tyyppi taloon. Siitä se työkaveruus lähti.

TOMI: Tiimitaululla nähtiin, jutut ja mielenkiinnon kohteet meni yksiin alusta asti. Puhuimme jääkiekosta ja molemmat pelaamme sulkapalloa.

MIKA: Yhteiset harrastukset on helppo tapa tutustua, ja molempien suosikkijoukkue on Pelicans.

”KOKEMUS PUHUU, EI PANIIKKIA”

MIKA: Nyt kun tuotanto on laskemaan päin, olemme vähemmän tekemisissä. Aiemmin oltiin yhteydessä muutamia kertoja päivässä.

TOMI: Yhteydenpitoa oli sen mukaan, tarvitsenko jotain apua – tai aina kun tuli hyvä juttu mieleen! Mikassa kokemus puhuu, hän ei lähde panikoimaan, osaaminen tulee selkärangasta. Häneltä saa aina tukea.

Meissä molemmissa on se, että jos joku asia luvataan hoitaa, se varmasti hoituu.
MIKA EEROLA

MIKA: Tomilla ei hermot pala millään, vielä harvemmin kuin minulla. Meissä molemmissa on se, että jos joku asia luvataan hoitaa, se varmasti hoituu.

TOMI: Bussien sielunelämän oppii ajan kanssa. Mallit vaihtuvat, uusia niksejä pitää oppia sekä kokonaisuus pitää tuntea, jotta osaa haistella vikojen syitä.

”TIIMIHENKI ON SUURIN JUTTU”

MIKA: Työpaikkana tämä on ollut sellainen, että jos hoidat omat hommasi ja näytät että osaat, sinua ei holhota ja sinuun luotetaan.

TOMI: Hieno tiimihenki on suurin juttu, ja täällä katsotaan toistenkin perään.

MIKA: Porukalla on käyty katsomassa lätkää, urheiltu, käyty risteilyillä… Kreikassakin käytiin joskus hurjassa nuoruudessa.

TOMI: Talo on muuttunut. Kun tulee uusia bussimalleja, työkin elää. Samoin henkilöstön määrä on vaihdellut sen mukaan.

Vaikka tiet työssä erkanevat, kaveruus pysyy.
TOMI TOIVONEN

MIKA: Alun perin Autokori oli perheyritys, mutta kun tuli konkurssi ja Scania omistajaksi, toiminta laajentui. Scanialla on tehdas myös Puolassa, ja tänne ajettiin sisään samoja toimintamalleja.

TOMI: Scanian tavat ja järjestelmät tuntuivat alussa oudoille. Alkoi tulla enemmän tiiminvetäjiä, ja asioita alettiin dokumentoida enemmän. Kaikesta saatiin kuitenkin oppia.

MIKA: Oli myös iso muutos, että alettiin palkata naisia. Aiemmin täällä oli vain karvanaamaisia ukkoja, ja meno sen suuntaista. Naisten kautta on opittu ajattelemaan uudella tavalla ja se on iso plussa.

TOMI: Naisten määrä, jopa kolmannes, oli aluksi myös hämmentävää. Monissa töissä he ovat miehiä parempia.

”TEHTAAN LAKKAUTUS HARMITTAA”

MIKA: Tehdas lakkautetaan, mutta minulle kävi hyvin ja sain töitä tuotekehitysosastolta. Toisaalta on ristiriitaista, kun kavereita lähtee ja kaikille ei ole töitä. En täysin osaa iloita omastakaan työstä.

TOMI: Kyllähän loppuminen harmittaa, koska meillä on ollut hyvä porukka. Mutta tämä kortti on nähty, nyt kohti uusia haasteita. Minulla on verkkoja vesillä, ja työttömäksi en jää. Vaikka tiet työssä erkanevat, kaveruus pysyy. Reissuja lätkämatseihin on tulossa edelleen.

MIKA: Pelicanskaan ei ole vielä konkassa, joten matseissa käydään. Edelleen iltaisin soitellaan, sulkapalloa on läpsitty ja muutakin puuhailua riittää.

”HUUMORI ON VAHVA SIDE”

TOMI: Hyvä työkaveruus syntyy oikeasta kemiasta. Hyvä työkaveri on lojaali, hänen kanssaan on helppo kommunikoida ja hän pitää sun puolia.

MIKA: Jos jotain on luvattu, se pidetään. Se on tärkeää. Hyvä kaveruus syntyy myös samoista harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista. Nämä kaikki pätevät meidän välillä.

Tänne on ollut helppo tulla töihin, kun kaverit eivät ole olleet naama norsunveenä.

TOMI: Huumori on se side, joka kantaa aika pitkälle. Se kiteytyy siihen, että vittuilu on välittämistä. Joskus niitä rajoja haetaan, nälvitään, väännetään ja käännetään.

MIKA: Kyllähän se leukojen louskutus alkaa yleensä saman tien, kun aamulla nähdään.

”HYVIÄ UKKOJA ON LÖYTYNYT TYÖKAVEREIKSI”

MIKA: Omasta mielestä minusta tekee hyvän työkaverin se, että tulen kaikkien – tai ainakin monien – kanssa toimeen. Yritän kohdella kaikkia tasapuolisesti.

TOMI: Minä luulen, että osaan ottaa muutkin huomioon ja arvostaa heitä hommassaan. Enkä kuitenkaan ole ensimmäisenä suuta soittamassa.

MIKA: Olen iloinen, että tällaisia ukkoja on kavereiksi löytynyt. Siinä on omakin maailmankuva sivistynyt, kun on saanut erilaisia näkemyksiä. Tänne on ollut helppo tulla töihin, kun kaverit eivät ole olleet naama norsunveenä.

TOMI: Työ ei ole pakkopullaa, kun tietää, että kaveri on samalla aaltopituudella ja hänelle voi kertoa henkilökohtaisiakin juttuja. Työkaveri on tärkeä tuki, ja siksi on ollut kiva tulla tuosta portista. Voisi sanoa, että ollaan kohtalotovereita, se on se suuri juttu.

TEKSTI SAMI TURUNEN
KUVAT LAURI ROTKO

SOE Busproduction ilmoitti syksyllä 2020 Lahden tehtaan tuotannon lopettamisesta. Juttu on tehty tammikuun lopulla, jolloin tuotannossa olivat viimeiset bussit.